auto3 Renault Wind is een snoepje Beurt maakt Hyundai i20 goedkoper Eelco Zwolle, Renault Auto Centrum, Goes vrijdag 12 november 2010 AUTOTEST Coupé-Roadster met hoge flanken koop je voor de lol Laten we maar eens heel Hollands beginnen met de voor onze landgenoten cruciale vraag: wat kost dat snoepje dan wel. Twintig mille - en dan krijgt u officieel nog een tientje terug. Concurrenten TECHNIEK Opvolger van Getz heeft betere motor door Robbert Keegel Twintig mille, daar komt het natuurlijk nooit van. Want al is de Wind in basis be hoorlijk voorzien van nood zakelijke spullen als elektrische raambediening en centrale deur vergrendeling, boordcomputer, cruise-control en een heel behoor lijke radio, je wilt zo'n snoepje toch vast wel wat lekkerder aankle den en in ieder geval voorzien van een echte airconditioning. Om met het laatste te beginnen: als het écht warm is rijd je niet open en dan is airco net zo onmis baar als in iedere dichte auto. Bo vendien - en ik geef toe dat het iets decadents heeft - is open rij den in echte warmte alleen maar te harden wanner je de koeling fiks aanzet. Natuurlijk kost dat brandstof, maar een snoepje als de Wind koop je voor de lol en niet om op de meest efficiënte metho de in je vervoersbehoeften te voor zien. Naast die echte, want elektronisch en thermostatisch geregelde, airco biedt het pakket 'Exception' ook nog aardige zaken als 17-inch licht metalen wielen, een weer wat bete re radio met Plug&Music dat USB omvat, regen- en lichtsensoren én ESP dat eigenlijk standaard hoort te zijn. In de uitvoering Exception stijgt het prijskaartje naar de 21.490 euro. Nog altijd te behap pen, voor zo'n snoepje. Om de Wind geheel aan uw smaak aan te passen moet u bij de dealer te rade, die u stellig met het grootste soort van genoegen de di verse mogelijkheden voorschotelt. Die zijn talrijk genoeg om de Wind echt te personaliseren en Renault heeft (net als Mini, Citroen en steeds meer merken) begrepen dat je die mogelijkheid bij dit soort snoepjes altijd moet bieden. Tot genoegen van de klant en dat van de dealer en de verdere verkooporganisatie. Nu zijn ze zich bij Renault er te recht van bewust dat een snoepje als de Wind nooit een kaskraker zal worden. Echt heel veel van ver kopen is onmogelijk, daar is de doelgroep te klein voor en de in- zetmogelijkheden te beperkt. Een snoepje is niets voor een begin nend gezinnetje, want de koters meenemen in de verrassend rui me kofferbak (270 liter, zowel met het dak open als opgeborgen) wordt hoogstwaarschijnlijk als mensonvriendelijk beschouwd. De hond er in stoppen zal leiden tot harde acties van de beoogde dierenpolitie. Het interieur is overigens precies zoals bij een snoepje past en is toch aangenaam comfortabel. Maar zelfs een jas achter de stoe len opbergen stuit op problemen. Hindert niet, het gaat om andere dingen. Het meest in het oog lopen de ho ge flanken van het snoepje. Die hebben in de eerste plaats als gun stig effect dat de stijfheid van het geheel beter in stand wordt gehou den. En dat geheel is dan tech nisch afgeleid aan de vorige genera tie Clio, die een allesbehalve be roerde wegligging had. Renault heeft het nog aardig verstevigd, hier en daar zelf zichtbaar, zodat het resultaat toch een lekker gooi-en-smijtsnoepje is geworden. „De Renault Wind is een unieke auto en een op zichzelf staand model. Hij rijdt heerlijk sportief en heeft een onderstel dat speciaal op de Wind is afgestemd. Hij is in trek bij jonge mensen, en ook zie je dat-ie als auto voor erbij gekocht wordt." Hij stuurt prettig direct en beide le verbare motoren zijn prima op de 1106 kg van het snoepje berekend. De keuze is niet zo makkelijk. De 1,2-liter turbomotor is met zijn 100 pk, een top van 190 kilometer per uur en een honderdsprint in 10,5 seconden een soepel ding. Hij maakt gek genoeg een veel le vendiger indruk dan zijn krachti ger broer, de uit de Twingo RS af komstige 1,6-liter met 133 pk. Op papier sprint die een stuk sneller (9,2 seconden) en hij haalt een top snelheid van 201 kilometer per uur, maar op een of andere wijze is hij minder speels. Het rijdt dus echt leuk. Het dakje klapt heel simpel achterwaarts open en heeft dan, ook weer dank zij de hoge zijkanten, geen nadeli ge invloed op het bagagevolume. De flanken hebben als derde voor deel dat je ook met open dak lek ker beschut zit. Het is niet ten onrechte dat Renault zelf de Wind geen coupé- cabrio noemt, maar een Coupé- Roadster. Maar wij noemen het een snoepje. Van binnen is de Wind al even leuk. foto's GPD Citroen Pluriel Erg leuke, maar on handige en desgewenst zéér open versie van vorige C3. Wielbasis: 2,47 meter. Bagage: 267-1155 li ter. Gewicht: 1277 kg. Benzine 1,4 tot 1,6 I, 75-110 pk; geen diesel. Vanaf 20.890 euro. Plus: origineel, leuk open rijden. Min: kwaliteit, daksysteem. Fiat 500C Ook als cabriolet een snoepje - en zéér populair. De TwinAir motor is revolutionair. Wielbasis: 2,30 meter. Bagage: 185-800 liter. Gewicht: 1045 kg. Benzine 0,9 tot 1,2 I, 85-100 pk; geen diesel op cabrio. Vanaf 15.795 euro, TwinAir 16.595 euro. Plus: léuk, populair, zuinig. Min: duur, voor een Panda. Peugeot 207 CC Leuk en vlot, met nu ook gesloten een aardig smoel tje. Prima kapconstructie. Wielba sis: 2,54 meter. Bagage: 145-370 li ter. Gewicht: 1377 kg. Benzine 1,6 liter, 120-150 pk; geen diesel op de cabrio. Vanaf 23.735 euro. Plus: styling, comfort. Min: bagageruim te. door Robbert Keegel Hyundai heeft Getz-opvolger i20 een kleine tussentijdse beurt gegeven, waarbij het uiterlijk minimaal en de techniek behoorlijk werden aangepast. Voor de uiterlijke verandering heb je een loep nodig, want nu zitten er knipperlichten in de buitenspie gel en de vijfdeurs (de verstandig ste koop, want de driedeurs stap je achter niet lekker in) kreeg een mi nieme aërodynamische ingreep. Van binnen is het schokkendste nieuws dat de interieurverlichting nu blauw is in plaats van rood en dat er hier en daar wat chroomac centjes zijn aangebracht. De scha kelindicator helpt de op dit terrein zwakke medemens. Belangrijker is de vijfjaar driedubbele garantie, bestaande uit vijfjaar fabrieksga rantie op product en fabricagefou- ten, vijfjaar mobiliteitsgarantie en vijfjaar voertuiginspectie. Dat al les zonder kilometerbeperking. Maar waar het echt om gaat zijn de verbeteringen op motorenge- bied, die niet alleen resulteren in een gemiddeld met 3,3 procent ge daald brandstofverbruik (en dus een even omvangrijke reductie van de koolstofdioxide-uitstoot), maar vanwege die toegenomen mi lieuvriendelijkheid ook in een prijsverlaging. Die geldt zowel voor de modellen met de 1,2-liter als de 1,4-liter mo tor (de 1,6-liter is van het tapijt ver dwenen) en loopt op tot 1000 eu ro voor de goedkoopste, de 1,2-li ter i-Drive 3-deurs, die nu op 10.995 euro komt. De vierdeursversie daarvan kost nu 11.695 euro en dat is een prijsda ling van 800 euro. Dieselen kan vanaf 17.995 euro - en dat bleef even duur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 71