auto5 'Fijn cruisen met de Yank' Citroen C4 Franse verrassing vrijdag 12 november 2010 KLASSIEKER John Kruysse en zijn Chevrolet Malibu uit 1978 door Lucas Boot De Chevrolet Malibu werd in een Amerikaanse adverten tie uit 1978 ooit aangekon digd als 'a fresh new slice of apple pie', een vers stuk appeltaart. Che vy introduceerde de Malibu in dat jaar als een aparte serienaam, voor heen viel de Malibu nog onder de legendarische Chevelle-reeks. Moe derbedrijf General Motors vond het tijd voor vernieuwing. Die Chevelles waren gigantische slee ën en wogen loodzwaar. De Mali bu moest een slankere, lichtere en compactere middenklasser wor den. De oliecrisis lag immers nog vers in het geheugen. Ten opzichte van zijn voorganger verloor hij ruim dertig centimeter in de leng te en bracht enkele honderden ki lo's minder op de schaal. John Kruysse uit Krabbendijke - u kent hem misschien nog van de Fiat 600 van een tijdje terug - rijdt zo'n afgeslankte Amerikaan. Grap pig genoeg ligt onder de motorkap nog wel een dikke 5,0 liter V8. Dus om te zeggen dat de Malibu echt zuinig was... nou, nee. En ja, zo'n achtcilinder is natuurlijk een leuke attractie. „Dat typische V8-geluid klinkt ge weldig. Ik moet zeggen dat-ie onge lofelijk stil is bij stationair draaien. Maar geef je gas, dan hoor je 'm goed", zegt John Kruysse. De vader van John reed tot halver wege de jaren negentig nog in het zelfde type Malibu rond. De Krab- bendijker koestert fijne herinnerin gen aan de Amerikaan van toen, en dat was ook precies de reden om er eentje te kopen. „Elke dinsdag reed mijn vader sa men met mij en een vriendje rond jes in de Malibu. Geweldig was dat. Nu is het andersom en zit hij bij mij voorin." John kocht de Yank twee jaar gele den met nog geen zestigduizend kilometer op de teller. „Uniek. En ook de staat waarin de auto ver keerde was opmerkelijk goed. Hier en daar een klein deukje en een lekke radiateur. Maar dat was al les." John noemt zijn Chevy een mid del om te onthaasten. „Ie rijdt er heerlijk relaxed in. In mijn Fiat 600 zit ik toch niet helemaal op mijn gemak. Met deze Malibu is het wel fijn cruisen." Hebt u ook een bijzondere auto? Oud of nieuw? Laat het ons we ten en stuur een mail naar de re dactie. John Kruysse en zijn Chevrolet Malibu. foto Ronald den Dekker VERANDERING Belangrijkste vooruitgang zit in goede wegligging en betere constructie Ogenschijnlijk is er niet veel veranderd aan de nieuwe Citroën C4, maar en dagje ermee rijden leert dat het een héél andere auto is geworden. door Robbert Keegel Het uiterlijk van de C4 is op subtiele wijze aange past aan de huidige huis stijl van het merk, waarbij de neus met de ingeweven Double Chevrons heel duidelijk maakt met welke Franse industrietak we hier te maken hebben. Hoewel de C4 in alle dimensies een paar cen timeter is gegroeid, maakt het nieuwe design juist een compacte re en vooral robuustere indruk. Vooral dat laatste wordt in het inte rieur voortgezet. Het eigenzinnige dashboard en de nog veel eigenaar diger statische stuurwielnaaf heb ben plaats gemaakt voor gewone re, maar wel zo praktische attribu ten. Maar Citroën heeft met de herintrede van nette ronde klok ken het digitale kind niet met het badwater weggesmeten: waar zin vol worden de gegevens eveneens cijfermatig kenbaar gemaakt. Het nieuwe en goed in de hand lig gende stuurwiel zit boordevol met veel van de knopjes die elkaar bij de vorige editie op die vaste stuur- naaf verdrongen. Het zijn er nog steeds te veel, met de grote kans dat je bij rap stuurwerk ook met een Veronica of een andere onge wenste geluidsbron ten gehore krijgt. Dan liever een apart satel lietje, zoals bij dat andere grote Franse merk - maar wat is er mis mee om voor het akoestische amu sement even een vinger naar het dashboard uit te steken. Daar hebben de artistiekelingen van Citroën zich toch weer niet in kunnen houden. De bedenkers van die vreemde parfumbron op het dashboard stellen je nu in de gelegenheid ook verschillende lichtkleurtjes te kiezen en zelfs de aard van de akoestische waarschu wingen naar eigen smaak in te de len. Het hoeft niet, maar het is mis schien wel leuk. Het geheel is wél beter afgewerkt en uit deugdelijker materialen opgetrokken dan ooit. Belangrijker dan al die poespas is echter dat de C4, die al geen be roerde wegligging had, naar analo gie van de DS3 (en ook vast de DS4) een rijgedrag heeft gekregen dat hem ten minste op het niveau van Golf en Astra brengt. Focus, nee, dat haalt-ie nog net niet, maar in dit segment is het momen teel de best sturende Fransoos. Zo'n overtuigend weggedrag be reikt je alleen als het koetswerk daar voldoende stijf voor is. Bij een torderende carrosserie kan de wielophanging zijn werk nóóit naar behoren uitvoeren. Hoe geraf fineerd je dat ook maakt, met een zwabberende koets is het kans loos. En hier zit, afgezien van alle cosmetica, de belangrijkste vooruit gang bij de C4: hij maakt niet al leen een degelijker indruk, hij is ook beter in elkaar gezet. Dat merk je niet alleen aan het wegge drag, maar ook al bij het sluiten van een portier of achterklep (die toegang biedt tot een bagageruim te van 408 tot 1183 liter, die voor zien kan worden van handige spul len om je bagage te verankeren) waarbij je een geruststellende plof hoort, die weliswaar nog niet hele maal klinkt als de kluisdeur van Ford Knox, maar toch een aardig eind in de richting komt. Ook de inzittende hebben, op een gelijkge- bleven wielbasis van 2,61 meter, voldoende ruimte. Twee dingen hoeven we eigenlijk niet te vertellen, want die zijn stan daard bij elke nieuwe auto-intro ductie: dat de motoren weer wat schoner en zuiniger zijn en dat er een overvloed aan elektronische engelbewaarders kan aantreden. Aan de 1,4- en 1,6-liter benzinemo toren van 95,120 of 156 pk is voor deze editie niet speciaal veel verbe terd, dat deden ze van PSA al in een soort permanente evolutie. Dat geldt ook voor de prachtige diesels, van 1,6 of 2,0 liter en met 92,112 of 150 pk. Vooral die laatste mag er wezen. Alleen valt te be De uiterlijk wijzigingen aan de C4 zijn beperkt gebleven. treuren dat de sterkste benzine klant uitsluitend in combinatie met die akelige schakelrobot wordt geleverd. Die laatste heeft z'n le ven wel verbeterd, maar naadloos schakelen is er nog altijd nauwe lijks bij - en hij doet het vooral als je dan niét wilt. De gadgets ten slotte, de spullen waarmee de strijd op de auto markt gestreden lijkt te worden. Dodehoekdetectie, stop8cstart, pro grammeerbare cruise control, mist lampen met statische bochtverlich ting, wi-fi aan boord en, voor hier als sluitstuk, eTouch, waarmee diensten gealarmeerd worden en naar de precieze plek van de C4 in kwestie gedirigeerd worden wan neer er iets ongewenst is gebeurd. Het systeem kan ook de koolstofdi oxide-uitstoot in de gaten houden. De nieuwe Citroën C4 is er vanaf 18.990 euro, oliestook begint bij 22.950. Géén prijsverhogingen, dus. O ja, de tweedeurs coupé-ach- tige is gesneuveld. foto GPD De stuurnaaf draai weer gewoon mee en ook het instrumentarium is 'genor maliseerd'. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 73