tuur 113 Tijd voor de eindsprint Bachkoor BWV pakt breed uit met Hohe Messe Felle strijd in top tien voor publieksprijs Publieksprijs Boeken met een beeldend verleden agenda ZEEUWSE boekenprijs WALCHEREN Stem op uw favoriete Zeeuwse boek www.pzc.nl/publieksprijs woensdag 3 november 2010 De strijd in de top tien voor de verkiezing van de PZC Pu blieksprijs voor het beste Zeeuwse Boek wordt feller. Het verschil tus sen de nummers 1 en 2 bedraagt nog slechts zestien stemmen. 1.(1) Anneriek van Heugten Mariëlla van de Beek: Drijven op een dak (485 stemmen) 2.(2) Danker Jan Oreel 8c Jan Zwe- mer: Zeeland van Nehalennia tot Westerscheldetunnel (469) 3.(3) Van zwartwit naar kleur, 50 jaar jachtclub Veere (307) 4.(4) P. J. Minderhoud: Van de goudsmid (225) 5.(5) Ben Flore: Drie hoofden op een kussen (194) 6.(6) Franca Treur: Dorsvloer vol confetti (112) 7.(7) Leuntje Aarnoutse: Wiek! (96) 8.(8) Peter de Lijster e.a.: Kezanse kostelijkheden (79) 9.(9) Frank de Klerk e.a.: De oorlog in stukken (67) 10.(10) lohan Sinke: Dolend in de tijd (58). Stemmen kan nog tot 5 novem ber op: www.pzc.nl/publieksprijs of via Postbus 91, 4330 AB Middelburg. Goede geschiedenisverhalen moeten beeldend zijn. Ze ker voor de publieksprijs. door Jan van Damme Het einde nadert. Nog even alle buren, achter neven en -nichten, va ge mailcontacten en ook de minder populaire collega van het werk benaderen. Stem, STem, STEm, STEM! Zo kan uw fa voriete Zeeuwse boek van 2009-2010 toch nog met de pu blieksprijs aan de haal gaan. Het is spannend. Anneriek van Heugten en Mariëlle van de Beek mogen dan schijnbaar ongenaak baar aan de leiding gaan, vorig jaar werd duidelijk dat je ook in de ra ce om de PZC Publieksprijs te vroeg kunt pieken. Gillian de Bart leek toen met haar boek 4 keer en kele reis China met meer dan zes honderd stemmen onbedreigd de prijs in ontvangst te kunnen ne men. Pas op het laatste nippertje wist Marjon Sarneel met haar Mai dentrip een ommekeer te bewerk stelligen en met maar liefst 760 stemmen te zegevieren. Vóór vrijdag de winnaar van de publieksprijs en natuurlijk ook van de Zeeuwse Boekenprijs wordt bekendgemaakt, vestigen we in deze laatste boekenrubriek de aandacht op een aantal bijzon dere uitgaven, die - de één meer dan de ander - nog volop naar uw gunst dingen. Het samenbindende element van de boeken is dat ze al le drie proberen het verleden op een niet alledaagse manier in beeld te brengen. Hans Schoots' boek Bert Haanstra, filmer van Nederland, is overigens niet qua vorm in het oog sprin gend. Hij moet het uitsluitend heb ben van de cineast himself, die met documentaire- en speelfilms als Al leman en Fanfare en het met een Oscar bekroonde werkje Glas het naoorlogse Nederland verbeeldt. Eén foto per hoofdstuk is wat ma ger voor zo'n boek, en de link met Zeeland is via de documentaire Delta Phase I aan de dunne.kant. De Historische Atlas van Walcheren daarentegen heeft geen gebrek aan beelden - veel kaarten en aanvul lend illustratiemateriaal. En Zeeuws natuurlijk, in elke punt en komma. Wat niet wegneemt dat het boek eigenlijk nergens wil ver rassen: vrijwel alle stukjes verle den die worden opgedist hebben we wel al eens in een ander ver band gezien. Dan komen we - in elk geval wat dit rubriekje betreft - bij de win naar. Als u nog een stem te verge ven hebt, overweeg Danker Jan Oreel. De strip die hij tekende - naar een script van Jan Zwemer - is een piekje in het Zeeuwse land der letteren van afgelopen jaar. Kim en Timo - zus en broer - wan delen in een raamvertelling door de geschiedenis van de delta. In derdaad, van Nehalennia tot Wes terscheldetunnel, zoals in de titel wordt aangegeven. In de boekhan del is het boek al een succes. Op grond daarvan mag de verstripte geschiedenis al een publiekslieve ling worden genoemd. Meer agendanieuws en de volledige filmagenda staan op de website van deze krant. OP PAD Zierikzee Lezing door adviseur volkscultuur Hes- ther van de Donk (SCEZ) bij de Wereld vrouwen. MFC, 14.00 tot 16.00 uur. PODIUM Goes Theaterproductiehuis Zeelandia presen teert Mooie Anna, een Zeeuwse fado. Mu ziektheater met Ilse Uitterlinden en gita rist Wiek Hijmans. Het levensverhaal van Mooie Anna is doortrokken van veel liefde maar ook van veel rampspoed. Hoe zwaar ze ook wordt getroffen, ze blijft helder en principieel, wat de Zeeuwen eigen is. Mooie Anna bezingt haar verdriet om daaruit de energie te halen om door te gaan en nooit op te geven. Try-out. Theater De Mythe, 20.00 uur Groede Adrie Oosterling presenteert een klein- kunstprogramma in het Cadzands dialect. De Twee Duiven, 20.00 uur. Middelburg Cabaretier Eric van Sauers speelt de voor stelling Ridder, een dappere strijd van een eenling in een hem onbekende wereld. Stadsschouwburg, aanvang 20.00 uur. Renesse Blind Date: verrassingsoptreden in het ka der van een serie met zes landelijke prijs winnaars op het gebied van cabaret en muziek. Theater aan Zee, 20.00 uur. Terneuzen Cuido Weijers presenteêrt zijn Oudejaars conference 2010. Uitverkocht. Scheldetheater, 20.00 uur. Vlissingen Michel Coenen brengt het Nederlandstali ge liedjesprogramma Toen en Nu. Ter Reede, 14.30 uur. door Corella Nijsse MIDDELBURG - Aleida Post van het Bachkoor BWV uit Middelburg verheugt zich zeer op de uitvoe ring van de Hohe Messe (Messe h-Moll) van Johann Sebastian Bach zaterdagavond in de Nieuwe Kerk in Middelburg. De uitvoering staat onder leiding van de Vlaam se dirigent-componist Ludo Clae- sen. Post is dirigent/repetitor van Bach koor BWV. „Barokorkest Aspetti Musicali onder leiding van eerste violist Johan van Aken begeleidt ons al jaren. Het zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten met een grote kennis van de authen tieke uitvoeringspraktijk", zegt zij. De continuobegeleiding wordt ver zorgd door Mark Lambrecht op ba- rokcello en Rien Balkenende op kistorgel. De zangsolisten in de Hohe Messe zijn Nienke Oostenrijk (sopraan), Patrick van Goethem (altus), Arco Mandemaker (tenor) en Patrick Pranger (bas). „Ook die solisten zijn 'oude beken den' van het Bachkoor", vertelt Aleida Post. „Nienke kende ik al langere tijd van een cd die ik van haar heb. Toen ik haar een keer bij een uitvoering van een oratorium dat er heel veel koorwerk in zit." De reden waarom Bach aan het einde van zijn leven de Messe h-Moll componeerde, is niet hele maal helder. Lange tijd werd aangenomen dat Bach de mis componeerde voor het keurvorstelijk-Saksische hof in Dresden omdat hij daar 'hofcom- positeur' was. Recent onderzoek door de bij het Bach-Archiv Leipzig werkzame musicoloog Michael Maul wijst echter uit dat hij het stuk mogelijk schreef in opdracht van de Bo- heems-Oostenrijkse graaf Johann Adam von Questenberg, een hoge edelman aan het keizerlijke hof in Wenen. De mis was volgens Maul bestemd voor de jaarlijkse viering van de Caecilia-mis in Wenen: een vele uren durende kerkelijke plechtig heid. De eerste uitvoering zou op 22 no vember 1749 hebben plaatsgevon den in de Stephansdom in We nen. Enkele dagen daarvoor was een jonge koorzanger - ene Joseph Haydn - uit het kerkkoor van de Weense kathedraal weggestuurd. Zaterdag 6 november, Nieuwe Kerk, Middelburg, 20.00 uu. vereniging hoorde zingen, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb haar gevraagd te komen so leren bij Bachkoor BWV." De Hohe Messe is een fantasietitel voor een verzameling meerstem mige toonzettingen van vaste on derdelen van de Rooms-Katholie- ke Mis, die Bach maakte. In 1733 schreef deze componist een toon zetting op het Kyrie en Gloria. In 1748 voegde hij hieraan toonzettin gen toe van het Credo, Sanctus en Benedictus en het Agnus Dei. Hiervoor gebruikte hij stukken uit zijn eerdere wereldlijke en geeste lijke composities. „Het is een dub- belkorig werk", legt Post uit. „In veel gedeeltes is de koorzetting vijf stemmig geschreven, waarbij de so pranen zijn gesplitst. Maar er zit ook een aantal stukken in waarbij het koor echt in tweeën wordt ge deeld. Het mooie van dit werk is Het Bachkoor BWV uit Middelburg. 'GSySSAS HISTORISCHE ATLAS VAN Continuïteit en veroudering op ren Zeeuws eiland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13