auto3
Renault Wind is een snoepje
Beurt maakt Hyundai i20 goedkoper
Eelco Zwolle, Renault Auto Centrum, Goes
vrijdag 12 november 2010
AUTOTEST Coupé-Roadster met hoge flanken koop je voor de lol
Laten we maar eens heel Hollands beginnen met
de voor onze landgenoten cruciale vraag: wat kost
dat snoepje dan wel. Twintig mille - en dan krijgt u
officieel nog een tientje terug.
Concurrenten
TECHNIEK Opvolger van Getz heeft betere motor
door Robbert Keegel
Twintig mille, daar komt het
natuurlijk nooit van. Want
al is de Wind in basis be
hoorlijk voorzien van nood
zakelijke spullen als elektrische
raambediening en centrale deur
vergrendeling, boordcomputer,
cruise-control en een heel behoor
lijke radio, je wilt zo'n snoepje
toch vast wel wat lekkerder aankle
den en in ieder geval voorzien van
een echte airconditioning.
Om met het laatste te beginnen:
als het écht warm is rijd je niet
open en dan is airco net zo onmis
baar als in iedere dichte auto. Bo
vendien - en ik geef toe dat het
iets decadents heeft - is open rij
den in echte warmte alleen maar
te harden wanner je de koeling
fiks aanzet. Natuurlijk kost dat
brandstof, maar een snoepje als de
Wind koop je voor de lol en niet
om op de meest efficiënte metho
de in je vervoersbehoeften te voor
zien.
Naast die echte, want elektronisch
en thermostatisch geregelde, airco
biedt het pakket 'Exception' ook
nog aardige zaken als 17-inch licht
metalen wielen, een weer wat bete
re radio met Plug&Music dat USB
omvat, regen- en lichtsensoren én
ESP dat eigenlijk standaard hoort
te zijn. In de uitvoering Exception
stijgt het prijskaartje naar de
21.490 euro. Nog altijd te behap
pen, voor zo'n snoepje.
Om de Wind geheel aan uw
smaak aan te passen moet u bij de
dealer te rade, die u stellig met het
grootste soort van genoegen de di
verse mogelijkheden voorschotelt.
Die zijn talrijk genoeg om de
Wind echt te personaliseren en
Renault heeft (net als Mini,
Citroen en steeds meer merken)
begrepen dat je die mogelijkheid
bij dit soort snoepjes altijd moet
bieden. Tot genoegen van de klant
en dat van de dealer en de verdere
verkooporganisatie.
Nu zijn ze zich bij Renault er te
recht van bewust dat een snoepje
als de Wind nooit een kaskraker
zal worden. Echt heel veel van ver
kopen is onmogelijk, daar is de
doelgroep te klein voor en de in-
zetmogelijkheden te beperkt. Een
snoepje is niets voor een begin
nend gezinnetje, want de koters
meenemen in de verrassend rui
me kofferbak (270 liter, zowel met
het dak open als opgeborgen)
wordt hoogstwaarschijnlijk als
mensonvriendelijk beschouwd.
De hond er in stoppen zal leiden
tot harde acties van de beoogde
dierenpolitie.
Het interieur is overigens precies
zoals bij een snoepje past en is
toch aangenaam comfortabel.
Maar zelfs een jas achter de stoe
len opbergen stuit op problemen.
Hindert niet, het gaat om andere
dingen.
Het meest in het oog lopen de ho
ge flanken van het snoepje. Die
hebben in de eerste plaats als gun
stig effect dat de stijfheid van het
geheel beter in stand wordt gehou
den. En dat geheel is dan tech
nisch afgeleid aan de vorige genera
tie Clio, die een allesbehalve be
roerde wegligging had. Renault
heeft het nog aardig verstevigd,
hier en daar zelf zichtbaar, zodat
het resultaat toch een lekker
gooi-en-smijtsnoepje is geworden.
„De Renault Wind is een unieke auto en
een op zichzelf staand model. Hij rijdt
heerlijk sportief en heeft een onderstel
dat speciaal op de Wind is afgestemd. Hij
is in trek bij jonge mensen, en ook zie je
dat-ie als auto voor erbij gekocht wordt."
Hij stuurt prettig direct en beide le
verbare motoren zijn prima op de
1106 kg van het snoepje berekend.
De keuze is niet zo makkelijk. De
1,2-liter turbomotor is met zijn
100 pk, een top van 190 kilometer
per uur en een honderdsprint in
10,5 seconden een soepel ding.
Hij maakt gek genoeg een veel le
vendiger indruk dan zijn krachti
ger broer, de uit de Twingo RS af
komstige 1,6-liter met 133 pk. Op
papier sprint die een stuk sneller
(9,2 seconden) en hij haalt een top
snelheid van 201 kilometer per
uur, maar op een of andere wijze
is hij minder speels.
Het rijdt dus echt leuk. Het dakje
klapt heel simpel achterwaarts
open en heeft dan, ook weer dank
zij de hoge zijkanten, geen nadeli
ge invloed op het bagagevolume.
De flanken hebben als derde voor
deel dat je ook met open dak lek
ker beschut zit.
Het is niet ten onrechte dat
Renault zelf de Wind geen coupé-
cabrio noemt, maar een Coupé-
Roadster.
Maar wij noemen het een snoepje.
Van binnen is de Wind al even leuk. foto's GPD
Citroen Pluriel Erg leuke, maar on
handige en desgewenst zéér open
versie van vorige C3. Wielbasis:
2,47 meter. Bagage: 267-1155 li
ter. Gewicht: 1277 kg. Benzine 1,4
tot 1,6 I, 75-110 pk; geen diesel.
Vanaf 20.890 euro. Plus: origineel,
leuk open rijden. Min: kwaliteit,
daksysteem.
Fiat 500C Ook als cabriolet een
snoepje - en zéér populair. De
TwinAir motor is revolutionair.
Wielbasis: 2,30 meter. Bagage:
185-800 liter. Gewicht: 1045 kg.
Benzine 0,9 tot 1,2 I, 85-100 pk;
geen diesel op cabrio. Vanaf
15.795 euro, TwinAir 16.595 euro.
Plus: léuk, populair, zuinig. Min:
duur, voor een Panda.
Peugeot 207 CC Leuk en vlot, met
nu ook gesloten een aardig smoel
tje. Prima kapconstructie. Wielba
sis: 2,54 meter. Bagage: 145-370 li
ter. Gewicht: 1377 kg. Benzine 1,6
liter, 120-150 pk; geen diesel op
de cabrio. Vanaf 23.735 euro. Plus:
styling, comfort. Min: bagageruim
te.
door Robbert Keegel
Hyundai heeft Getz-opvolger
i20 een kleine tussentijdse
beurt gegeven, waarbij het
uiterlijk minimaal en de techniek
behoorlijk werden aangepast.
Voor de uiterlijke verandering heb
je een loep nodig, want nu zitten
er knipperlichten in de buitenspie
gel en de vijfdeurs (de verstandig
ste koop, want de driedeurs stap je
achter niet lekker in) kreeg een mi
nieme aërodynamische ingreep.
Van binnen is het schokkendste
nieuws dat de interieurverlichting
nu blauw is in plaats van rood en
dat er hier en daar wat chroomac
centjes zijn aangebracht. De scha
kelindicator helpt de op dit terrein
zwakke medemens. Belangrijker is
de vijfjaar driedubbele garantie,
bestaande uit vijfjaar fabrieksga
rantie op product en fabricagefou-
ten, vijfjaar mobiliteitsgarantie en
vijfjaar voertuiginspectie. Dat al
les zonder kilometerbeperking.
Maar waar het echt om gaat zijn
de verbeteringen op motorenge-
bied, die niet alleen resulteren in
een gemiddeld met 3,3 procent ge
daald brandstofverbruik (en dus
een even omvangrijke reductie
van de koolstofdioxide-uitstoot),
maar vanwege die toegenomen mi
lieuvriendelijkheid ook in een
prijsverlaging.
Die geldt zowel voor de modellen
met de 1,2-liter als de 1,4-liter mo
tor (de 1,6-liter is van het tapijt ver
dwenen) en loopt op tot 1000 eu
ro voor de goedkoopste, de 1,2-li
ter i-Drive 3-deurs, die nu op
10.995 euro komt.
De vierdeursversie daarvan kost
nu 11.695 euro en dat is een prijsda
ling van 800 euro. Dieselen kan
vanaf 17.995 euro - en dat bleef
even duur.