Port Authority Seaports op Chinese toer china 14 Een goedbezette delegatie uit het Zeeuwse en West-Bra bantse bedrijfsleven reisde eind september af naar China om daar kennis te maken met de lokale Port Authorities en toekomstige partners in en om de Chinese ha venplaatsen Shanghai, Yangzhou en Nanjing. Deze reis was gericht op havengerelateerde business en het uitwisselen van kennis voor zowel het Chinese als het Brabants/ Zeeuwse (haven)be- drijfsleven. door Annet van de Ree nen weergeven. Kansen zijn er zeker, gezien de indrukwekkende infrastruc tuur in en om de Chinese havens, en de wil 0111 succesvol zaken te doen. Deze reis zou een opstap naar succes volle samenwerking kunnen zijn. Zee land Seaports werkt nu aan een pro gramma voor de opvolging met het bedrijfsleven. Een tegenbezoek van uit China wordt binnen afzienbare VLISSINGEN - Zeeland Seaports speelde haar rol van Port Authority met verve. Hans van der Hart, alge meen directeur Zeeland Seaports, legt uit: "In China dicteert de overheid nu eenmaal de samenleving. Om een ingang bij Chinese bedrijven te creë ren is onze rol als havenbedrijf vooral faciliteren in 'match making' tussen de diverse partijen en het leggen van goede contacten met name met de kleinere Chinese havens van Yang zhou en Nanjing, beide gelegen in de delta van de Jangtsekiang rivier. De containerisatie in kleinere havens ont wikkelt zich zowel hier als in China sterk en dit kan tot een interessante wisselwerking leiden. De groei in de containermarkt laat over de hele linie weer een stijgende lijn zien. Zeeland Seaports ziet daarom zeker nieuwe kansen met andere containervervoer ders o.a. uit China. Ook op het ge bied van duurzaamheid is er vanuit China grote interesse in de ontwikke lingen in onze havengebieden. Met de huidige ontwikkelingen in Temeu- zen en de Kanaalzone kan Zeeland Seaports interessante projecten laten zien aan Chinese collega's. Memorandum of Understanding In een 'Memorandum of Understan ding' (verklaring tot samenwerking), die met de haven van Yangzhou tij dens het bezoek in China werd onder tekend, is vastgelegd dat de havens de contacten gaan uitbreiden en kennis zal worden uitgewisseld. Op dit mo ment is het nog te vroeg om de defini tieve effecten van het bezoek te kun- In Breda is er al een Yangzhou Business Office, geopend op een echte Chinese manier. Foto: Rene Schotanus tijd georganiseerd. Zeeland Seaports NV Als 'Port Authority' legt Zeeland Seaports veel gewicht in de schaal om deuren te openen voor het bedrijfsle ven. Voor het functioneren van de ei gen organisatie kijkt Zeeland Seaports reikhalzend uit naar de omschakeling van een publiek lichaam naar een zelf standige overheid's NV. Welke voor delen levert dit dan op? Van der Hart hierover: 'Als NV kunnen we als slag vaardiger havenbedrijf gaan werken met snellere besluitvorming. De huidi ge vorm is gevoelig voor belangenver strengeling, de voordelen van het transformeren naar een NV gelden ook voor de vier participanten, Pro vincie en gemeenten Vlissingen, Bor- sele en Terneuzen. Zij blijven overi gens als aandeelhouders nauw betrok ken bij strategische beslissingen, maar de controle op het beleid zal binnen de NV via een Raad van Commissa rissen lopen. Feitelijk zullen we onze organisatie verder gaan professionalise ren." De overgang naar een NV heeft niet alleen gevolgen voor de financieel economische en beleidsmatige kant van Zeeland Seaports. Ook binnen de organisatie moet een cultuuromslag gemaakt worden. Kemwoorden in dit interne traject zijn - betrouwbaar Hans van der Hart (links) in gesprek met oud- premier Balkenende. - samen - resultaatgericht - respectvol visie 2009-2020 gaat Zeeland - toegewijd Van der Hart licht toe: Seaports uit van een groei tot 50 mil- "We schakelen over van een reactief joen ton overslag,. Hierbij wordt er publiek lichaam naar een proactief be- een aanzienlijke groei in het aantal drijf met oog voor onze directe omge- containers (TEU's) verwacht, dit ving en de internationale markt. In- door het realiseren van grootschalige spelen op de ontwikkelingen in die in- containerfaciliteiten, met' name in ternationale markt is belangrijk voor Vlissingen-Oost. "Voor ons is het de toekomst van onze havens." nog steeds duidelijk dat de WCT er moet komen," aldus Van der Hart. T oekomstvisie "De Zeeuwse havens blijven afhanke- Welvaart voor de regio lijk van conjunctuurgevoelige produc- Alle positieve geluiden ten spijt, vaak ten. Zodra de economie terugloopt, blijkt de Zeeuwse bevolking nog ver zakt de handel in grondstoffen in en af te staan van de economische im- dat heeft direct effect op de overslagre- pact, die de haven voor Zeeland sultaten. Dit hebben we weer ervaren heeft. Ook daar ligt nog een taak in 2009. Ondanks dat wordt er door voor de Zeeland Seaports organisatie, grote bedrijven als Outokumpu, Ver- Het regionaal besef is beperkt en ge- brugge Terminals en Ovet flink gein- voelsmatig is er weinig binding met vesteerd. Ook Zeeland Seaports zelf de havens, zo bleek laatst uit een on- Iiet zich hier niet onbetuigd met de derzoek in Zeeland. Toch is 18% van uitbreiding van de Autrichehaven in de Zeeuwse banen in of gerelateerd Terneuzen en de Scaldiahaven in Vlis- aan de havens met in totaal rond de singen-Oost. Risico's spreiden is voor 32.000 directe en indirecte banen. Zeeland Seaports belangrijk en dat Daarmee leveren de Zeeuwse havens bieden we in de ontwikkeling van een belangrijke bijdrage aan de regio- vemieuwende projecten in duurzaam- nale economie en de welvaart in het Miffl ÏW'9Yi'ilV'frHf --- Alle douane zaken: vergunningen - accijns - documenten - bfw -> Formaliteiten In heel Nederland Verex-douctne service +31 115451210 www. ver&xdemeijer, nl lnfo@verexdemeijer n/^§ FENKX*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 108