tuur 113
Tijd voor de eindsprint
Bachkoor BWV pakt breed uit met Hohe Messe
Felle strijd in
top tien voor
publieksprijs
Publieksprijs Boeken met een beeldend verleden
agenda
ZEEUWSE
boekenprijs
WALCHEREN
Stem op uw favoriete Zeeuwse boek
www.pzc.nl/publieksprijs
woensdag 3 november 2010
De strijd in de top tien voor
de verkiezing van de PZC Pu
blieksprijs voor het beste Zeeuwse
Boek wordt feller. Het verschil tus
sen de nummers 1 en 2 bedraagt
nog slechts zestien stemmen.
1.(1) Anneriek van Heugten
Mariëlla van de Beek: Drijven op
een dak (485 stemmen)
2.(2) Danker Jan Oreel 8c Jan Zwe-
mer: Zeeland van Nehalennia tot
Westerscheldetunnel (469)
3.(3) Van zwartwit naar kleur, 50
jaar jachtclub Veere (307)
4.(4) P. J. Minderhoud: Van de
goudsmid (225)
5.(5) Ben Flore: Drie hoofden op
een kussen (194)
6.(6) Franca Treur: Dorsvloer vol
confetti (112)
7.(7) Leuntje Aarnoutse: Wiek!
(96)
8.(8) Peter de Lijster e.a.: Kezanse
kostelijkheden (79)
9.(9) Frank de Klerk e.a.: De oorlog
in stukken (67)
10.(10) lohan Sinke: Dolend in de
tijd (58).
Stemmen kan nog tot 5 novem
ber op:
www.pzc.nl/publieksprijs of via
Postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Goede geschiedenisverhalen
moeten beeldend zijn. Ze
ker voor de publieksprijs.
door Jan van Damme
Het einde nadert. Nog
even alle buren, achter
neven en -nichten, va
ge mailcontacten en
ook de minder populaire collega
van het werk benaderen. Stem,
STem, STEm, STEM! Zo kan uw fa
voriete Zeeuwse boek van
2009-2010 toch nog met de pu
blieksprijs aan de haal gaan.
Het is spannend. Anneriek van
Heugten en Mariëlle van de Beek
mogen dan schijnbaar ongenaak
baar aan de leiding gaan, vorig jaar
werd duidelijk dat je ook in de ra
ce om de PZC Publieksprijs te
vroeg kunt pieken. Gillian de Bart
leek toen met haar boek 4 keer en
kele reis China met meer dan zes
honderd stemmen onbedreigd de
prijs in ontvangst te kunnen ne
men. Pas op het laatste nippertje
wist Marjon Sarneel met haar Mai
dentrip een ommekeer te bewerk
stelligen en met maar liefst 760
stemmen te zegevieren.
Vóór vrijdag de winnaar van de
publieksprijs en natuurlijk ook
van de Zeeuwse Boekenprijs
wordt bekendgemaakt, vestigen
we in deze laatste boekenrubriek
de aandacht op een aantal bijzon
dere uitgaven, die - de één meer
dan de ander - nog volop naar uw
gunst dingen. Het samenbindende
element van de boeken is dat ze al
le drie proberen het verleden op
een niet alledaagse manier in
beeld te brengen.
Hans Schoots' boek Bert Haanstra,
filmer van Nederland, is overigens
niet qua vorm in het oog sprin
gend. Hij moet het uitsluitend heb
ben van de cineast himself, die met
documentaire- en speelfilms als Al
leman en Fanfare en het met een
Oscar bekroonde werkje Glas het
naoorlogse Nederland verbeeldt.
Eén foto per hoofdstuk is wat ma
ger voor zo'n boek, en de link met
Zeeland is via de documentaire
Delta Phase I aan de dunne.kant.
De Historische Atlas van Walcheren
daarentegen heeft geen gebrek aan
beelden - veel kaarten en aanvul
lend illustratiemateriaal. En
Zeeuws natuurlijk, in elke punt en
komma. Wat niet wegneemt dat
het boek eigenlijk nergens wil ver
rassen: vrijwel alle stukjes verle
den die worden opgedist hebben
we wel al eens in een ander ver
band gezien.
Dan komen we - in elk geval wat
dit rubriekje betreft - bij de win
naar. Als u nog een stem te verge
ven hebt, overweeg Danker Jan
Oreel. De strip die hij tekende -
naar een script van Jan Zwemer -
is een piekje in het Zeeuwse land
der letteren van afgelopen jaar.
Kim en Timo - zus en broer - wan
delen in een raamvertelling door
de geschiedenis van de delta. In
derdaad, van Nehalennia tot Wes
terscheldetunnel, zoals in de titel
wordt aangegeven. In de boekhan
del is het boek al een succes. Op
grond daarvan mag de verstripte
geschiedenis al een publiekslieve
ling worden genoemd.
Meer agendanieuws en de
volledige filmagenda staan op
de website van deze krant.
OP PAD
Zierikzee
Lezing door adviseur volkscultuur Hes-
ther van de Donk (SCEZ) bij de Wereld
vrouwen.
MFC, 14.00 tot 16.00 uur.
PODIUM
Goes
Theaterproductiehuis Zeelandia presen
teert Mooie Anna, een Zeeuwse fado. Mu
ziektheater met Ilse Uitterlinden en gita
rist Wiek Hijmans.
Het levensverhaal van Mooie Anna is
doortrokken van veel liefde maar ook van
veel rampspoed. Hoe zwaar ze ook wordt
getroffen, ze blijft helder en principieel,
wat de Zeeuwen eigen is.
Mooie Anna bezingt haar verdriet om
daaruit de energie te halen om door te
gaan en nooit op te geven. Try-out.
Theater De Mythe, 20.00 uur
Groede
Adrie Oosterling presenteert een klein-
kunstprogramma in het Cadzands dialect.
De Twee Duiven, 20.00 uur.
Middelburg
Cabaretier Eric van Sauers speelt de voor
stelling Ridder, een dappere strijd van een
eenling in een hem onbekende wereld.
Stadsschouwburg, aanvang 20.00 uur.
Renesse
Blind Date: verrassingsoptreden in het ka
der van een serie met zes landelijke prijs
winnaars op het gebied van cabaret en
muziek.
Theater aan Zee, 20.00 uur.
Terneuzen
Cuido Weijers presenteêrt zijn Oudejaars
conference 2010. Uitverkocht.
Scheldetheater, 20.00 uur.
Vlissingen
Michel Coenen brengt het Nederlandstali
ge liedjesprogramma Toen en Nu.
Ter Reede, 14.30 uur.
door Corella Nijsse
MIDDELBURG - Aleida Post van het
Bachkoor BWV uit Middelburg
verheugt zich zeer op de uitvoe
ring van de Hohe Messe (Messe
h-Moll) van Johann Sebastian
Bach zaterdagavond in de Nieuwe
Kerk in Middelburg. De uitvoering
staat onder leiding van de Vlaam
se dirigent-componist Ludo Clae-
sen.
Post is dirigent/repetitor van Bach
koor BWV. „Barokorkest Aspetti
Musicali onder leiding van eerste
violist Johan van Aken begeleidt
ons al jaren. Het zijn stuk voor
stuk geweldige muzikanten met
een grote kennis van de authen
tieke uitvoeringspraktijk", zegt zij.
De continuobegeleiding wordt ver
zorgd door Mark Lambrecht op ba-
rokcello en Rien Balkenende op
kistorgel.
De zangsolisten in de Hohe Messe
zijn Nienke Oostenrijk (sopraan),
Patrick van Goethem (altus), Arco
Mandemaker (tenor) en Patrick
Pranger (bas).
„Ook die solisten zijn 'oude beken
den' van het Bachkoor", vertelt
Aleida Post. „Nienke kende ik al
langere tijd van een cd die ik van
haar heb. Toen ik haar een keer bij
een uitvoering van een oratorium
dat er heel veel koorwerk in zit."
De reden waarom Bach aan het
einde van zijn leven de Messe
h-Moll componeerde, is niet hele
maal helder.
Lange tijd werd aangenomen dat
Bach de mis componeerde voor
het keurvorstelijk-Saksische hof in
Dresden omdat hij daar 'hofcom-
positeur' was.
Recent onderzoek door de bij het
Bach-Archiv Leipzig werkzame
musicoloog Michael Maul wijst
echter uit dat hij het stuk mogelijk
schreef in opdracht van de Bo-
heems-Oostenrijkse graaf Johann
Adam von Questenberg, een hoge
edelman aan het keizerlijke hof in
Wenen.
De mis was volgens Maul bestemd
voor de jaarlijkse viering van de
Caecilia-mis in Wenen: een vele
uren durende kerkelijke plechtig
heid.
De eerste uitvoering zou op 22 no
vember 1749 hebben plaatsgevon
den in de Stephansdom in We
nen.
Enkele dagen daarvoor was een
jonge koorzanger - ene Joseph
Haydn - uit het kerkkoor van de
Weense kathedraal weggestuurd.
Zaterdag 6 november, Nieuwe Kerk,
Middelburg, 20.00 uu.
vereniging hoorde zingen, heb ik
de stoute schoenen aangetrokken
en heb haar gevraagd te komen so
leren bij Bachkoor BWV."
De Hohe Messe is een fantasietitel
voor een verzameling meerstem
mige toonzettingen van vaste on
derdelen van de Rooms-Katholie-
ke Mis, die Bach maakte. In 1733
schreef deze componist een toon
zetting op het Kyrie en Gloria. In
1748 voegde hij hieraan toonzettin
gen toe van het Credo, Sanctus en
Benedictus en het Agnus Dei.
Hiervoor gebruikte hij stukken uit
zijn eerdere wereldlijke en geeste
lijke composities. „Het is een dub-
belkorig werk", legt Post uit. „In
veel gedeeltes is de koorzetting vijf
stemmig geschreven, waarbij de so
pranen zijn gesplitst. Maar er zit
ook een aantal stukken in waarbij
het koor echt in tweeën wordt ge
deeld. Het mooie van dit werk is
Het Bachkoor BWV uit Middelburg.
'GSySSAS
HISTORISCHE ATLAS VAN
Continuïteit en veroudering
op ren Zeeuws eiland