'Pinstriping ontbreekt niet' auto5 Astra Tourer is't wachten waard vrijdag 19 november 2010 KLASSIEKER Robin Looy en zijn Volvo Amazon 'custom car' door Lucas Boot e Volvo Amazon van Ro bin Looy uit Roosendaal ziet er nu nog als zodanig uit. Wanneer Robin al zijn ombouwplannen heeft uitge voerd, moet de auto juist compleet anders ogen dan toen-ie uit de fa briek kwam rollen. Een custom car heet zoiets. De lak is bijvoor beeld al matzwart en de velgen zijn felrood. Op de hoedenplak ligt een pantervel - een nepper, maakt u zich geen zorgen - en de knop van de versnellingspook heeft plaats gemaakt voor een doodshoofd. Rock 'n' roll. Menig Amazon-rijder valt nu waarschijnlijk van zijn stoel en smeekt Robin om 'm juist origi neel te houden. Berg u dan maar alvast voor het eindresultaat. „Het is de bedoeling dat er een lucht- happer op de motorkap komt en dat de wielkasten achter dicht wor den gemaakt. Natuurlijk mag de nodige pinstriping niet ontbre ken", vertelt Robin glimlachend. „En die matzwarte verf heb ik zelf met een roller aangebracht. De au to moet nog goed gespoten wor den, maar ik wil 'm in die kleur hebben." Robin koos voor een Amazon om dat de onderdelen goed te verkrij gen zijn en de aanschafprijs niet al te hoog was. Daarbij komt deze Volvo qua looks volgens hem nog aardig in de buurt van een oude Amerikaan, het type auto dat zich bij uitstek leent voor het betere customize-werk. Zoekt u maar eens op internet onder custom cars. Nu al is de oldtimer van Robin een bijzonder ding. Had hij z'n au to origineel gelaten, dan was de Volvo sowieso een speciale klassie ker. De Amazon stamt uit 1970 en behoort tot de laatste exemplaren die Volvo bouwde. Enkele maan den nadat Robins auto van de band rolde, stopte Volvo namelijk met de productie. Zijn Amazon was bestemd voor de Zweedse markt en heeft zodoende een 'stopcontact' in grille. „Hier kun je een stekker op aansluiten om de auto voor te verwarmen. Handig, zeker in Zweden. Dat onderdeel laat ik net wél zitten." Hebt u ook een bijzondere auto? Oud of nieuw? Laat het ons we ten en stuur een e-mail naar de redactie. Robin Looy en zijn Volvo Amazon 'custom car'. foto Lucas Boot STATION Opelmodel toont designtrekjes van Insignia Toen Opel eind vorig jaar de nieuwe Astra ten tonele voerde, waren ze nog niet klaar met de altijd populaire stationcarversie daarop, die tegenwoordig Sports Tourer heet. Ongebruikelijk, want in het verleden had Opel altijd metéén alle uitvoeringen pa raat. door Robbert Keegel Maar nu is de Sports Tou rer er en laat ik dege nen die er op hadden gewacht maar meteen geruststellen: hij is het wachten waard. Meer nog "dan de gewone Astra vertoont hij designtrekjes van Au to van het Jaar 2009, de Vectra-op- volger Insignia. Ook het interieur is duidelijk verwant aan dat van grote broer, want de luxe is even weldadig als de ruimte: 500 tot 1550 liter voor de bagage. Dankzij de FlexFold achterbank (zowat alles bij Opel heeft tegen woordig het voorvoegsel 'Flex') is de bagageruimte makkelijk te varië ren, want het meubelstuk laat zich per knopdruk omklappen. Handig zijn verder de talrijke mogelijkhe den om in het interieur kleine din gen voor een zwervend bestaan te behoeden. De opbergvakken meten tezamen 25 liter en in de deurhakken pas sen frisdrankflessen van anderhal ve liter. Het onderstel is gelijk aan dat van de hatchback, met dezelfde 'me- chatronische' wielophanging waar door de twee qua weggedrag nau welijks verschillen, maar dat hangt af van de mate van belading. Ook de motorenkeuze is gelijk aan die bij de hatchback. Het motorgamma van de Astra Sports Tourer omvat vier diesels en vijf benzinemotoren, goed voor vermogens tussen 95 en 180 pk. Ruimer dan ooit, de nieuwe Opel Astra Sports Tourer. Bij zo'n stationcar is ook in ons land diesel in trek en daar is een keuze uit commonrail-motoren met een inhoud van 1,3,1,7 of 2,0 li ter, meervoudige injectie, een tur bo met variabele geometrie en een onderhoudsvrij roetfilter. Ze vol doen allemaal aan de Euro 5-nor- men. Begin volgend jaar lanceert Opel ook de brandstofbesparende stop/start-technologie op de 1,3 cdti, waardoor de C02-emissies dalen tot 109 gkm. De benzinemotoren, met een in houd van 1,4 of 1,6 liter, zijn ver krijgbaar in een atmosferische en een turboversie en bieden vermo gens tussen 100 en 180 pk. De continu variabele kleptiming aan in- en uitlaatzijde zit alleen op de 1,6 turbo niét. Net als in de hatchback heeft de Tourer voorin die anatomisch uit gekiende stoelen waar de Duitse vereniging van rugpatiënten zo'n goedkeurend oog op heeft laten vallen. En wat ogen aangaat: ook het Opel Eye, dat een aantal ver keersborden (waaronder die voor maximumsnelheid en inhaalver- bod) herkent en de bestuurder dienovereenkomstig waarschuwt, behoort tot de mogelijkheden. Het Oog let ook op het volgen van de rijbaan. Tot de veelheid aan moge lijke elektronische oppassers be hoort ook het zogeheten Trailer Stability Assist, dat indien een trek haak van Opel zeifis gemonteerd het ESP navenant instrueert wan neer een aanhanger aan het slinge ren slaat. De Opel Astra Sports Tourer komt er in vier uitrustings niveaus, vanaf volgende maand en vanaf 20.345 euro. De afwerking van het interieur is met sprongen vooruitgegaan. foto CPD foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 65