United: Investeren
in superstructuur
Uit de brand!
samenwerking
17
Nieuwe kansen voor <le haven van Vlissingen.
De overslag in de Zeeuwse
Havens kan na 2020 boven
50 miljoen ton uitkomen, als we
nu actief inspelen op de logistieke
ontwikkelingen in de wereld,
voorspelt Wim Vrijland, voorzit
ter van ZPPC (Zeeland Port Pro
motion Council). Er zijn sterke
veranderingen gaande in de stro
ming van het goederenvervoer.
Productie in lage lonen landen is
nu nog goedkoop, maar dit veran
dert snel. De booming economie
in Zuid-China heeft ook gevol
gen voor de kostenstructuur o.a.
door loonstijgingen. Daarnaast is
de consument kritischer gewor
den over het transporteren van
consumentengoederen over lan
ge afstanden en via diverse tussen
schakels. Nieuwe kansen dus
voor groei in de Zeeuwse havens.
door Annet van de Ree
TERNEUZEN - "Sustainable deve
lopment is wel een voorwaarde in toe
komstige economische groei," vindt
Vrijland, "groeien met oog voor duur
zaamheid dus." Het assembleren van
consumentengoederen komt weer te
rug naar Europa, De hoge olieprijs,
stijgende loonkosten in Azië, en het
vérlies van draagkracht onder consu
menten voor het verslepen van goede
ren over grote afstanden zijn factoren
die deze veranderende logistieke be
weging in gang zet. Onderdelen fabri
ceren in met name China blijft kost-
prijstechnisch interessant; deze onder
delen vervolgens transporteren naar
Europa en dan hier, dicht bij de con
sumentenmarkten, tot een eindpro
duct samenvoegen. Onze havens zijn
zeer geschikt om een rol te spelen in
deze verkorte en ingedikte logistieke
ketens. Oost-Europa ontwikkelt zich
nu al tot productiebasis voor deze kor
tere ketens. De Zeeuwse havens kun
nen als logistiek knooppunt van een
achterland met zo'n 150 miljoen con
sumenten goederen afleveren binnen
24 uur in steden als Parijs, London,
Hamburg en het dichtbevolkte Ruhr-
gebied.
"De Zeeuwse Havens kunnen in de
ze ontwikkeling een sleutelrol spelen
en daarom moeten we onze voorstel
len breed presenteren in Den Haag
èn onze contacten verbeteren," stelt
Vrijland. "Zeeland heeft grote voorde
len ten opzichte van Rotterdam, al
leen al vanwege de vlotte verkeersaf-
wikkeling hier. Terwijl er in de twee
de Maasvlakte, inclusief aangepaste
achterlandverbindingen zoals Betuwe
route, Al 5 verbreding en achterland
containerhubs, 25 tot 30 miljard Euro
wordt geïnvesteerd, hadden wij in
Zeeland voor 4 a 5 miljard Euro al
een groot deel van deze activiteiten
kunnen accommoderen. "De lobby
in Den Haag voor de Zeeuwse Ha
vens kan dus beter!" vindt Vrijland.
Belangen
Met de Zeeland Port Promotion
Council profileren de ca. 60 haven
en havengerelateerde bedrijven en ca.
50 service providers, samen met Zee
land Seaports, zich zowel nationaal als
internationaal. "Naast de promotione
le activiteiten vertegenwoordigen we
meer en meer de gezamenlijke belan
gen van onze leden naar de politiek
en waar nodig het bestuur van provin
cie en gemeenten. Een aantal malen
per jaren presenteren de ZPPC-bedrij-
ven zich gezamenlijk op internationa
le beurzen en congressen. We doen
dat in nauwe samenwerking met Zee
land Seaports waardoor we kostenef
fectief opereren. Binnen de ZPPC
houden we steeds de actuele economi
sche ontwikkelingen scherp in de ga
ten en maken we een inschatting van
wat het effect is van economische ver
anderingen op de transportwereld.
Wij overleggen daarover regelmatig
met grote rederijen en transporteurs.
Uit die gesprekken blijkt dat het suc-
ce§ van de haven zal afhangen van vol
doende capaciteit voor containerover
slag. Daarom moeten alle betrokke
nen in Zeeland de snelle bouw van
de Verbrugge Container Temiinal on
dersteunen zodat in 2Q12 de eerste
containers kunnen worden overgesla
gen. Daarna hebben we de Wester-
schelde Container Terminal nodig
om in de tweede helft van dit decen
nium voldoende capaciteit te creëren
voor effectieve achterland verbindin
gen. We hebben dus zowel de VCT
als de WCT nodig," aldus Vrijland.
Kansen creëren
Op basis van zijn kennis van en erva
ring in de wereldwijde logistieke be
wegingen mag Vrijland een deskundi
ge genoemd worden. Toch is zijn vi
sie op de komende 50 jaar verrassend:
"Wereldwijd gaat de handel tussen
continenten afnemen, uiteindelijk zul
len allerlei consumentenproducten
weer dichter bij de markt zelf worden
geproduceerd. De Zeeuwse havens
kunnen een knooppunt worden voor
het aanlanden, bewerken en transpor
teren van deze consumentengoede
ren. Transport naar het achterland,
via weg en spoor, maar ook via kust
en binnenvaartschepen zorgt voor
een duurzame constellatie. De ver
keersproblemen in de Randstad lei
den ertoe dat vervoerders alternatie
ven gaan zoeken; de Zeeuwse haven
is dan een uitstekende keus. "Wij
moeten daar onze lange termijn strate
gie op afstemmen." Overigens blijft
de visie van Vrijland niet alleen een vi
sie. Deze is vertaald naar een nieuw
businessmodel, dat de ambities van de
Zeeuwse havens moet gaan waarma
ken. In dat businessmodel wordt voor
zien in participatie van diverse belang
hebbenden in de aanleg van een 'su
perstructuur'. Deze zgn. 'superstruc
tuur' op een kade bestaat bijvoor
beeld uit kranen, transportmiddelen
en veiligheidsinstallaties. Wat Vrij
land betreft is dit businessmodel, on
der de noemer Zeeland United, de ba-
Wim Vrijland.
Foto: Mark Neelemans
sis om ruimte te creëren om te onder
nemen, capaciteit te vergroten en risi
co's te spreiden. Alle partijen, waaron
der particuliere, bedrijven. Zeeland
Seaports, maar ook financiële instellin
gen, zullen moeten durven te investe
ren. Overigens is Vrijland voor het
initiatief voor Zeeland United eerst
gaan kijken bij de collega's in Duis
burg, waar dit model al succesvol in
de praktijk is gebracht. De inlandse
haven Duisburg is inmiddels een mul-
ti-modaal draaipunt met een groei
van ca. 20% per jaar over de laatste 5
jaar.
AAA-rating
"In Zeeland zou er voor deze plan
nen ook politiek draagvlak moeten
zijn, want de samenleving heeft alle
belang bij de havens," vindt Vrijland.
"Het gaat om de leefbaarheid in de
provincie en interessante banen voor
jonge gezinnen." En werken in de ha
vens betaalt gewoon goed. Jaarlijks
wordt er in deze sector ca. één mil
jard euro aan netto salarissen uitbe
taald. Daarnaast levert de haven even
veel toegevoegde waarde aan de
Zeeuwse economie als de Amsterdam
se haven aan de stad Amsterdam. Wat
Vrijland betreft gaan de Zeeuwse ha
vens voor een "AAA-rating', volgens
voorbeeld van de financiële instellin
gen m.a.w. een haven met de hoogste
kwalificaties op het gebied van servi
ce, duurzaamheid, betrouwbaarheid
en concurrentiekracht binnen de lo
gistieke sector.
Foto: Mark Neelemans