Eén op vijf haal ik wel
Strak de hoek om met de Leaf
Nissan is een van de eerste
merken die met een se
rieuze elektrische auto
op de markt komt. Ze
willen ons er voorzichtig aan laten
wennen en daarom ziet de Leaf er
uit als een gewone compacte mid
denklasser.
vrijdag 5 november 2010
i lï'
€slJ If*
KLASSIEKER Jos van Zundert en zijn Mercedes-Benz 500 SEC
door Lucas Boot
Een aanrijding hoeft niet altijd
iets negatiefs te zijn. Neem
het verhaal achter deze Merce
des-Benz 500 SEC van Jos van
Zundert uit Bergen op Zoom. Op
een spekgladde winterdag schiet
zoonlief met de woon-werkauto
van pa tegen een overstekende
vrachtwagen aan. Junior onge
schonden, auto afgeschreven.
'Schuld' van de vrachtwagenrijder,
blijkt achteraf
Van Zundert moet op zoek naar
een nieuwe auto. Een Merce
des-Benz SL heeft hij al. Een
W126 - de S-klasse die het sterren-
merk tussen 1979 en 1991 liet bou
wen - staat nog hoog op de ver
langlijst. „Altijd al een mooi mo
del gevonden." Aanvankelijk zocht
de Bergenaar naar een sedan in de
SDL-uitvoering, een van de eerste
personenwagens met een turbodie
sel aan boord. Die geblazen zeifont-
branders waren destijds bedoeld
voor de overzeese export. Je ziet ze
hier dus niet vaak, en dat maakte
de Benz voor Van Zundert nou
net zo bijzonder.
Hij zocht, maar hij vond geen
W126 waar hij vertrouwen in had.
Totdat hij deze 500 SEC tegen het
lijf liep, de coupé-uitvoering van
de S-klasse. „Toch ook een heel bij
zondere auto, en er mankeerde
niets aan. Hij is van een Zwitser ge
weest, en die was ontzettend zui
nig op zijn auto. Er zit zo'n beetje
alles op en aan wat je maar kunt
bedenken." Om wat te noemen:
airco, airbags, ABS, lederen bekle
ding, cruise control en elektrisch
verstelbare stoelen met verwar
ming, memoryftmctie en een
knopje om lucht in de leuning te
blazen. Je zit erin als een vorst.
De leukste feature is toch wel de
achtcilinder onder de gigantische
motorkap. De 5,0 liter V8 gooit
ruim 230 paarden op straat. „Je
moet om die reden ook echt met
zo'n auto leren rijden. En hij
weegt ruim 1700 kilogram. Als je
ermee door een bocht rijdt, voel je
dat de auto naar buiten wil. Even
wennen, maar het rijdt heerlijk
comfortabel."
Zo'n VS lust natuurlijk ook een ste
vige slok. „De SEC rijdt dan ook
op lpg. Het verbruik? Ongeveer
één op 5,5 haal ik wel."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Oud of nieuw?
Stuur dan een mail naar de re
dactie van deze krant
NISSAN Merk brengt als een van de eersten serieuze elektrische auto op de markt
Ook Nissan heeft er wijselijk voor gekozen de puur elektrische Leaf een 'gewoon\' uiterlijk te geven.
door Robbert Keegel
Een technische noodzaak om de
Leaf nog een tamelijk traditioneel
uiterlijk te verschaffen is er niet,
want de componenten van de elek
trische aandrijving kun je ook ge
makkelijk op andere plaatsen
kwijt. De elektromotor zit echter
gewoon voorin onder een klein
motorkapje en een tweede klepje
daar weer voor geeft toegang tot
het laadstopcontact.
Dat opladen blijft de achilleshiel
van elke elektrische auto. Er wordt
vaak gesproken over snelladen,
maar zo'n installatie kost zo'n beet
je het dubbele van de - al niet echt
goedkope - auto en is dus alleen
voor vlooteigenaren interessant.
Snelladen is trouwens niet bevor
derlijk voor de levensduur van de
(kostbare) lithium-ion batterijen.
Blijft de gewone stekker over die
je aan het lichtnet kunt aansluiten,
maar daarvoor moet je echt een
aparte groep laten aanleggen om
dat hij 16 Ampère nodig heeft.
Dan duurt het laden zeven tot
acht uur en wie scherp inkoopt bij
een energiemaatschappij, kan
nachtstroom bekomen voor pak
weg 17 cent per kWh. Dan kost
een volle 'tank' ruim vier euro.
Met een volle batterij kun je afhan
kelijk van het gebruik volgens Nis
san tussen de 75 en 220 kilometer
afleggen. In de dagelijkse praktijk
moet je op niet meer dan 125 kilo
meter rekenen. Het rijden zeifis
volstrekt probleemloos, ja zelfs erg
prettig. De motor is bijna onhoor
baar en het weggedrag uitstekend.
Zelfs met vier flinke volwassenen
gaat de Leaf strak de hoek om en
op de snelweg tipten we nèt de
160 km/h niet aan.
Kritiekpuntje is de wat ongevoeli
ge besturing van de Leaf
En het infantiele dashboardspelle
tje om met een voorzichtige rijstijl
boompjes te laten groeien in een
display is de wereld op z'n kop.
Bomen groeien immers beter van
meer CO2. Afgezien daarvan heeft
Nissan er alles aan gedaan om kri
tiek op de rij kwaliteiten van de
Leaf moeilijk, zoniet onmogelijk te
maken. Maar de prijs van 32.839
euro vormt geen onoverkomelijke
drempel. Hooguit de beperkte ac
tieradius.
foto's GPD
De Leaf heeft een dashboard dat geen associaties met Star Wars oproept,
zoals bij andere auto's met alternatieve aandrijving wel voorkomt.
Jos van Zundert en zijn Mercedes-Benz 500 SEC.
foto Lucas Boot