boeken 131 Grunbergs ijskoude wereldbeeld O Geboren verliezers Aangewezen op een hond boeken kort donderdag 11 november 2010 door Ronald Ockhuysen Alle intelligente men sen kunnen goed lie gen. Soms spelen zelfs domme men sen het klaar om kun dig te liegen. Hij kan zich studen ten herinneren, ze bakten er niets van, maar liegen, dat konden ze." De econoom Roland Oberstein, de hoofdpersoon in Arnon Grunbers roman Huid en haar, heeft geen vrolijk wereldbeeld. Volgens hem is het leven één grote ruilhandel. Emoties, liefde en gevoelens be schouwt hij als wisselgeld. Als zijn vriendin bekent dat ze een nacht met een handelaar in satelliettele foons heeft doorgebracht, verlangt hij van haar informatie over de nacht. Koel en rationeel. Huid en haar is een roman over een zoektocht naar schuldeloos heid. Oberstein, naar eigen zeggen een 'radicaal individualist', weigert zich te binden of zich schuldig te voelen. Hij is een denker, die zich bezighoudt met grote zaken als de wereldeconomie en de Holocaust. Op persoonlijk niveau ontbeert hij de kracht een harmonieus leven te leiden. Een groot deel van zijn tijd brengt hij door in een hotelkamer in een grauwe Amerikaanse stad. Een plek zonder nestwarmte. Grunberg plaatst Oberstein en zijn partners, collega's en kennissen in een door economische wetten ge domineerde maatschappij. Pro bleem: in deze maatschappij slui ten vraag en aanbod nergens echt soepel op elkaar aan. Relaties wor den aangegaan om persoonlijke te korten aan te vullen, communice ren staat gelijk aan liegen, en de liefde is vooral wanhopig proberen de eenzaamheid te bestrijden. Als econoom beseft Oberstein al te goed tot welke uitwassen een wan kel evenwicht tussen vraag en aan bod kan leiden. Hij werkt aan een studie over de geschiedenis van de economische luchtbel. Niemand hoeft hem, als wetenschapper, uit te leggen hoe giftig de combinatie van verlangen en hebzucht kan zijn. Toch ziet Oberstein niet hoe de behoeften van zijn naasten zijn zorgvuldig opgebouwde pantser slopen en hem richting een wan hoopsdaad dirigeren. Huid en haar volgt de neergang van Oberstein nauwgezet. Grun berg toont zich daarbij een genade loos auteur. Met scherpe observa- ties en een uiterst economische woordkeuze schept hij een ijskou de werkelijkheid. Hij weeft rond om Oberstein een internationaal netwerk van relaties, samengestel de gezinnen en amoureuze dwars verbanden. Overspel heet hier 'spreiding van risico'. Die klinische blik op de wereld vraagt veel van de lezer. De bittere humor en schrijnende dialogen vormen een rijgdraad van mense lijk onvermogen die na verloop van tijd begint te knellen. Is er te midden van dit gezelschap onge lukkige kinderen, depressieve ge- liefdes en naar intimiteit hunkeren de vrouwen helemaal niemand die enig houvast heeft? Nee, luidt daarop het simpe le antwoord. Grun berg schakelt in de finale van zijn ro man zelfs nog een tandje bij en por tretteert Neder land, waarnaar Oberstein op ver zoek van zijn ex-vrouw min of meer terugkeert, als een door God foto GPD/David van Dam en gebod verlaten oord, waar op portunisme en eigenbelang onmis baar gereedschap lijken om voor uit te komen. Tegen die tijd is de lezer behoorlijk immuun gewor den voor al die luchtig gepresen teerde zwartkijkerij. Grunbergs personages, ronddolend in een we reld zonder basis, kunnen dan al leen nog meewarig worden beke ken. De afstand wordt extra ver groot door Grunbergs aforismen en observaties, die hij nadrukke lijk voor zijn personages plaatst en het zicht op hen belemmert. Na afloop rest het gevoel iets te lang in een interessant, maar ook verkeerd gezelschap te hebben ver keerd. Vooral ook omdat Grunberg zijn lezers al vroeg in het boek waar schuwt. „Andermans ver driet, blijf eruit weg, trap er niet in. Het is de muizenval van het men selijk contact." Arnon Grunberg - Huid en haar. Nijgh Van Ditmar, 19,95 euro. Tot nu toe waren drie zogeheten oerboeken ver schenen. Boeken waar schrij vers een flink deel van hun late re oeuvre op zouden baseren. Deel 4 is één van de bekendste oerboeken uit de Nederlandse letteren: 'Kind tusschen vier vrouwen' van Simon Vestdijk. Hij schreef het in 1933. Het boek met bijna zeshonderd pagina's werd te dik bevonden en afge wezen. Uiteindelijk werkte Vestdijk het boek uit tot de An ton Wachterreeks. Na zijn dood verscheen het boek alsnog. Er is nu een teksteditie gebaseerd op het manuscript, inclusief in leiding, annotaties en essay. Q Simon Vestdijk - Kind tusschen vier vrouwen. Uitgeverij Atlas, 69,90 euro. De Amerikaanse tekenaar Charles Burns (55) heeft tussen 1993 en 2004 de graphic novel een impuls gege ven met zijn serie 'Black Hole'. Met spanning is uitgekeken naar de nieuwe serie 'X'. Over Doug die wakker wordt, maar geen idee heeft waar hij is. Het eerste wat hij ziet: zijn zwarte kat Dropje bij een zwart gat. Hij volgt het dier en komt in een hallucinerende wereld. Ver wijzingen naar William Bur roughs, de sfeer is David Lynch en de tekenstijl Kuifje. Doug krijgt later zelfs een kuif. O Charles Bums - X. Vert. Pieter van Oudheusden, Oog Blik, 19,90 euro. De Ierse schrij ver Colm Tóibin toonde vijf jaar geleden zijn meesterschap met de roman 'De meester', over Henry James - in de ramsj bij De Slegte. Eindelijk is de ver taling verschenen van zijn ro man 'Brooklyn', die vorig jaar juichend ontvangen werd. Over de Ierse vrouw Ellis die naar New York emigreert. Even te rug in Ierland is het moeilijk het geboorteland weer te verla ten, als ze kennis krijgt aan Jim. Verscheurd tussen verleden en toekomst Wat te doen? (j) Colm Tóibin - Brooklyn. Vert. An neke Bok, De Geus, 19,90 euro. Elvin Post - Roomservice. Anthos, 19,95 euro door Mieske van Eek Elvin Post is een meester in het beschrijven van sukkelaars die haast per ongeluk in de wereld van moord en misdaad terechtko men. Geboren verliezers, die soms tegen een buitenkansje aanlopen en dan alles doen om het te verprutsen. In zijn nieuwe misdaadroman Room service voert Post opnieuw een rariteitenkabinet op vol kronkelige karakters. Jack Far- rell verdient de kost met het bespieden van mensen die vreemdgaan, maar liever zou hij een baantje hebben als barkeeper. Dan meldt zich de ij dele, maar niet heel snugge re pornoproducent Archie Ve nice, die wil dat Farrell zijn zoon schaduwt om te voorko men dat die met de politie in aanraking komt. Zoontje Lar ry is een dommere uitvoering van zijn vader, een echte suk kel, die droomt beroemd te worden met zijn eigen porno film. Maar vader weigert hem een kans te geven. Farrell ver moedt dat Archie speciale re denen heeft om de politie uit de buurt van diens zoon te houden, maar zwicht voor het honorarium. Als een door verminking werkloos geraak te pornoacteur zijn pad kruist, speelt die handig in op de gekwetste gevoelens van Larry. Deze Bud Raven heeft nog een appeltje te schillen met Archie en hoort diens zoontje behendig uit. Daar mee komt een ketting van ge beurtenissen op gang, die uit mondt in een zowel drama tisch als hilarisch slot. Post geeft een humoristische kijk op de wereld van de porno film, maar laat ook de grimmi ge kanten ervan zien. Dat hij daarbij op het randje van het bizarre balanceert, maakt zijn boek een feest om te lezen. door Babette Dunkeigrun J Tessa de Loo - Daan. Een Portugees op voetkussentjes van fluweel. De Arbeiders pers, 12,50 euro nze fascinatie voor honden komt terug in de letteren. Denk aan Jan Siebelink (Mijn leven met Tikkeren Koos van Zo meren (Het complete Rekel- boek). Sindsdien is het makke lijk sceptisch te reageren op het zoveelste hondenverhaal. Je zou Daan van Tessa de Loo alleen al op de ondertitel kun nen afrekenen. Hoezo Een Por tugees op voetkussentjes van fluweel? Wat maakt Daan zo bijzonder dat hij iets toevoegt aan alle hondenverhalen? Voor wie zelf een hond heeft of heeft gehad, is dit verslag van het leven met een hond vooral herkenbaar. Zelfs wie de relatie met honden min der vanzelfsprekend vindt, zou de personificatie moeten kunnen waarderen. Daan 'tip pelde met het air van een op- pertoezichthouder tussen de werkzaamheden door' is zo'n zin. De Loo, die al jaren in Portugal woont, wekt ner gens de indruk van een halve gare, die uit eenzaamheid een liefdevolle metgezel denkt te hebben gevonden. Dat blijkt uit haar zelfspot: 'Niemand van de dames aan de vis kraam wist dat honden be gripvol kunnen luisteren en een diep inzicht in de proble men en frustraties van hun baas kunnen verwerven.' De schrijfster en haar hond ma ken niet veel mee. Maar om dat alles zich afspeelt in Portu gal en Tessa de Loo een verha lenverteller is, boeien de meeste hoofdstukken. Dat komt niet door de bijzondere eigenschappen van Daan, maar doordat de lezer toe gang krijgt tot het innerlijke leven van zijn bazin als schrijfster in een vreemd land, waar de twee op elkaar zijn aangewezen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77