m Bureau Balistraat in Suriname media La dolce vita 35 Politie Paramaribo is de jongste docusoap van de Tros en de eerste die zich in Suriname afspeelt. De zesdelige serie wordt ook op de Surinaamse tv uitgezonden. Rivka Croenier sprak met John Jones, de 'Klaas Wilting van Paramaribo'. Nederlanders kunnen ook van ons leren TERUGGESPOELD media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 6 november 2010 Hoofdinspecteur John Jones. Grote foto: Een bon voor een brom merrijder. De onverschil ligheid in het verkeer is de grootste zorg bij de politie in Paramaribo. foto's Tros Hoog bezoek bij de Tros. Hoofdinspec teur John Jones is over uit Suriname om alle banden te bekijken. Strak in zijn politie-uniform en met zijn in drukwekkende pet in de hand, schrijdt hij door de gangen van het gebouw. Want, dat heeft hij vooraf bedongen, zonder zijn goed- keuringsstempel komt de do cusoap Politie Paramaribo niet op de buis. Zo werkt dat in Suriname. Het idee een serie te maken over de politie in Paramaribo, met 300.000 inwoners te vergelijken met een stad als Utrecht, bestond al een paar jaar. Het Surinaamse politiekorps moest alleen flink wat koudwatervrees overwinnen voor dat de deur openzwaaide voor de Nederlandse cameraploeg. Begrij pelijk, vindt uitvoerend producent Berend Wever. „Toen wij in 1994 in Nederland begonnen met Bu reau Balistraat en later Bureau Bijl mer en De zedenpolitie, was het hier ook uniek. Tot die tijd kreeg je dat soort dingen als buitenstaan der niet te zien. Voor Suriname is dit nu net zo spannend." Met dank aan NOS-corresponden- te Hennah Draaibaar in Suriname, die goede contacten onderhoudt met John Jones ('de Klaas Wilting van Suriname') is het uiteindelijk toch gelukt. Vanaf komende vrij dag (12 november) zendt de Tros de zesdelige docusoap Politie Para maribo uit. De serie is ook in Suri name te zien. Op het politiebureau in Suriname gelden nog formele omgangsvor men. Wever: „Als een hogerge plaatste binnenkomt, ga je in de houding staan. Het gaat wat offi ciëler, vergelijkbaar met hoe het tientallen jaren geleden in Neder land was." Voor de cameraploeg had die hiërarchie voordelen. „Als we ergens wilden filmen, pleegde John Jones een telefoontje. Een dag later konden we komen." Op straat is de werkwijze van de Surinaamse politie bijna Hollands te noemen. Ze rijden rond op stoe re mountainbikes en ook het feno meen buurtregisseur is in Parama ribo al aardig ingeburgerd. Met dank aan de nauwe contacten met de KLPD, die regelmatig trainin gen komt geven. Wever: „Net als hier probeert de politie in Suriname ook steeds dichter bij de mensen te staan. Ze rijden al lang niet meer in een pa trouillewagen met de airco aan en de raampjes dicht, maar proberen echt bereikbaar te zijn." Politiereality kent tegenwoordig heel wat verschijnings vormen. Politie Pa ramaribo valt in ieder geval niet in de categorie actieshow vol wilde achtervolgingen. Buurtmanager Sanjai Gouri gaat op zijn scooter langs bij een garagebedrijf dat het niet zo nauw neemt met de afval verwijdering. De stoep is bezaaid met roestige autodelen en au towrakken ontsieren de berm. Op beleefde toon geeft de buurtmana- ger de garagehouder 48 uur de tijd om de troep op te ruimen. Een col lega bemiddelt bij een buurtruzie en twee politiemannen te fiets houden een taxichauffeur aan. Die rijdt onverzekerd en met een geha vende voorruit rond. Zo rijgt Politie Paramaribo het werk van de Surinaamse dienders aan elkaar. De relatief gemoedelij ke sfeer waarin de politiemannen op straat hun werk doen, zal de kij ker verbazen, denkt Wever. „Mensen denken bij Suriname mis schien meteen aan grote drugszaken of smokkelpraktij- ken, maar dat soort onderwer pen komen in de ze serie niet voorbij. We houden het bewust heel dicht bij de gewo ne man in de straat. Diefstal, ver keerscontroles, het dagelijks leven in Suriname, gezien door de ogen van de politie. We geven zo een uniek kijkje in de samenleving." Dat werd wel eens tijd, vindt hij. „Nederlanders hebben veel met Su riname. Omgekeerd geldt hetzelf de. Maar gek genoeg zie je daar op de Nederlandse tv heel weinig van terug." Hoofdinspecteur John Jones ziet de serie vooral als een geweldig pr-instrument voor zijn corps. „Een van mijn belangrijkste taken is de bevordering van de relatie tus sen de politie en het publiek. Als die goed is, gaat de misdaadbestrij ding met stappen vooruit. Je krijgt veel meer informatie binnen." Hij ziet de serie ook als een prima manier om de bevolking wakker te schudden. „De onverschillig heid in het verkeer is onze groot ste zorg. Mensen die zich niet aan de verkeersregels houden, voertui gen die niet aan de minimale ver eisten voldoen. Hopelijk gaan ze door dit programma nadenken. Honderd slachtoffers per jaar lijkt niet veel, maar het aantal mensen dat hier jaarlijks invalide raakt of doodgaat door een verkeersonge val is veel te hoog in vergelijking met onze kleine populatie." Jones denkt dat Nederlanders ver rast zullen zijn door wat ze te zien krijgen. „Niets is geënsceneerd. Ze mogen echt bij ons in de keuken gluren en ik weet bijna zeker dat ze dan denken: 'hé, wat daar wordt klaargemaakt, ruikt goed'." Wat in ieder geval opvalt, is dat de inwoners van Paramaribo een bon of vermaning nooit zonder slag of stoot incasseren. Je kunt altijd pro beren je er onderuit te kletsen en dat doen ze met overgave. Jones lacht: „Dat vinden wij normaal, niemand wil betalen, toch?" Vergis je niet, zegt de hoofdinspec teur: „De Nederlandse politie is misschien zakelijker, maar gedoogt ook veel meer. De Surinaamse poli tie lijkt misschien losser, maar uit eindelijk zijn wij strenger. In dat opzicht kunnen ze in Nederland ook iets van ons leren." Politie Paramaribo, vrijdag 12 no vember, Nederland 1, 22.25 uur. fWi Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Ïk ben als baby verwisseld in het zieken huis. Ergens, misschien op Sicilië, mis schien in Rome, loopt nu een man rond die even oud is als ik en al decen nialang een raadsel vormt voor zijn fami lie. Groot, blond en een beetje lomp. Met een merkwaardige voorkeur voor geprakte aardappelen, sperziebonen en gehaktballen met jus. Pasta lust hij niet, vis ook niet. Of het moet een rauwe haring zijn. Het is een beetje een ...eh... saaie man. En ik? Ik zit hier in de Lage Landen, niet echt het klimaat waar wispelturigheid, pa thos, uren in de keuken staan of het slaan door Johan van de Beek van een bella figura als deugden worden ge zien. Ik voel me meer 'daar' dan 'hier'. 'In Italië lijkt alles vrolijker, tragischer, gekker, pathetischer en pastoraler', schreef Luigi Barzini in 'Gli Italiani'. En, zo voegde hij er aan toe, 'het is er gewoon dolce'. Fellini's 'La dolce vita' (Het zoete leven) zag ik voor het eerst als kind. Ik snapte er toen niet veel van, hoewel het ritme van de film en de personages me aantrokken. Het leken wel mensen van een andere planeet. Later, op de filmclub van school, vielen de puzzelstukjes al een beetje op hun plaats. Nu zit de film 'La dolce vita' in mijn hart. Je kunt er op twee manieren naar kijken. Er is natuurlijk het verhaal over een papa razzo journalist (Marcello Mastroianni) die de Via Veneto met zijn nachtclubs vol mooie vrouwen, hoeren en klaplopers tot werkterrein heeft en een groots moment beleeft als een beroemde seksbom (Anita Ekberg) in Rome arriveert. Er zit weliswaar Anita Ekberg in de legendarische scène in de Trevi-fontein. foto GPD een tragische ondertoon in de film, maar 'La dolce vita' is vooral, voor mij althans, een gecondenseerde schets van leven op zijn Italiaans. Dat leven is glamoureus, ook al ben je arm. Het is minder saai en minder serieus dan het leven dat velen leiden. Soms kijk ik naar 'La dolce vita' om me te laven aan dat speelse aspect van de film: de manier van praten, de manier van bewegen en vooral de volkomen ongeforceerde ma nier waarop mannen en vrouwen met el kaar omgaan. Mastroianni zou door deze film het levenslange imago van Latin Lover krijgen. Er zit iets in de film, in zijn rol, waarmee Mastroianni als het ware door dringt in de Italiaanse ziel en er de essentie uithaalt. Het is veel meer dan de prachtige vrouwen met zonnebrillen, de romanti sche Vespa-tochtjes door de stad en de ico nische scène in de Trevi-fontein. Het is wat Stendhal ooit schreef: 'Het zijn hun manie ren als geheel, hun natuurlijke gedragin gen, hun bonhomie, de grote kunst van het gelukkig zijn die hier wordt gepraktiseerd, met de bijkomende charme dat de goede mensen niet weten dat het een kunst is, en wel de moeilijkste van allemaal.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 105