Zeeland heeft nu eenmaal beperkte
Korpsleiding vóór nationale politie
221 zeeland
dinsdag 16 november 2010
VLAKETUNNEL Kamer van Koophandel berekent 10 miljoen euro schade bedrijfsleven
Kanaal door Zuid-Beveland
Het hoogteverschil in het wegdek aan
door René Schrier
Zeeland heeft nu een
maal een beperkte in
frastructuur. Dan heb
je niet zo veel alterna
tieven." Ellen Visser,
directeur wegen en verkeer van
Rijkswaterstaat Zeeland realiseert
zich terdege dat er maar twee plek
ken zijn waar je met een auto het
Kanaal door Zuid-Beveland kunt
kruisen.
Ze houdt kantoor in het steun
punt van Rijkswaterstaat bij de
kruising Vierwegen. Maandagoch
tend is dat het punt waar de files
beginnen voor het verkeer dat van
uit Walcheren komt. Ook het
punt waar uitgerekend nu aan de
kruising wordt gewerkt, wat een
vlotte doorstroming van het ver
keer er ook al niet makkelijker op
maakt. En dan komen er maandag
morgen tot overmaat van ramp
ook nog allerlei ongevallen bij, zo
als een botsing op de Vlakebrug,
twee bromfietsers die tegen elkaar
rijden, een vrachtauto met pech
en een brandende auto bij Kapelle
waar de Goese brandweer naar toe
snelde. Maar dat bleek loos alarm.
Visser stelt vast dat het meeste ver
keer afkomstig van Walcheren bij
Goes is afgeslagen in de richting
van de Zeelandbrug. „Er zijn nog
wel een paar alternatieven. Zoals
de Zeelandbrug, de Dammenroute
en de Westerscheldetunnel om via
Antwerpen te rijden. En dan is er
natuurlijk de Postbrug nog, maar
ook daar is het al behoorlijk druk."
Ze sluit niet uit dat ook veel men
sen maandagmorgen de gok heb
ben gewaagd en een behoorlijke
tijd in de file hebben gestaan. „Mis
schien dat die hun lesje hebben ge
leerd en de komende dagen ook
voor alternatieven kiezen."
Over alternatieven gesproken. Dat
was maandag het treinverkeer
niet. In verband met een zelfdo
ding op het spoor was het op die
manier ook lange tijd niet moge
lijk om van en naar Zeeland te rei
zen.
Hoelang de stremming zal duren
weet Visser niet. Dat hangt af van
de oorzaak en die zijn deskundi
gen aan het bestuderen. Die des
kundigen zijn vrijdagnacht al geko
men om te berekenen hoeveel bal
last er op de weg geplaatst moest
worden. Ondertussen grijpt Rijks
waterstaat alles aan in een poging
het verkeer zo soepel mogelijk te
laten verlopen. Zo zijn zelfs enkele
camera's die in de Vlaketunnel
hangen gedraaid in de richting van
de tijdelijke bypass, zodat op die
manier ook een extra oogje in het
zeil kan worden gehouden.
Inmiddels wil de Kamer van Koop
handel een gesprek met Rijkswa
terstaat over de verbindingen in
Zeeland. De Kamer van Koophan
del heeft berekend dat een strem
ming van een week het bedrijfsle
ven tegen de 10 miljoen euro kost.
Ze vindt de capaciteit van de om
leidingen volstrekt ontoereikend.
Vlak voor de Vlaketunnel is een tijdelijke bypass aangelegd. Vanochtend kan het verkeer hier ook over de vlucht
strook naar de parallelweg. foto René Schrier
Lengteschaai 10x groter
dan hoogteschaal
diepste punt
16.39 m-NAP
totate lengte 774 m
De Vlaketunnel
In verband met de toenemende drukte op de
wegen en ook op het Kanaal door Zuid-Beveland
werd in de jaren 60 besloten een tunnel aan te
leggen. In 1972 is begonnen met de bouw; in
1976 werd de tunnel geopend voor verkeer.
De tunnel is in 2010 gerenoveerd.
Vijftig meter voor
de ingang van het
gesloten deel van
de tunnel is het
wegdek omhoog
gekomen waardoor I
een drempel van
:j ±15 cm is ontstaan.
door Marcel Modde
middelburg - De vorming van een
nationaal politiekorps hoeft niet
persé nadelig uit te pakken voor
Zeeland. Korpsbeheer Koos Schou-
wenaar ziet een reëele kans om
een deel van de beheertaken van
die nieuwe organisatie naar de pro
vincie te halen.
Volgens Schouwenaar heeft minis
ter Ivo Opstelten (WD) in een
overleg laten blijken open te staan
voor een zekere spreiding van de
beoogde landelijke diensten over
het land. Daarmee zou het verlies
van werkgelegenheid deels kun
nen worden gecompenseerd,
denkt de Zeeuwse korpsbeheerder.
Schouwenaar acht het uitgesloten
dat alle centrale beheertaken
straks rond het hoofdkantoor van
de nationale politie in Utrecht
worden gehuisvest. „Dan krijg je
daar een soort Pentagon en dat
lijkt me toch niet de bedoeling."
Volgens Schouwenaar is het nu
nog te vroeg om een voorkeur uit
te spreken voor één van de natio
nale taken die dan naar Zeeland
zouden moeten komen. Evenmin
valt al te zeggen wanneer de plan
nen tot uitvoer worden gebracht.
In de huidige opzet kost de vor
ming van de nationale politie Zee
land zo'n 150 arbeidsplaatsen, al
dus de korpsbeheerder. Daarbij
gaat het niet om dienders, bena
drukt hij, maar puur om onder
steunende functies zoals het be
heer van het materieel en het com
putersysteem (iet). „Dat zijn taken
die je als politie-organisatie eigen
lijk helemaal niet moet willen
doen", vindt Schouwenaar. Hij is
dan ook voorstander van de op
richting van een nationale politie.
Zelfs wanneer dat feitelijk het ein
de betekent van de nu nog zelf
standige politieregio Zeeland.
Korpschef Letty Demmers heeft
zich in de Raad van Korpschefs
eveneens uitgesproken voor de na
tionale politie. Anders dan de
korpsbeheerders en een aantal bur
gemeesters, zijn de korpschefs het
unaniem eens met de kabinets
plannen. In verband met de aan
houdende verdeeldheid hebben ze
dat standpunt nu ook officieel
naar buiten gebracht. Schouwe
naar: „Voor z'n klein landje Neder
land is 25 politiekorpsen eigenlijk
ook wel heel erg veel."
Volgens de voorliggende kabinets
plannen worden de politieregio's
Zeeland en (West-)Brabant samen
gevoegd. Het hoofdbureau komt
dan waarschijnlijk in Breda. Dat
doet niets af aan de beschikbaar
heid van het aantal agenten voor
Zeeland, zegt de korpsbeheerder.
Evenmin raken burgemeesters
hun aansturing en gezag kwijt
over lokale politietaken. Dat ge-
zagsbehoud is ook voor Demmers
een groot goed, laat ze weten.
„Maar de besluiten worden in Den
Haag genomen en daar hebben we
het mee te doen."
POP AAN HUIS
Wil jij een gratis optreden van de
elfkoppige soulband Juice in jouw
studentenkamer?
mail naar punt@pzc.nl
Vandaag laatste aanmeldkans! Stuur
een foto van jouw studentenkamer
en een goede argumentatie!
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl