4 -
jgt haar prins
Film Auschwitz drukt jeugd
met neus op 'erfschande'
buitenland 19
Unesco is het met de
Fransen eens dat ritueel
bij hun eten cultuur is
een relatie van acht jaar
Duizenden doden
door antibiotica
Optimisme over
formatie België
Cholera eist ruim
duizend levens Haïti
Tiener doodt moeder
na kritiek op gamen
woensdag 17 november 2010
Kate en William poseren na de bekendmaking van hun verloving. Zij draagt de verlovingsring van wijlen prinses
Diana, de moeder van William. Die kreeg ze van hem bij het huwelijksaanzoek. foto Kirsty Wigglesworth/AP
door onze correspondent
Cees van Zweeden
PARIJS - Nadat bij hem kanker was
vastgesteld, reisde Francois Mitter
rand naar Egypte om dicht bij de
farao's te zijn. In de piramide van
Gizeh overpeinsde hij wat voor
een man van zijn statuur een ge
paste, laatste daad kon zijn.
Mitterrand koos voor een 'orto
laanmaaltijd'. Een ortolaan is een
zangvogeltje, dat naar rijke traditie
op rituele wijze wordt genuttigd.
Een groepje mannen schaart zich
rond een tafel. Voor elk van hen
wordt een levende ortolaan in de
armagnac gedompeld. Eenmaal
verdronken, gaan de vogeltjes de
oven in alvorens ze met kop en al
worden opgediend.
Mitterrand en zijn gasten drapeer
den de enorme servetten over hun
hoofden. Daarna beten ze de kop
jes af, en aten de vogeltjes in een
enkele hap op, met bot en al. Dit
was een van de laatste maaltijden
van de man die 14 jaar president
van Frankrijk was geweest.
Een aantal traditionele gastronomi
sche maaltijden van de Fransen
zijn gisteren door de Unesco offici
eel uitgeroepen tot immaterieel
cultureel werelderfgoed. De cultu
rele poot van de VN boog zich de
ze week in Kenia over een Frans
verzoek daartoe.
Wat het land beschermd wilde
zien, is niet het voedsel, maar het
ritueel. Het ritueel waar de sterven
de Mitterrand voor koos, maakte
overigens officieel geen onderdeel
uit van de Franse indiening.
Maar er zijn nog genoeg rituelen
over die volgens de Franse delega
tie in Kenia het Unesco-keurmerk
rechtvaardigen. „Een maaltijd is
meer dan het nuttigen van voed
sel", zei Annick Vin, hoofd van de
delegatie. „Het is een uiting van
cultuur." In Frankrijk, ja.
Het begint met een menukaart,
die zelfs voor informele diners
met vrienden, wordt geschreven.
Dan is er de wijze van dekken, de
vorken met de tanden omlaag.
Vervolgens: de wijze waarop de ge
lukkigen de kaas mogen afsnijden
(in lengterichting). En tenslotte de
urenlange gesprekken over het
geen zojuist in de maag is beland.
De Fransman investeert nog
steeds meer in zijn maag dan eni
ge andere sterveling. Bijna elke
week is er wel ergens een meer
daags feest rond een delicatesse.
Voor de kikkerbil is elk jaar een
carnavalesk weekend in Vittel, de
slak wordt genuttigd in Martigny-
les-Bains, de kip gekeurd in Bres-
se, de bloedworst wordt gegeten in 0
Mortagne-au-Perche, en Dieppe
wijdt zich aan de kaas. Wie een
keer een marathon wil proberen
waar onderweg wijn aan de ren
ners wordt geoffreerd, kan in de
Médoc bij Bordeaux terecht.
Madame Vin zegt dat veel van dit
unieke erfgoed wordt bedreigd
door de opmars van fast food. Een
boterham voor het computer
scherm is nog steeds ondenkbaar,
maar waar zijn de twee uur duren-
de zakenlunches gebleven? Haar
campagne om de eetcultuur be
schermd te krijgen, werd gesteund
door president Sarkozy.
Er was echter ook verzet. Sommi-
ge experts vrezen dat het label 'erf
goed' de eetcultuur tot verouderd
bestempelt. Dagblad Le Figaro:
„Zodra onze eetcultuur als cultu
reel erfgoed staat geboekstaafd,
wordt het betreden van een restau
rant, het laten opkomen van een
soufflé of het openen van een oes
ter, iets als slapen in de opera of ga
pen boven een boek van Voltaire."
Regisseur Uwe Boll wil met
zijn film 'Auschwitz' de
Duitse jeugd met de neus
op de vernietiging van de
Europese joden drukken.
door onze correspondent
Oene van der Wal
BERLIJN - Een brandend kind, jo
den die in doodsangst worden ver-
I gast, een dode bij wie gouden tan-
den worden uitgetrokken, een
kind dat in het hoofd wordt ge-
schoten. Uwe Bolls uiterst schok-
I kende speelfilm 'Auschwitz' over
het gelijknamige nazivernietigings
kamp wil 'alles' laten zien. Van de
film, die komend voorjaar moet
verschijnen, is nog slechts de trai
ler op internet te zien. Maar nu al
zijn de reacties vernietigend. Ver
scheidene Duitse filmcritici heb
ben al laten weten geen aandacht
aan de film te willen schenken.
De in de Verenigde Staten en Ca
nada werkende Boll, die onder
filmcritici regelrecht veracht
wordt, wil slechts 'provoceren' en
'geld verdienen" hij maakt 'ge-
weldspornografie' en is sowieso de
'slechtste regisseur van Hol
lywood', zo heet het in Duitse me
dia. Inderdaad figureren drie van
zijn films onder de honderd slecht
ste films aller tijden. Boll is ook
vaste klant bij de uitreiking van de
alternatieve Oscars voor cinemato
grafische wanprestaties. Maar hij
wordt ook geprezen. Voor zijn do
cumentaire 'Darfur' (2009) kreeg
hij een belangrijke Amerikaanse
filmprijs. En acteurs van naam
werken met Boll.
„Wij tonen hoe het werkelijk
was", reageert de 45-jarige Duitse
regisseur in het weekblad Stern.
Geen helden, geen overlevenden,
geen bijzondere verhalen. Ijskou
de genocide. „Dit is een film die
zich nu eens niet bekommert 0111
wat te erg is of te grof Die gewoon
Iaat zien dat in Auschwitz massaal
mensen vergast werden, hoe ze als
vee in een vleesfabriek werden ge
dood." Volgens Boll weet de Duit
se jeugd nog maar weinig van de
Holocaust en is er geen andere ma
nier om hen te bereiken dan de
verschrikkingen er hard in te ha
meren. De film, die deels een 'do
cumentaire' zou zijn, begint en
eindigt met interviews met gymna
siumleerlingen. De gruwelijkste
scènes in de gaskamer en het cre
matorium zouden 'maar twintig
minuten' duren.
Boll zegt er 'als Duitser voor te wil
len zorgen dat de Holocaust niet
vergeten wordt'. Iedere Duitser
draagt tegenover de joden en de
staat Israël een verantwoordelijk
heid voor de schande van de nazi-
tijd, meent hij. Ook zij die na de
oorlog geboren zijn.
Volgens de regisseur kan zijn film
verder 'het begrip voor de hou
ding van de staat Israël vergroten
door te schilderen welk trauma de
joden moeten verwerken'.
Boll wil zijn film voor het eerst
vertonen op het Berlijnse filmfesti
val in februari.
BRUSSEL
In de Europese Unie en in Noorwe
gen en IJsland sterven jaarlijks min
stens 25.000 mensen aan infecties
doordat ze door verkeerd voor-
schrijfgedrag resistent worden
voor antibiotica. Dat maakte Eric
Poudelet van het directoraat-gene
raal van Gezondheid en Consumen
ten van de Europese Commissie
gisteren in Brussel bekend, waar
de Europese Antibioticadag werd
gelanceerd. Jaarlijks krijgen ruim
400.000 Europese patiënten te ma
ken met resistente infecties.
BRUSSEL
Optimistische geluiden bij de rege
ringsvorming in België: bemidde
laar Johan Vande Lanotte sprak gis
teren over goede vorderingen toen
hij tussentijds verslag deed. De ka
binetsformatie duurt al ruim 150
dagen. Vande Lanotte is de laatste
in een reeks personen die probeert
de partijen op een lijn te brengen.
De Vlaams-nationalistische N-VA
eist meer financiële bevoegdheden
voor Vlaanderen. De Franstalige so
cialisten vrezen daardoor een verar
ming van de rest van België.
PORT-AU-PRINCE
De cholera-epidemie in Haïti heeft
inmiddels meer dan duizend le
vens geëist, 1034 om precies te zijn.
Dat hebben lokale functionarissen
van Volksgezondheid gisteren la
ten weten. De uitbraak van de ziek
te wint terrein in tentenkampen
waarin mensen verblijven die hun
woning verloren door de zware
aardbeving van januari in het Caraï-
bische land. Bijna 17.000 patiënten
zijn in het ziekenhuis behandeld.
Het dodental stond zondag nog op
ruim negenhonderd.
BUSAN
Een Zuid-Koreaanse jongen van 15
jaar heeft zijn moeder vermoord,
die hem had aangesproken op zijn
gameverslaving. Na de misdaad
pleegde hij zelfmoord. De twaalf
jaar oude zus heeft de twee gevon
den. Ze zei dat haar moeder en
broer vaak ruzie hadden omdat hij
veel spelletjes speelde op de com-
puter. Zuid-Korea heeft volgens de
regering zo'n twee miljoen inter-
netverslaafden. Begin dit jaar stierf
een 32-jarige man nadat hij vijf da
gen achtereen games had gespeeld.