seaports
PLUS BV
15
Weer volop drukte in de haven van Terneuzen.
€6 Onze doelstelling voor 2010 was onze overslagterugval te beper
ken tot -10% onder het niveau van 2008, maar inmiddels zijn we
weer terug op dat niveau en zal die stijging in 2011 doorzetten," zegt
een positieve Hans van der Hart, algemeen directeur Zeeland
Seaports. Met uitzondering van de bouwsector, voelt de hele haven
branche deze algemene positieve trend. Maar dat niet alleen; er wacht
nog een aantal nieuwe projecten en uitbreidingen, want Zeeland
Seaports is niet voor niets de motor van de Zeeuwse economie!
door Annet van de Ree
TERNEUZEN - Slechts een rimpe
ling in een gladde vijver, zo lijkt de te
rugslag in 2009 met een forse daling
van -13%. Het wierp een donkere
schaduw voor zich uit en het zou een
gevecht worden om de verliezen te
beperken. In november 2010 blijkt
dat de haven een spectaculair herstel
laat zien. Er zijn volop nieuwe kansen
op groei, voortvloeiend uit diverse
ontwikkelingen in de vorm van uit
breiding van capaciteit bij bestaande
bedrijven, verbetering van de havenin
frastructuur, de ontwikkeling van 'va-
luepark's' en het aantrekken van nieu
we partners uit nieuwe markten. De
concurrentiepositie ten opzichte van
de omringende havens wordt hier
mee versterkt.
Scaldiahaven open
Met de opening van de Scaldiahaven
als laatste grote havenproject in Vlis-
singen-Oost gerealiseerd met vestigin
gen van o.a. Verbrugge Scaldia Termi
nals en de Belgische combinatie
Zuid-Natie en Sea-Invest. Verbrugge
verdubbelt met deze nieuwe terminal
haar op- en overslagcapaciteit in de
nieuwe Scaldiahaven, ondermeer
door import vanuit Zuid-Amerika.
Een sterke groei in de overslag van
breakbuik zorgt direct voor meer
werkgelegenheid. Vanuit Zuid-Ame-
rika is er een sterke groei in de aan
voer van cellulose voor onze papierin
dustrie, de aanvoer van onderdelen
voor windmolens, die vanuit Vlissin-
gen naar een nieuw te bouwen wind
molenpark voor de Engelse kust wor
den gebouwd. Vanuit Antwerpen is
HYDRAULIEK - PNEUMATIEK - APPENDAGES - SLANGEN
Kuipersweg '18 - 4338 PH Middelburg
Postbus 8143 - 4330 EC Middelburg
Tel. 0118 - 47 99 99 Fax 01 18 - 46 68 00
Zuid-Natie, samen met Sea-Invest
een nieuwkomer in de Scaldiahaven.
Hier is een multi-purpose kade aange
legd voor het verwerken van break-
bulk, containers en vloeibare lading.
Voor Zeeland Seaports betekent de
opening van de Scaldiahaven de reali
satie van de laatste haven binnen de
grenzen van Vlissingen-Oost en te
vens de grootste investering ooit, nl.
60 miljoen. Het was.dan ook Hare
Majesteit Koningin Beatrix, die per
soonlijk de officiële opening van de
Scaldiahaven op 9 november jl. ver
richtte.
Kaloothaven
Binnen de bestaande capaciteit van de
huidige bedrijven is er nog voldoende
ruimte om uit te breiden. Zo gaat
OVET haar capaciteit vergroten o.a.
door de kade in de Kaloothaven te
verlengen, waardoor er ruimte komt
voor de aanleg van twee buikschepen
tegelijk. De vraag naar de afhandeling
van grotere schepen neemt toe en
Zeeland Seaports wil daarin tegemoet
komen.
BIOPARK Terneuzen
De ontwikkelingen aan de
Zeeuws-Vlaamse kant richten zich
vooral op de positie als aanlandhaven
voor de bestaande industrie, maar ze
ker ook voor de innovatieve plannen
die hier in de vorm van o.a. BIO
PARK Terneuzen moet gaan verrij
zen. De Axelse vlakte biedt nu 70 ha
extra grond voor bedrijven die passen
binnen het Biopark concept. De uit
gebreide Autrichehaven biedt als aan-
voerhaven met een kade van ca. 900
meter voldoende ruimte om de vesti
ging van de diverse bedrijven te facili-
Hans
s van der
Hart
teren. In het BIOPARK concept is
o.a. Yara actief, die restwarmte en
C02 afkomstig uit haar productie le
vert aan de nabijgelegen glastuin
bouw. Zware chemische industrie
aan de basis van verse groenten. Deze
'biobased' economie, die ook vanuit
de provincie een warm hart wordt
toegedragen, krijgt veel belangstelling
uit het buitenland. Daarnaast heeft
het opstarten van biomassacentrales
mogelijkheden voor grensoverschrij
dende samenwerking. Met name uit
de regio Gent is hiervoor zeker inte
resse.
"Het BIOPARK Terneuzen is een
prima versterking voor de regio en
heeft als extraatje een duurzame com
ponent. Ook Heros Sluiskil is hierin
zeer actief' benadrukt Van der Hart
nog maar eens. Biopark heeft samen
met Ghent Bio Energy Valley Bioba-
se Europe opgericht. Een grensover
schrijdende samenwerking die er in
moet resulteren dat de kanaalzone
zich ontwikkelt tot het Europese ken
niscentrum voor de biogebaseerde in-
„dustrie. in Terneuzen wordt hiervoor
Foto: Mark Neelemans
een voorlichtings- en trainingscen
trum gebouwd en in Gent bevindt de
realisatie van een pilot-fabriek zich in
de eindfase. Samen een investering
van 21 miljoen euro, waarvoor ca. 7
miljoen euro aan Europese (Interreg)
subsidie is toegezegd.
Derde haven van Nederland
Zeeland Seaports laat zien dat zij vol
op inzet in ontwikkelingen op het ge
bied van duurzaamheid, innovatieve
samenwerkingsverbanden en de uit
breiding van optimale infrastructuur
door optimalisatie van bestaande ter
reinen en doelgerichte uitbreiding
binnen de kaders van daarvoor be
stemde grondpercelen. In Vlissingen
ligt de nadruk op schaalvergroting
van de logistieke functie van bulk,
breakbuik en containers, terwijl de
offshore activiteiten voor de bouw
van windmolenparken op de Noord
zee de unieke ligging van Vlissin-
gen-Oost weer eens benadrukken;
open verbinding, diep vaarwater,
ruimte voor opslag. De regio Terneu
zen en de Kanaalzone spelen innova
tief in op de ontwikkelingen van ver
duurzaming en innovatieve samen
werkingsverbanden met een directe
link naar bestaande industriële bedrij
ven.
Complementaire bedrijven, die toege
voegde waarde creëren in dit gebied
in de vorm van BIOPARK, Value-
park Terneuzen en binnenkort ook
Maintenance Valuepark, zetten
Zeeuws-VIaanderen als innovatieve
regio op de kaart. Projecten in zowel
Terneuzen als Vlissingen laten Zee
land Seaports functioneren zoals het
hoort m de derde haven van Neder
land; vol brweging-eii dynanuekl