io luit Je moet zien mm donderdag 11 november 2010 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Deze week bezocht ik de expositie 'Look at me look. Look into my eyes' in Galerie Van den Berge, Goes. Er wordt druk aan de weg gewerkt op de regenachtige dag dat ik Goes bezoek en een parkeerplek is lastig te vinden. Als ik dan na wat om zwervingen de galerie binnenstap valt de drukte van de omgeving weg. Ik sta in de serene rust van een museumzaal, wat al een heer lijk gevoel is. Ik zie tussen twee staande beelden een groot portret aan de wand hangen, een werk van Katinka Lampe (1963). Het is een portret van een kind - het kan zowel een meisje als een jongetje zijn - met een feestmaskertje op. Het kind kijkt ernstig, schuin om hoog het beeldkader uit. Het ziet iets wat ik niet zie. De ernst en het Buste van Ingrid van der Hoeven masker passen niet bij elkaar. Je hoort zo uitgedost toch vrolijk te ogen? Lampe schildert prachtig, uitgebalanceerde kleurvelden vol nuances bijna onmerkbaar aange bracht, subtiele overgangen, tasten de vegen die net raken aan de voorgestelde werkelijkheid, met waar het moet een strakkere aanpak. Het werk is licht, heeft iets immaterieels. Het gaat lijkt me dan ook niet over de tastbare werke lijkheid, maar over wat er achter ligt, het gees telijke: gevoel en be wustzijn. Voor ik er verder bij stil sta wil ik ook haar andere schilderijen zien en kan ik niet om de beelden heen die het schilderij flankeren. Vrouwengestalten, ge maakt door Ingrid van der Hoeven (1962). Le vensgroot, wat kleiner dan de 1 meter 84 die ik zelfben. Ze zijn figu ratief en abstract tege lijk, gemaakt van kunst stoffen: schuim en hars. Ik zie hun lichte welvingen, hun hou ding, de een stilstaand met de armen langs het lichaam, de han den op de rug, de an der met gestrekte ar men, ingehouden dan send. De een wit, met op de huid hier en daar een lijn die de grens tussen haar tijdloze kleed en haar lichaam aanduidt, maar ook iets toont van de lagen waaruit het beeld is op gebouwd. De ander stralend geel, met vreemd zachtgroene draperieën aan haar ar men. Een engel dus, die het bovenaardse licht mee heeft gebracht en op aarde haar vleugels niet nodig heeft zodat ze tot bescheiden formaat zijn terug gebracht. Ik lees dat de witte gestal te 'Cassandra' heet, naar de mooie vrouw die in de Griekse oudheid de toekomst kon voorspellen maar door niemand werd geloofd, wat een straf was van de god Apollo na een van zijn kant ongelukkig af gelopen affaire met Cassandra. Van der Hoeven toont dus twee mythische wezens en zal dat niet zo maar doen. Ook van haar wil ik eerst meer zien. Er staan bustes op de vloer: vrou wen die de ruimte in lijken te kij ken, maar geen gelaatstrekken of ogen hebben. Dat geldt ook voor een ander beeld, een vrouw met een elegante Chinese jurk met asymmetrische sluiting. Dit beeld is gemaakt van MDF, masoniet en zachtboard, in vorm gezaagd en ge schuurd. Sterke vormen, verras send en beheerst materiaalgebruik. Zoals de kunststof past bij de on wereldse gestalten vind ik dit 'hout' passen bij deze vrouw van vlees en bloed. Ook zij heeft geen gelaatstrekken en ogen, wel een bol kapsel dat ik door de kleur met blond haar associeer. De gale riehoudster vertelt me dat Van der Hoeven een Indische Nederlandse is die natuurlijk perfect is geïnte greerd, maar wel het besef heeft tussen twee culturen te zweven. Haar beelden zijn als het ware zelf portretten waarin het ontbreken van de ogen erop wijst dat identi teit 'in haar ogen' vooral wordt be paald door de blik van de ander. Dat raakt aan wat ik twee weken terug schreef over het werk van Jo ris Ribbens: 'Alsof je niet zomaar jezelf bent maar dat pas bent door de projectie van de ander'. Het ont breken van de ogen duidt denk ik nog op wat anders. Iemand in de ogen kijken is een tamelijk intense vorm van contact waarin de ander zich laat kennen. Niet voor niets is er het gezegde: 'de ogen zijn de spiegels van de ziel', dat nota bene aan Leonardo da Vinei wordt toe geschreven. En het ontbreken van ogen maakt het kennen van de an der knap lastig. Waarmee wat mij betreft de thematiek van Van der Hoeven helder is. Ik denk dat zij het heeft over de ander echt zien in plaats van je een mening vor men op grond van een oppervlak kig beeld. Ook wie haar ziet moet zijn ogen gebruiken: 'Look at me'. Maar dat vraagt dan dat de ander mij ook ziet staan. Wat doen de engel en Cassandra in dit verhaal? Zij vertegenwoordigen een andere werkelijkheid die in onze westerse materiele cultuur nauwelijks plaats heeft, maar in ander tradi ties zoals die van het Verre Oosten - zo lang het duurt - meer deel uit maakt van het dagelijks leven. En Katinka Lampe? Ik zag dat het in al haar werk draait om het zien, om de ogen. Ogen die zien wat ik niet zie. Ogen die van mij wegkij ken en in een enkel geval door mij heen kijken. Ook bij haar gaat het om kennen en gekend worden, om het raadsel van de ander en Jan Sluijters Jan Sluijters (1881-1957) startte zijn loopbaan als vernieuwer en experi menteerde met fauvisme, kubisme en luminisme. In felle kleuren en met bravoure schilderde hij por tretten, landschappen en bloem- stillevens. Mooi overzicht in 20 werken uit de Caldic collectie, met een ijzersterk zelfportret. T/m 14/11: Jan Sluijters, Marie Tak van Poortvliet museum, Ooststraat 10a, Domburg. Di. t/m zo. 13-17 uur Mark van den Heuvel Mark van den Heuvel is een beeld houwer die met een grote techni sche beheersing klassieke onder werpen als de menselijke gestalte en het paard een persoonlijke in terpretatie geeft. Daarin speelt hij geraffineerd met de spanning ten opzichte van de omringende ruim te. Ook exposeert hij assemblages. T/m 31/12: Galerie Het Moment, Poststraat 28, Zierikzee. Wo. t/m za. 11.00-17.00 uur 1e zo. v/d maand. ff 'ffl Ryosuke Cohen Ryosuke Cohen is een Japanse kunstenaar die sinds 1985 collages maakt op A3 formaat. Hij stelt ze samen uit stempelafdrukken, stickers en zogenaamde artstamps die hem in series van 150 worden toegezonden. De 'Brain cells' weer spiegelen de door het westen gedo mineerde mondiale cultuur. T/m 25/11: Galerie 'Galerij', Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 2, Zierikzee. Werkdagen 8.00- 17.00 uur. Museumexplosion III Museumexplosion III is de titel van een verrassende presentatie met werk van schilders Eric Knoote en Rob van der Schoor. Het lijkt alsof er in de tentoonstel lingszaal net een explosie heeft plaatsgevonden en de tijd even is stilgezet. Je ziet de schilderijen door de ruimte wervelen. T/m 9/1 2011: Kunstruimte deWiliem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo t/m zo, 11.00-17.00 uur. Susan de Kruiff Susan de Kruiff wil in haar foto's via het aanwezige zichtbaar maken wat je niet ziet, maar voelt. Subtie le sporen van menselijke aanwezig heid in cultuur en natuur scheme ren door haar verstilde foto'.s. Daar naast toont zij het drieluik 'Happi ness', een serie foto's die voort komt uit de samenwerking met schilder Rineke Kop. T/m 21/1: Pand 3, Centsebreedstraat 3, Philippine. Wo t/m vr. 13-16.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 64