zeeland seaports o verkeersleiders werken altijd o koningin opent nieuwe Scaldiahaven o yangzhou nieuwe zusterhaven Zeeland Seaports De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren, Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voorde economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies inWat doet bijvoorbeeld een kantonnier7 En een haven meester7 In een serie portretten leest u meer over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf. Elk uur van de dag, op alle dagen van het jaar wordt er gewerkt in de kapiteinskamer in Terneuzen. Verkeersleiders van Zeeland Seaports zorgen van hieruit voor een veilige en vlotte vaart van alle schepen in de havens van Vlissingen-Oost. Met radar en camera's houden ze alle scheepsbewegingen nauwlettend in de gaten. Het is hollen of stilstaan in de kapiteinskamer in Terneuzen. De scheepvaartverkeerleiders/ coördinatoren René van de Gruiter en Ronald Verschuren hebben middagdienst. De telefoon rinkelt om de haverklap en via marifoonkanaal 9 melden zich schepen die de haven in of uit willen De verkeersleiders geven de schippers informatie over de verkeerssituatie en leggen uit waar ze moeten aanmeren. De taken van de verkeersleiders zijn onderling verdeeld en wisselen elke twee uur. "Het is de afgelopen jaren aanzienlijk drukker geworden met het scheepvaartverkeer", zegt Rene. "En omdat wij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in de haven, zijn we met zijn tweeën. Je moet de planning in de gaten houden, vragen beantwoorden en tegelijkertijd de verkeers bewegingen volgen. Nu is het weer even druk, maar over een uurtje is het misschien weer wat rustiger." Tien camera s Voordat ze het diploma voor Nautisch Verkeerleider halen en bevoegd zijn om dit werk te doen, hebben de meeste verkeersleiders zelf aan het roer van een schip gestaan. '"Je kunt je verplaatsen in wat een schipper wil weten als hij een haven binnenvaart", zegt Ronald. "Zoals weersomstandigheden, ander verkeer in de haven, een plek om de auto op de kade te zetten, de toegangscodes van de hekken, voor als ze boodschappen willen gaan doen." Via een enorm scherm volgen de mannen de beelden van tien camera's die in de haven staan opgesteld. De scherpe beelden geven zicht op ongeveer acht kilometer kade lengte. Maar ze volgen ook de bewegingen van de 12.000 binnenschepen en de 4.200 zeeschepen die jaarlijks de havens aandoen. Daarnaast zijn er veel vaarbewegingen van vaartuigen van onder andere bootslieden, sleepdiensten, politie en Rijkswaterstaat. Ronald zoomt in op de naam van een zojuist afgemeerd Frans binnenvaartschip. "De schipper zal wel geen Engels spreken", veronderstelt de verkeers leider. "Of hij heeft geen marifoon. Ook dat komt voor." Een buitendienstmedewerker gaat op verzoek poolshoogte nemen. Dat wordt een leuke klauterpartij, want om bij het Franse schip te komen moet hij eerst over drie andere schepen heen. Strakke planning Zomaar onaangekondigd ergens aanleggen is er dus niet bij. "Binnenvaartschepen moeten zich melden zodra ze de haven binnenvaren. We schrijven ze in en vervolgens krijgen ze een ligplaats toegewezen", zegt Ronald. "Bij zeeschepen is dat anders. Daar houden we een strakke planning voor aan." Hij wijst op een enorm planningsbord dat een hele wand van het kantoor beslaat. Scheepsagenten melden de komst van zeeschepen ruim vooraf. In PortXcs, ons havenmanagementsysteem, noteren ze de naam van het schip, diepgang, lengte, soort lading, tijdstip van lossen of laden. Aan de hand van dit systeem int het havenschap de havengelden en maakt de verkeersleider een ligplaatsplanning. Wanneer een zeeschip in de buurt is, houden de verkeersleiders contact met de centrale van de Schelderadarketen die het scheep vaartverkeer op de Westerschelde volgt. "Of direct via een loods. Die vraagt aan ons of de ligplaats vrij is. En of het druk is in de haven. Soms ligt er net een binnenvaartschip te lossen of te laden. Dan gaan we na hoe lang het duurt en dan geven we dat weer door aan de loods. Hij weet dan precies wat hem te wachten staat." Het is wel eens dringen in de havens. Als alle wachtplaatsen bezet zijn, wijken de schepen uit naar een van de lege kades. René: "Het is wel eens voorgekomen dat er dertig tankers lagen te wachten voor Total. Ter vergelijking, zeegaande coasters zijn soms tachtig meter lang, maar tegenwoordig heb je ook binnen vaartschepen met een lengte van meer dan honderddertig meter. Soms zijn de wacht plaatsen vol en moet een schip uitwijken naar een kade waar later die dag een zeeschip moet lossen of laden. Het is dus wel eens letterlijk schipperen" Onlangs is een handelsmissie georganiseerd naar China. Ook Zeeland Seaports was mee op deze reis waar Zeeland kennis kon maken met diverse Chinese instanties en bedrijven Als onderdeel van de reis heeft Zeeland Seaports een memorandum of understanding afgesloten met de zeehaven Yanghou Port. Een haven aan de Yangtze river, zo'n 300 kilometer van Shanghai. Het is een industriële zone met veel potentie De diep gang van de rivier loopt van 15 tot 20 meter waardoor de haven een goede bereikbaarheid heeft. De samenwerkingsovereenkomst houdt in dat de havens de contacten gaan uitbreiden en kennis zullen uitwisselen. Op dit moment is het nog te vroeg om de definitieve effecten van het bezoek te kunnen weer geven. Kansen zijn er zeker, gezien de indrukwekkende infrastructuur in en om de Chinese havens, en de wil om succesvol zaken te doen. Zeeland Seaports werkt nu aan een programma voor de opvolging met het bedrijfsleven. Een tegenbezoek vanuit China wordt binnen afzienbare tijd verwacht Vandaag opent Koningin Beatrix de nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Met een middagvullend programma besteden we aandacht aan de nieuwe haven en het 40-jarige bestaan van de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen. Bedrijven Onlangs heeft Zeeland Seaports de bouw van de nieuwe Scaldiahaven afgerond. Voor het havenbedrijf is de aanleg van de nieuwe haven met 60 miljoen euro de grootste investering ooit Aan de noordzijde van de Scaldiahaven heeft het Belgische bedrijf Sea-lnvest/Zuidnatie plannen voor ondermeer de op- en overslag van containers en breakbuik. De zuidzijde is in gebruik door de firma Verbrugge en wordt voornamelijk gebruikt voor de overslag van cellulose, een basisgrondstof voor papier. Momenteel staan daar zeven loodsen en heeft Verbrugge een achtste loods in aanbouw. Werkzaamheden De eerste werkzaamheden voor de aanleg van de Scaldiahaven zijn in 1996 gestart met het omleggen van de primaire waterkering. De waterkering lag tegen de van Cittershaven en is een paar kilometer naar achteren verplaatst zodat er een nieuwe haven gemaakt kon worden. In 1997 begon de bouw van de kademuur voor de 1e fase met een lengte van 690 meter. De 1e fase is gebaggerd in 1998 en in 1999 in gebruik genomen door Verbrugge Scaldia Terminals BV. De aanleg van de 2e fase is in 2008 gestart met de bouw van 1705 m kade en in 2010 is de totale haven op diepte gebaggerd. De diepzeekades (in totaal ruim 1.700 meter) in de Scaldiahaven bieden ruimte aan schepen met een maximale diepgang van 14 meter. Om de nieuwe haven te realiseren is er ongeveer 3 miljoen m3 grond uit de haven gebaggerd. Veel van de grond was zand en is gebruikt om zanddepots aan te leggen in Vlissingen-Oost en een deel is vervoerd naar de Axelse Vlakte. 40-jarig bestaan 2010 is ook het jaar waarin de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen 40 jaar bestaan. De havenschappen opereerden eerst afzon derlijk en zijn in 1998 samengevoegd tot het huidige havenbedrijf Zeeland Seaports. In de afgelopen 40 jaar hebben de havens zich snel ontwikkeld, waardoor het havenschap nu de derde grootste haven van Nederland is links: Ronald Verschuren rechts: René van de Gruiter schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 58