Scaldiahaven biedt veel perspectief nieuwe haven Zeeland Seaports heeft recen telijk de bouw van de nieu we Scaldiahaven afgerond. Voor het havenbedrijf is de aanleg van de nieuwe haven met zestig mil joen euro de grootste investering ooit en tevens de laatste mogelijk heid voor binnendijkse uitbrei ding in Vlissingen. Koningin Bea trix heeft op dinsdag 1 november in een grote feesttent op het ter rein van Verbrugge Terminals de nieuwe haven in Vlissingen-Oost officieel geopend. door Henk van de Voorde VLISSINGEN-OOST - Door het draaien aan een lier startte Hare Majes teit een spectaculaire botendans op het lied 'Aan de kust' van Blof. Spe ciaal voor de gelegenheid hebben me dewerkers van Zeeland Seaports een deel van het lied herschreven. Zee land Seaports is als Zeeuws havenbe drijf verantwoordelijk voor de ont wikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de havens van Vlis singen, Terneuzen enBorsele. Het ha vengebied ligt strategisch tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen aan de monding van de Westerschel- de. De feestelijke bijeenkomst in Vlissin gen-Oost werd bijgewoond door ruim 250 genodigden. Alvorens het koninklijk bezoek per helikopter arri veerde, werden de bezoekers bijge praat via een journaal over de bouw en opening van de Scaldiahaven. Ook was er aandacht voor het veertigjarig bestaan van het havenschap Zeeland Seaports. Diverse klanten en mede werkers van Zeeland Seaports werk ten aan de uitzending mee. Sleepboten Met dank aan enkele fraaie sleepbo ten van Multraship Towage Salva ge werd een spectaculaire botendans op de muziek van Blof opgevoerd. Het kinderkoor van de Zeeuwse Mu ziekschool zong het herschreven cou plet. „Het lied 'Aan de kust' bevat een aantal dissonanten zoals 'de haven is verlaten'. Dat is nogal zware taal. Luchtfoto van de Scaldiahaven. Het couplet 'Vlissingen ademt zwaai en moedeloos vannacht' is speciaal voor de gelegenheid herschreven door medewerkers van Zeeland Seaports. Je staat versteld van hun dichtkust", aldus directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports met een kwinkslag. De voorman van het havenschap had eerder in zijn openingswoorden een aantal mensen bijzonder welkom ge heten zoals commissaris van de konin gin Karla Peijs, gedeputeerde Kees van Beveren eri burgemeester Jaap Gelok van de gemeente Borsele. „Wij zijn blij, verheugd en trots met de nieuwe Scaldiahaven. Met deze uit breiding is er extra potentie aan weers zijden van het havenbekken. Het is heel goed voor de economie en werk gelegenheid in onze provincie. Deze dag staat zeer heuglijk in ons geheu gen gigrift. Het is een dag met ko ninklijke glans. Hare Majesteit zal naar verwachting over tien minuten arriveren." En zo geschiedde. De vor stin werd door de overvolle zaal met egards ontvangen. Waterkering Zeeland Seaports heeft in 2005 met het bedrijf Seainvest/Zuidnatie een contract afgesloten voor de uitgifte van een groot terrein aan de noord oostzijde van de Scaldiahaven. Daar naast is in 2008 een contract afgeslo ten met Verbrugge inzake een twee de fase aan de zuidzijde van de Scaldia haven. Dit was aanleiding voor het aanleggen van de nieuwe haven. De eerste werkzaamheden voor de aanleg van de Scaldiahaven zijn in 1996 ge start met het omleggen van de primai re waterkering. De waterkering lag te gen de Van Cittershaven en is een paar kilometer naar achteren ver plaatst zodat er een nieuwe haven ge maakt kon worden. In 1997 is gestart met de bouw van de kademuur voor de eerste fase met een lengte van 690 meter Vervolgens is in 1998 gebag gerd. De eerste fase is in 1999 in ge bruik genomen door Verbrugge Scal- dia Terminals BV. De aanleg van de tweede fase is in 2008 gestart met de bouw van 1705 meter kade en in 2010 is de totale haven op diepte ge baggerd. Er is ongeveer drie miljoen kubieke meter grond uit de haven ge baggerd. Veel van de grond was zand en is gebruikt om zanddepots aan te leggen in Vlissingen-Oost. Daarnaast het nodige zand vervoerd naar de Axelse Vlakte. De diepzeekades (in totaal ruim 1.700 meter) in de Scaldiahaven bieden ruimte aan schepen met een maxima le diepgang van veertien meter. Aan de noordzijde van de Scaldiahaven heeft het Belgische bedrijf Sea-Invest/Zuidnatie plannen voor onder meer de op- en overslag van containers en breakbuik. De zuidzijde is in gebruik door de finna Verbrugge en wordt voornamelijk aangewend voor de overslag van cellulose, een ba sisgrondstof voor papier. Momenteel staan daar zeven loodsen en boven dien heeft Verbrugge een achtste loods in aanbouw. Koningin Beatrix opent met het starten van een lier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 117