41 binnenland Missie Afghanistan krijgt weinig steun Alleen de lengte van prijsverlagingen! A Alleen CDA-stemmers zijn voorstanders Bedelbrief wijkt voor 'geef-sms' FILES Leveranciers van verkeersinformatie doen hun best de automo bilist goed op de hoogte te houden van de verwachte extra reistijd door files. Met die informatie valt geld te verdienen. Ook voor de prijs naar Albert Heijn. maandag 8 november 2010 DEN HAAG - Bijna zes op de tien Nederlanders zijn tegen een trai ningsmissie in Afghanistan. Alleen bij de achterban van regeringspar tij CDA is een meerderheid voor een missie om de Afghaanse veilig heidsdiensten te trainen. Ruim zes op de tien stemmers op de christendemocraten steunen het plan van het minderheidskabi net van WD en CDA voor de mis sie. Van de WD-kiezers is slechts 44 procent voor een dergelijke mis sie. Dat blijkt uit een gisteren gepubli ceerde peiling van Maurice de Hond onder ten minste 2500 men sen. Gedoogpartij PW is altijd tegen een nieuwe missie naar Afghanis tan geweest en 78 procent van de achterban van deze partij is nu ook tegen. Premier Mark Rutte zei vrijdag op zoek te gaan naar een meerder heid voor de trainingsmissie. Om dat WD en CDA maar 52 zetels hebben, zijn daarover gesprekken gaande met oppositiepartijen. De premier denkt dat een trainings missie mogelijk is, maar in welke vorm dat kan gebeuren, hangt af van de gesprekken daarover. Bij de kiezers'van de grootste op positiepartij, de PvdA, is de tegen stand echter groot. Bijna zeven op de tien PvdA-stemmers steunen een dergelijke missie niet. Bij de SP is 83 procent tegen. Dit voorjaar dienden GroenLinks en D66 nog een motie in voor een trainingsmissie, maar de aanhang van deze partijen is niet erg en thousiast. Bij GroenLinks zijn zes op de tien kiezers tegen. Bij D66 is de tegenstand minder groot (44 procent), maar de voorstanders ha len met 46 procent wellicht ook geen meerderheid want bijna een op de tien weet het (nog) niet. Al eerder bleek dat bij de politie de handen niet op elkaar gaan voor een missie om de civiele poli tie te trainen. Voorzitter Han Bus ker van de Nederlandse Politie bond (NPB) zei eerder al dat het land 'absoluut nog niet veilig ge noeg is' voor zo'n missie. „Dat er op vijftig politietrainers driehon derd militairen nodig zijn om hun veiligheid te waarborgen, zegt al genoeg", aldus Busker. Op zich is de bond voor dergelijke missies om burgerpolitie te trainen, 'maar nu is het nog niet zinvol', aldus Busker. „We kunnen nu nog niet echt iets bijdragen." De NPB is de grootste vakbond voor politieper soneel. Op dit moment zijn er nog onge veer negenhonderd Nederlandse militairen in Afghanistan. Grof weg de helft van hen is druk met de afbouw van de missie in Uruz- gan en bezig al het materieel naar Nederland terug te brengen. De an dere helft is betrokken bij F-16-ge- vechtsvliegtuigen en Apache-ge vechtshelikopters, die nog actief zijn in Afghanistan. Amsterdam - Goede doelen wor den steeds creatiever om dona teurs aan zich te binden. 'Bedel brieven' en telefonische werving zijn uit, de 'geef-sms' en de inzet van sociale media hebben de toe komst. Internetnetwerken als Hyves, Face- book en TWitter werken volgens de charitatieve instellingen beter dan mailings per post, omdat via sociale netwerken goede doelen worden aanbevolen door vrienden en bekenden. Het blijft echter een 'glibberig terrein', omdat de hulp organisaties nog niet precies we ten wat werkt en wat niet. Ook de geef-sms raakt langzamer- hand ingeburgerd. Goede doelen worden er niet rijk van, maar zien het wel als een middel om het con tact met hun donateurs uit te bou wen. Tot een jaar geleden kwam een relatief groot deel van de sms-donaties bij de telefoonprovi- ders terecht. Een jaar geleden sloot de telecomsector een overeen komst met de organisaties, zodat het veel aantrekkelijker is gewor den per sms te doneren aan goede doelen die beschikken over een keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving. In een jaar tijd kwamen zo'n 85.000 sms'jes bin nen, goed voor circa honderddui zend euro netto aan giften. PAUL KUSTERS RUITEN PALEIS NOOR!>ElNt>E !N<5E600i& TOCH BELANGRIJK. AF EN TOE... ...EEN FRISSE WIN1> &OOR HET KONINGSHUIS. Het Amerikaanse bedrijf In- rix wil samen met de ANWB en Apple leidend worden in Nederland en Europa als het gaat om verkeersinformatie. door Gerard den Elt Donderdagochtend tus sen acht en negen uur staat half Nederland stil, als we filevoorspel- ler Inrix mogen geloven. Het is het drukste tijdstip van de fïleweek. Drukste middagspits? De vrijdag natuurlijk. Rustigste ochtendspits? Ook de vrijdag! Met een blauw druk van de Nederlandse fïleweek is het Amerikaanse concern Inrix deze maand toegetreden tot het overbevolkte landschap aan file- voorspellers. Navigatiesystemen, radiozenders, websites, tv-programma's, de ANWB als hoeder van de automo bilist, allemaal doen ze hun best om het füeleed te verzachten. De strijd om het leveren van de beste gegevens neemt navenant toe. Inrix voegt zich bij het gezelschap dat de weggebruikers dagelijks wil coachen bij een zo snel mogelijke autorit tussen huis en werk of af spraak. Volgens het bedrijf heeft de filerij der in Nederland overigens niet veel te klagen. We staan vaker in de file dan de Fransen, maar juist minder langdurig dan Belgen, Duitsers en Engelsen. De ervaren spitsrijder in Neder land vermorst gemiddeld 21 pro cent van zijn reistijd in de file. Maar wie regelmatig in Amster dam (65 uur extra reistijd per jaar) moet zijn, kan 56 procent bij de normale reistijd optellen. Wie in Rotterdam (56), Utrecht (75), Arn hem (67) of Den Haag (61) moet zijn, vertoeft volgens Inrix ander half tot twee werkweken per jaar extra in zijn auto. Het bedrijf houdt ook voor steden buiten de Randstad naar eigen zeggen een 'scorebord' bij: Breda (36 uur extra), Apeldoorn (32), Eindhoven (30), Leeuwarden (36) en Ensche de (28) ontkomen niet aan de con gestie. Het interpreteren en analyseren van het dagelijkse oponthoud en de informatie aan het publiek lijkt handelswaar te worden. De onderneming die de beste informatie levert en de reistijd het meest weet te beperken, zal uiteindelijke de meeste volgers krijgen. De ANWB juicht die ontwikke ling van harte toe. Want op tech nisch gebied kan er nog heel wat worden verbeterd, zegt Arnoud Broekhuis, manager verkeersinfor matie bij de ANWB. „De markt is volop in ontwikke ling en dat moet ook. Alles kan nog adequater en actueler dan nu het geval is. De automobilist wil zo goed mogelijk op de hoogte zijn." Ook prijst Broekhuis de Neder landse Databank Wegverkeersgege- vens (NDW), die in heel het land gegevens verzamelt, tot zelfs de provinciale wegen toe. „Doel is om goede alternatieven te bieden, ook buiten de hoofdverkeerswe gen. Maar je wilt natuurlijk ook voorkomen dat het verkeer in de buurt van een ziekenhuis vast loopt." Nu al dragen automobilisten zelf bij aan hun eigen informatievoor ziening. Detectielussen in de rond wegen rond de grote steden geven aan hoe druk het is. „De tijd dat de Porsche van de politie van de kop van de file achteruit reed naar de staart en dan de lengte bepaal de, ligt ver achter ons", zegt Pa trick Potgraven van de Verkeersln- formatieDienst (VID). De VID levert verkeersinformatie aan de navigatiesystemen van Gar- min en Mio, aan tal van radiosta tions (zoals Q-Music en 538) en websites, maar exploiteert ook een telefoonnummer voor actuele in formatie. Potgraven erkent dat er een felle concurrentiestrijd woedt onder de informatieleveranciers. TomTom en Vodafone bijvoorbeeld gebrui ken de mobiele technologie om de gemiddelde reistijd langs de hoofdwegen in de spits te meten, op basis van de gps-tech- niek. De VID combineert alle informa tie op basis van meetapparatuur langs de snelwegen, maar gebruikt ook uitgezonden bluetoothsigna- len van mobieltjes. „Alles draait om informatie over de reistijd", zegt Potgraven. „De lengte van de'files zegt weinig meer. Twee kilometer betekent soms twee minuten oponthoud, maar het kan ook een half uur zijn." Moeilijker is het volgens hem om geld te verdienen aan de filemel dingen. Daarom houdt Potgraven niet van het woord 'handelsoorlog', dat sinds de komst van Inrix steeds va ker valt in zijn branche. „Het is met verkeersinformatie net als met nieuws: wie wil er nog voor betalen, als je het overal gratis kunt krijgen?" De leverancier van de verkeersin formatie zegt niet met een sigaar aan een Spaanse costa Verkade Tastoe! meik hazelnoot Pak 150 gram Peijnenburg theeleutjes original Pak 150 gram jf/r Kellogg's Special K mini breaks naturel Pak 120 gram Prijswijzigingen en zetfouten voorbehouden Prijsverlagingen vanaf 3 november 2010.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 4