Audi A11,4 TFSi: Duitse suprematie BMW 530d: Winnaar in de dop Skoda Octavia 1.2 TSi: Grote auto, klein hartje... onderweg De markt voor kleine auto's in het premiumsegment is relatief nieuw maar gezien het aantal nieuwelingen in dat seg ment, verwachten autofabrikan ten er veel van. Ooit was het de nieuwe Mini die de automarkt als eerste betrad, maar sinds kort zijn er twee kapers op de kust, de Citroen DS 3 en de nagelnieuwe Audi Al. door Ad van Bladel Audi is een ware meester in het vin den van gaten in de markt om die ver volgens met een model te dichten. Klein is trend en dus moest er een compactere Audi komen dan de in middels op zijn laatste benen lopende A3. Vanuit die filosofie ontstond de Al en om maar met de deur in huis te vallen: die is niet mis. Het is de ontwerpers van Audi gelukt om de vormgeving zodanig te boetse ren dat het een echte Audi is. Hoewel gedrongen staat er echt een wagen voor je neus. Breedgeschouderd en onverzettelijk. Ook het interieur straalt de spreekwoordelijke kwaliteit uit waar het merk zo beroemd om is. De stoelen zijn stevig, de materiaal keuze is door de hele auto onnavolg baar. Zo hoort het bij een premium- kleintje. Voortreffelijk. Onder de motorkap valt een keuze te maken tussen verschillende motoren. Wie voor benzine als brandstof kiest heeft dé keuze tussen 1.2 en 1.4 liter motoren, dieselaars zitten vast aan een blok met een cilinderinhoud van 1.6 liter. Audi heeft er voor gekozen om alle beschikbare motoren uit te rusten met turbotechniek en zo kan het zo maar gebeuren dat het benzineblok van 1.4 liter er 122 paarden uit weet te persen. In combinatie met de S-Tronic ver snellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen, rijdt de A1 buitengewoon soepel en is snel ge noeg. Hij is wat comfortabeler dan zijn grootste concurrent, de Mini die weliswaar voorbeeldig stuurt maar toch ook wel een tikje schokkeriger veert. De Al is in zijn geheel wat comfortabeler. Wie graag blikken op zich gevestigd weet, doet er góed aan voor een versie te kiezen met in kleur contrasterende bogen tussen de A- en C-stijl. Het geeft de compacte nieu weling meteen een heel stuk bravou re meer mee. Het spreekt voor zich dat Audi van dit kleintje een hoop verwacht. Wie met de auto rijdt komt tot de conclu sie dat die verwachtingen waarschijn lijk bewaarheid zullen worden. De A1 ziet er kek uit, rijdt als een trein en is op een geweldige manier in el kaar geschroefd. Allemaal voordelen in deze categorie van compacte pre miumauto's. Zoals gebruikelijk bij Audi is de lijst met mogelijke accessoi res meters lang, maar het hoort nu eenmaal blijkbaar bij een dergelijke auto datje hem tot op de stiksels van de bekleding kunt personaliseren. De nieuwe Al is verkrijgbaar vanaf 17.500 euro, inclusief belastingen. De geboorte van een nieuwe BMW uit het zakelijke seg ment is eigenlijk altijd wel iets bij zonders. De 5-serie is op dat vlak een van BMW's belangrijkste au to's. Hij beweegt zich in het hoge zakelijke segment en ontmoet daar erkende kanjers als de Merce des-Benz E-klasse, Audi A6 en Lexus GS-serie. De Ondernemer reed met een nagelnieuwe BMW 530d met een 3 liter dieselmotor. door Ad van Bladel Suikerzoet wil in dit segment overi gens niet zeggen dat het een katje is om met blote handen aan te pakken want alle BMW's uit deze klasse zijn razendsnel. Dat geldt ook voor deze versie, overigens niet de snelste, die eer komt toe aan de 535d, met dubbe le turbo techniek. De BMW 530d heeft er een aan boord en dat is riant voldoende. Maar eerst het uiterlijk. Deze nieuwe BMW heeft het wat exorbitante uiterlijk van de Vorige se rie achter zich gelaten. Chris Bangle, verantwoordelijk voor de lijnvoering van het vorige model vertrok bij BMW en hij werd opgevolgd door onze landgenoot Adriaan van Hooy- donk die de modellen van meet af een aan wat zachtere en slankere lijn meegaf. Een lijn die, zo lijkt het nu, meer bij het prestatiemerk BMW past. De nieuwe 5 ziet er dus wat slan ker uit dan zijn gedrongen voorgan ger en dat doet hem zeker goed. Het interieur is meer in de stijl zoals we dat decennialang van het merk ge wend waren, het instrumentarium meer naar de bestuurder gericht. On der een middenboog van het dash board bevindt zich een enorm scherm dat goed zicht biedt op de gevraagde functies van de auto. Uiteraard is de nieuwe 5 opgebouwd uit zeer hoog waardige materialen en waar je maar kijkt ervaar je degelijkheid en preci sie. Ook passagiers achterin worden niet vergeten, niet alleen de grotere 7-serie wordt veel met chauffeur bere den; deze 5-serie heeft ook zeker klan ten die zich laten rijden. Achterin heb je voldoende plaats voor je benen en ook om je heen ervaar je voldoende ruimte om prettig te kunnen werken. De 530d is voorzien van de sterkste van twee zescilinder dieselmotoren. De 525d heeft dik 200 paarden onder de kap, deze 530d schopt het tot 245 stuks. Een stoeterij waar een Arabi sche prins een moord voor zou doen. Zoals gebruikelijk is ook dit blok van de beroemde BMW topkwaliteit. Sta tionair draaiend merk je nauwelijks meer datje met een dieselauto op pad bent, alleen bij felle acceleratie hoor je een lichte nagel uit het vooronder komen. Vervelend of hinderlijk wordt die echter nooit. Daarbij komt dat de auto bloedsnel is. Acceleratiecij- fers van stilstand naar 100 km/h lie gen er niet om en kunnen in minder dan 6,5 seconde worden uitgevoerd. Een fantastische motor. BMW heeft er met dit model naar gestreefd om de 5-serie een wat comfortabeler ka rakter mee te geven dan de vorige se rie, die voornamelijk een sportief rij gedrag liet zien. Het comfort van de nieuwe serie staat op een beduidend hoger plan en dat maakt de nieuwe 5 tot een winnaar in de dop. Prijzen voor de nieuwe BMW 5-serie beginnen bij 51.490 euro, inclusief be lastingen. Skoda is een merk dat de laat ste jaren op indrukwekkende wijze aan het weg heeft getim merd. Waarschijnlijk zijn er geen andere automerken te vinden die op zo'n magistrale wijze een kwa liteitsomslag hebben doorge maakt. door Ad van Bladel Natuurlijk, dat ligt voor een groot deel aan de eisen van moeder Volks wagen, maar toch, je moet het toch maar doen. En Skoda deed het, en hoe. Neem nou de Octavia. Indertijd de eerste echt grote Skoda in decen nia. Tegenwoordig neemt hij in het gamma de middenpositie in. Niet meer helemaal hkfris maar toch nog voldoende adequaat om concurrentie het hoofd te bieden, ook al omdat Skoda het budgetmerk is van de VW-holding. Ook de Tsjeche komen niet aan de downsize n ont- manie van het moederbedrijf. Steeds kleine re motoren vinden hun weg in au to's, weliswaar opgeleukt met een tur bo, maar toch. De Octavia is een aar dige middenklasser en om die uit te rusten met een motor met een be scheiden cilinderinhoud van 1200 ku bieke centimeter, dat getuigt van lef. Goed resultaat Dachten we. Tot we ermee gingen rij den want dan blijkt dat die ukkepuk voor zeer behoorlijke cijfers zorgt. Kijk, je moet natuurlijk geen scheur- neus zijn om met een tevreden blik op je tronie een 1.2 liter Octavia te nemen, dat kan een kind van vier be grijpen. Maar wie niet zo'n behoefte heeft aan het dagelijks oproken van banden en koppeling, zal er heel te vreden mee zijn. In feite hebben zo wel VW als Skoda een geweldige pres tatie te leveren door zo'n compacte motor te leveren waarbij toch nog be hoorlijk kan worden gepresteerd. De motor is soepel en behoorlijk stil en kent eigenlijk geen turbogat, dus kracht is vanaf stilstand volledig te be nutten. De Octavia is zelfs zo stil dat je bij stationair draaien, geen trillinkje voelt en geen geluidje hoort. Echt klasse. Een van de grote voordelen van deze Octavia is dat hij op rustige wijze om springt met bet kostelijke benzine- vocht en dus weinig uitstoot heeft. Uiterlijk is hij misschien niet van de laatste generatie maar de Octavia laat zien dat je met een dergelijk model nog heel goed voor de dag kunt ko men.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 127