Haal kleur uit de wonen44 m Slecht huwelijk WM Een huis op de tweede Zwevende trap Zaterdag 20 november 2010 H» 7\ "V "T "T aarom worden vruchtbomen altijd op een on- derstam geënt', werd me laatst gevraagd. Lijs- V V terbessen en magnolia's staan toch ook niet op een onderstam? Goeie vraag, want inderdaad: waarom worden vruchtbomen altijd en andere bomen nóóit geënt? Er zijn een paar redenen. Om te beginnen gemak. Ik weet niet of u ooit hebt geprobeerd een appel- of perenboom te stekken, maar dat valt niet mee. Enten is een stuk makkelij ker. Ten tweede kun je de zaak manipuleren door de keuze van de onderstam waarop je ent. Wil je een sterkgroeiende of een zwakgroeiende boom? Wil je een boom die na twee jaar vruchten geeft of ben je bereid tien jaar te wachten? Op een zwakgroeiende onderstam draagt een fruitboom al op jonge leeftijd. Het gevolg is wel dat hij snel oud is en de aftakeling vroeg inzet. Vroeg rijp, vroeg rot. Daarom zie je ook dat moderne laagstamboomgaarden al worden gerooid terwijl ze voor je gevoel net zijn aangeplant. De laatste tijd is er ook een levendige handel in vroegrijpe fruitbomen ontstaan. Vroeger werden ze verbrand, tegen woordig worden ze in containers gehesen en als sierboom verkocht. Vooral vroeg- oude, knoestige perenbo men verkopen goed en ge ven een nieuwe tuin een doorleefd tintje. Als je afge lopen winter een oude olijf van 500 euro bent kwijtgeraakt, dan kies je in het vervolg voor een oer- Hollandse maar winterhar de appel- of perenboom. Een andere reden waarom je de groei van een fruit boom zou willen manipu leren, is de kwaliteit van de eigen tuingrond. Hoe vruchtbaarder de grond, hoe meer succes met een zwakgroeiende onderstam. Ook zijn vruchtbomen op een onderstam minder ziektegevoelig dan op eigen wortels. Appels worden steevast op een onderstam uit de appelfami lie geënt, bij peren wordt vaak een kweepeer als onderstam gebruikt. Kweeperen worden op hun beurt soms op een meidoorn geënt, maar een succes is dat niet. De meidoorn onderstam blijft vaak in groei achter bij de kweepeer, waar door de stam van de kweepeer op de entplaats over de mei- doornstam heen gaat bloezen. Hoe langer ze met elkaar ver bonden blijven, hoe misvormder de entplaats eruitziet. Meidoorn en kweepeer hebben vaak een slecht huwelijk. Als ik een kweepeer ging planten (een kweepeer is een leuk fruitboompje voor kleine tuinen), zou ik er wel op letten dat die kweepeer niet op een onderstam van meidoorn was geënt. Kweepeer op kweepeer oogt een stuk beter. Mispels raken, waarschijnlijk als modieus 'vergeten fruit', ook weer in de mode. Ook mispels zijn geschikt voor kleine tuinen. Een mispelboompje wordt meestal ook op een mei doorn geënt. Deze twee zijn, wat groeikracht betreft, beter aan elkaar gewaagd dan meidoorn en kweepeer. Kweepeer op meidoorn, foto Romke van de Kaa wonen@wegener.nl 024-3650509 eekrap, goud geel wouw, ra- barberwortel... Nee, we zijn geen heksen- drankje aan het brouwen. Met deze plantaardige ingrediënten kleurt textielontwerpster en kunstenares Claudy Jongstra haar stoffen. Als het aan haar ligt, wordt er ook door ande ren nog veel meer gebruik ge maakt van wat de natuur ons biedt. „Kijk eens naar deze prachtige, gouden kleur", zegt Jongstra terwijl ze een lapje wolvilt, ge kleurd met rabarberwortel, in de herfstzon houdt. „Kleuren van plantaardige grondstoffen zijn prachtig. Gelukkig dringt het belang van duurzaamheid steeds meer door. Het is nodig ambacht en erfgoed te behou den. En het is gewoon verruk kelijk om helemaal zelfvoorzie nend te werken met wat de na tuur ons biedt." Bovendien vindt ze dat synthe tische kleuren veel te schel en te schreeuwerig zijn. „Natuurlij ke kleuren hebben een ingeto gen schoonheid en briljante lichtkwaliteiten." Het begon voor Jongstra zeven jaar geleden met een opdracht voor het Amsterdamse Lloyd Hotel, toen ze voor het eerst plantaardige verfstoffen ge bruikte. Vanuit die klus is in middels een unieke databank ontstaan met een honderdtal recepten, verkregen uit verschil lende planten, wortels, bolsters en bessen. Een groot deel daar van is voortgekomen uit experi menteren en pionieren. Sinds een jaar heeft Jongstra achter haar ververij in het Friese Spam num een kleine hortus waarin zo'n honderd planten en krui den groeien, van Oost-Indische kers tot de minder bekende plant wede. „Het is bijzonder te zien wat zo'n tuin met de biodiversiteit in de omgeving doet. Al snel trokken de plan ten insecten aan die allang ver dwenen waren." Ook op grotere schaal is Jong stra bezig: ze heeft haar verf- plantenteelt dit jaar uitgebreid tot vier akkers met paarden- bloem, ridderspoor en rode kla ver. Dat doet ze samen met twee telers in het Friese Wad dengebied. Het mes snijdt hier ook aan twee kanten: Jongstra heeft haar grondstoffen en de biodiversiteit op de Wadden wordt erdoor verbeterd. Het past helemaal bij 2010: het jaar van de biodiversiteit. Het gebruik van plant aardige kleurstoffen is eeuwenoud. Tot 1868 werden alle stoffen gekleurd met natuurlijke pigmenten. Ne- Het werken met kleurstoffen uit planten is eeuwenoud. Toch is het juist nu actueel. Een verhaal over de kracht van kleur en de herwaardering van de natuur. door Suzanne Dijkstra door Jan van Mullem Emigreren is een ingrijpende keuze. Familie, werk, cultuur: de emigrant laat veel achter. Maar hij verwacht in zijn nieuwe land ook veel terug te krijgen, bijvoorbeeld het huis van zijn dromen. Bonaire is sinds 10 oktober 2010 een bijzondere gemeente van Nederland. Tevreden? Kristiaan Kats: „Ik denk het wel. Het zou welkom zijn als er meer geld voor de zorg en het onderwijs zou komen, wat Nederland als be langrijkste prioriteiten heeft aange merkt. Ook voor het onderhoud van authentieke woningen op Bonaire zou er, wat mij betreft, geld beschikbaar moeten komen." Leg dat laatste eens uit. „Je kent die huizen wel van de tv- documentaires, vooral over Cura sao. Beelden van een haven, met daarachter een rij hoge, kleurrijke gevels van oude woningen. Van veraf lijkt het heel wat. Maar kom je dichterbij, dan zie je het verval. Ze zijn gebouwd van koraalsteen, ge- Het principe lijkt op die simpele wandplank van Ikea, Lack. Die kun je mooi onzichtbaar aan de wand bevestigen, zonder lelijke steunen. Dat geldt ook voor deze stijlvolle, zwevende trap van de Belgische (design)trappenfabri- kant Genico. Maar dat is niet het enige bijzondere aan deze Wall- climber Pure White. Dragende constructies, zoals trap pen, moeten heel wat kilo's kun nen dragen. Maar naast die stren- a ge belastingeisen, wil de consu ment graag een modern onwerp. Licht en transparant, als het kan. Die twee zaken komen samen in deze trap: geen naden, geen ver bindingen en een hoogwaardig, niet-poreus, onderhoudsvriende- lijk composietmateriaal, Corion, voor de tredes. Overigens is de Wallclimber ook te koop in een uitvoering van hout, glas of staal. Zie voor meer (verkoop)info: www.genico.be isS&SHSftBMBÏ-SS!»'*# BONAIRE mengd. Het zout zoekt na verloop van tijd een weg naar buiten. Dat zie je buiten én binnen aan de mu ren: grote beschadigingen. Het on derhoud kost veel geld. Gezien de staat van sommige gevels vraag ik me af of iedere bewoner dat kan, of wil, betalen. Subsidie uit Neder land voor onderhoud aan dit soort monumentale huizen wordt onge twijfeld met gejuich ontvangen." Wat voor woningtypes kent Bonaire nog meer? „Je kunt het huizenbestand in drie categorieën onderverdelen. Eerst het exclusieve segment: de nieuwe appartementen en de grote, vrij staande huizen met uitzicht op zee. A-locaties. Vanaf 400.000 dol lar tot circa 5 miljoen dollar. Het zijn vaak tweede woningen, van rijke Nederlanders en Amerika nen. Veel zijn maar enkele weken per jaar bewoond. Als je 's avonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 140