3
BMW X3 groter en lichter
G
Volkswagen Passat schuift op naar de top
Erik GoudzwaardBMW Zwartepoorte, Goes
vrijdag 19 november 2010
AUTOTEST Duitse auto heeft naast strak uiterlijk ook heerlijk interieur
Auto's hebben hetzelfde probleem als mensen: ze
worden groter - en dan meestal nog dikker ook.
Zo niet de nieuwe BMW X3.
door Robbert Keegel
roter is de middelste telg
uit de X-familie van de
Beierse motorfabriek wel
degelijk geworden. Zijn
kleine broer Xi was te dicht in de
buurt gekomen en snoepte daar
door te veel potentiële klanten
weg. Groeien richting X5 ging niet
meteen, want anders zou die ge-
kannibaliseerd worden, dus was
het wachten op een nieuwe - en
dus grotere - editie van die stamva
der van het X-geslacht.
Die is er inmiddels en daardoor
kon de uit 2004 stammende X3
wat in die richting opschuiven.
Wat heet: hij heeft vrijwel dezelf
de maten als de vorige, eerste edi
tie van de X5: zijn wielbasis van
2,81 m is één centimeter korter
dan grote broer vroeger had, de to
tale lengte benadert met 4,65 m
de oude X5 op twee cm (de nieu
we X5 is nu 4,85 m lang) en de ba
gageruimte overtreft met 550-1600
liter vroegere grote broer ook be
hoorlijk (diens koffer was
465-1550 liter, meet nu 630-1.750 li
ter). Maar hij is wél een stuk lich
ter geworden: vanaf 1715 kg, was
meer dan 1,8 ton.
Zo is er weer harmonie in de fami
lie, want er is ook netjes afstand
genomen van de Xi, die trouwens
op een wielbasis van 2,76 m een
ook heel verdienstelijke bagage
ruimte van 420-1350 liter heeft.
Ferm, maar niet van een omvang
om de X3 nog in verlegenheid te
brengen. De BMW-verkopers kun
nen hun klanten weer duidelijk
heid bieden, ook wat de verkoop
prijzen betreft.
De nieuwe X3 kost als xDrive20d,
dus met de viercilinder diesel en
de nieuwe vierwielaandrijving mi
nimaal 51.735 euro. Dat zit aardig
midden tussen de goedkoopste die
sels van Xi 38.710, maar dat is
geen 4x4) en de X5 77.500).
Bij de introductie, 20 november
bij de dealer, is er naast de vierpits
diesel van 185 pk en een maxi
mumkoppel van 380 Nm en een
handbediende zesbak, maar één
benzinemotor. Dat is de 306 pk
sterke zescilinder lijnmotor (met
400 Nm) in de X3 xDrive35i die
een prijskaart heeft van 67.000 eu
ro. Daar zit, heel terecht, de meer
dan voortreffelijk achttraps auto
maat van BMW in.
Omdat de hoofdmoot van de X-fa
milie zijn klanten in de VS vindt,
is ook de productie van de X3 over
geheveld naar hun, daartoe weer
eens uit te breiden, fabriek in
Spartanburg, in South Carolina.
Daar werden X5 en diens sportie
ve, maar foeilelijke kompaan X6 al
tijd al gebouwd en blijft alleen de
Xi een Europese productie. Diens
wieg staat in de eveneens recente
BMW-fabriek in Leipzig, waar ook
Porsche zijn SUV's bouwt. Kwes
tie van subsidies en andere finan
ciële lokkertjes om het armoedige
Oost-Duitsland aan moderne in
dustrie te helpen.
Vanwege de Amerikaanse oor
sprong maakten we met de nieu
we X3 kennis in het naburige At
lanta, op een zeer gevarieerd par
cours waarin een aardig stukje
off-road was opgenomen. Daar
konden we tenminste de werk
zaamheid van de gemonteerde af
dalingsregelaar (Hill Descent Con
trol) ervaren, een regelneef die bij
afdalingen, hoe steil ook, een voor
af ingestelde snelheid van een paar
kilometer vasthoudt, zodat je ach
ter het stuur alleen daar op hoeft
te letten. Van gas en rem afblijven,
dan komt alles in orde. Ook hiér
wordt geen enkele vaardigheid van
de bestuurder meer gevergd. Ja,
meneer, voor mij is de lol er zo
wel af.
Niet van het rijden op gebaande
wegen, want BMW maakt er geen
geheim van dat het zwaartepunt
van het onderstelontwerp toch
daar op is blijven liggen. Terecht,
want hoe vaak worden er uitstap
jes op onverharde wegen gemaakt?
Maar de xDrive, zoals BMW z'n
4X4-systeem al een tijdje noemt,
bewijst ook elders zijn kwaliteiten.
Op gladde wegen, vooral in de
winterse bergen, maar ook als je
een paardentrailer uit de modder,
of een boot een natte werfhelling
Concurrenten
„De nieuwe X3 biedt meer binnenruimte dan zijn
voorganger en heeft een grotere spoorbreedte.
Daardoor ligt hij nog stabieler op de weg. Bovendien
paste BMW het onderstel aan en rijdt de X3 nu
beduidend comfortabeler. En voor de motoren geldt:
hogere prestaties bij een lager verbruik."
op moet trekken. De X3 mag met
beide motoren 2,4 ton aan de trek
haak hebben.
De andere prestaties verschillen
wel wat. Zo heeft de diesel een top
van 210 km/h en accelereert hij in
8,5 sec naar de 100 km/h, terwijl
het gemiddelde verbruik tot 5,6
l/ioo km bedraagt. Uitstoot 149
gkm, hetgeen hem als enige (en
zuinigste) diesel in zijn klasse een
B-label oplevert. De zespitter heeft
een afgeregelde top van 250 km/h,
rijdt honderd na 5,7 tellen en wil
8,8 l/ioo km. Koolzuurgasbijdrage
204 gkm, dus D-label.
Naast hun nieuwe een mooi strak
ke uiterlijk, hebben beide X3's een
heerlijk interieur meegekregen.
Hoogst comfortabel en vanwege
de titanenstrijd met Merce
des-Benz en Audi uitgevoerd in de
fraaiste materialen en met de
meest perfecte afwerking. Dat blij
ken ze in de VS dus tóch te kun
nen, maar vraag me niet hoe
streng de controles daar in Spartan
burg wel moeten zijn om Ameri
kaanse autowerkers tot zulk een
discipline te brengen.
Zoals bij elke nieuwe auto is ook
hier het arsenaal aan elektronische
gadgets onafzienbaar. Nieuw voor
de X3 zijn een voortreffelijk
head-up display, meedenkende
koplampen en zaken die je in een
terreinwagen niet verwacht.
Maar de X3 is ook geen terreinau
to: hij kan het wel, maar rijdt het
fijnst op straat. Erg fijn.
De kwaliteit van het interieur straalt er van af.
foto's CPD
Audi Q5, voor wie de gigantische Q7
toch wat te ver ging. Goed getimede
vorm van downsizing. Wielbasis: 2,81
meter. Bagage: 540-1560 liter. Ge
wicht: 1865 kg. Benzine 2,0 tot 3,5 li
ter, 180-270 pk; diesel 2.0 tot 3,0 liter,
143-240 pk. Vanaf 49.300 euro, diesel
49.900 euro. Plus: afwerking, quattro,
motorkeuze. Min: zelfs de prijs niet.
Mercedes-Benz GLK, onlangs ver
nieuwd en nu ook met alleen achter
wielaandrijving leverbaar. Wielbasis:
2,76 meter. Bagage 450-1550 liter. Ge
wicht: 1845 kg. Benzine 3,0 tot 3,5 li
ter, 231-272 pk; diesel 2,1 tot 3,0 liter,
105-231 pk. Diesel vanaf 41.949 euro,
benzine 62.200 euro. Plus: robuust, mo
torkeuze, dieselprijs. Min: prijs.
Volvo XC70, kreeg heftige concurren
tie van modernere, maar minder stoere
en iets kleinere XC60. Wielbasis: 2,82
meter. Bagage 575-1600 liter. Gewicht:
1843 kg. Benzine 3,0 liter, 285 pk; die
sel 2,0 tot 2,4 liter, 163-205 pk. Diesel
vanaf 47.495 euro, benzine 61.395 eu
ro. Plus: stoer, ruim, praktisch. Min:
prijs en keuze benzineversie.
DEBUUT Vernieuwde auto gaat qua uiterlijk en interieur richting topmodel Phaeton
door Robbert Keege!
Hij debuteerde begin oktober
al op de Parijs Salon de l'Au-
tomobile en staat nu al bij
de Volkswagendealers: de ver
nieuwde Passat, meteen in gezel
schap van de Passat Variant. De le
vering start eind deze maand.
Daar zit een 'oppassen' bij, want
dankzij de verdere bpm-afbouw
worden de diverse nieuwe Passats
per 1 januari allemaal wat goedko
per.
Voor het instapmodel, de 1,4 tfsi
scheelt dat 460 euro (nu €28.450,
dan €27.990), maar dat prijsver
schil is niet voor alle versies gelijk.
De ontwerpers hebben er naar ge
streefd uiterlijk en vooral interieur
een stuk richting VW-topper Phae
ton op te laten schuiven. Het moet
voor Audi een aansporing zijn om
hun veelgeprezen interieurverzor
ging te optimaliseren. Afgezien
van de cosmetische ingrepen is de
Passat ook langer geworden. De se
dan meet nu 4769 mm en de Va
riant is twéé millimeter langer.
De wielbasis van beide bleef gelijk
met 2,71 m en daarop biedt de se
dan een bagageruimte van 565 li
ter, terwijl de Variant 603 tot 1731
liter kan bergen.
Nieuw en handig is de mogelijk
heid de toegang tot de kofferbak
met een voetbeweging te openen.
Dan moet de klep wel ontgren
deld zijn via de Keyless Acces, an
ders helpt die schop onder z'n
kont niet. In beide carrosserieva
rianten is de achterbank ook van
uit de bagageruimte te ontgrende
len. Uiteraard kent ook de nieuwe
Passat een omvangrijke lijst met
elektronische veiligheid- of com-
fortverhogende gadgets die dit
maal geen opzienbarende nieuwe
vondsten omvatten. Het, nog niet
geheel onmiddellijk beschikbare,
motorenpalet van de nieuwe Pas
sat omvat zes benzinemotoren
(127-300 pk) en zeven diesels
(105-170 pk), die allemaal weer
wat efficiënter zijn geworden.
Bij een zakenauto bij uitstek als de
Passat nu eenmaal is, lijkt het van
belang dat er zowel bij de sedans
als de Variants versies zijn met
20 procent bijtelling.