Eén op vijf haal ik wel Strak de hoek om met de Leaf Nissan is een van de eerste merken die met een se rieuze elektrische auto op de markt komt. Ze willen ons er voorzichtig aan laten wennen en daarom ziet de Leaf er uit als een gewone compacte mid denklasser. vrijdag 5 november 2010 i lï' €slJ If* KLASSIEKER Jos van Zundert en zijn Mercedes-Benz 500 SEC door Lucas Boot Een aanrijding hoeft niet altijd iets negatiefs te zijn. Neem het verhaal achter deze Merce des-Benz 500 SEC van Jos van Zundert uit Bergen op Zoom. Op een spekgladde winterdag schiet zoonlief met de woon-werkauto van pa tegen een overstekende vrachtwagen aan. Junior onge schonden, auto afgeschreven. 'Schuld' van de vrachtwagenrijder, blijkt achteraf Van Zundert moet op zoek naar een nieuwe auto. Een Merce des-Benz SL heeft hij al. Een W126 - de S-klasse die het sterren- merk tussen 1979 en 1991 liet bou wen - staat nog hoog op de ver langlijst. „Altijd al een mooi mo del gevonden." Aanvankelijk zocht de Bergenaar naar een sedan in de SDL-uitvoering, een van de eerste personenwagens met een turbodie sel aan boord. Die geblazen zeifont- branders waren destijds bedoeld voor de overzeese export. Je ziet ze hier dus niet vaak, en dat maakte de Benz voor Van Zundert nou net zo bijzonder. Hij zocht, maar hij vond geen W126 waar hij vertrouwen in had. Totdat hij deze 500 SEC tegen het lijf liep, de coupé-uitvoering van de S-klasse. „Toch ook een heel bij zondere auto, en er mankeerde niets aan. Hij is van een Zwitser ge weest, en die was ontzettend zui nig op zijn auto. Er zit zo'n beetje alles op en aan wat je maar kunt bedenken." Om wat te noemen: airco, airbags, ABS, lederen bekle ding, cruise control en elektrisch verstelbare stoelen met verwar ming, memoryftmctie en een knopje om lucht in de leuning te blazen. Je zit erin als een vorst. De leukste feature is toch wel de achtcilinder onder de gigantische motorkap. De 5,0 liter V8 gooit ruim 230 paarden op straat. „Je moet om die reden ook echt met zo'n auto leren rijden. En hij weegt ruim 1700 kilogram. Als je ermee door een bocht rijdt, voel je dat de auto naar buiten wil. Even wennen, maar het rijdt heerlijk comfortabel." Zo'n VS lust natuurlijk ook een ste vige slok. „De SEC rijdt dan ook op lpg. Het verbruik? Ongeveer één op 5,5 haal ik wel." Hebt u ook een bijzondere auto? Oud of nieuw? Stuur dan een mail naar de re dactie van deze krant NISSAN Merk brengt als een van de eersten serieuze elektrische auto op de markt Ook Nissan heeft er wijselijk voor gekozen de puur elektrische Leaf een 'gewoon\' uiterlijk te geven. door Robbert Keegel Een technische noodzaak om de Leaf nog een tamelijk traditioneel uiterlijk te verschaffen is er niet, want de componenten van de elek trische aandrijving kun je ook ge makkelijk op andere plaatsen kwijt. De elektromotor zit echter gewoon voorin onder een klein motorkapje en een tweede klepje daar weer voor geeft toegang tot het laadstopcontact. Dat opladen blijft de achilleshiel van elke elektrische auto. Er wordt vaak gesproken over snelladen, maar zo'n installatie kost zo'n beet je het dubbele van de - al niet echt goedkope - auto en is dus alleen voor vlooteigenaren interessant. Snelladen is trouwens niet bevor derlijk voor de levensduur van de (kostbare) lithium-ion batterijen. Blijft de gewone stekker over die je aan het lichtnet kunt aansluiten, maar daarvoor moet je echt een aparte groep laten aanleggen om dat hij 16 Ampère nodig heeft. Dan duurt het laden zeven tot acht uur en wie scherp inkoopt bij een energiemaatschappij, kan nachtstroom bekomen voor pak weg 17 cent per kWh. Dan kost een volle 'tank' ruim vier euro. Met een volle batterij kun je afhan kelijk van het gebruik volgens Nis san tussen de 75 en 220 kilometer afleggen. In de dagelijkse praktijk moet je op niet meer dan 125 kilo meter rekenen. Het rijden zeifis volstrekt probleemloos, ja zelfs erg prettig. De motor is bijna onhoor baar en het weggedrag uitstekend. Zelfs met vier flinke volwassenen gaat de Leaf strak de hoek om en op de snelweg tipten we nèt de 160 km/h niet aan. Kritiekpuntje is de wat ongevoeli ge besturing van de Leaf En het infantiele dashboardspelle tje om met een voorzichtige rijstijl boompjes te laten groeien in een display is de wereld op z'n kop. Bomen groeien immers beter van meer CO2. Afgezien daarvan heeft Nissan er alles aan gedaan om kri tiek op de rij kwaliteiten van de Leaf moeilijk, zoniet onmogelijk te maken. Maar de prijs van 32.839 euro vormt geen onoverkomelijke drempel. Hooguit de beperkte ac tieradius. foto's GPD De Leaf heeft een dashboard dat geen associaties met Star Wars oproept, zoals bij andere auto's met alternatieve aandrijving wel voorkomt. Jos van Zundert en zijn Mercedes-Benz 500 SEC. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 63