Port Authority
Seaports op
Chinese toer
china
14
Een goedbezette delegatie uit
het Zeeuwse en West-Bra
bantse bedrijfsleven reisde eind
september af naar China om daar
kennis te maken met de lokale
Port Authorities en toekomstige
partners in en om de Chinese ha
venplaatsen Shanghai, Yangzhou
en Nanjing. Deze reis was gericht
op havengerelateerde business en
het uitwisselen van kennis voor
zowel het Chinese als het
Brabants/ Zeeuwse (haven)be-
drijfsleven.
door Annet van de Ree
nen weergeven. Kansen zijn er zeker,
gezien de indrukwekkende infrastruc
tuur in en om de Chinese havens, en
de wil 0111 succesvol zaken te doen.
Deze reis zou een opstap naar succes
volle samenwerking kunnen zijn. Zee
land Seaports werkt nu aan een pro
gramma voor de opvolging met het
bedrijfsleven. Een tegenbezoek van
uit China wordt binnen afzienbare
VLISSINGEN - Zeeland Seaports
speelde haar rol van Port Authority
met verve. Hans van der Hart, alge
meen directeur Zeeland Seaports, legt
uit: "In China dicteert de overheid
nu eenmaal de samenleving. Om een
ingang bij Chinese bedrijven te creë
ren is onze rol als havenbedrijf vooral
faciliteren in 'match making' tussen
de diverse partijen en het leggen van
goede contacten met name met de
kleinere Chinese havens van Yang
zhou en Nanjing, beide gelegen in de
delta van de Jangtsekiang rivier. De
containerisatie in kleinere havens ont
wikkelt zich zowel hier als in China
sterk en dit kan tot een interessante
wisselwerking leiden. De groei in de
containermarkt laat over de hele linie
weer een stijgende lijn zien. Zeeland
Seaports ziet daarom zeker nieuwe
kansen met andere containervervoer
ders o.a. uit China. Ook op het ge
bied van duurzaamheid is er vanuit
China grote interesse in de ontwikke
lingen in onze havengebieden. Met
de huidige ontwikkelingen in Temeu-
zen en de Kanaalzone kan Zeeland
Seaports interessante projecten laten
zien aan Chinese collega's.
Memorandum of Understanding
In een 'Memorandum of Understan
ding' (verklaring tot samenwerking),
die met de haven van Yangzhou tij
dens het bezoek in China werd onder
tekend, is vastgelegd dat de havens de
contacten gaan uitbreiden en kennis
zal worden uitgewisseld. Op dit mo
ment is het nog te vroeg om de defini
tieve effecten van het bezoek te kun-
In Breda is er al een Yangzhou Business Office, geopend op een echte Chinese manier. Foto: Rene Schotanus
tijd georganiseerd.
Zeeland Seaports NV
Als 'Port Authority' legt Zeeland
Seaports veel gewicht in de schaal om
deuren te openen voor het bedrijfsle
ven. Voor het functioneren van de ei
gen organisatie kijkt Zeeland Seaports
reikhalzend uit naar de omschakeling
van een publiek lichaam naar een zelf
standige overheid's NV. Welke voor
delen levert dit dan op? Van der Hart
hierover: 'Als NV kunnen we als slag
vaardiger havenbedrijf gaan werken
met snellere besluitvorming. De huidi
ge vorm is gevoelig voor belangenver
strengeling, de voordelen van het
transformeren naar een NV gelden
ook voor de vier participanten, Pro
vincie en gemeenten Vlissingen, Bor-
sele en Terneuzen. Zij blijven overi
gens als aandeelhouders nauw betrok
ken bij strategische beslissingen, maar
de controle op het beleid zal binnen
de NV via een Raad van Commissa
rissen lopen. Feitelijk zullen we onze
organisatie verder gaan professionalise
ren."
De overgang naar een NV heeft niet
alleen gevolgen voor de financieel
economische en beleidsmatige kant
van Zeeland Seaports. Ook binnen de
organisatie moet een cultuuromslag
gemaakt worden. Kemwoorden in
dit interne traject zijn - betrouwbaar
Hans van der Hart (links) in gesprek met oud- premier Balkenende.
- samen - resultaatgericht - respectvol visie 2009-2020 gaat Zeeland
- toegewijd Van der Hart licht toe: Seaports uit van een groei tot 50 mil-
"We schakelen over van een reactief joen ton overslag,. Hierbij wordt er
publiek lichaam naar een proactief be- een aanzienlijke groei in het aantal
drijf met oog voor onze directe omge- containers (TEU's) verwacht, dit
ving en de internationale markt. In- door het realiseren van grootschalige
spelen op de ontwikkelingen in die in- containerfaciliteiten, met' name in
ternationale markt is belangrijk voor Vlissingen-Oost. "Voor ons is het
de toekomst van onze havens." nog steeds duidelijk dat de WCT er
moet komen," aldus Van der Hart.
T oekomstvisie
"De Zeeuwse havens blijven afhanke- Welvaart voor de regio
lijk van conjunctuurgevoelige produc- Alle positieve geluiden ten spijt, vaak
ten. Zodra de economie terugloopt, blijkt de Zeeuwse bevolking nog ver
zakt de handel in grondstoffen in en af te staan van de economische im-
dat heeft direct effect op de overslagre- pact, die de haven voor Zeeland
sultaten. Dit hebben we weer ervaren heeft. Ook daar ligt nog een taak
in 2009. Ondanks dat wordt er door voor de Zeeland Seaports organisatie,
grote bedrijven als Outokumpu, Ver- Het regionaal besef is beperkt en ge-
brugge Terminals en Ovet flink gein- voelsmatig is er weinig binding met
vesteerd. Ook Zeeland Seaports zelf de havens, zo bleek laatst uit een on-
Iiet zich hier niet onbetuigd met de derzoek in Zeeland. Toch is 18% van
uitbreiding van de Autrichehaven in de Zeeuwse banen in of gerelateerd
Terneuzen en de Scaldiahaven in Vlis- aan de havens met in totaal rond de
singen-Oost. Risico's spreiden is voor 32.000 directe en indirecte banen.
Zeeland Seaports belangrijk en dat Daarmee leveren de Zeeuwse havens
bieden we in de ontwikkeling van een belangrijke bijdrage aan de regio-
vemieuwende projecten in duurzaam- nale economie en de welvaart in het
Miffl ÏW'9Yi'ilV'frHf ---
Alle douane zaken:
vergunningen - accijns - documenten - bfw
-> Formaliteiten In heel Nederland
Verex-douctne service
+31 115451210
www. ver&xdemeijer, nl
lnfo@verexdemeijer n/^§
FENKX*