'Na half jaar eindelijk oplaadpaal voor de deur' vandaas uitgelicht Een oud concept vriidag 12 november 2010 Wel of niet schoner De eerste elektrische auto werd al in 1835 bedacht door Sibrandus Stratingh. De brandstofmotor werd uiteindelijk populairder omdat die niet van die zware -*~ accu's nodig had. Lees meer op zie: Uitgelicht op onze website Is een elektrische auto schoner dan eentje die op benzine of diesel rijdt? Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig. Als de stroom voor elektrische au to's duurzaam wordt opgewekt (zonder schadelijke uitstoot), dan zijn die schoner dan de huidige au to's met verbrandingsmotoren. Het aandeel duurzame energie was vorig jaar echter slechts 4 procent van het totale binnenlands energie verbruik. Het vorige kabinet streef de naar 20 procent in 2020, maar het kabinet Rutte heeft dat bijge steld naar 14. Anderzijds zet het nieuwe kabinet in op kernenergie, niet duurzaam vanwege het afval probleem maar wel zonder C03 -uitstoot. Elektrische auto's die gevoed wor den met 'grijze' stroom zijn ook vervuilend. Vervuilender zelfs dan benzine- en dieselauto's, volgens sommige berekeningen. Feit blijft dat de uitstoot van schadelijke stof fen niet wordt verspreid maar wordt geconcentreerd bij een cen trale. Daarmee kunnen ze worden afgevangen. Voor ondergrondse op slag van C02 bestaat echter weinig draagvlak. Een nadeel van elektrisch vervoer is dat de productie van accu's veel energie kost. Ondanks nadelen pleiten veel des kundigen toch voor de elektrische auto omdat veel technieken in ont wikkeling zijn. Bovendien is de voorraad olie eindig, alternatieven zijn noodzakelijk. De dealer gelooft in een toekomst voor elektrische auto's, maar hekelt de slechte medewerking van overheden. „Hun voorbeeldfunctie is nul." Willem van der Kooi Willem van der Kooi blijft ervan overtuigd dat het gaat lukken met de elektrische auto. „Voor veel mensen en bedrijven die zich laten voorstaan op duurzaam gedrag is het menens. Zij belijden hun geloof niet al leen met de mond. Heel veel van die mensen hebben een zak met geld en zijn best bereid 50.000 euro voor een elektrische auto te beta len. Alleen kun je die nu nergens kopen. Ja, Renault maakt wel reclame voor de Fluence en Nissan voor haar Leaf, maar je kunt je er al leen nog maar voor inschrijven. Ze worden pas volgend jaar geleverd." Van der Kooi, mede-eigenaar van Electric Cars Europe (ECE) in het Gelderse Lochem heeft een rotsvast geloof in de toekomst van de elek trische auto. ECE trok in 2008 tijdens de pre sentatie van een plan van Essent om de elektri sche auto in Nederland te promoten, de aan dacht met een razendsnelle elektrische Lotus sportwagen. Van der Kooi: „Sinds die tijd heb ben wij 70 nieuwe auto's omgebouwd: de brandstofmotor eruit, elektrische motor en ac cu erin. De ombouw van een Golf Variant kostte destijds 90.000 euro. Omdat we nu meer aantallen maken is de prijs gedaald naar 75.000 euro." ECE legt zich nu vooral toe op de ombouw van rijdende auto's naar elektrisch. „Wij pra ten nu met een Duits bedrijf over de ombouw van 2.000 dieselauto's in vier jaar. We zijn in de laatste fase van de onderhandelingen. Als dat rond komt groeit ECE van 12 naar 45 men sen." foto GPD Het Lochemse bedrijf hééft drieduizend bedrij ven in Amsterdam aangeschreven met de vraag of ze geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een (omgebouwde) elektrische Citroen Ci. „Die kost net geen 30.000 euro. De ge meente geeft daar 11.400 euro subsidie op. Bo vendien zetten ze een laadpaal voor je deur, krijg je een parkeerplaats en twee jaar stroom gratis. Natuurlijk is die subsidie heel aantrekke lijk. Maar er zijn ook zeventig mensen die de ze auto zonder één cent subsidie hebben ge kocht." Van der Kooi is niet te spreken over de gebrek kige medewerking van de overheid aan de in troductie van de elektrische auto. „Bij mij heeft het een halfjaar geduurd voordat ik een laadpaal voor m'n deur had staan. De overhe den beloofde destijds van alles en nog wat te doen. Maar hun voorbeeldfunctie is nul. Ja, een elektrisch autootje hier en een scootertje daar, dat is alles." ECE staat op het punt om elektrische auto's van het merk Detroit Electric te gaan importe ren uit Maleisië. „Vanaf volgend jaar zomer kun je je daar als klant voor inschrijven." De Maleisische auto's hebben, afhankelijk van de accu, een actieradius van 180 of 320 kilome ter. Van der Kooi: „Dat 180 kilometer te weinig is voor veel mensen, is flauwekul. De meeste auto's rijden niet meer dan 70 kilometer per tocht. En als je meer kilometers maakt omdat je met vakantie gaat, dan kun je voor die perio de een auto huren. Sommige leasebedrijven spelen daar al op in." Voor elektrische auto's die hun eigen stroom opwekken, zegt ECE in gesprek te zijn met een Turkse uitvinder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11