Scaldiahaven biedt veel perspectief
nieuwe haven
Zeeland Seaports heeft recen
telijk de bouw van de nieu
we Scaldiahaven afgerond. Voor
het havenbedrijf is de aanleg van
de nieuwe haven met zestig mil
joen euro de grootste investering
ooit en tevens de laatste mogelijk
heid voor binnendijkse uitbrei
ding in Vlissingen. Koningin Bea
trix heeft op dinsdag 1 november
in een grote feesttent op het ter
rein van Verbrugge Terminals de
nieuwe haven in Vlissingen-Oost
officieel geopend.
door Henk van de Voorde
VLISSINGEN-OOST - Door het
draaien aan een lier startte Hare Majes
teit een spectaculaire botendans op
het lied 'Aan de kust' van Blof. Spe
ciaal voor de gelegenheid hebben me
dewerkers van Zeeland Seaports een
deel van het lied herschreven. Zee
land Seaports is als Zeeuws havenbe
drijf verantwoordelijk voor de ont
wikkeling, het beheer, onderhoud en
de exploitatie van de havens van Vlis
singen, Terneuzen enBorsele. Het ha
vengebied ligt strategisch tussen de
mainports Rotterdam en Antwerpen
aan de monding van de Westerschel-
de.
De feestelijke bijeenkomst in Vlissin
gen-Oost werd bijgewoond door
ruim 250 genodigden. Alvorens het
koninklijk bezoek per helikopter arri
veerde, werden de bezoekers bijge
praat via een journaal over de bouw
en opening van de Scaldiahaven. Ook
was er aandacht voor het veertigjarig
bestaan van het havenschap Zeeland
Seaports. Diverse klanten en mede
werkers van Zeeland Seaports werk
ten aan de uitzending mee.
Sleepboten
Met dank aan enkele fraaie sleepbo
ten van Multraship Towage Salva
ge werd een spectaculaire botendans
op de muziek van Blof opgevoerd.
Het kinderkoor van de Zeeuwse Mu
ziekschool zong het herschreven cou
plet. „Het lied 'Aan de kust' bevat
een aantal dissonanten zoals 'de haven
is verlaten'. Dat is nogal zware taal.
Luchtfoto van de Scaldiahaven.
Het couplet 'Vlissingen ademt zwaai
en moedeloos vannacht' is speciaal
voor de gelegenheid herschreven
door medewerkers van Zeeland
Seaports. Je staat versteld van hun
dichtkust", aldus directeur Hans van
der Hart van Zeeland Seaports met
een kwinkslag.
De voorman van het havenschap had
eerder in zijn openingswoorden een
aantal mensen bijzonder welkom ge
heten zoals commissaris van de konin
gin Karla Peijs, gedeputeerde Kees
van Beveren eri burgemeester Jaap
Gelok van de gemeente Borsele.
„Wij zijn blij, verheugd en trots met
de nieuwe Scaldiahaven. Met deze uit
breiding is er extra potentie aan weers
zijden van het havenbekken. Het is
heel goed voor de economie en werk
gelegenheid in onze provincie. Deze
dag staat zeer heuglijk in ons geheu
gen gigrift. Het is een dag met ko
ninklijke glans. Hare Majesteit zal
naar verwachting over tien minuten
arriveren." En zo geschiedde. De vor
stin werd door de overvolle zaal met
egards ontvangen.
Waterkering
Zeeland Seaports heeft in 2005 met
het bedrijf Seainvest/Zuidnatie een
contract afgesloten voor de uitgifte
van een groot terrein aan de noord
oostzijde van de Scaldiahaven. Daar
naast is in 2008 een contract afgeslo
ten met Verbrugge inzake een twee
de fase aan de zuidzijde van de Scaldia
haven. Dit was aanleiding voor het
aanleggen van de nieuwe haven. De
eerste werkzaamheden voor de aanleg
van de Scaldiahaven zijn in 1996 ge
start met het omleggen van de primai
re waterkering. De waterkering lag te
gen de Van Cittershaven en is een
paar kilometer naar achteren ver
plaatst zodat er een nieuwe haven ge
maakt kon worden. In 1997 is gestart
met de bouw van de kademuur voor
de eerste fase met een lengte van 690
meter Vervolgens is in 1998 gebag
gerd. De eerste fase is in 1999 in ge
bruik genomen door Verbrugge Scal-
dia Terminals BV. De aanleg van de
tweede fase is in 2008 gestart met de
bouw van 1705 meter kade en in
2010 is de totale haven op diepte ge
baggerd. Er is ongeveer drie miljoen
kubieke meter grond uit de haven ge
baggerd. Veel van de grond was zand
en is gebruikt om zanddepots aan te
leggen in Vlissingen-Oost. Daarnaast
het nodige zand vervoerd naar de
Axelse Vlakte.
De diepzeekades (in totaal ruim 1.700
meter) in de Scaldiahaven bieden
ruimte aan schepen met een maxima
le diepgang van veertien meter. Aan
de noordzijde van de Scaldiahaven
heeft het Belgische bedrijf
Sea-Invest/Zuidnatie plannen voor
onder meer de op- en overslag van
containers en breakbuik. De zuidzijde
is in gebruik door de finna Verbrugge
en wordt voornamelijk aangewend
voor de overslag van cellulose, een ba
sisgrondstof voor papier. Momenteel
staan daar zeven loodsen en boven
dien heeft Verbrugge een achtste
loods in aanbouw.
Koningin Beatrix opent met het starten van een lier