£232- Verbeelding en Ostrea had al telefoon i6l zeeland in de vorige eeuw BEWAERSCHOLE Maartje Korstanje biedt een Brandweer moet Metaalfabriek Hillebrand haalt publiek binnen maandag 15 november 2010 In de rubriek raadkaart aandacht voor kastelen en landhuizen. Uit de se rie kaarten van Hans Lindenbergh brengen we buitenplaatsen en adellij ke behuizingen in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verha len over de vakantieplek, toen en nu. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. Volgens mij staat op de raadkaart het huis van mijn overbuurvrouw, in de Dorpsstraat in Wemeldinge. Het heet Ostrea en op de foto staat de zijkant van het huis vanaf het Dorpsplein genomen, schrijft Dorrit van de Linde. Ze heeft ge lijk. Jaap Burger weet te vertellen dat het huis in 1881 is gebouwd door Cornelis Lindenbergh. Kees Stevense dateert de wo ning van twintig jaar eerder. Verschillende deelnemers wis ten te vertellen dat Linden bergh naast timmerman en la ter aannemer ook oesterkweker was. Vandaar de naam Ostrea, de latijnse naam voor oester. Vanaf 1872 maakte Cornelis Lin denbergh deel uit van de ge meenteraad van Wemeldinge en rond 1880 werd hij wethou der. Volgens Burger was de wet houder faliekant tegen het plan ten van een gedenkboom ter ge legenheid van de inhuldiging van koningin Wilhelmina in 1898, omdat de boom vlakbij zijn huis was voorzien. Hij was daar fel op tegen, omdat hij dan in zijn uitzicht zou worden be lemmerd en schaduwwerking zou krijgen. De boom is wel ge plant met het gevolg dat Corne lis Lindenbergh ontslag nam als wethouder, schrijven Burger en Stevense. Wemeldinge heeft volgens Bur ger nog steeds zijn 'Wilhelmina- boom' zij het dat het een ver vanger is en iets verder staat dan de oorspronkelijke boom. De foto van huize Ostrea is vol gens meerdere deelnemers rond 1920 gemaakt. Wat volgens Peter de Rooij uit Kloetinge bij zonder was, is dat het huis in die tijd al een vaste telefoon had. „Het nummer was 5." Jaap Burger weet tenslotte te vertellen dat M. (Rinus) Linden bergh de laatste van de familie was die de villa bewoonde. Hij was naast oesterteler ook een zeer gekend fruitteler in de re gio. Daarna kwam het huis in 'vreemde' handen. Winnaars waardebonnen: Dorrit van de Linde, Wemeldinge: Jaap Burger, Wemeldinge; L. Mathijsse, Heinkens- zand. middelburg - De Zeeuwse brand weer moet vaker complexe situa ties oefenen. Eén keer in de drie jaar een intensieve trainingsweek, zoals onlangs in Engeland, is vol gens instructeur Ruud Maljaars van de Brandweeracademie NIFV te weinig. „Je kweekt briljantjes die daar even worden opgepoetst. Maar de kunst is ze blinkend te houden. Nu zie je dat de ervarin gen na een tijdje weer wegzakken. Met vooral kleine incidenten in Zeeland kun je dat niveau niet op peil houden." Maljaars, comman dant van het korps Middel- burg-Vlissingen, pleit voor gerich te oefeningen bij grote bedrijven. middelburg - Bruggenbouwer Hil lebrand in Middelburg laat vrijdag het publiek een kijkje in de fabriek nemen. Het constructiebedrijf sleepte onlangs de opdracht bin nen voor de bouw van de Rijnha- venbrug tussen de Wilhelmina- pier en Katendrecht in Rotterdam. Tijdens de open dag wordt onder meer de carrouseldraaibank gede monstreerd die recent in gebruik werd genomen. In de fabriek aan de Herculesweg worden ruwe me talen bewerkt voor gebruik in de offshore, bagger en grond-, weg en waterbouw. Belangstellenden kunnen terecht van 11-21 uur. door Ali Pankow Maartje Korstanje is een frêle, jonge kunstena res en zij maakt impo nerende sculpturen. Daarin bundelt zij elementen uit zowel de pre-historie als uit een fu turistische wereld. Met een zwe vend object in De Bewaerschole in Burgh-Haamstede biedt zij dan ook een schat aan tegenstellingen. „Bij Maartje gaat het puur om de verbeelding en de verwondering van de beeldhouwer", zei curator Jaap Velserboer gistermiddag tij dens de opening van deze nieuwe tentoonstelling. Verbeelding en verwondering acht hij van grote waarde in deze barre tijden waarin het belang van kunst vaak alleen nog in economische en sociale be grippen wordt uitgedrukt. Wie De Bewaerschole binnen stapt, wordt direct geconfronteerd met een object van zes bij twee meter dat met touwen aan de bal ken is bevestigd. Het lijkt een mon sterachtig beest met tentakels, sprieten, gaten en uitstulpingen. Een getemd monster want het kar tonnen binnenste is bewerkt met epoxyhars, polyester en houtlijm, waardoor de sculptuur ook associa ties met gestopte worst of in elk ge val geslacht vee oproept. Of zweeft hier een grote gevelde boom door de ruimte? Of staat dit impone rend ruimteschip op het punt van vertrek? „Soms begint het bij de materia len, maar meestal ontwikkelt zich toch eerst een idee in mijn hoofd. door Ali Pankow middelburg - „Geweldig om mijn werk zo te kunnen presenteren", zegt Jeltje Ratsma. Zij is de eerste van een groepje beeldend kunste naars die bij toerbeurt de 'Kunst machine' van architect Johan de Koning bij presentatieruimte Cae- suur in Middelburg inrichten. 'Flarden 8cAanzetten, een spoor van voltooide deeltjes' is de titel die Ratsma aan haar inrichting heeft gegeven. Zij prikkelt haar be zoekers als het ware een sluip-door-kruip-door tochtje door de kunstmachine heen te ma ken: van de lounge naar de slaapka mer, door de keuken terug naar de darkroom en dan ook nog even in de douche te kijken en zeker ook op de buitenwanden te letten. Ratma's 'voltooide deeltjes' zijn schetsen, kleine tekeningen, zwart/wit of in kleur. Zij trekt er inderdaad een spoor mee dwars door de vertrekken van de kunst machine heen. „Ik wilde doorkijk jes creëren, zoals dit", verwijst de kunstenares naar de rechthoekige opening in de wand van de 'keu ken'. Ratsma maakte het tot raam dat zicht biedt op een vierluik: klei ne ingekleurde tekeningen van mensen die elkaar treffen: confron terend of liefdevol? Die keus kan de beschouwer zelf maken, de maakster biedt hem die ruimte. Dat geldt overigens voor al Rats- ma's werk. Haar tekeningen en Maartje Korstanje bij haar spectaculaire Geen afgerond idee. De uiteindelij ke vorm ontstaat pas in de loop van het proces", vertelt Korstanje. Zij manifesteert zich als beeldhou wer, niet met steen of klei, maar met allerlei kneedbare materialen. schetsen geven aanzetten tot ver halen, prikkelen het publiek daar zelf een invulling aan te geven. De enkeling die zich daartoe mis schien niet laat overhalen, heeft overigens genoeg te zien aan de verfijnde techniek waarmee Rats ma haar figuren en situaties schetst. Soms slechts met enkele contouren schept zij mensen - spe cifiek vrouwen - die ontroeren of in elk geval aandacht vragen. De 'Fragmenten en Aanzetten' in de kunstmachine dwingen rust af De presentatie laat zich niet in een paar minuten bekijken. Elk teke ning geldt als werkje op zich, maar bij elkaar is hier een spoor aan ge dachten en emoties te volgen. Ook de korte teksten die her en der op duiken aan de wand verdienen het om even bij stil te staan of te gaan zitten. Zo biedt een tekst als: Licht deinend patroon in een plas water. Zoolafdruk in waterplas. Vers. Hier liep zojuist iemand', meer waarde aan een serie abstracte werkjes aan de muur boven het bed. Tot en met zaterdag 4 december, pre sentatieruimte Caesuur, Lange Noord- straat 67, Middelburg, vrijdag en zater dag, 14.00 - 17.00 uur. Bezoekers bekijken de inrichting in de kunstmachine foto Rolf de Feijter LINDËXBERCÏH C*. Oeitefkuecker WEMELDINGE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 24