Havens zijn spil Zeeuwse economie cijfers 25 1 h H h q H H R «p fJj W|§ - jgrT"i i H4A Eeopark Terneuzen, bezien vanuit de lucht. Zeeland Seaports speelt een cruciale rol voor de regiona le economie. In het havengebied zijn ongeveer 250 bedrijven geves tigd, waar ruim 15.000 mensen werkzaam zijn. De havens zor gen tegelijkertijd voor werkgele genheid bij veel bedrijven elders in de provincie Zeeland, die pro ducten en diensten leveren aan be drijven in het havengebied. In combinatie met de afgeleide werkgelegenheid zijn de havens goed voor zo'n 30.000 banen. door Henk van de Voorde TERNEUZEN/VLISSINGEN Een substantieel deel van de Zeeuwse beroepsbevolking ^verdient dan ook de kost dankzij de havens. Zeeland Seaports wordt gevórmd door de zee havens van Borsele, Vlissingen en Ter- neuzen. Voor wat betreft zeeoverslag is het de derde zeehaven van Neder land. Op basis van toegevoegde waar de neemt de haven zelfs de tweede po sitie in. Kenmerken van de Zeeuwse zeehavens zijn de goede toegankelijk heid vanaf zee en het achterland, de goede diepgang én de klantgericht heid van de in de haven aanwezige be drijven. Het is inmiddels veertig jaar geleden dat de havenschappen van Vlissingpn en Terneuzen zijn opgericht. De ha venschappen opereerden eerst afzon derlijk en zijn in 1998 samengevoegd tot het huidige havenbedrijf Zeeland Seaports. In de afgelopen periode heb ben de havens zich snel ontwikkeld, waardoor Zeeland Seaports nu de der de grootste haven van Nederland is. Het havengebied kenmerkt zich door haar strategische ligging aan de mon ding van de Westerschelde en reali seert een jaarlijkse overslag van dertig miljoen ton. Het diepe vaarwater en het ontbreken van sluizen bij de zee havens van Zeeland Seaports tekenen voor een uitstekende nautische toe gankelijkheid. Dankzij een goed func tionerend netwerk van (spoorjwegen, bin nenvaartrou tes en pijpleidingen kent Zeeland Seaports prima verbin dingen met het Europese achterland. De strategische ligging en het uitste kende arbeidsethos zijn 'conditio sine qua non' voor de ontwikkeling tot derde zeehaven van Nederland. De Zeeuwse havens behoren zelfs tot de snelst groeiende van Europa. Het ge bied is ruim 4500 hectare groot en be slaat daarmee 18 procent van het tota le grondoppervlak aan zeehaventerrei- nen in Nederland. Overslagdjfers positief Ook in het derde kwartaal waren de overslagdjfers van Zeeland Seaports positief. Tot en met september is er een zeeoverslag gerealiseerd van 24,5 miljoen ton. Dit is een groei van 17 procent ten opzichte van 2009. De groei van de overslag heeft plaatsge vonden in alle productgroepen. De droge en natte bulk, dit zijn produc ten als steenkool, ertsen en olie, blij ven veruit de grootste productgroe pen met een overslag van 8,8 en 8,9 miljoen ton. De grootste absolute groei kende de productgroep overig stukgoed. Deze groeide van 4,1 naar 5,4 miljoen ton. Dit is vooral veroor zaakt door een toename in de over slag van personenauto's. De verwach ting richting het einde van het jaar is dat de overslag zal uitkomen op het in 2008 behaalde overslagvolume. Toen werd het jaar afgesloten met een recordoverslag van 33 miljoen ton. Vorig jaar kende als gevolg van de crisis een terugval met 13 procent tot ruim 28 miljoen ton en het huidi ge herstel komt dan ook veel sneller dan verwacht. Ook de omringende havens hebben hun cijfers bekendge maakt. Rotterdam kende een groei van 13,4 procent, Antwerpen groeide met 19 procent en Zeebrugge groei de met 15 procent. De haven van Gent zit met een groei van 34 pro cent al op hetzelfde resultaat als waar mee ze het jaar 2009 afsloot. Met een groei van 17 procent weet Zeeland Seaports haar positie in de markt dan ook stevig vast te houden. De haven autoriteit gaat er van uit dat de over slag verder zal stijgen, onder meer als gevolg van de ingebruikname van de nieuwe Scaldia Terminal in Vhssin- gen-Oost. „Zeeland Seaport is voor waarden scheppend bezig qua infra structuur, maar ook qua menskracht. Vakbekwame medewerkers in het ha vengebied zijn net zo belangrijk als goede infrastructuur. Onze rol van landlord (verhuren van havengebied) is de laatste jaren flink uitgebreid. We zijn in toenemende mate bezig met andere vestigingsfactoren zoals de be schikbaarheid van gekwalificeerd per soneel. Het gaat om de goede match tussen het aantal beschikbare arbeids krachten en de gevraagde kwaliteit. Via het nieuwe logistieke centrum in Terneuzen, waarvan de bouw recente lijk is gestart, worden lager opgeleide mensen de mogelijkheid geboden om voor een veilige baan in de haven te kiezen. In het logistiek centrum wordt men opgeleid voor alles wat te maken heeft met laden en lossen van schepen, bewerking van goederen, distributie en transport", aldus Hans van der Hart, directeur van Zeeland Seaports. T y'M ./V- -4J \./- - V „X !h Wervenweg 10 4551 MC Sas van Gent Tel. In de industrie is continuïteit een voorwaarde van bestaan.Toch zijn er regelmatig onderhoudswerkzaam heden nodig, die deze continuïteit kunnen bedreigen. H4A bewijst u graag dat dit niet het geval hoeft te zijn. Door deskundigheid op industrieel vakgebied, het zorgvuldig kunnen plannen van werkzaamheden en vooral door mee te denken met de klant kunt ook u profiteren van een breed scala H4A-diensten. Uniek in zijn combinatie Advies en, engineering bouw en utiliteit drainage groen grondwerk hekwerk industrie kabels en leidingen projectontwikkeling riolering wegenbouw wegmarkeringwindenergie Drukke havenactiviteiten in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 119