Zeeland heeft nu eenmaal beperkte Korpsleiding vóór nationale politie 221 zeeland dinsdag 16 november 2010 VLAKETUNNEL Kamer van Koophandel berekent 10 miljoen euro schade bedrijfsleven Kanaal door Zuid-Beveland Het hoogteverschil in het wegdek aan door René Schrier Zeeland heeft nu een maal een beperkte in frastructuur. Dan heb je niet zo veel alterna tieven." Ellen Visser, directeur wegen en verkeer van Rijkswaterstaat Zeeland realiseert zich terdege dat er maar twee plek ken zijn waar je met een auto het Kanaal door Zuid-Beveland kunt kruisen. Ze houdt kantoor in het steun punt van Rijkswaterstaat bij de kruising Vierwegen. Maandagoch tend is dat het punt waar de files beginnen voor het verkeer dat van uit Walcheren komt. Ook het punt waar uitgerekend nu aan de kruising wordt gewerkt, wat een vlotte doorstroming van het ver keer er ook al niet makkelijker op maakt. En dan komen er maandag morgen tot overmaat van ramp ook nog allerlei ongevallen bij, zo als een botsing op de Vlakebrug, twee bromfietsers die tegen elkaar rijden, een vrachtauto met pech en een brandende auto bij Kapelle waar de Goese brandweer naar toe snelde. Maar dat bleek loos alarm. Visser stelt vast dat het meeste ver keer afkomstig van Walcheren bij Goes is afgeslagen in de richting van de Zeelandbrug. „Er zijn nog wel een paar alternatieven. Zoals de Zeelandbrug, de Dammenroute en de Westerscheldetunnel om via Antwerpen te rijden. En dan is er natuurlijk de Postbrug nog, maar ook daar is het al behoorlijk druk." Ze sluit niet uit dat ook veel men sen maandagmorgen de gok heb ben gewaagd en een behoorlijke tijd in de file hebben gestaan. „Mis schien dat die hun lesje hebben ge leerd en de komende dagen ook voor alternatieven kiezen." Over alternatieven gesproken. Dat was maandag het treinverkeer niet. In verband met een zelfdo ding op het spoor was het op die manier ook lange tijd niet moge lijk om van en naar Zeeland te rei zen. Hoelang de stremming zal duren weet Visser niet. Dat hangt af van de oorzaak en die zijn deskundi gen aan het bestuderen. Die des kundigen zijn vrijdagnacht al geko men om te berekenen hoeveel bal last er op de weg geplaatst moest worden. Ondertussen grijpt Rijks waterstaat alles aan in een poging het verkeer zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo zijn zelfs enkele camera's die in de Vlaketunnel hangen gedraaid in de richting van de tijdelijke bypass, zodat op die manier ook een extra oogje in het zeil kan worden gehouden. Inmiddels wil de Kamer van Koop handel een gesprek met Rijkswa terstaat over de verbindingen in Zeeland. De Kamer van Koophan del heeft berekend dat een strem ming van een week het bedrijfsle ven tegen de 10 miljoen euro kost. Ze vindt de capaciteit van de om leidingen volstrekt ontoereikend. Vlak voor de Vlaketunnel is een tijdelijke bypass aangelegd. Vanochtend kan het verkeer hier ook over de vlucht strook naar de parallelweg. foto René Schrier Lengteschaai 10x groter dan hoogteschaal diepste punt 16.39 m-NAP totate lengte 774 m De Vlaketunnel In verband met de toenemende drukte op de wegen en ook op het Kanaal door Zuid-Beveland werd in de jaren 60 besloten een tunnel aan te leggen. In 1972 is begonnen met de bouw; in 1976 werd de tunnel geopend voor verkeer. De tunnel is in 2010 gerenoveerd. Vijftig meter voor de ingang van het gesloten deel van de tunnel is het wegdek omhoog gekomen waardoor I een drempel van :j ±15 cm is ontstaan. door Marcel Modde middelburg - De vorming van een nationaal politiekorps hoeft niet persé nadelig uit te pakken voor Zeeland. Korpsbeheer Koos Schou- wenaar ziet een reëele kans om een deel van de beheertaken van die nieuwe organisatie naar de pro vincie te halen. Volgens Schouwenaar heeft minis ter Ivo Opstelten (WD) in een overleg laten blijken open te staan voor een zekere spreiding van de beoogde landelijke diensten over het land. Daarmee zou het verlies van werkgelegenheid deels kun nen worden gecompenseerd, denkt de Zeeuwse korpsbeheerder. Schouwenaar acht het uitgesloten dat alle centrale beheertaken straks rond het hoofdkantoor van de nationale politie in Utrecht worden gehuisvest. „Dan krijg je daar een soort Pentagon en dat lijkt me toch niet de bedoeling." Volgens Schouwenaar is het nu nog te vroeg om een voorkeur uit te spreken voor één van de natio nale taken die dan naar Zeeland zouden moeten komen. Evenmin valt al te zeggen wanneer de plan nen tot uitvoer worden gebracht. In de huidige opzet kost de vor ming van de nationale politie Zee land zo'n 150 arbeidsplaatsen, al dus de korpsbeheerder. Daarbij gaat het niet om dienders, bena drukt hij, maar puur om onder steunende functies zoals het be heer van het materieel en het com putersysteem (iet). „Dat zijn taken die je als politie-organisatie eigen lijk helemaal niet moet willen doen", vindt Schouwenaar. Hij is dan ook voorstander van de op richting van een nationale politie. Zelfs wanneer dat feitelijk het ein de betekent van de nu nog zelf standige politieregio Zeeland. Korpschef Letty Demmers heeft zich in de Raad van Korpschefs eveneens uitgesproken voor de na tionale politie. Anders dan de korpsbeheerders en een aantal bur gemeesters, zijn de korpschefs het unaniem eens met de kabinets plannen. In verband met de aan houdende verdeeldheid hebben ze dat standpunt nu ook officieel naar buiten gebracht. Schouwe naar: „Voor z'n klein landje Neder land is 25 politiekorpsen eigenlijk ook wel heel erg veel." Volgens de voorliggende kabinets plannen worden de politieregio's Zeeland en (West-)Brabant samen gevoegd. Het hoofdbureau komt dan waarschijnlijk in Breda. Dat doet niets af aan de beschikbaar heid van het aantal agenten voor Zeeland, zegt de korpsbeheerder. Evenmin raken burgemeesters hun aansturing en gezag kwijt over lokale politietaken. Dat ge- zagsbehoud is ook voor Demmers een groot goed, laat ze weten. „Maar de besluiten worden in Den Haag genomen en daar hebben we het mee te doen." POP AAN HUIS Wil jij een gratis optreden van de elfkoppige soulband Juice in jouw studentenkamer? mail naar punt@pzc.nl Vandaag laatste aanmeldkans! Stuur een foto van jouw studentenkamer en een goede argumentatie! STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 28