seaports PLUS BV 15 Weer volop drukte in de haven van Terneuzen. €6 Onze doelstelling voor 2010 was onze overslagterugval te beper ken tot -10% onder het niveau van 2008, maar inmiddels zijn we weer terug op dat niveau en zal die stijging in 2011 doorzetten," zegt een positieve Hans van der Hart, algemeen directeur Zeeland Seaports. Met uitzondering van de bouwsector, voelt de hele haven branche deze algemene positieve trend. Maar dat niet alleen; er wacht nog een aantal nieuwe projecten en uitbreidingen, want Zeeland Seaports is niet voor niets de motor van de Zeeuwse economie! door Annet van de Ree TERNEUZEN - Slechts een rimpe ling in een gladde vijver, zo lijkt de te rugslag in 2009 met een forse daling van -13%. Het wierp een donkere schaduw voor zich uit en het zou een gevecht worden om de verliezen te beperken. In november 2010 blijkt dat de haven een spectaculair herstel laat zien. Er zijn volop nieuwe kansen op groei, voortvloeiend uit diverse ontwikkelingen in de vorm van uit breiding van capaciteit bij bestaande bedrijven, verbetering van de havenin frastructuur, de ontwikkeling van 'va- luepark's' en het aantrekken van nieu we partners uit nieuwe markten. De concurrentiepositie ten opzichte van de omringende havens wordt hier mee versterkt. Scaldiahaven open Met de opening van de Scaldiahaven als laatste grote havenproject in Vlis- singen-Oost gerealiseerd met vestigin gen van o.a. Verbrugge Scaldia Termi nals en de Belgische combinatie Zuid-Natie en Sea-Invest. Verbrugge verdubbelt met deze nieuwe terminal haar op- en overslagcapaciteit in de nieuwe Scaldiahaven, ondermeer door import vanuit Zuid-Amerika. Een sterke groei in de overslag van breakbuik zorgt direct voor meer werkgelegenheid. Vanuit Zuid-Ame- rika is er een sterke groei in de aan voer van cellulose voor onze papierin dustrie, de aanvoer van onderdelen voor windmolens, die vanuit Vlissin- gen naar een nieuw te bouwen wind molenpark voor de Engelse kust wor den gebouwd. Vanuit Antwerpen is HYDRAULIEK - PNEUMATIEK - APPENDAGES - SLANGEN Kuipersweg '18 - 4338 PH Middelburg Postbus 8143 - 4330 EC Middelburg Tel. 0118 - 47 99 99 Fax 01 18 - 46 68 00 Zuid-Natie, samen met Sea-Invest een nieuwkomer in de Scaldiahaven. Hier is een multi-purpose kade aange legd voor het verwerken van break- bulk, containers en vloeibare lading. Voor Zeeland Seaports betekent de opening van de Scaldiahaven de reali satie van de laatste haven binnen de grenzen van Vlissingen-Oost en te vens de grootste investering ooit, nl. 60 miljoen. Het was.dan ook Hare Majesteit Koningin Beatrix, die per soonlijk de officiële opening van de Scaldiahaven op 9 november jl. ver richtte. Kaloothaven Binnen de bestaande capaciteit van de huidige bedrijven is er nog voldoende ruimte om uit te breiden. Zo gaat OVET haar capaciteit vergroten o.a. door de kade in de Kaloothaven te verlengen, waardoor er ruimte komt voor de aanleg van twee buikschepen tegelijk. De vraag naar de afhandeling van grotere schepen neemt toe en Zeeland Seaports wil daarin tegemoet komen. BIOPARK Terneuzen De ontwikkelingen aan de Zeeuws-Vlaamse kant richten zich vooral op de positie als aanlandhaven voor de bestaande industrie, maar ze ker ook voor de innovatieve plannen die hier in de vorm van o.a. BIO PARK Terneuzen moet gaan verrij zen. De Axelse vlakte biedt nu 70 ha extra grond voor bedrijven die passen binnen het Biopark concept. De uit gebreide Autrichehaven biedt als aan- voerhaven met een kade van ca. 900 meter voldoende ruimte om de vesti ging van de diverse bedrijven te facili- Hans s van der Hart teren. In het BIOPARK concept is o.a. Yara actief, die restwarmte en C02 afkomstig uit haar productie le vert aan de nabijgelegen glastuin bouw. Zware chemische industrie aan de basis van verse groenten. Deze 'biobased' economie, die ook vanuit de provincie een warm hart wordt toegedragen, krijgt veel belangstelling uit het buitenland. Daarnaast heeft het opstarten van biomassacentrales mogelijkheden voor grensoverschrij dende samenwerking. Met name uit de regio Gent is hiervoor zeker inte resse. "Het BIOPARK Terneuzen is een prima versterking voor de regio en heeft als extraatje een duurzame com ponent. Ook Heros Sluiskil is hierin zeer actief' benadrukt Van der Hart nog maar eens. Biopark heeft samen met Ghent Bio Energy Valley Bioba- se Europe opgericht. Een grensover schrijdende samenwerking die er in moet resulteren dat de kanaalzone zich ontwikkelt tot het Europese ken niscentrum voor de biogebaseerde in- „dustrie. in Terneuzen wordt hiervoor Foto: Mark Neelemans een voorlichtings- en trainingscen trum gebouwd en in Gent bevindt de realisatie van een pilot-fabriek zich in de eindfase. Samen een investering van 21 miljoen euro, waarvoor ca. 7 miljoen euro aan Europese (Interreg) subsidie is toegezegd. Derde haven van Nederland Zeeland Seaports laat zien dat zij vol op inzet in ontwikkelingen op het ge bied van duurzaamheid, innovatieve samenwerkingsverbanden en de uit breiding van optimale infrastructuur door optimalisatie van bestaande ter reinen en doelgerichte uitbreiding binnen de kaders van daarvoor be stemde grondpercelen. In Vlissingen ligt de nadruk op schaalvergroting van de logistieke functie van bulk, breakbuik en containers, terwijl de offshore activiteiten voor de bouw van windmolenparken op de Noord zee de unieke ligging van Vlissin- gen-Oost weer eens benadrukken; open verbinding, diep vaarwater, ruimte voor opslag. De regio Terneu zen en de Kanaalzone spelen innova tief in op de ontwikkelingen van ver duurzaming en innovatieve samen werkingsverbanden met een directe link naar bestaande industriële bedrij ven. Complementaire bedrijven, die toege voegde waarde creëren in dit gebied in de vorm van BIOPARK, Value- park Terneuzen en binnenkort ook Maintenance Valuepark, zetten Zeeuws-VIaanderen als innovatieve regio op de kaart. Projecten in zowel Terneuzen als Vlissingen laten Zee land Seaports functioneren zoals het hoort m de derde haven van Neder land; vol brweging-eii dynanuekl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 109