zeeland
seaports
o verkeersleiders werken altijd
o koningin opent nieuwe Scaldiahaven
o yangzhou nieuwe
zusterhaven
Zeeland Seaports
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid
en economie mag dit gebied met recht het kloppend
hart van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke
regeling waarin de Provincie Zeeland en de
gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen
participeren, Als havenbedrijf is het verantwoordelijk
voorde economische ontwikkeling, het beheer,
onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80
mensen die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle
infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor
een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder
Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse havens en de rol
van het havenbedrijf hierin.
Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie
en promotie van de derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies inWat doet bijvoorbeeld een kantonnier7 En een haven
meester7 In een serie portretten leest u meer over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf.
Elk uur van de dag, op alle dagen van het
jaar wordt er gewerkt in de kapiteinskamer
in Terneuzen. Verkeersleiders van
Zeeland Seaports zorgen van hieruit voor
een veilige en vlotte vaart van alle schepen in
de havens van Vlissingen-Oost. Met radar en
camera's houden ze alle scheepsbewegingen
nauwlettend in de gaten.
Het is hollen of stilstaan in de kapiteinskamer
in Terneuzen. De scheepvaartverkeerleiders/
coördinatoren René van de Gruiter en
Ronald Verschuren hebben middagdienst.
De telefoon rinkelt om de haverklap en via
marifoonkanaal 9 melden zich schepen die
de haven in of uit willen De verkeersleiders
geven de schippers informatie over de
verkeerssituatie en leggen uit waar ze moeten
aanmeren. De taken van de verkeersleiders zijn
onderling verdeeld en wisselen elke twee uur.
"Het is de afgelopen jaren aanzienlijk drukker
geworden met het scheepvaartverkeer", zegt
Rene. "En omdat wij verantwoordelijk zijn voor
de veiligheid in de haven, zijn we met zijn tweeën.
Je moet de planning in de gaten houden, vragen
beantwoorden en tegelijkertijd de verkeers
bewegingen volgen. Nu is het weer even druk,
maar over een uurtje is het misschien weer
wat rustiger."
Tien camera s
Voordat ze het diploma voor Nautisch
Verkeerleider halen en bevoegd zijn om dit werk
te doen, hebben de meeste verkeersleiders
zelf aan het roer van een schip gestaan. '"Je
kunt je verplaatsen in wat een schipper wil
weten als hij een haven binnenvaart", zegt
Ronald. "Zoals weersomstandigheden, ander
verkeer in de haven, een plek om de auto op
de kade te zetten, de toegangscodes van de
hekken, voor als ze boodschappen willen
gaan doen." Via een enorm scherm volgen de
mannen de beelden van tien camera's die in
de haven staan opgesteld. De scherpe beelden
geven zicht op ongeveer acht kilometer kade
lengte. Maar ze volgen ook de bewegingen van
de 12.000 binnenschepen en de 4.200 zeeschepen
die jaarlijks de havens aandoen. Daarnaast
zijn er veel vaarbewegingen van vaartuigen
van onder andere bootslieden, sleepdiensten,
politie en Rijkswaterstaat. Ronald zoomt in
op de naam van een zojuist afgemeerd Frans
binnenvaartschip. "De schipper zal wel geen
Engels spreken", veronderstelt de verkeers
leider. "Of hij heeft geen marifoon. Ook dat
komt voor." Een buitendienstmedewerker gaat
op verzoek poolshoogte nemen. Dat wordt een
leuke klauterpartij, want om bij het Franse
schip te komen moet hij eerst over drie andere
schepen heen.
Strakke planning
Zomaar onaangekondigd ergens aanleggen is
er dus niet bij. "Binnenvaartschepen moeten
zich melden zodra ze de haven binnenvaren.
We schrijven ze in en vervolgens krijgen ze
een ligplaats toegewezen", zegt Ronald. "Bij
zeeschepen is dat anders. Daar houden we
een strakke planning voor aan." Hij wijst op
een enorm planningsbord dat een hele wand
van het kantoor beslaat. Scheepsagenten
melden de komst van zeeschepen ruim vooraf.
In PortXcs, ons havenmanagementsysteem,
noteren ze de naam van het schip, diepgang,
lengte, soort lading, tijdstip van lossen of
laden. Aan de hand van dit systeem int het
havenschap de havengelden en maakt de
verkeersleider een ligplaatsplanning.
Wanneer een zeeschip in de buurt is, houden
de verkeersleiders contact met de centrale
van de Schelderadarketen die het scheep
vaartverkeer op de Westerschelde volgt. "Of
direct via een loods. Die vraagt aan ons of de
ligplaats vrij is. En of het druk is in de haven.
Soms ligt er net een binnenvaartschip te
lossen of te laden. Dan gaan we na hoe lang
het duurt en dan geven we dat weer door aan
de loods. Hij weet dan precies wat hem te
wachten staat."
Het is wel eens dringen in de havens. Als alle
wachtplaatsen bezet zijn, wijken de schepen
uit naar een van de lege kades. René: "Het is
wel eens voorgekomen dat er dertig tankers
lagen te wachten voor Total. Ter vergelijking,
zeegaande coasters zijn soms tachtig meter
lang, maar tegenwoordig heb je ook binnen
vaartschepen met een lengte van meer dan
honderddertig meter. Soms zijn de wacht
plaatsen vol en moet een schip uitwijken
naar een kade waar later die dag een zeeschip
moet lossen of laden. Het is dus wel eens
letterlijk schipperen"
Onlangs is een handelsmissie georganiseerd naar
China. Ook Zeeland Seaports was mee op deze reis
waar Zeeland kennis kon maken met diverse Chinese
instanties en bedrijven Als onderdeel van de reis heeft
Zeeland Seaports een memorandum of understanding
afgesloten met de zeehaven Yanghou Port. Een haven
aan de Yangtze river, zo'n 300 kilometer van Shanghai.
Het is een industriële zone met veel potentie De diep
gang van de rivier loopt van 15 tot 20 meter waardoor
de haven een goede bereikbaarheid heeft.
De samenwerkingsovereenkomst houdt in dat de
havens de contacten gaan uitbreiden en kennis zullen
uitwisselen. Op dit moment is het nog te vroeg om de
definitieve effecten van het bezoek te kunnen weer
geven. Kansen zijn er zeker, gezien de indrukwekkende
infrastructuur in en om de Chinese havens, en de wil
om succesvol zaken te doen. Zeeland Seaports werkt
nu aan een programma voor de opvolging met het
bedrijfsleven. Een tegenbezoek vanuit China wordt
binnen afzienbare tijd verwacht
Vandaag opent Koningin Beatrix de nieuwe
Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Met een
middagvullend programma besteden we
aandacht aan de nieuwe haven en het 40-jarige
bestaan van de havenschappen van Vlissingen
en Terneuzen.
Bedrijven
Onlangs heeft Zeeland Seaports de bouw van
de nieuwe Scaldiahaven afgerond. Voor het
havenbedrijf is de aanleg van de nieuwe haven
met 60 miljoen euro de grootste investering ooit
Aan de noordzijde van de Scaldiahaven heeft
het Belgische bedrijf Sea-lnvest/Zuidnatie
plannen voor ondermeer de op- en overslag
van containers en breakbuik. De zuidzijde is
in gebruik door de firma Verbrugge en wordt
voornamelijk gebruikt voor de overslag van
cellulose, een basisgrondstof voor papier.
Momenteel staan daar zeven loodsen en heeft
Verbrugge een achtste loods in aanbouw.
Werkzaamheden
De eerste werkzaamheden voor de aanleg van
de Scaldiahaven zijn in 1996 gestart met het
omleggen van de primaire waterkering. De
waterkering lag tegen de van Cittershaven en
is een paar kilometer naar achteren verplaatst
zodat er een nieuwe haven gemaakt kon worden.
In 1997 begon de bouw van de kademuur voor
de 1e fase met een lengte van 690 meter.
De 1e fase is gebaggerd in 1998 en in 1999
in gebruik genomen door Verbrugge Scaldia
Terminals BV. De aanleg van de 2e fase is in
2008 gestart met de bouw van 1705 m kade en
in 2010 is de totale haven op diepte gebaggerd.
De diepzeekades (in totaal ruim 1.700 meter)
in de Scaldiahaven bieden ruimte aan schepen
met een maximale diepgang van 14 meter. Om
de nieuwe haven te realiseren is er ongeveer
3 miljoen m3 grond uit de haven gebaggerd.
Veel van de grond was zand en is gebruikt om
zanddepots aan te leggen in Vlissingen-Oost
en een deel is vervoerd naar de Axelse Vlakte.
40-jarig bestaan
2010 is ook het jaar waarin de havenschappen
van Vlissingen en Terneuzen 40 jaar bestaan.
De havenschappen opereerden eerst afzon
derlijk en zijn in 1998 samengevoegd tot het
huidige havenbedrijf Zeeland Seaports. In de
afgelopen 40 jaar hebben de havens zich snel
ontwikkeld, waardoor het havenschap nu de
derde grootste haven van Nederland is
links: Ronald Verschuren
rechts: René van de Gruiter
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500