United: Investeren in superstructuur Uit de brand! samenwerking 17 Nieuwe kansen voor <le haven van Vlissingen. De overslag in de Zeeuwse Havens kan na 2020 boven 50 miljoen ton uitkomen, als we nu actief inspelen op de logistieke ontwikkelingen in de wereld, voorspelt Wim Vrijland, voorzit ter van ZPPC (Zeeland Port Pro motion Council). Er zijn sterke veranderingen gaande in de stro ming van het goederenvervoer. Productie in lage lonen landen is nu nog goedkoop, maar dit veran dert snel. De booming economie in Zuid-China heeft ook gevol gen voor de kostenstructuur o.a. door loonstijgingen. Daarnaast is de consument kritischer gewor den over het transporteren van consumentengoederen over lan ge afstanden en via diverse tussen schakels. Nieuwe kansen dus voor groei in de Zeeuwse havens. door Annet van de Ree TERNEUZEN - "Sustainable deve lopment is wel een voorwaarde in toe komstige economische groei," vindt Vrijland, "groeien met oog voor duur zaamheid dus." Het assembleren van consumentengoederen komt weer te rug naar Europa, De hoge olieprijs, stijgende loonkosten in Azië, en het vérlies van draagkracht onder consu menten voor het verslepen van goede ren over grote afstanden zijn factoren die deze veranderende logistieke be weging in gang zet. Onderdelen fabri ceren in met name China blijft kost- prijstechnisch interessant; deze onder delen vervolgens transporteren naar Europa en dan hier, dicht bij de con sumentenmarkten, tot een eindpro duct samenvoegen. Onze havens zijn zeer geschikt om een rol te spelen in deze verkorte en ingedikte logistieke ketens. Oost-Europa ontwikkelt zich nu al tot productiebasis voor deze kor tere ketens. De Zeeuwse havens kun nen als logistiek knooppunt van een achterland met zo'n 150 miljoen con sumenten goederen afleveren binnen 24 uur in steden als Parijs, London, Hamburg en het dichtbevolkte Ruhr- gebied. "De Zeeuwse Havens kunnen in de ze ontwikkeling een sleutelrol spelen en daarom moeten we onze voorstel len breed presenteren in Den Haag èn onze contacten verbeteren," stelt Vrijland. "Zeeland heeft grote voorde len ten opzichte van Rotterdam, al leen al vanwege de vlotte verkeersaf- wikkeling hier. Terwijl er in de twee de Maasvlakte, inclusief aangepaste achterlandverbindingen zoals Betuwe route, Al 5 verbreding en achterland containerhubs, 25 tot 30 miljard Euro wordt geïnvesteerd, hadden wij in Zeeland voor 4 a 5 miljard Euro al een groot deel van deze activiteiten kunnen accommoderen. "De lobby in Den Haag voor de Zeeuwse Ha vens kan dus beter!" vindt Vrijland. Belangen Met de Zeeland Port Promotion Council profileren de ca. 60 haven en havengerelateerde bedrijven en ca. 50 service providers, samen met Zee land Seaports, zich zowel nationaal als internationaal. "Naast de promotione le activiteiten vertegenwoordigen we meer en meer de gezamenlijke belan gen van onze leden naar de politiek en waar nodig het bestuur van provin cie en gemeenten. Een aantal malen per jaren presenteren de ZPPC-bedrij- ven zich gezamenlijk op internationa le beurzen en congressen. We doen dat in nauwe samenwerking met Zee land Seaports waardoor we kostenef fectief opereren. Binnen de ZPPC houden we steeds de actuele economi sche ontwikkelingen scherp in de ga ten en maken we een inschatting van wat het effect is van economische ver anderingen op de transportwereld. Wij overleggen daarover regelmatig met grote rederijen en transporteurs. Uit die gesprekken blijkt dat het suc- ce§ van de haven zal afhangen van vol doende capaciteit voor containerover slag. Daarom moeten alle betrokke nen in Zeeland de snelle bouw van de Verbrugge Container Temiinal on dersteunen zodat in 2Q12 de eerste containers kunnen worden overgesla gen. Daarna hebben we de Wester- schelde Container Terminal nodig om in de tweede helft van dit decen nium voldoende capaciteit te creëren voor effectieve achterland verbindin gen. We hebben dus zowel de VCT als de WCT nodig," aldus Vrijland. Kansen creëren Op basis van zijn kennis van en erva ring in de wereldwijde logistieke be wegingen mag Vrijland een deskundi ge genoemd worden. Toch is zijn vi sie op de komende 50 jaar verrassend: "Wereldwijd gaat de handel tussen continenten afnemen, uiteindelijk zul len allerlei consumentenproducten weer dichter bij de markt zelf worden geproduceerd. De Zeeuwse havens kunnen een knooppunt worden voor het aanlanden, bewerken en transpor teren van deze consumentengoede ren. Transport naar het achterland, via weg en spoor, maar ook via kust en binnenvaartschepen zorgt voor een duurzame constellatie. De ver keersproblemen in de Randstad lei den ertoe dat vervoerders alternatie ven gaan zoeken; de Zeeuwse haven is dan een uitstekende keus. "Wij moeten daar onze lange termijn strate gie op afstemmen." Overigens blijft de visie van Vrijland niet alleen een vi sie. Deze is vertaald naar een nieuw businessmodel, dat de ambities van de Zeeuwse havens moet gaan waarma ken. In dat businessmodel wordt voor zien in participatie van diverse belang hebbenden in de aanleg van een 'su perstructuur'. Deze zgn. 'superstruc tuur' op een kade bestaat bijvoor beeld uit kranen, transportmiddelen en veiligheidsinstallaties. Wat Vrij land betreft is dit businessmodel, on der de noemer Zeeland United, de ba- Wim Vrijland. Foto: Mark Neelemans sis om ruimte te creëren om te onder nemen, capaciteit te vergroten en risi co's te spreiden. Alle partijen, waaron der particuliere, bedrijven. Zeeland Seaports, maar ook financiële instellin gen, zullen moeten durven te investe ren. Overigens is Vrijland voor het initiatief voor Zeeland United eerst gaan kijken bij de collega's in Duis burg, waar dit model al succesvol in de praktijk is gebracht. De inlandse haven Duisburg is inmiddels een mul- ti-modaal draaipunt met een groei van ca. 20% per jaar over de laatste 5 jaar. AAA-rating "In Zeeland zou er voor deze plan nen ook politiek draagvlak moeten zijn, want de samenleving heeft alle belang bij de havens," vindt Vrijland. "Het gaat om de leefbaarheid in de provincie en interessante banen voor jonge gezinnen." En werken in de ha vens betaalt gewoon goed. Jaarlijks wordt er in deze sector ca. één mil jard euro aan netto salarissen uitbe taald. Daarnaast levert de haven even veel toegevoegde waarde aan de Zeeuwse economie als de Amsterdam se haven aan de stad Amsterdam. Wat Vrijland betreft gaan de Zeeuwse ha vens voor een "AAA-rating', volgens voorbeeld van de financiële instellin gen m.a.w. een haven met de hoogste kwalificaties op het gebied van servi ce, duurzaamheid, betrouwbaarheid en concurrentiekracht binnen de lo gistieke sector. Foto: Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 111