auto5
'Fijn cruisen met de Yank'
Citroen C4 Franse verrassing
vrijdag 12 november 2010
KLASSIEKER John Kruysse en zijn Chevrolet Malibu uit 1978
door Lucas Boot
De Chevrolet Malibu werd in
een Amerikaanse adverten
tie uit 1978 ooit aangekon
digd als 'a fresh new slice of apple
pie', een vers stuk appeltaart. Che
vy introduceerde de Malibu in dat
jaar als een aparte serienaam, voor
heen viel de Malibu nog onder de
legendarische Chevelle-reeks. Moe
derbedrijf General Motors vond
het tijd voor vernieuwing. Die
Chevelles waren gigantische slee
ën en wogen loodzwaar. De Mali
bu moest een slankere, lichtere en
compactere middenklasser wor
den. De oliecrisis lag immers nog
vers in het geheugen. Ten opzichte
van zijn voorganger verloor hij
ruim dertig centimeter in de leng
te en bracht enkele honderden ki
lo's minder op de schaal.
John Kruysse uit Krabbendijke - u
kent hem misschien nog van de
Fiat 600 van een tijdje terug - rijdt
zo'n afgeslankte Amerikaan. Grap
pig genoeg ligt onder de motorkap
nog wel een dikke 5,0 liter V8.
Dus om te zeggen dat de Malibu
echt zuinig was... nou, nee. En ja,
zo'n achtcilinder is natuurlijk een
leuke attractie.
„Dat typische V8-geluid klinkt ge
weldig. Ik moet zeggen dat-ie onge
lofelijk stil is bij stationair draaien.
Maar geef je gas, dan hoor je 'm
goed", zegt John Kruysse.
De vader van John reed tot halver
wege de jaren negentig nog in het
zelfde type Malibu rond. De Krab-
bendijker koestert fijne herinnerin
gen aan de Amerikaan van toen,
en dat was ook precies de reden
om er eentje te kopen.
„Elke dinsdag reed mijn vader sa
men met mij en een vriendje rond
jes in de Malibu. Geweldig was
dat. Nu is het andersom en zit hij
bij mij voorin."
John kocht de Yank twee jaar gele
den met nog geen zestigduizend
kilometer op de teller. „Uniek. En
ook de staat waarin de auto ver
keerde was opmerkelijk goed. Hier
en daar een klein deukje en een
lekke radiateur. Maar dat was al
les."
John noemt zijn Chevy een mid
del om te onthaasten. „Ie rijdt er
heerlijk relaxed in. In mijn Fiat
600 zit ik toch niet helemaal op
mijn gemak. Met deze Malibu is
het wel fijn cruisen."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Oud of nieuw? Laat het ons we
ten en stuur een mail naar de re
dactie.
John Kruysse en zijn Chevrolet Malibu.
foto Ronald den Dekker
VERANDERING Belangrijkste vooruitgang zit in goede wegligging en betere constructie
Ogenschijnlijk is er niet veel
veranderd aan de nieuwe
Citroën C4, maar en dagje
ermee rijden leert dat het
een héél andere auto is
geworden.
door Robbert Keegel
Het uiterlijk van de C4 is
op subtiele wijze aange
past aan de huidige huis
stijl van het merk, waarbij
de neus met de ingeweven Double
Chevrons heel duidelijk maakt
met welke Franse industrietak we
hier te maken hebben. Hoewel de
C4 in alle dimensies een paar cen
timeter is gegroeid, maakt het
nieuwe design juist een compacte
re en vooral robuustere indruk.
Vooral dat laatste wordt in het inte
rieur voortgezet. Het eigenzinnige
dashboard en de nog veel eigenaar
diger statische stuurwielnaaf heb
ben plaats gemaakt voor gewone
re, maar wel zo praktische attribu
ten. Maar Citroën heeft met de
herintrede van nette ronde klok
ken het digitale kind niet met het
badwater weggesmeten: waar zin
vol worden de gegevens eveneens
cijfermatig kenbaar gemaakt.
Het nieuwe en goed in de hand lig
gende stuurwiel zit boordevol met
veel van de knopjes die elkaar bij
de vorige editie op die vaste stuur-
naaf verdrongen. Het zijn er nog
steeds te veel, met de grote kans
dat je bij rap stuurwerk ook met
een Veronica of een andere onge
wenste geluidsbron ten gehore
krijgt. Dan liever een apart satel
lietje, zoals bij dat andere grote
Franse merk - maar wat is er mis
mee om voor het akoestische amu
sement even een vinger naar het
dashboard uit te steken.
Daar hebben de artistiekelingen
van Citroën zich toch weer niet in
kunnen houden. De bedenkers
van die vreemde parfumbron op
het dashboard stellen je nu in de
gelegenheid ook verschillende
lichtkleurtjes te kiezen en zelfs de
aard van de akoestische waarschu
wingen naar eigen smaak in te de
len. Het hoeft niet, maar het is mis
schien wel leuk. Het geheel is wél
beter afgewerkt en uit deugdelijker
materialen opgetrokken dan ooit.
Belangrijker dan al die poespas is
echter dat de C4, die al geen be
roerde wegligging had, naar analo
gie van de DS3 (en ook vast de
DS4) een rijgedrag heeft gekregen
dat hem ten minste op het niveau
van Golf en Astra brengt. Focus,
nee, dat haalt-ie nog net niet,
maar in dit segment is het momen
teel de best sturende Fransoos.
Zo'n overtuigend weggedrag be
reikt je alleen als het koetswerk
daar voldoende stijf voor is. Bij
een torderende carrosserie kan de
wielophanging zijn werk nóóit
naar behoren uitvoeren. Hoe geraf
fineerd je dat ook maakt, met een
zwabberende koets is het kans
loos.
En hier zit, afgezien van alle
cosmetica, de belangrijkste vooruit
gang bij de C4: hij maakt niet al
leen een degelijker indruk, hij is
ook beter in elkaar gezet. Dat
merk je niet alleen aan het wegge
drag, maar ook al bij het sluiten
van een portier of achterklep (die
toegang biedt tot een bagageruim
te van 408 tot 1183 liter, die voor
zien kan worden van handige spul
len om je bagage te verankeren)
waarbij je een geruststellende plof
hoort, die weliswaar nog niet hele
maal klinkt als de kluisdeur van
Ford Knox, maar toch een aardig
eind in de richting komt. Ook de
inzittende hebben, op een gelijkge-
bleven wielbasis van 2,61 meter,
voldoende ruimte.
Twee dingen hoeven we eigenlijk
niet te vertellen, want die zijn stan
daard bij elke nieuwe auto-intro
ductie: dat de motoren weer wat
schoner en zuiniger zijn en dat er
een overvloed aan elektronische
engelbewaarders kan aantreden.
Aan de 1,4- en 1,6-liter benzinemo
toren van 95,120 of 156 pk is voor
deze editie niet speciaal veel verbe
terd, dat deden ze van PSA al in
een soort permanente evolutie.
Dat geldt ook voor de prachtige
diesels, van 1,6 of 2,0 liter en met
92,112 of 150 pk. Vooral die laatste
mag er wezen. Alleen valt te be
De uiterlijk wijzigingen aan de C4 zijn beperkt gebleven.
treuren dat de sterkste benzine
klant uitsluitend in combinatie
met die akelige schakelrobot wordt
geleverd. Die laatste heeft z'n le
ven wel verbeterd, maar naadloos
schakelen is er nog altijd nauwe
lijks bij - en hij doet het vooral als
je dan niét wilt.
De gadgets ten slotte, de spullen
waarmee de strijd op de auto
markt gestreden lijkt te worden.
Dodehoekdetectie, stop8cstart, pro
grammeerbare cruise control, mist
lampen met statische bochtverlich
ting, wi-fi aan boord en, voor hier
als sluitstuk, eTouch, waarmee
diensten gealarmeerd worden en
naar de precieze plek van de C4 in
kwestie gedirigeerd worden wan
neer er iets ongewenst is gebeurd.
Het systeem kan ook de koolstofdi
oxide-uitstoot in de gaten houden.
De nieuwe Citroën C4 is er vanaf
18.990 euro, oliestook begint bij
22.950. Géén prijsverhogingen,
dus. O ja, de tweedeurs coupé-ach-
tige is gesneuveld.
foto GPD
De stuurnaaf draai weer gewoon mee en ook het instrumentarium is 'genor
maliseerd'. foto GPD