Ruim baan voor stekkerhybride
Puur elektrische Zero accelereert verrukkelijk
vrijdag 5 november 2010
AUTOTEST Chevrolet Volt rijdt vrijwel geruisloos
De lineaire en zeer krachtige acceleratie maakt het rijden in de Volt tot een werkelijk genoegen.
auto in je gezin nodig. Voor de Eu
ropese prijs moeten we denken
aan rond de dertig mille. Ook vrij
duur voor een middenklasser van
deze afmetingen (lengte 4,50 m,
wielbasis 2,69), maar de puur elek
trische auto's elders op deze pagi
na kosten dat óók ruim en die
daar kleven de bekende bezwaren
aan.
Ten eerste de beperkte actieradius,
waar de Volt ongeveer 60 kilome
ter puur elektrisch kan rijden voor-
dat-ie aan de lader moet.
Maar hij hóéft nog helemaal niet
aan het stopcontact, want hij heeft
immers die ritverlenger (range ex-
tender), een 1,4-liter benzinemo
tor die ook door Opel wordt ge
bruikt. Die gaat dan een generator
aandrijven die stroom levert voor
de hoofd-, dus elektrische, motor
van de Volt. Met de gemonteerde
brandstoftank bedraagt de actiera
dius dan 560 km. Gewoon, ook
voor een gewone auto. De genera
tor kan ook de accu's bijladen,
maar dar wordt vermeden omdat
het weinig efficiënt is.
Als de Volt (of Ampera) 'op de rit
verlenger' rijdt gaat bij hogere snel
heden de generator ook als motor
werken, reduceert dan via een pla
netair tandwielstelsel het toerental
van de hoofdmotor om nog groter
rendement te behalen. Het is alle
maal uiterst ingewikkeld en de
schakelingen tijdens het rijden
zijn talloos, maar je merkt er in de
auto helemaal niets van.
De Volt is voorzien van het beste
wat GM op onderstelgebied te bie
den heeft (voortrein van Cadillac
CTS, achteras van de nieuwe As-
tra) zodat het qua wegligging een
topper is. Het ongeveer 200 kg we
gende accupakket is zo laag moge
lijk gemonteerd en zo'n nederig
zwaartepunt helpt het weggedrag
buitengewoon. De lineaire en zeer
krachtige acceleratie (0-100 in 85,
sec, tot 161 km/h) maakt het rijden
tot een werkelijk genoegen - mede
doordat het vrijwel geruisloos is.
•Het comfort staat op een enorm
hoog peil, voor een auto in deze
klasse, maar vanwege het accupak
ket zijn er achterin twee aparte
stoelen.
De koffer is groot, 300 liter met de
stoelen omhoog.
Wanneer de Volt moet worden bij
geladen kan dat in de VS via het
net (dat daar 120 volt levert) in 10
tot 12 uur, koop je voor 490 een
240-volts laadstation (excl. Monta
ge die Chevrolet de eerste tijd
voor zijn rekening neemt) dan
gaat het in ongeveer 4 uur. Er is
(via provider OnStar) al een
My-Volt app in je iPhone te zetten
die het laden geraffineerd kan rege
len, bijvoorbeeld door rekening te
houden met piek- en daluren. Je
kunt ook opgeven hoe laat 's och
tends de Volt volgeladen en opge
warmd (of juist gekoeld) moet zijn
zodat je prettig weg kunt rijden.
Stationair verwarmen of koelen
kost minder stroom dan rijdend
en bovendien houdt de app er re
kening mee zodat de accu's toch
bij wegrijden helemaal paraat zijn.
Het accupakket bestaat uit 288
lithium-ion cellen, vervaardigd
door LG Chem, die in een GM-fa-
briek te Brownstown, niet ver van
de assemblage in de Detroit-Ham-
track fabriek, tot het T-vormige
pakket aaneen worden gesmeed -
en voorzien van duizelingwekken
de regelneven die stroom af- en op
namen bestieren, alsmede de tem
peratuur van het pakket. Zo wor
den de accu's nooit helemaal ge
vuld en ook nooit volledig ontla
den, om de levensduur te vergro
ten.
Uiterst ingewikkeld, maar ook hier
merk je als rijder helemaal niets
van. GM heeft op het 16 kW accu
pakket een garantie van acht jaar
op 100.00, maar we leerden op het
batterijlaboratorium dat de pakket
ten daar al in simulatie meer dan
een miljoen mijlen hebben 'gere
den'.
Voor recycling heeft een Zwitsers
bedrijf vergaande plannen.
Ook wat dat betreft: auto's als de
Volt hebben de toekomst.
Auto's als de Chevrolet Volt hebben de toekomst. foto's CPD
Dat elektrische auto's de toekomst hebben wordt door
vrijwel niemand meer betwijfeld. Daarom hebben we er
vandaag drie in deze autobijlage: twee die alleen op ac
cu's kunnen rijden - en dus een beperkte actieradius
hebben - en eentje met daarbij een hulpmotor waar
door 'gewoon' autogebruik mogelijk wordt.
door Robbert ECeegel
Naarmate de ontwikke
lingen met elektrische
(en hybride) auto's
vorderen, wordt één
ding steeds duidelij
ker: echt de toekomst heeft vooral
de stekkerhybride of, zoals Chevro
let zijn Volt noemt, de elektrische
auto met ritverlenger.
Het principe is al langer bekend,
maar General Motors is ondanks
alle tegenslagen van de afgelopen
jaren, toch de fabrikant die de eer
ste bruikbare - en enigszins betaal
bare - stekkerhybride klaar heeft.
In tweevoud, want al mag Chevro
let in de VS het spits afbijten met
zijn Volt, wanneer die tegen eind
2011 ook in Europa te koop komt
krijgt hij direct concurrentie van
de identieke Opel Ampera.
Met die Ampera hebben we een
paar maanden terug al kennis kun
nen maken, tijdens een stukje rij
den rond Opeis ontwikkelingscen
trum nabij Frankfurt. Nu waren
we te gast bij GM in Detroit, als
onderdeel van de intensieve lance
ringcampagne van de Volt op de
Amerikaanse markt.
Daar was ook een kleine ploegje
Europese autojournalisten voor ge
nood, met uw dienstwillige die
naar als enige Nederlander. En nu
konden we, tussen een groot aan
tal persconferenties die meer op
colleges leken, meer dan 200 mij
len met de Volt rijden, onder alle
mogelijke omstandigheden: stads
centra, binnenweggetjes, freeways
- en in regen en zonneschijn.
Om te beginnen: dat rijden beviel
buitengewoon. De al gevestigde
overtuiging dat dit dé methode
van autovervoer wordt is massief
onderbouwd. En dan wat iedereen
óók meteen weten wil: de prijs
van de Volt in de VS bedraagt net
to 33.500 dollar. In de staat Michi
gan betekent dat inclusief belastin
gen een consumentenprijs van
41.000 - en dan heb je een zeer
complete auto, waar alleen wat in
terieurpakketten en een parkeer-
hulp annex achteruitrijcamera
voor grotere investeringen kunnen
zorgen.
Voor Amerika is de Volt een knap
dure auto - in aanschaf, niet in ge
bruik, want geheel opladen komt
daar op ongeveer 1,50 en je be
spaart jaarlijks toch wel 2.100 liter
benzine - afgezien van de belas
ting- en andere voordelen, zoals
gratis parkeren en een centrum
elektrisch in mógen rijden. Boven
dien heb je met een Volt maar één
Stadsautootje voor vier personen is een wat leukere vierdeursversie van de Smart
door Robbert Keegel
Nóg een puur elektrische
auto is de Citroën Zero,
net als tweelingbroer
Peugeot Ion een getrou
we bij na-kopie van de Mitsubishi
i-Miev. Met die twee hebben we al
eerder gereden, dus veel nieuws
bood een ritje door vooral 'duurza
me' woonwijken van het Zweedse
Malmö niet, maar we waren er
toch, vanwege de introductie van
de ernstig verbeterde C4. Mitsubis
hi bouwt ook de Zero.
De Zero (Frans voor 'nul', de waar
de die de C02-uitstoot van de au
to zelf kent - over die van de
stroomcentrale hebben we het
niet) is dus vooral een
stadsautootje, maar wel eentje
waar je met vier personen netjes
in past. Om te zien een wat leuke
re vierdeursversie van een Smart,
ook nogal hoog (1,60 m) op de po
ten staand. Maar daar heb je bij
het rijden helemaal geen last van,
aangezien het accupakket onderin
de auto hangt en daardoor het
zwaartepunt mooi laag houdt. Hij
heeft wel erg smalle bandjes en
daardoor wil de Zero wel een beet
je aan het schuiven gaan, wanneer
je iets te enthousiast een bocht
doorrijdt. Dat enthousiasme
wordt niet zozeer door de 64 pk
van de elektromotor aangewak
kerd, als wel door het van nul toe
ren af beschikbare koppel van 180
Nm.
Elektrische auto's accelereren ver
rukkelijk: snel, lineair en heerlijk
geruisloos. Als je het gaspedaal
(stroompedaal?) bij het driften los
laat volgt de Zero terstond de ge
plande route. Maar wie gaat er
voor 35.165 euro (€29.555 zonder
btw, hij is uiteraard vrijgesteld van
bpm en mrb en heeft 14% bij tel
ling) in zo'n elektrisch autootje rij
den? De actieradius van 160 is
voor woon-werkverkeer echt wel
voldoende, daarna moet je een
half uur aan een snellader om de
accu weer tot 80% te vullen, of's
avonds rustig zes uur aan de 220V
- maar dan moet je wel een garage
of tenminste een eigen voortuin
hebben. Overheden beloven wel
dat ze haast maken met oplaad-
puriten, maar veel zijn er nog niet.