'Na half jaar eindelijk
oplaadpaal voor de deur'
vandaas
uitgelicht
Een oud concept vriidag 12 november 2010
Wel of niet schoner
De eerste elektrische auto werd al in 1835 bedacht door Sibrandus Stratingh.
De brandstofmotor werd uiteindelijk populairder omdat die niet van die zware -*~
accu's nodig had. Lees meer op zie: Uitgelicht op onze website
Is een elektrische auto schoner
dan eentje die op benzine of diesel
rijdt? Het antwoord op deze vraag
is niet eenvoudig.
Als de stroom voor elektrische au
to's duurzaam wordt opgewekt
(zonder schadelijke uitstoot), dan
zijn die schoner dan de huidige au
to's met verbrandingsmotoren.
Het aandeel duurzame energie was
vorig jaar echter slechts 4 procent
van het totale binnenlands energie
verbruik. Het vorige kabinet streef
de naar 20 procent in 2020, maar
het kabinet Rutte heeft dat bijge
steld naar 14. Anderzijds zet het
nieuwe kabinet in op kernenergie,
niet duurzaam vanwege het afval
probleem maar wel zonder C03
-uitstoot.
Elektrische auto's die gevoed wor
den met 'grijze' stroom zijn ook
vervuilend. Vervuilender zelfs dan
benzine- en dieselauto's, volgens
sommige berekeningen. Feit blijft
dat de uitstoot van schadelijke stof
fen niet wordt verspreid maar
wordt geconcentreerd bij een cen
trale. Daarmee kunnen ze worden
afgevangen. Voor ondergrondse op
slag van C02 bestaat echter weinig
draagvlak.
Een nadeel van elektrisch vervoer
is dat de productie van accu's veel
energie kost.
Ondanks nadelen pleiten veel des
kundigen toch voor de elektrische
auto omdat veel technieken in ont
wikkeling zijn. Bovendien is de
voorraad olie eindig, alternatieven
zijn noodzakelijk.
De dealer gelooft in een
toekomst voor elektrische
auto's, maar hekelt de
slechte medewerking
van overheden. „Hun
voorbeeldfunctie is nul."
Willem van der Kooi
Willem van der Kooi blijft ervan
overtuigd dat het gaat lukken
met de elektrische auto. „Voor
veel mensen en bedrijven die
zich laten voorstaan op duurzaam gedrag is
het menens. Zij belijden hun geloof niet al
leen met de mond. Heel veel van die mensen
hebben een zak met geld en zijn best bereid
50.000 euro voor een elektrische auto te beta
len. Alleen kun je die nu nergens kopen. Ja,
Renault maakt wel reclame voor de Fluence
en Nissan voor haar Leaf, maar je kunt je er al
leen nog maar voor inschrijven. Ze worden
pas volgend jaar geleverd."
Van der Kooi, mede-eigenaar van Electric Cars
Europe (ECE) in het Gelderse Lochem heeft
een rotsvast geloof in de toekomst van de elek
trische auto. ECE trok in 2008 tijdens de pre
sentatie van een plan van Essent om de elektri
sche auto in Nederland te promoten, de aan
dacht met een razendsnelle elektrische Lotus
sportwagen. Van der Kooi: „Sinds die tijd heb
ben wij 70 nieuwe auto's omgebouwd: de
brandstofmotor eruit, elektrische motor en ac
cu erin. De ombouw van een Golf Variant
kostte destijds 90.000 euro. Omdat we nu
meer aantallen maken is de prijs gedaald naar
75.000 euro."
ECE legt zich nu vooral toe op de ombouw
van rijdende auto's naar elektrisch. „Wij pra
ten nu met een Duits bedrijf over de ombouw
van 2.000 dieselauto's in vier jaar. We zijn in
de laatste fase van de onderhandelingen. Als
dat rond komt groeit ECE van 12 naar 45 men
sen."
foto GPD Het Lochemse bedrijf hééft drieduizend bedrij
ven in Amsterdam aangeschreven met de
vraag of ze geïnteresseerd zijn in de aanschaf
van een (omgebouwde) elektrische Citroen
Ci. „Die kost net geen 30.000 euro. De ge
meente geeft daar 11.400 euro subsidie op. Bo
vendien zetten ze een laadpaal voor je deur,
krijg je een parkeerplaats en twee jaar stroom
gratis. Natuurlijk is die subsidie heel aantrekke
lijk. Maar er zijn ook zeventig mensen die de
ze auto zonder één cent subsidie hebben ge
kocht."
Van der Kooi is niet te spreken over de gebrek
kige medewerking van de overheid aan de in
troductie van de elektrische auto. „Bij mij
heeft het een halfjaar geduurd voordat ik een
laadpaal voor m'n deur had staan. De overhe
den beloofde destijds van alles en nog wat te
doen. Maar hun voorbeeldfunctie is nul. Ja,
een elektrisch autootje hier en een scootertje
daar, dat is alles."
ECE staat op het punt om elektrische auto's
van het merk Detroit Electric te gaan importe
ren uit Maleisië. „Vanaf volgend jaar zomer
kun je je daar als klant voor inschrijven."
De Maleisische auto's hebben, afhankelijk van
de accu, een actieradius van 180 of 320 kilome
ter. Van der Kooi: „Dat 180 kilometer te weinig
is voor veel mensen, is flauwekul. De meeste
auto's rijden niet meer dan 70 kilometer per
tocht. En als je meer kilometers maakt omdat
je met vakantie gaat, dan kun je voor die perio
de een auto huren. Sommige leasebedrijven
spelen daar al op in."
Voor elektrische auto's die hun eigen stroom
opwekken, zegt ECE in gesprek te zijn met
een Turkse uitvinder.