ultieme onzincompetitie De macht van meneer Miller kijktip kijken luisteren John produceert, Johnny presenteert. Els Smets sprak met vader en zoon De Mol over het nieuwe Veronica- programma Beat De Mol. Volgens John is het 'rock-'n-roll', volgens Johnny is het 'nieuw en dus spannend'. 'Johnny de Mol is helemaal niet glamoureus zondag, 20.30 uur zaterdag 6 november 2010 foto Jean Pierre Heijmans/GPD Op reis met BN'ers in Waar is de Mol?, op pad met verstan delijk gehandicapten in Down with Johnny. Johnny de Mol heeft inmiddels faam gemaakt met reporta geprogramma's. Beat De Mol, vanaf komen de dinsdag te zien bij Veronica, wordt zijn eerste studioprogramma. Dat is volgens zijn vader, producent John de Mol, een 'gigan tisch grote stap'. „Met een locatieprogram ma ga je met een cameraman op pad. Je kunt van alles uitproberen. En wat niet werkt, gooi je gewoon weg." In een studio in Baarn heeft Johnny de Mol die ene cameraman ingeruild voor zeven ca mera's, waarvan er één bevestigd is aan een gigantische kraan die door de studio zwaait. Hij wordt omringd door een paar honderd man publiek. Door tientallen mannen van de techniek. Licht. Geluid, Make-up. Regie. Er is een opnameleider. Een publieksopwar- mer. Er zijn gastvrouwen. Redacteuren. Pro ducers. Er is een lieftallige assistente, op enorme hakken en met een diep decolleté. En we zien niet één bekende Nederlander, voor deze aflevering zijn er maar liefst vijf opgetrommeld. Met z'n allen maken ze een programma dat niet eenvoudig in één zin is samen te vat ten. Maar dat is ook helemaal niet nodig, volgens producent De Mol. En hij kan het weten. „Het gaat in Beat De Mol om men senkennis. Twee bekende Nederlanders krij gen zeven opdrachten, waarvoor ze in een plaats in Nederland geschikte kandidaten moeten vinden. Die kandidaten gaan mee naar de studio, waar ze opdrachten uitvoe ren die net een beetje anders zijn dan ze ver wachten. Er zit altijd een twist in. Het is een beetje rock-'n-roll. Echt Veronica." Presentator Johnny de Mol spreekt de kijker nauwelijks rechtstreeks, op camera, toe. Hij is gastheer en doet mee aan de spelletjes. Fa natiek en vol overgave. Tegenstander van de dag, Bastiaan Ragas, legt uit en geeft de in structies. Het voordeel is dat Johnny ge woon Johnny kan blijven. Er mag worden gevloekt, het shirt mag half uit de broek hangen, het haar door de war. Sterker, SBS-baas Eric van Stade is daar blij mee: „Veronica moet 'echt' zijn, rauw. Dat geldt voor Johnny ook. Hij is helemaal niet glamoureus. Hij gaat gewoon ergens naar toe en kijkt wat hij tegenkomt. Dat is zijn kracht. Hij moet gewoon zichzelf zijn." En dat doet hij. Als het publiek meer lawaai maakt dan wense lijk, spreekt hij ze bestraffend toe: 'Jongens, effe kappe nou, dit vind ik niet leuk'. Het werkt. Terwijl Johnny met een winkelwa gentje probeert te voetballen, in een enorm schuimbad wordt gegooid, de oksels van een mannelijke tegenstander harst en woor den raadt, die via een paintballpistool op een muur worden geschoten, kijkt pa De Mol achter de schermen gespannen toe. Via een videoscherm en een koptelefoon volgt hij de opname op de voet. Óp tafel staan twee flessen San Pellegrino. En een enorme pot kauwgom. „Een paar jaar geleden ben ik gestopt met roken. Dit zijn de momenten waarop ik dat het meest mis..." Vandaar: kauwgom. Heel veel kauwgom. De samenwerking met zijn vader bevalt Johnny goed. „Het geeft wel een beetje een dubbel gevoel, de druk is extra groot. Maar ja, hij heeft er wel een beetje kijk op", zegt hij met een glimlach. „Hij zit overal boven op, bemoeit zich zelfs met de kleur van de knoppen van de desk. Hij haalt het beste in je naar boven en dat is wel te gek." Achter de schermen zijn nog meer familie leden actief Beat De Mol wordt geregis seerd door oom San- der Vahle, de ex-man van Linda de Mol, die op de rol staat als coach. Dat laatste op verzoek van Johnny zelf: „Ik was toch wel heel zenuwachtig. Ik heb haar gevraagd mee te lopen en mijn handje vast te houden. Dat geeft me een vei lig gevoel." De kandidaten van de programma's komen elke keer uit een andere plaats in Neder land. Met Hans Klok werden kandidaten in Sneek gezocht, Natasja Froger ging mee naar Katwijk en de deelnemers voor de uit zending met Gigi Ravelli werden in Olden- zaal gevonden. In de eerste aflevering gaat Johnny de strijd aan met presentator Wins ton Gerschtanowitz. Zij zoeken hun kandi daten in Boxtel. Het team kiest steeds voor kleinere plaatsen. De Mol: „Het idee is dat we een winkel binnenlopen en vragen: we zijn op zoek naar sterke mannen, waar kun nen we die vinden?" Die kandidaten zijn nu in de studio, samen met bussen vol inwoners uit Sneek. Met z'n allen vinden ze antwoorden op prangende vragen als: hoeveel frikadellen kun je in een minuut opeten, wie was de zangeres van Blondie, hoeveel liter plast een gemiddeld mens per jaar en hoe hoog is de hoogste achtbaan? Na elke ronde krijgt het publiek van het winnende team een rondje bier aan geboden. Zoals in het ronkende promotie- filmpje werd geconcludeerd: 'De ultieme on zincompetitie'. Sommige elementen van het programma doen denken aan Spel zonder grenzen. Ande ren herkennen elementen uit Katja us Bridget. En op internet wordt gesuggereerd dat het een gedeeltelijke kopie is van het Duitse Schlag den Raab. Volgens De Mol slaat dat allemaal nergens op. Het is nieuw. Dus is het spannend. „Het is afwachten. Of iets echt werkt, heeft ook te maken met een beetje geluk." E2 Beat de Mol, dinsdag, Veronica, 20.30 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 103