261 zeeland We leren ze regie voeren Waè je 't noe over? Levering pootvis voor Zeeuwse Tong verzekerd Kokkelsterfte Oosterschelde valt erg mee Controle op fietsverlichting Onderwijs ifcr zaterdag 20 november 2010 Lezing Stichting Tuin van Zeeland Ecologische waarden van de landschappelijke beplanting Dinsdag, 30 november in de Concert en Gehoorzaal in Middelburg, vanaf 19.30 uur COUJNSPLAAT - Stichting Zeeuwse Tong neemt alle materiële midde len van het failliete tongkweekbe- drijf Solea Solea in IJmuiden over. Voor Zeeuwse Tong dat een proef bedrijf heeft bij Colijnsplaat, is dit een opsteker. De spullen die zijn overgenomen, zijn nodig voor het opkweken van jonge tong. De leve ring van pootvis voor het project is daarmee verzekerd. Onderzoeks instituut Imares zet vanuit IJmui- den bovendien het onderzoekspro gramma van Solea Solea voort. An- dries Kamstra, oprichter van Solea Solea, komt in dienst van Imares. YERSEKE - De kokkelsterfte in de Oosterschelde valt mee. Dat blijkt uit onderzoek van instituut Imares in Yerseke. Het gaat om zo'n 30 procent van de volwassen kokkels, dat komt volgens Imares overeen met de normale zomersterfte. Afgelopen juni leek het helemaal mis met de kokkels. Uit het rap port van Imares blijkt dat parasitai re infecties, waarschijnlijk als ge volg van verzwakking na de koude winter, de boosdoeners waren. Toch hebben de parasieten niet uit zonderlijk veel slachtoffers ge maakt, blijkt nu. MIDDELBURG - Overvalteams van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland en het Zeeuwse Coördinatiepunt Fiets gaan 's och tends op pad om fietsers met goe de verlichting te belonen. Zij krij gen een KansLichtkaart en kun nen een bon van Vero Moda of [ack&Jones winnen. Is de verlich ting slecht, dan krijgen ze een ver maning en informatie over kor tingsacties bij fietswinkels. Mytylschool De Sprienke in Goes geeft vijfjaar onder wijs aan ernstig meervoudig gehandicapte kinderen. door Cornelleke Blok Negen uur. Vijf mei den zitten opgewekt aan de ronde tafel in het klaslokaal. Han- neke (17) kan bijna niet stil blijven zitten van opwin ding. Ze klapt enthousiast mee met de rap, die lerares Gerdje Tons- beek inzet. 'Goedemorgen, goede morgen, goedemorgen allemaal!' Tonsbeek schudt alle leerlingen één voor één de hand. Terugpra ten kunnen de meesten niet, maar een vierkant apparaatje, dat Tons beek voor hun neus zet, helpt. Na een druk op de knop klinkt een vrolijke begroeting. Het is boodschappendag. Jassen aan en met de bus naar de super markt. Zoals elke week. Dit keer worden ingrediënten gehaald voor de aardappelsalade, die ze later die week bij de kookles bereiden. De meiden krijgen een briefje met plaatjes van de producten die ge kocht moeten worden. Amina haalt de knakworstjes, Savannah de tomaten, Hanneke de augur ken, Julienne de mayonaise en El- les de zilveruitjes. De Sprienke biedt ernstig meer voudig gehandicapte kinderen als enige school in Zeeland de moge lijkheid om onderwijs te volgen. „Voorheen moesten deze kinderen naar een kinderdagcentrum", ver telt teamleidster Arjanneke Smalle- gange. „Daar draait alles om te zor gen voor een goed lichamelijk wel bevinden van de kinderen. Daar zorgen wij natuurlijk ook voor, maar we willen de kinderen zo ver mogelijk in hun cognitieve ontwik keling brengen. We willen ze zo breed mogelijk stimuleren tot zelf standigheid." Terug in de klas is het tijd voor fruit en sap. „Wie gaat de tafel dek ken?", vraagt Tonsbeek aan de mei den. Amina schudt haar hoofd. Nee. Hanneke maakt hetzelfde af wijzende gebaar. Nee. „Als je de ta fel niet dekt, kan je niet eten hoor", probeert Tonsbeek. Ze glim lacht. „Zo gaat het elke dag." Soms kan Tonsbeek het moeilijk laten om haar leerlingen te hel pen, geeft ze toe. „Maar je moet de handen op dè rug houden. Daar hebben ze het meeste aan." Elles gaat uiteindelijk overstag. Ze pakt de placemats uit de kast en jegt ze zorgvuldig op de tafel voor de klasgenoten. Daarna volgen de bekers en het bestek. Haar lerares, van wie ze al drie jaar les krijgt, kijkt tevreden toe. „Dat kon ze een paar jaren geleden nog niet hoor." Het zijn de kleine stapjes, waar Tonsbeek voldoening uit haalt. Je moet je definitie van onderwijs bij stellen. „Rekenen en taal, dat leren de kinderen hier niet. We probe ren ze zoveel mogelijk zelfstandig heid bij te brengen. Het maken van eigen keuzes is essentieel. Et is niets beroerder dan dat je nooit zelf iets kan kiezen. Het is heel erg leuk als je ze vooruit ziet gaan. Maar je moet genoegen nemen met kleine stapjes." In een klaslokaal verderop helpt Marian Koole de vierjarige Wyatt bij het eten van een koekje. Als hij het binnen heeft, houdt ze een nieuwe in de lucht met de ene hand. Een bekertje water in de an der. Ze beweegt ze beurtelings van links naar rechts, vlak voor zijn ge zicht. „Je blijft de koek volgen, dus volgens mij wil je die", fluistert ze hem toe. Zo leert ze hem zijn eer ste eigen keuzes te maken. „We willen ze leren de regie over hun leven te voeren. Als je blijft herha len, dan heeft het op den duur ef fect. Soms duurt het een jaar." Even later kiepert Koole een em mer met herfstblaadjes leeg op het plankje van de rolstoel van Björn (5). Ze knispert, wacht tien secon den en knispert nog eens. Daarna pakt ze Björn's handen vast en laat hem de blaadjes voelen. „Door ze dingen te laten ervaren, hopen we dat ze meer begrijpen. Uitein delijk proberen we ze taal bij te brengen." Ze ziet Björn vooruit gaan. „Vorig jaar deed hij alles in zijn mond. Nu ervaart hij dingen al door ze vast te pakken. Hij her kent ook meer van z'n omgeving." Ze zingt een liedje. Een grote glim lach verschijnt op Björns gezicht. Het 'Leerweg 3-onderwijs' op De Sprienke' is bedoeld voor ernstig meervoudig gehandicapte leerlin gen en bestaat vijf jaar. Er wordt les gegeven aan kinderen van vier tot twintig jaar oud. Hun ontwikkelingsleeftijd varieert van 3 tot 36 maanden. Ze hebben een IQ tot 35. Dit onderwijs wordt in Zeeland maar op één plek gegeven. Sinds de oprichting is het aantal leerlingen gegroeid van vier tot bijna veertig leerlingen. De veertienjarige Elles doet elke week boodschappen, samen met haar Savannah (16) en Amina (17) pakken in bij de kassa. door Engel Reinhoudt Ik belle je mae even op, wan anders dienk je da 'k glad noait van m'n eigen laet oare. Mae sinds zondag 'k last van een virus. Aolles is an'etast en z' mog mae pas aolles nog nae' ezien Volgens mien ei die vent 'r glad nie zó vee verstand an as a 'k eést docht. Noe wilt 'n d'r aolles uut'aele, mae dan lig ik wè zes we ken stille. En oevee a dat aol nie kost! Ik mö wachte toet a die vent ewist eit. Die maèkt een scan en dan ziet 'n waè en wat a t'r precies an d' and is." -„Doe ze dat dan thuus?" -„Ia, oe mö 'k daè anders kom- me?" -„O, ik wist nie a dat kon? Dat is toch nog a een apperaat." -„Dat vaol nog a mee or. Die sluut j' an op z'n laptop en hupsakee. 't Is net a t'n 't zö druk eit en a je dus lank wachte mot." Hp -„la, tegenwoordig je voe aolles een wachtlieste. Mae wordt het vergoed of mö je 't zelf betaele? En maèkt die vent van die scan het ok glieke wee in orde?" -„In orde, in orde, dat ligt 'r mae an wat a 't is. Best kans a je pas over een weke of wat mie eêl je zaakje naè Goes mot, wan um doe volgens mien alleêne mae scanne. 't Za me benieuwe wat a dat uuteindelijk za ge koste. Garantie 'k nie mï." -„Neê, dat begriep ik, a je naebie 70 bin, bï je nie bepaeld mï nieuw." -„Wat ei m'n leeftied d'r noe mie te maeken? Of a je noe jonk of oud bin, 'n virus ou je nie tegen." -„Mien gieng het over de kosten. Of a de CZ het volledig vergoedt of nie?" -„De CZ? Waè je 't noe over?" -„Nou of a zö'n scan an uus onder de declarabele kosten vaolt. A je extra verzekerd bin, is dat meestal zö, mae nie iedereen doe dat!" -„Mae de CZ doe toch mae alleêne in ziektekosten en nie in compu ters?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 74