9 spectrum u 'Vergelding is ondergesneeuwd' Zaterdag 20 november 2010 land veiliger? Plannen kabinet-Rutte Het kabinet-Rutte noemt in zijn gedoogakkoord een groot aantal maatregelen in het kader van veiligheid en de criminaliteitsbestrijding: Er komt een landelijke data bank voor voetbalhooligans. Rechters moeten onruststo kers een gebiedsverbod kun nen opleggen. Tbs'ers die na verlof te laat terugkomen, mogen een jaar lang niet naar buiten. Verdachten die zijn vrijge sproken, moeten later op nieuw kunnen worden ver volgd als er nieuw bewijs is. Er komt een minimumstraf voor wie binnen tien jaar op nieuw een misdrijf pleegt waarop een straf van min stens twaalf jaar staat. De politie moet vaker pre ventief kunnen fouilleren. Zwaardere straffen voor ge weld tegen politie en hulp diensten. Adolescentenstrafrecht voor 15- tot 23-jarigen. Snellere afhandeling van win keldiefstal, vernieling, bedrei ging en drugsoverlast. Zwaardere straffen voor drugshandel. Hardere aanpak van vrou wenhandel. Wie een taakstraf niet vol tooit, wordt vastgezet. foto Harmen de Jong naamde vergelding is vervuild met afschrik- kingsdenken. Er is een verkokering ont staan, waarbij meer wordt gekeken naar be lastend bewijs en minder naar ontlastend bewijs." De veiligheidsplannen van het kabinet zijn dan ook een 'griezelige ontwikkeling', vindt hoogleraar Spronken: „Een gebrek aan beschaving." Volgens haar zijn de plan nen vooral gebaseerd op de roep uit de sa menleving om strengere straffen, onder- buikgevoelens, en dat is geen goed uit gangspunt. „Onderzoek toont aan dat zwaarder straffen niet werkt Zeker niet preventief. Je moet de pakkans verhogen, dat werkt wel." Maar de pakkans is relatief laag, weet crimi noloog Hans Nelen van de Universiteit van Maastricht. „Een overvaller laat zich niet afschrikken door een gevangenisstraf van dertig jaar." Maar een stevige aanpak van criminaliteit en overlast valt goed bij de kiezer, stellen de rechtsgeleerden. Dus komt de regering in actie en dat is niet vreemd, zegt rechtshistoricus Erik-Jan Broers. Wat dat betreft is er dan ook niets mis met de kabinetsplannen. „Als een meerderheid van de kiezers om hardere straffen roept, kun je niet door blijven gaan met taakstraffen en heropvoeding. Dan moet je als overheid actie onderne men, voordat burgers zelf voor rechter gaan spelen." Maar, waarschuwt Broers die werkzaam is aan de Universiteit van Til burg, als er één ding duidelijk blijkt uit de geschiedenis, is dat wel dat het strafrecht een 'lapmiddel' is. „Het is een vrij triest beeld. Straffen helpt niet. Mensen blijven misdrijven plegen." Zelfs toen in de middeleeuwen straffen als vierendelen bestonden, waren er misdadi gers. Ook tuchthuizen en dwangarbeid bo den geen oplossing. Gevangenissen waren de volgende stap, een flinke tijd opgeslo ten zitten zou de misdadiger vanzelf tot in keer brengen. De aandacht ging meer naar de individuele dader en resocialisatie werd steeds belangrijker. Misdadigers moesten worden geholpen om nette burgers te wor den. De afgelopen tien jaar werd veel ver wacht van taakstraffen. Broers: „Die werk ten in het begin prima. Dus legden rech ters ze steeds meer op. Tot uit een enquête bleek dat de veroordeelden dat niet als straf ervoeren." Nu de zachte aanpak ook geen wondermid del bleek, is het niet vreemd dat er een tijd aanbreekt van harde actie. Broers: „Er wordt teruggegrepen op een soort oerreac- tie. Als ze niet willen deugen en niets helpt, sluit ze dan maar op, vindt de maat schappij." Toch is Nederland volgens politiecijfers de afgelopen jaren veiliger geworden. Maar te gelijkertijd nemen de onveiligheidsgevoe lens niet af. „Veel mensen voelen onbeha gen en zijn ontevreden. Dat vertaalt zich in gevoelens van onveiligheid", zegt crimi noloog Nelen. Hij wijst erop dat de samenleving voor veel mensen onoverzichtelijker is gewor den. Mensen verlangen naar helderheid. „In een overzichtelijke wereld moet Bar bertje hangen of door de knieën worden geschoten. Dat is makkelijk, lekker sim pel." Hetzelfde geldt voor straffen. „Het ligt er aan welk doel je wilt bereiken met strenger straffen. Wil je iemand uit de sa menleving verwijderen? Ja, dan heeft het zin. Ervan uitgaan dat strenger straffen de recidive omlaag brengt, is een illusie. Ster ker nog, als je iemand heel lang opsluit is de kans groter dat hij weer terugvalt in cri mineel gedrag." Een lange gevangenisstraf tussen andere veroordeelden biedt iemand een ideale criminele leerschool. Advocaat en hoogleraar internationaal strafrecht Geert-Jan Knoops vindt dat de politiek eerlijk moet zijn over het effect van zwaarder en harder straffen. „De poli tiek ziet het strafrecht nog steeds als een instrument om de samenleving te regule ren. Om maatschappelijke problemen op te lossen waar men anders niet uitkomt. Althans, dat denkt men." Volgens Knoops is dit een overschatting van de mogelijkheden die het strafrecht biedt. Het moet een laatste middel zijn. „De aanhoudende roep om strengere straf fen komt voort uit het feit dat onze over heid de burgers in de waan laat dat het strafrecht het goede instrument is om de samenleving te helpen. Maar ook hier be staat wetenschappelijk geen overtuigend argument voor", zegt Knoops. Hoogleraar Spronken: „Het veiligst zou zijn iedereen maar op te sluiten, dan zou er niets meer gebeuren. Maar willen we zo'n samenleving? Vrijheid brengt nou eenmaal een zekere mate van onveiligheid met zich mee. Daar mogen de heren en da mes politici best wat duidelijker in zijn: cri minaliteit krijg je nooit helemaal opge lost." reageren? spectrum@wegener.nl Vijftien en zes jaar celstraf kregen de daders van de moord op Pascal Keijzer. Hij was met een mes neer gestoken, daarna reden de daders met een auto over hem heen. Uit onvrede over de strafmaat sloot Keijzers vader zich aan bij het Bur gercomité tegen Onrecht, opge richt door Joost Eerdmans, voor malig LPF-Kamerlid. Het comité komt op voor de belangen van slachtoffers en nabestaanden van ernstig geweld. Eerdmans vindt de straffen in Ne derland veel te laag. Dat vindt ook de meerderheid van de Nederlan ders, aldus peilingen. De balans is zoek, is het sentiment. Er moet meer vergelding zijn. „Dat princi pe is compleet ondergesneeuwd in het strafrecht", zegt hij. Het straf recht is te veel gericht op de dader. Eerdmans is blij dat het kabinet da ders harder wil aanpakken en dat er meer aandacht komt voor slacht offers. „Vergelding is goed voor da der en samenleving." Maar Eerdmans signaleert intus sen een kloof tussen rechters die rationeel straffen opleggen en bur gers die daar met hun verstand niet bij kunnen. „Rechters zijn op een planeet gekomen waar de be volking niet zit."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 91