3 BMW X3 groter en lichter G Volkswagen Passat schuift op naar de top Erik GoudzwaardBMW Zwartepoorte, Goes vrijdag 19 november 2010 AUTOTEST Duitse auto heeft naast strak uiterlijk ook heerlijk interieur Auto's hebben hetzelfde probleem als mensen: ze worden groter - en dan meestal nog dikker ook. Zo niet de nieuwe BMW X3. door Robbert Keegel roter is de middelste telg uit de X-familie van de Beierse motorfabriek wel degelijk geworden. Zijn kleine broer Xi was te dicht in de buurt gekomen en snoepte daar door te veel potentiële klanten weg. Groeien richting X5 ging niet meteen, want anders zou die ge- kannibaliseerd worden, dus was het wachten op een nieuwe - en dus grotere - editie van die stamva der van het X-geslacht. Die is er inmiddels en daardoor kon de uit 2004 stammende X3 wat in die richting opschuiven. Wat heet: hij heeft vrijwel dezelf de maten als de vorige, eerste edi tie van de X5: zijn wielbasis van 2,81 m is één centimeter korter dan grote broer vroeger had, de to tale lengte benadert met 4,65 m de oude X5 op twee cm (de nieu we X5 is nu 4,85 m lang) en de ba gageruimte overtreft met 550-1600 liter vroegere grote broer ook be hoorlijk (diens koffer was 465-1550 liter, meet nu 630-1.750 li ter). Maar hij is wél een stuk lich ter geworden: vanaf 1715 kg, was meer dan 1,8 ton. Zo is er weer harmonie in de fami lie, want er is ook netjes afstand genomen van de Xi, die trouwens op een wielbasis van 2,76 m een ook heel verdienstelijke bagage ruimte van 420-1350 liter heeft. Ferm, maar niet van een omvang om de X3 nog in verlegenheid te brengen. De BMW-verkopers kun nen hun klanten weer duidelijk heid bieden, ook wat de verkoop prijzen betreft. De nieuwe X3 kost als xDrive20d, dus met de viercilinder diesel en de nieuwe vierwielaandrijving mi nimaal 51.735 euro. Dat zit aardig midden tussen de goedkoopste die sels van Xi 38.710, maar dat is geen 4x4) en de X5 77.500). Bij de introductie, 20 november bij de dealer, is er naast de vierpits diesel van 185 pk en een maxi mumkoppel van 380 Nm en een handbediende zesbak, maar één benzinemotor. Dat is de 306 pk sterke zescilinder lijnmotor (met 400 Nm) in de X3 xDrive35i die een prijskaart heeft van 67.000 eu ro. Daar zit, heel terecht, de meer dan voortreffelijk achttraps auto maat van BMW in. Omdat de hoofdmoot van de X-fa milie zijn klanten in de VS vindt, is ook de productie van de X3 over geheveld naar hun, daartoe weer eens uit te breiden, fabriek in Spartanburg, in South Carolina. Daar werden X5 en diens sportie ve, maar foeilelijke kompaan X6 al tijd al gebouwd en blijft alleen de Xi een Europese productie. Diens wieg staat in de eveneens recente BMW-fabriek in Leipzig, waar ook Porsche zijn SUV's bouwt. Kwes tie van subsidies en andere finan ciële lokkertjes om het armoedige Oost-Duitsland aan moderne in dustrie te helpen. Vanwege de Amerikaanse oor sprong maakten we met de nieu we X3 kennis in het naburige At lanta, op een zeer gevarieerd par cours waarin een aardig stukje off-road was opgenomen. Daar konden we tenminste de werk zaamheid van de gemonteerde af dalingsregelaar (Hill Descent Con trol) ervaren, een regelneef die bij afdalingen, hoe steil ook, een voor af ingestelde snelheid van een paar kilometer vasthoudt, zodat je ach ter het stuur alleen daar op hoeft te letten. Van gas en rem afblijven, dan komt alles in orde. Ook hiér wordt geen enkele vaardigheid van de bestuurder meer gevergd. Ja, meneer, voor mij is de lol er zo wel af. Niet van het rijden op gebaande wegen, want BMW maakt er geen geheim van dat het zwaartepunt van het onderstelontwerp toch daar op is blijven liggen. Terecht, want hoe vaak worden er uitstap jes op onverharde wegen gemaakt? Maar de xDrive, zoals BMW z'n 4X4-systeem al een tijdje noemt, bewijst ook elders zijn kwaliteiten. Op gladde wegen, vooral in de winterse bergen, maar ook als je een paardentrailer uit de modder, of een boot een natte werfhelling Concurrenten „De nieuwe X3 biedt meer binnenruimte dan zijn voorganger en heeft een grotere spoorbreedte. Daardoor ligt hij nog stabieler op de weg. Bovendien paste BMW het onderstel aan en rijdt de X3 nu beduidend comfortabeler. En voor de motoren geldt: hogere prestaties bij een lager verbruik." op moet trekken. De X3 mag met beide motoren 2,4 ton aan de trek haak hebben. De andere prestaties verschillen wel wat. Zo heeft de diesel een top van 210 km/h en accelereert hij in 8,5 sec naar de 100 km/h, terwijl het gemiddelde verbruik tot 5,6 l/ioo km bedraagt. Uitstoot 149 gkm, hetgeen hem als enige (en zuinigste) diesel in zijn klasse een B-label oplevert. De zespitter heeft een afgeregelde top van 250 km/h, rijdt honderd na 5,7 tellen en wil 8,8 l/ioo km. Koolzuurgasbijdrage 204 gkm, dus D-label. Naast hun nieuwe een mooi strak ke uiterlijk, hebben beide X3's een heerlijk interieur meegekregen. Hoogst comfortabel en vanwege de titanenstrijd met Merce des-Benz en Audi uitgevoerd in de fraaiste materialen en met de meest perfecte afwerking. Dat blij ken ze in de VS dus tóch te kun nen, maar vraag me niet hoe streng de controles daar in Spartan burg wel moeten zijn om Ameri kaanse autowerkers tot zulk een discipline te brengen. Zoals bij elke nieuwe auto is ook hier het arsenaal aan elektronische gadgets onafzienbaar. Nieuw voor de X3 zijn een voortreffelijk head-up display, meedenkende koplampen en zaken die je in een terreinwagen niet verwacht. Maar de X3 is ook geen terreinau to: hij kan het wel, maar rijdt het fijnst op straat. Erg fijn. De kwaliteit van het interieur straalt er van af. foto's CPD Audi Q5, voor wie de gigantische Q7 toch wat te ver ging. Goed getimede vorm van downsizing. Wielbasis: 2,81 meter. Bagage: 540-1560 liter. Ge wicht: 1865 kg. Benzine 2,0 tot 3,5 li ter, 180-270 pk; diesel 2.0 tot 3,0 liter, 143-240 pk. Vanaf 49.300 euro, diesel 49.900 euro. Plus: afwerking, quattro, motorkeuze. Min: zelfs de prijs niet. Mercedes-Benz GLK, onlangs ver nieuwd en nu ook met alleen achter wielaandrijving leverbaar. Wielbasis: 2,76 meter. Bagage 450-1550 liter. Ge wicht: 1845 kg. Benzine 3,0 tot 3,5 li ter, 231-272 pk; diesel 2,1 tot 3,0 liter, 105-231 pk. Diesel vanaf 41.949 euro, benzine 62.200 euro. Plus: robuust, mo torkeuze, dieselprijs. Min: prijs. Volvo XC70, kreeg heftige concurren tie van modernere, maar minder stoere en iets kleinere XC60. Wielbasis: 2,82 meter. Bagage 575-1600 liter. Gewicht: 1843 kg. Benzine 3,0 liter, 285 pk; die sel 2,0 tot 2,4 liter, 163-205 pk. Diesel vanaf 47.495 euro, benzine 61.395 eu ro. Plus: stoer, ruim, praktisch. Min: prijs en keuze benzineversie. DEBUUT Vernieuwde auto gaat qua uiterlijk en interieur richting topmodel Phaeton door Robbert Keege! Hij debuteerde begin oktober al op de Parijs Salon de l'Au- tomobile en staat nu al bij de Volkswagendealers: de ver nieuwde Passat, meteen in gezel schap van de Passat Variant. De le vering start eind deze maand. Daar zit een 'oppassen' bij, want dankzij de verdere bpm-afbouw worden de diverse nieuwe Passats per 1 januari allemaal wat goedko per. Voor het instapmodel, de 1,4 tfsi scheelt dat 460 euro (nu €28.450, dan €27.990), maar dat prijsver schil is niet voor alle versies gelijk. De ontwerpers hebben er naar ge streefd uiterlijk en vooral interieur een stuk richting VW-topper Phae ton op te laten schuiven. Het moet voor Audi een aansporing zijn om hun veelgeprezen interieurverzor ging te optimaliseren. Afgezien van de cosmetische ingrepen is de Passat ook langer geworden. De se dan meet nu 4769 mm en de Va riant is twéé millimeter langer. De wielbasis van beide bleef gelijk met 2,71 m en daarop biedt de se dan een bagageruimte van 565 li ter, terwijl de Variant 603 tot 1731 liter kan bergen. Nieuw en handig is de mogelijk heid de toegang tot de kofferbak met een voetbeweging te openen. Dan moet de klep wel ontgren deld zijn via de Keyless Acces, an ders helpt die schop onder z'n kont niet. In beide carrosserieva rianten is de achterbank ook van uit de bagageruimte te ontgrende len. Uiteraard kent ook de nieuwe Passat een omvangrijke lijst met elektronische veiligheid- of com- fortverhogende gadgets die dit maal geen opzienbarende nieuwe vondsten omvatten. Het, nog niet geheel onmiddellijk beschikbare, motorenpalet van de nieuwe Pas sat omvat zes benzinemotoren (127-300 pk) en zeven diesels (105-170 pk), die allemaal weer wat efficiënter zijn geworden. Bij een zakenauto bij uitstek als de Passat nu eenmaal is, lijkt het van belang dat er zowel bij de sedans als de Variants versies zijn met 20 procent bijtelling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 63