41 binnenland
Missie Afghanistan
krijgt weinig steun
Alleen de lengte van
prijsverlagingen!
A
Alleen CDA-stemmers zijn voorstanders
Bedelbrief wijkt voor 'geef-sms'
FILES
Leveranciers van verkeersinformatie doen hun best de automo
bilist goed op de hoogte te houden van de verwachte extra
reistijd door files. Met die informatie valt geld te verdienen.
Ook voor de prijs naar Albert Heijn.
maandag 8 november 2010
DEN HAAG - Bijna zes op de tien
Nederlanders zijn tegen een trai
ningsmissie in Afghanistan. Alleen
bij de achterban van regeringspar
tij CDA is een meerderheid voor
een missie om de Afghaanse veilig
heidsdiensten te trainen.
Ruim zes op de tien stemmers op
de christendemocraten steunen
het plan van het minderheidskabi
net van WD en CDA voor de mis
sie. Van de WD-kiezers is slechts
44 procent voor een dergelijke mis
sie.
Dat blijkt uit een gisteren gepubli
ceerde peiling van Maurice de
Hond onder ten minste 2500 men
sen.
Gedoogpartij PW is altijd tegen
een nieuwe missie naar Afghanis
tan geweest en 78 procent van de
achterban van deze partij is nu
ook tegen.
Premier Mark Rutte zei vrijdag op
zoek te gaan naar een meerder
heid voor de trainingsmissie. Om
dat WD en CDA maar 52 zetels
hebben, zijn daarover gesprekken
gaande met oppositiepartijen. De
premier denkt dat een trainings
missie mogelijk is, maar in welke
vorm dat kan gebeuren, hangt af
van de gesprekken daarover.
Bij de kiezers'van de grootste op
positiepartij, de PvdA, is de tegen
stand echter groot. Bijna zeven op
de tien PvdA-stemmers steunen
een dergelijke missie niet. Bij de
SP is 83 procent tegen.
Dit voorjaar dienden GroenLinks
en D66 nog een motie in voor een
trainingsmissie, maar de aanhang
van deze partijen is niet erg en
thousiast. Bij GroenLinks zijn zes
op de tien kiezers tegen. Bij D66 is
de tegenstand minder groot (44
procent), maar de voorstanders ha
len met 46 procent wellicht ook
geen meerderheid want bijna een
op de tien weet het (nog) niet.
Al eerder bleek dat bij de politie
de handen niet op elkaar gaan
voor een missie om de civiele poli
tie te trainen. Voorzitter Han Bus
ker van de Nederlandse Politie
bond (NPB) zei eerder al dat het
land 'absoluut nog niet veilig ge
noeg is' voor zo'n missie. „Dat er
op vijftig politietrainers driehon
derd militairen nodig zijn om hun
veiligheid te waarborgen, zegt al
genoeg", aldus Busker. Op zich is
de bond voor dergelijke missies
om burgerpolitie te trainen, 'maar
nu is het nog niet zinvol', aldus
Busker. „We kunnen nu nog niet
echt iets bijdragen." De NPB is de
grootste vakbond voor politieper
soneel.
Op dit moment zijn er nog onge
veer negenhonderd Nederlandse
militairen in Afghanistan. Grof
weg de helft van hen is druk met
de afbouw van de missie in Uruz-
gan en bezig al het materieel naar
Nederland terug te brengen. De an
dere helft is betrokken bij F-16-ge-
vechtsvliegtuigen en Apache-ge
vechtshelikopters, die nog actief
zijn in Afghanistan.
Amsterdam - Goede doelen wor
den steeds creatiever om dona
teurs aan zich te binden. 'Bedel
brieven' en telefonische werving
zijn uit, de 'geef-sms' en de inzet
van sociale media hebben de toe
komst.
Internetnetwerken als Hyves, Face-
book en TWitter werken volgens
de charitatieve instellingen beter
dan mailings per post, omdat via
sociale netwerken goede doelen
worden aanbevolen door vrienden
en bekenden. Het blijft echter een
'glibberig terrein', omdat de hulp
organisaties nog niet precies we
ten wat werkt en wat niet.
Ook de geef-sms raakt langzamer-
hand ingeburgerd. Goede doelen
worden er niet rijk van, maar zien
het wel als een middel om het con
tact met hun donateurs uit te bou
wen. Tot een jaar geleden kwam
een relatief groot deel van de
sms-donaties bij de telefoonprovi-
ders terecht. Een jaar geleden sloot
de telecomsector een overeen
komst met de organisaties, zodat
het veel aantrekkelijker is gewor
den per sms te doneren aan goede
doelen die beschikken over een
keurmerk van het Centraal Bureau
Fondsenwerving. In een jaar tijd
kwamen zo'n 85.000 sms'jes bin
nen, goed voor circa honderddui
zend euro netto aan giften.
PAUL KUSTERS
RUITEN PALEIS NOOR!>ElNt>E !N<5E600i&
TOCH BELANGRIJK.
AF EN TOE...
...EEN FRISSE WIN1>
&OOR HET
KONINGSHUIS.
Het Amerikaanse bedrijf In-
rix wil samen met de
ANWB en Apple leidend
worden in Nederland en
Europa als het gaat om
verkeersinformatie.
door Gerard den Elt
Donderdagochtend tus
sen acht en negen uur
staat half Nederland
stil, als we filevoorspel-
ler Inrix mogen geloven. Het is het
drukste tijdstip van de fïleweek.
Drukste middagspits? De vrijdag
natuurlijk. Rustigste ochtendspits?
Ook de vrijdag! Met een blauw
druk van de Nederlandse fïleweek
is het Amerikaanse concern Inrix
deze maand toegetreden tot het
overbevolkte landschap aan file-
voorspellers.
Navigatiesystemen, radiozenders,
websites, tv-programma's, de
ANWB als hoeder van de automo
bilist, allemaal doen ze hun best
om het füeleed te verzachten. De
strijd om het leveren van de beste
gegevens neemt navenant toe.
Inrix voegt zich bij het gezelschap
dat de weggebruikers dagelijks wil
coachen bij een zo snel mogelijke
autorit tussen huis en werk of af
spraak.
Volgens het bedrijf heeft de filerij
der in Nederland overigens niet
veel te klagen. We staan vaker in
de file dan de Fransen, maar juist
minder langdurig dan Belgen,
Duitsers en Engelsen.
De ervaren spitsrijder in Neder
land vermorst gemiddeld 21 pro
cent van zijn reistijd in de file.
Maar wie regelmatig in Amster
dam (65 uur extra reistijd per jaar)
moet zijn, kan 56 procent bij de
normale reistijd optellen. Wie in
Rotterdam (56), Utrecht (75), Arn
hem (67) of Den Haag (61) moet
zijn, vertoeft volgens Inrix ander
half tot twee werkweken per jaar
extra in zijn auto. Het bedrijf
houdt ook voor steden buiten de
Randstad naar eigen zeggen een
'scorebord' bij: Breda (36 uur
extra), Apeldoorn (32), Eindhoven
(30), Leeuwarden (36) en Ensche
de (28) ontkomen niet aan de con
gestie.
Het interpreteren en analyseren
van het dagelijkse oponthoud en
de informatie aan het publiek
lijkt handelswaar te worden. De
onderneming die de beste
informatie levert en de reistijd
het meest weet te beperken, zal
uiteindelijke de meeste volgers
krijgen.
De ANWB juicht die ontwikke
ling van harte toe. Want op tech
nisch gebied kan er nog heel wat
worden verbeterd, zegt Arnoud
Broekhuis, manager verkeersinfor
matie bij de ANWB.
„De markt is volop in ontwikke
ling en dat moet ook. Alles kan
nog adequater en actueler dan nu
het geval is. De automobilist wil
zo goed mogelijk op de hoogte
zijn."
Ook prijst Broekhuis de Neder
landse Databank Wegverkeersgege-
vens (NDW), die in heel het land
gegevens verzamelt, tot zelfs de
provinciale wegen toe. „Doel is
om goede alternatieven te bieden,
ook buiten de hoofdverkeerswe
gen. Maar je wilt natuurlijk ook
voorkomen dat het verkeer in de
buurt van een ziekenhuis vast
loopt."
Nu al dragen automobilisten zelf
bij aan hun eigen informatievoor
ziening. Detectielussen in de rond
wegen rond de grote steden geven
aan hoe druk het is. „De tijd dat
de Porsche van de politie van de
kop van de file achteruit reed naar
de staart en dan de lengte bepaal
de, ligt ver achter ons", zegt Pa
trick Potgraven van de Verkeersln-
formatieDienst (VID).
De VID levert verkeersinformatie
aan de navigatiesystemen van Gar-
min en Mio, aan tal van radiosta
tions (zoals Q-Music en 538) en
websites, maar exploiteert ook een
telefoonnummer voor actuele in
formatie.
Potgraven erkent dat er een felle
concurrentiestrijd woedt onder de
informatieleveranciers. TomTom
en Vodafone bijvoorbeeld gebrui
ken de mobiele technologie
om de gemiddelde reistijd
langs de hoofdwegen in de spits te
meten, op basis van de gps-tech-
niek.
De VID combineert alle informa
tie op basis van meetapparatuur
langs de snelwegen, maar gebruikt
ook uitgezonden bluetoothsigna-
len van mobieltjes.
„Alles draait om informatie over
de reistijd", zegt Potgraven. „De
lengte van de'files zegt weinig
meer. Twee kilometer betekent
soms twee minuten oponthoud,
maar het kan ook een half uur
zijn."
Moeilijker is het volgens hem om
geld te verdienen aan de filemel
dingen.
Daarom houdt Potgraven niet van
het woord 'handelsoorlog', dat
sinds de komst van Inrix steeds va
ker valt in zijn branche. „Het is
met verkeersinformatie net als
met nieuws: wie wil er nog voor
betalen, als je het overal gratis
kunt krijgen?"
De leverancier van de verkeersin
formatie zegt niet met
een sigaar aan een Spaanse costa
Verkade Tastoe!
meik
hazelnoot
Pak 150 gram
Peijnenburg
theeleutjes
original
Pak 150 gram jf/r
Kellogg's Special K
mini breaks
naturel
Pak 120 gram
Prijswijzigingen en zetfouten voorbehouden Prijsverlagingen vanaf 3 november 2010.