'Pinstriping ontbreekt niet'
auto5
Astra Tourer is't wachten waard
vrijdag 19 november 2010
KLASSIEKER Robin Looy en zijn Volvo Amazon 'custom car'
door Lucas Boot
e Volvo Amazon van Ro
bin Looy uit Roosendaal
ziet er nu nog als zodanig
uit. Wanneer Robin al
zijn ombouwplannen heeft uitge
voerd, moet de auto juist compleet
anders ogen dan toen-ie uit de fa
briek kwam rollen. Een custom
car heet zoiets. De lak is bijvoor
beeld al matzwart en de velgen
zijn felrood. Op de hoedenplak
ligt een pantervel - een nepper,
maakt u zich geen zorgen - en de
knop van de versnellingspook
heeft plaats gemaakt voor een
doodshoofd. Rock 'n' roll.
Menig Amazon-rijder valt nu
waarschijnlijk van zijn stoel en
smeekt Robin om 'm juist origi
neel te houden. Berg u dan maar
alvast voor het eindresultaat. „Het
is de bedoeling dat er een lucht-
happer op de motorkap komt en
dat de wielkasten achter dicht wor
den gemaakt. Natuurlijk mag de
nodige pinstriping niet ontbre
ken", vertelt Robin glimlachend.
„En die matzwarte verf heb ik zelf
met een roller aangebracht. De au
to moet nog goed gespoten wor
den, maar ik wil 'm in die kleur
hebben."
Robin koos voor een Amazon om
dat de onderdelen goed te verkrij
gen zijn en de aanschafprijs niet al
te hoog was. Daarbij komt deze
Volvo qua looks volgens hem nog
aardig in de buurt van een oude
Amerikaan, het type auto dat zich
bij uitstek leent voor het betere
customize-werk. Zoekt u maar
eens op internet onder custom
cars.
Nu al is de oldtimer van Robin
een bijzonder ding. Had hij z'n au
to origineel gelaten, dan was de
Volvo sowieso een speciale klassie
ker. De Amazon stamt uit 1970 en
behoort tot de laatste exemplaren
die Volvo bouwde. Enkele maan
den nadat Robins auto van de
band rolde, stopte Volvo namelijk
met de productie. Zijn Amazon
was bestemd voor de Zweedse
markt en heeft zodoende een
'stopcontact' in grille. „Hier kun je
een stekker op aansluiten om de
auto voor te verwarmen. Handig,
zeker in Zweden. Dat onderdeel
laat ik net wél zitten."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Oud of nieuw? Laat het ons we
ten en stuur een e-mail naar de
redactie.
Robin Looy en zijn Volvo Amazon 'custom car'. foto Lucas Boot
STATION Opelmodel toont designtrekjes van Insignia
Toen Opel eind vorig jaar de
nieuwe Astra ten tonele
voerde, waren ze nog niet
klaar met de altijd populaire
stationcarversie daarop, die
tegenwoordig Sports Tourer
heet. Ongebruikelijk, want in
het verleden had Opel altijd
metéén alle uitvoeringen pa
raat.
door Robbert Keegel
Maar nu is de Sports Tou
rer er en laat ik dege
nen die er op hadden
gewacht maar meteen
geruststellen: hij is het wachten
waard.
Meer nog "dan de gewone Astra
vertoont hij designtrekjes van Au
to van het Jaar 2009, de Vectra-op-
volger Insignia. Ook het interieur
is duidelijk verwant aan dat van
grote broer, want de luxe is even
weldadig als de ruimte: 500 tot
1550 liter voor de bagage.
Dankzij de FlexFold achterbank
(zowat alles bij Opel heeft tegen
woordig het voorvoegsel 'Flex') is
de bagageruimte makkelijk te varië
ren, want het meubelstuk laat zich
per knopdruk omklappen. Handig
zijn verder de talrijke mogelijkhe
den om in het interieur kleine din
gen voor een zwervend bestaan te
behoeden.
De opbergvakken meten tezamen
25 liter en in de deurhakken pas
sen frisdrankflessen van anderhal
ve liter.
Het onderstel is gelijk aan dat van
de hatchback, met dezelfde 'me-
chatronische' wielophanging waar
door de twee qua weggedrag nau
welijks verschillen, maar dat hangt
af van de mate van belading. Ook
de motorenkeuze is gelijk aan die
bij de hatchback.
Het motorgamma van de Astra
Sports Tourer omvat vier diesels
en vijf benzinemotoren, goed voor
vermogens tussen 95 en 180 pk.
Ruimer dan ooit, de nieuwe Opel Astra Sports Tourer.
Bij zo'n stationcar is ook in ons
land diesel in trek en daar is een
keuze uit commonrail-motoren
met een inhoud van 1,3,1,7 of 2,0 li
ter, meervoudige injectie, een tur
bo met variabele geometrie en een
onderhoudsvrij roetfilter. Ze vol
doen allemaal aan de Euro 5-nor-
men. Begin volgend jaar lanceert
Opel ook de brandstofbesparende
stop/start-technologie op de
1,3 cdti, waardoor de C02-emissies
dalen tot 109 gkm.
De benzinemotoren, met een in
houd van 1,4 of 1,6 liter, zijn ver
krijgbaar in een atmosferische en
een turboversie en bieden vermo
gens tussen 100 en 180 pk.
De continu variabele kleptiming
aan in- en uitlaatzijde zit alleen op
de 1,6 turbo niét.
Net als in de hatchback heeft de
Tourer voorin die anatomisch uit
gekiende stoelen waar de Duitse
vereniging van rugpatiënten zo'n
goedkeurend oog op heeft laten
vallen. En wat ogen aangaat: ook
het Opel Eye, dat een aantal ver
keersborden (waaronder die voor
maximumsnelheid en inhaalver-
bod) herkent en de bestuurder
dienovereenkomstig waarschuwt,
behoort tot de mogelijkheden. Het
Oog let ook op het volgen van de
rijbaan. Tot de veelheid aan moge
lijke elektronische oppassers be
hoort ook het zogeheten Trailer
Stability Assist, dat indien een trek
haak van Opel zeifis gemonteerd
het ESP navenant instrueert wan
neer een aanhanger aan het slinge
ren slaat. De Opel Astra Sports
Tourer komt er in vier uitrustings
niveaus, vanaf volgende maand en
vanaf 20.345 euro.
De afwerking van het interieur is met sprongen vooruitgegaan. foto CPD
foto CPD