Audi A11,4 TFSi: Duitse suprematie
BMW 530d: Winnaar in de dop
Skoda Octavia 1.2 TSi: Grote auto, klein hartje...
onderweg
De markt voor kleine auto's
in het premiumsegment is
relatief nieuw maar gezien het
aantal nieuwelingen in dat seg
ment, verwachten autofabrikan
ten er veel van. Ooit was het de
nieuwe Mini die de automarkt als
eerste betrad, maar sinds kort
zijn er twee kapers op de kust, de
Citroen DS 3 en de nagelnieuwe
Audi Al.
door Ad van Bladel
Audi is een ware meester in het vin
den van gaten in de markt om die ver
volgens met een model te dichten.
Klein is trend en dus moest er een
compactere Audi komen dan de in
middels op zijn laatste benen lopende
A3. Vanuit die filosofie ontstond de
Al en om maar met de deur in huis
te vallen: die is niet mis.
Het is de ontwerpers van Audi gelukt
om de vormgeving zodanig te boetse
ren dat het een echte Audi is. Hoewel
gedrongen staat er echt een wagen
voor je neus. Breedgeschouderd en
onverzettelijk. Ook het interieur
straalt de spreekwoordelijke kwaliteit
uit waar het merk zo beroemd om is.
De stoelen zijn stevig, de materiaal
keuze is door de hele auto onnavolg
baar. Zo hoort het bij een premium-
kleintje. Voortreffelijk.
Onder de motorkap valt een keuze te
maken tussen verschillende motoren.
Wie voor benzine als brandstof kiest
heeft dé keuze tussen 1.2 en 1.4 liter
motoren, dieselaars zitten vast aan een
blok met een cilinderinhoud van 1.6
liter. Audi heeft er voor gekozen om
alle beschikbare motoren uit te rusten
met turbotechniek en zo kan het zo
maar gebeuren dat het benzineblok
van 1.4 liter er 122 paarden uit weet
te persen.
In combinatie met de S-Tronic ver
snellingsbak met dubbele koppeling
en zeven versnellingen, rijdt de A1
buitengewoon soepel en is snel ge
noeg. Hij is wat comfortabeler dan
zijn grootste concurrent, de Mini die
weliswaar voorbeeldig stuurt maar
toch ook wel een tikje schokkeriger
veert. De Al is in zijn geheel wat
comfortabeler. Wie graag blikken op
zich gevestigd weet, doet er góed aan
voor een versie te kiezen met in kleur
contrasterende bogen tussen de A- en
C-stijl. Het geeft de compacte nieu
weling meteen een heel stuk bravou
re meer mee.
Het spreekt voor zich dat Audi van
dit kleintje een hoop verwacht. Wie
met de auto rijdt komt tot de conclu
sie dat die verwachtingen waarschijn
lijk bewaarheid zullen worden. De
A1 ziet er kek uit, rijdt als een trein
en is op een geweldige manier in el
kaar geschroefd. Allemaal voordelen
in deze categorie van compacte pre
miumauto's. Zoals gebruikelijk bij
Audi is de lijst met mogelijke accessoi
res meters lang, maar het hoort nu
eenmaal blijkbaar bij een dergelijke
auto datje hem tot op de stiksels van
de bekleding kunt personaliseren.
De nieuwe Al is verkrijgbaar vanaf
17.500 euro, inclusief belastingen.
De geboorte van een nieuwe
BMW uit het zakelijke seg
ment is eigenlijk altijd wel iets bij
zonders. De 5-serie is op dat vlak
een van BMW's belangrijkste au
to's. Hij beweegt zich in het hoge
zakelijke segment en ontmoet
daar erkende kanjers als de Merce
des-Benz E-klasse, Audi A6 en
Lexus GS-serie. De Ondernemer
reed met een nagelnieuwe BMW
530d met een 3 liter dieselmotor.
door Ad van Bladel
Suikerzoet wil in dit segment overi
gens niet zeggen dat het een katje is
om met blote handen aan te pakken
want alle BMW's uit deze klasse zijn
razendsnel. Dat geldt ook voor deze
versie, overigens niet de snelste, die
eer komt toe aan de 535d, met dubbe
le turbo techniek. De BMW 530d
heeft er een aan boord en dat is riant
voldoende. Maar eerst het uiterlijk.
Deze nieuwe BMW heeft het wat
exorbitante uiterlijk van de Vorige se
rie achter zich gelaten. Chris Bangle,
verantwoordelijk voor de lijnvoering
van het vorige model vertrok bij
BMW en hij werd opgevolgd door
onze landgenoot Adriaan van Hooy-
donk die de modellen van meet af
een aan wat zachtere en slankere lijn
meegaf. Een lijn die, zo lijkt het nu,
meer bij het prestatiemerk BMW
past. De nieuwe 5 ziet er dus wat slan
ker uit dan zijn gedrongen voorgan
ger en dat doet hem zeker goed. Het
interieur is meer in de stijl zoals we
dat decennialang van het merk ge
wend waren, het instrumentarium
meer naar de bestuurder gericht. On
der een middenboog van het dash
board bevindt zich een enorm scherm
dat goed zicht biedt op de gevraagde
functies van de auto. Uiteraard is de
nieuwe 5 opgebouwd uit zeer hoog
waardige materialen en waar je maar
kijkt ervaar je degelijkheid en preci
sie. Ook passagiers achterin worden
niet vergeten, niet alleen de grotere
7-serie wordt veel met chauffeur bere
den; deze 5-serie heeft ook zeker klan
ten die zich laten rijden. Achterin heb
je voldoende plaats voor je benen en
ook om je heen ervaar je voldoende
ruimte om prettig te kunnen werken.
De 530d is voorzien van de sterkste
van twee zescilinder dieselmotoren.
De 525d heeft dik 200 paarden onder
de kap, deze 530d schopt het tot 245
stuks. Een stoeterij waar een Arabi
sche prins een moord voor zou doen.
Zoals gebruikelijk is ook dit blok van
de beroemde BMW topkwaliteit. Sta
tionair draaiend merk je nauwelijks
meer datje met een dieselauto op pad
bent, alleen bij felle acceleratie hoor
je een lichte nagel uit het vooronder
komen. Vervelend of hinderlijk
wordt die echter nooit. Daarbij komt
dat de auto bloedsnel is. Acceleratiecij-
fers van stilstand naar 100 km/h lie
gen er niet om en kunnen in minder
dan 6,5 seconde worden uitgevoerd.
Een fantastische motor. BMW heeft
er met dit model naar gestreefd om
de 5-serie een wat comfortabeler ka
rakter mee te geven dan de vorige se
rie, die voornamelijk een sportief rij
gedrag liet zien. Het comfort van de
nieuwe serie staat op een beduidend
hoger plan en dat maakt de nieuwe 5
tot een winnaar in de dop.
Prijzen voor de nieuwe BMW 5-serie
beginnen bij 51.490 euro, inclusief be
lastingen.
Skoda is een merk dat de laat
ste jaren op indrukwekkende
wijze aan het weg heeft getim
merd. Waarschijnlijk zijn er geen
andere automerken te vinden die
op zo'n magistrale wijze een kwa
liteitsomslag hebben doorge
maakt.
door Ad van Bladel
Natuurlijk, dat ligt voor een groot
deel aan de eisen van moeder Volks
wagen, maar toch, je moet het toch
maar doen. En Skoda deed het, en
hoe. Neem nou de Octavia. Indertijd
de eerste echt grote Skoda in decen
nia. Tegenwoordig neemt hij in het
gamma de middenpositie in. Niet
meer helemaal hkfris maar toch nog
voldoende adequaat om concurrentie
het hoofd te bieden, ook al omdat
Skoda het budgetmerk is van de
VW-holding. Ook de Tsjeche
komen niet aan de downsize
n ont-
manie
van het moederbedrijf. Steeds kleine
re motoren vinden hun weg in au
to's, weliswaar opgeleukt met een tur
bo, maar toch. De Octavia is een aar
dige middenklasser en om die uit te
rusten met een motor met een be
scheiden cilinderinhoud van 1200 ku
bieke centimeter, dat getuigt van lef.
Goed resultaat
Dachten we. Tot we ermee gingen rij
den want dan blijkt dat die ukkepuk
voor zeer behoorlijke cijfers zorgt.
Kijk, je moet natuurlijk geen scheur-
neus zijn om met een tevreden blik
op je tronie een 1.2 liter Octavia te
nemen, dat kan een kind van vier be
grijpen. Maar wie niet zo'n behoefte
heeft aan het dagelijks oproken van
banden en koppeling, zal er heel te
vreden mee zijn. In feite hebben zo
wel VW als Skoda een geweldige pres
tatie te leveren door zo'n compacte
motor te leveren waarbij toch nog be
hoorlijk kan worden gepresteerd. De
motor is soepel en behoorlijk stil en
kent eigenlijk geen turbogat, dus
kracht is vanaf stilstand volledig te be
nutten. De Octavia is zelfs zo stil dat
je bij stationair draaien, geen trillinkje
voelt en geen geluidje hoort. Echt
klasse.
Een van de grote voordelen van deze
Octavia is dat hij op rustige wijze om
springt met bet kostelijke benzine-
vocht en dus weinig uitstoot heeft.
Uiterlijk is hij misschien niet van de
laatste generatie maar de Octavia laat
zien dat je met een dergelijk model
nog heel goed voor de dag kunt ko
men.