£232- Verbeelding en
Ostrea had al telefoon
i6l
zeeland
in de
vorige
eeuw
BEWAERSCHOLE Maartje Korstanje biedt een
Brandweer moet
Metaalfabriek
Hillebrand haalt
publiek binnen
maandag 15 november 2010
In de rubriek raadkaart aandacht voor kastelen en landhuizen. Uit de se
rie kaarten van Hans Lindenbergh brengen we buitenplaatsen en adellij
ke behuizingen in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We
zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verha
len over de vakantieplek, toen en nu.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de
PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon.
Volgens mij staat op de
raadkaart het huis van
mijn overbuurvrouw,
in de Dorpsstraat in
Wemeldinge. Het heet Ostrea
en op de foto staat de zijkant
van het huis vanaf het
Dorpsplein genomen, schrijft
Dorrit van de Linde. Ze heeft ge
lijk.
Jaap Burger weet te vertellen
dat het huis in 1881 is gebouwd
door Cornelis Lindenbergh.
Kees Stevense dateert de wo
ning van twintig jaar eerder.
Verschillende deelnemers wis
ten te vertellen dat Linden
bergh naast timmerman en la
ter aannemer ook oesterkweker
was. Vandaar de naam Ostrea,
de latijnse naam voor oester.
Vanaf 1872 maakte Cornelis Lin
denbergh deel uit van de ge
meenteraad van Wemeldinge
en rond 1880 werd hij wethou
der. Volgens Burger was de wet
houder faliekant tegen het plan
ten van een gedenkboom ter ge
legenheid van de inhuldiging
van koningin Wilhelmina in
1898, omdat de boom vlakbij
zijn huis was voorzien. Hij was
daar fel op tegen, omdat hij dan
in zijn uitzicht zou worden be
lemmerd en schaduwwerking
zou krijgen. De boom is wel ge
plant met het gevolg dat Corne
lis Lindenbergh ontslag nam als
wethouder, schrijven Burger en
Stevense.
Wemeldinge heeft volgens Bur
ger nog steeds zijn 'Wilhelmina-
boom' zij het dat het een ver
vanger is en iets verder staat
dan de oorspronkelijke boom.
De foto van huize Ostrea is vol
gens meerdere deelnemers
rond 1920 gemaakt. Wat volgens
Peter de Rooij uit Kloetinge bij
zonder was, is dat het huis in
die tijd al een vaste telefoon
had. „Het nummer was 5."
Jaap Burger weet tenslotte te
vertellen dat M. (Rinus) Linden
bergh de laatste van de familie
was die de villa bewoonde. Hij
was naast oesterteler ook een
zeer gekend fruitteler in de re
gio. Daarna kwam het huis in
'vreemde' handen.
Winnaars waardebonnen: Dorrit van
de Linde, Wemeldinge: Jaap Burger,
Wemeldinge; L. Mathijsse, Heinkens-
zand.
middelburg - De Zeeuwse brand
weer moet vaker complexe situa
ties oefenen. Eén keer in de drie
jaar een intensieve trainingsweek,
zoals onlangs in Engeland, is vol
gens instructeur Ruud Maljaars
van de Brandweeracademie NIFV
te weinig. „Je kweekt briljantjes
die daar even worden opgepoetst.
Maar de kunst is ze blinkend te
houden. Nu zie je dat de ervarin
gen na een tijdje weer wegzakken.
Met vooral kleine incidenten in
Zeeland kun je dat niveau niet op
peil houden." Maljaars, comman
dant van het korps Middel-
burg-Vlissingen, pleit voor gerich
te oefeningen bij grote bedrijven.
middelburg - Bruggenbouwer Hil
lebrand in Middelburg laat vrijdag
het publiek een kijkje in de fabriek
nemen. Het constructiebedrijf
sleepte onlangs de opdracht bin
nen voor de bouw van de Rijnha-
venbrug tussen de Wilhelmina-
pier en Katendrecht in Rotterdam.
Tijdens de open dag wordt onder
meer de carrouseldraaibank gede
monstreerd die recent in gebruik
werd genomen. In de fabriek aan
de Herculesweg worden ruwe me
talen bewerkt voor gebruik in de
offshore, bagger en grond-, weg
en waterbouw. Belangstellenden
kunnen terecht van 11-21 uur.
door Ali Pankow
Maartje Korstanje is een
frêle, jonge kunstena
res en zij maakt impo
nerende sculpturen.
Daarin bundelt zij elementen uit
zowel de pre-historie als uit een fu
turistische wereld. Met een zwe
vend object in De Bewaerschole in
Burgh-Haamstede biedt zij dan
ook een schat aan tegenstellingen.
„Bij Maartje gaat het puur om de
verbeelding en de verwondering
van de beeldhouwer", zei curator
Jaap Velserboer gistermiddag tij
dens de opening van deze nieuwe
tentoonstelling. Verbeelding en
verwondering acht hij van grote
waarde in deze barre tijden waarin
het belang van kunst vaak alleen
nog in economische en sociale be
grippen wordt uitgedrukt.
Wie De Bewaerschole binnen
stapt, wordt direct geconfronteerd
met een object van zes bij twee
meter dat met touwen aan de bal
ken is bevestigd. Het lijkt een mon
sterachtig beest met tentakels,
sprieten, gaten en uitstulpingen.
Een getemd monster want het kar
tonnen binnenste is bewerkt met
epoxyhars, polyester en houtlijm,
waardoor de sculptuur ook associa
ties met gestopte worst of in elk ge
val geslacht vee oproept. Of zweeft
hier een grote gevelde boom door
de ruimte? Of staat dit impone
rend ruimteschip op het punt van
vertrek?
„Soms begint het bij de materia
len, maar meestal ontwikkelt zich
toch eerst een idee in mijn hoofd.
door Ali Pankow
middelburg - „Geweldig om mijn
werk zo te kunnen presenteren",
zegt Jeltje Ratsma. Zij is de eerste
van een groepje beeldend kunste
naars die bij toerbeurt de 'Kunst
machine' van architect Johan de
Koning bij presentatieruimte Cae-
suur in Middelburg inrichten.
'Flarden 8cAanzetten, een spoor
van voltooide deeltjes' is de titel
die Ratsma aan haar inrichting
heeft gegeven. Zij prikkelt haar be
zoekers als het ware een
sluip-door-kruip-door tochtje
door de kunstmachine heen te ma
ken: van de lounge naar de slaapka
mer, door de keuken terug naar de
darkroom en dan ook nog even in
de douche te kijken en zeker ook
op de buitenwanden te letten.
Ratma's 'voltooide deeltjes' zijn
schetsen, kleine tekeningen,
zwart/wit of in kleur. Zij trekt er
inderdaad een spoor mee dwars
door de vertrekken van de kunst
machine heen. „Ik wilde doorkijk
jes creëren, zoals dit", verwijst de
kunstenares naar de rechthoekige
opening in de wand van de 'keu
ken'. Ratsma maakte het tot raam
dat zicht biedt op een vierluik: klei
ne ingekleurde tekeningen van
mensen die elkaar treffen: confron
terend of liefdevol? Die keus kan
de beschouwer zelf maken, de
maakster biedt hem die ruimte.
Dat geldt overigens voor al Rats-
ma's werk. Haar tekeningen en
Maartje Korstanje bij haar spectaculaire
Geen afgerond idee. De uiteindelij
ke vorm ontstaat pas in de loop
van het proces", vertelt Korstanje.
Zij manifesteert zich als beeldhou
wer, niet met steen of klei, maar
met allerlei kneedbare materialen.
schetsen geven aanzetten tot ver
halen, prikkelen het publiek daar
zelf een invulling aan te geven. De
enkeling die zich daartoe mis
schien niet laat overhalen, heeft
overigens genoeg te zien aan de
verfijnde techniek waarmee Rats
ma haar figuren en situaties
schetst. Soms slechts met enkele
contouren schept zij mensen - spe
cifiek vrouwen - die ontroeren of
in elk geval aandacht vragen.
De 'Fragmenten en Aanzetten' in
de kunstmachine dwingen rust af
De presentatie laat zich niet in een
paar minuten bekijken. Elk teke
ning geldt als werkje op zich, maar
bij elkaar is hier een spoor aan ge
dachten en emoties te volgen. Ook
de korte teksten die her en der op
duiken aan de wand verdienen het
om even bij stil te staan of te gaan
zitten. Zo biedt een tekst als:
Licht deinend patroon in een plas
water. Zoolafdruk in waterplas.
Vers. Hier liep zojuist iemand', meer
waarde aan een serie abstracte
werkjes aan de muur boven het
bed.
Tot en met zaterdag 4 december, pre
sentatieruimte Caesuur, Lange Noord-
straat 67, Middelburg, vrijdag en zater
dag, 14.00 - 17.00 uur.
Bezoekers bekijken de inrichting in de kunstmachine foto Rolf de Feijter
LINDËXBERCÏH C*.
Oeitefkuecker
WEMELDINGE