Michelinster 'Ui Onno Kleyn: 'Van friet bakken word je rijker' Restaurants: 'De enige échte ster is de klant' vandaa Al meer dan een eeuw de Michelingids uitielicht De bandenmakende broers André en Édouard Michelin gaven in 1900 al hun eerste restaurant- en X -L Indeling keuken dinsdag 23 november 2010 y,y hotelgids uit, de Guide Rouge. Sindsdien is de gids een begrip in Frankrijk en heel de Benelux. Een- tje die af en toe ook wel eens een foutje maakt. ligifi "^T TT ie rijk wil wor- jl den, kan beter \f 1/ friet gaan bak- T ken dan een ster renrestaurant beginnen," zegt culi nair journalist Onno Kleyn. „Want de kosten zij zó hoog. Niet per se van het eten, de grondstoffen zijn wel duur maar je krijgt niet zo veel op je bord. Het gaat vooral om het personeel. Op veertig stoe len lopen er al gauw zes of zeven koks rond. Probeer dan maar eens winst te maken." Het werken in een toprestaurant is dan ook een kwestie van passie voor het vak, beaamt Kleyn. „Dat die lijstjes zo belangrijk zijn geworden, zegt alles over hoe be langrijk wij eten zijn gaan vin den," zegt Kleyn. „Zeker bij koks onderling zijn ze vreselijk belang rijk. Daar tegenover staat een heel klein groepje dat ook werkelijk naar die toprestaurants gaat." Kleyn was ooit recensent voor Lek ker. „Wij betaalden gewoon de rê- kening, dus het maken van zo'n gids is enorm duur. Maar dat bete kent ook dat, wat ze zelf ook mo gen roepen, wij echt niet zes keer ergens gingen eten. Er wordt één keer gegeten, ook door de mensen van Michelin. Pas als er echt twij fel is, of sprake van mogelijke pro motie of degradatie, gaan ze nog een of twee keer terug." Dat betekent volgens Kleyn echter niet dat we de lijstjes dan maar met een flinke schep zout moeten nemen. „Nee. Want iedereen in het wereldje kent elkaar en leest el kaar. Als ergens een restaurant op gaat vallen, hoort men daarvan en gaat men er heen. Michelin en Lek ker zijn goed ingevoerd. Daar komt bij dat een heel goed restau rant nooit zomaar ins blaue hinein komt. Meestal gaat het om een chef-kok die ergens weg is gegaan of een sous-chef die voor zichzelf begint. Bekende mensen. Dat gaat rondzingen en uiteindelijk komt het laatste oordeel tot stand door het restaurant zelf te bezoeken. Er komt echt geen onbekende Austra lische topkok naar Nederland om daar plotseling een toprestaurant te beginnen." Dat kok zijn zo hip is geworden, is geheel aan de media te danken, stelt Kleyn. „Er zit glorie aan, het is sexy. Iedereen wil kok worden. Aan de andere kant is de bedie ning bepaald niet sexy; restaurants kunnen nauwelijks aan bedienend personeel komen." „De term topkok is gedevalueerd. Hadden we er vroeger misschien vijf of tien die dat na een carrière van hard zwoegen waren gewor den, nu komen ze met jeugdpuist jes al van De Rooi Pannen. Het is ook niet zo heel erg: de echt goede koks komen vanzelf wel bovendrij ven. Maar niks ten nadele van De Rooi Pannen hoor, die opleiding heeft een uitstekende reputatie." Een goede restaurantkeuken is in gedeeld in afdelingen, 'parties': voor vlees, vis, groenten, nage rechten en voorgerechten. Per 'partie' werken een of twee men sen. De chef-kok drukt zijn stempel op de keuken (onder andere met Een restaurant dat op een avond de menukeuze), maar is tijdens het koken vooral een regisseur. Hij neemt de bestellingen aan, verdeelt het werk en controleert of iedereen zich aan de afspraken houdt. zo'n tachtig couverts uitserveert, heeft gemiddeld tien mensen in de keuken en tien in de bedie ning. Hoe beter het restaurant, hoe meer personeel. iteindelijk is de eni ge échte ster tussen al die andere sterren de klant", zegt Gijs- bert Bianchi, sectorvoorzitter res taurants van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Restaurants hebben volgens hem 'een beetje een haat-liefde verhouding met al die gidsen'. „Ze leveren ons onbetaalbarefree publicity op." Aan de andere kant is de ene gids de andere niet. De Michelingids en de GaultMillau staan volgens hem op eenzame hoogte. Zij zijn consistent en be trouwbaar. „Michelin heeft een le gertje inspecteurs in dienst die er echt werk van maken. De andere gidsen gaat het toch vaak om zo veel mogelijk winst tegen lage kos ten te maken en adverteerders te plezieren." Bianchi benadrukt dat de mis schien wat overdreven aandacht voor 'de top' er wel voor zorgt dat ook de restaurants onder die top meeprofiteren. De Lekker was volgens Bianchi 'vroeger heel machtig'. „Maar dat is nu niet meer zo, maar Lekker wordt nog wel heel serieus geno men. Er zijn ook bladen bijgeko men. Grootspraak is een blad dat bij professionals hoog staat aange schreven. Special Bite is een ande re, waar ik niet zo'n hoge pet van op heb. Die willen gewoon spraak makend zijn, als het maar ver koopt." C/reffro/e Ontvangst/óp.f/ag goetfere/r Aftv&srufmte C/»é&£rtiremet/ër C/jef-Pat/ss/er ro-gg+V** C*e/P£—r soepen, etc. r/ager&cntes) r- c/eeggerec//te/7 /Coo/cef/asrgf C/ref-S&t/cfer v/ees. gewoge/te, iv//d C/ref-Rpt/ssei/r gr///, ove/7, fr/tuar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11