22 zeeland
Hulpverlening op het
Bekendmaking
besluit
VEILIGHEID
De twee nieuwste patrouillevaartuigen van Rijkswater
staat worden uitgerust met een hightech commandohut
voor inzet op de Westerschelde bij ongelukken.
brieven
dinsdag 2 november 2010
Rijkswaterstaat
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ontgrondingenwet/Waterwet
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft een besluit genomen
op aanvragen van het Vlaams Gewest, Departement MOW, Afdeling
Maritieme Toegang, Tavernierkaai 3 te 2000 Antwerpen (België).
Inhoud besluiten
De aanvragen betreffen:
- het jaarlijks, op grond van de Ontgrondingenwet, ontgronden van maxi
maal 300.000 m3 in situ bodemmateriaal in het geulvak Wielingen;
zaaknummer Z8500217771;
- het jaarlijks, op grond van de Waterwet, storten van maximaal 300.000 m3
in situ bodemmateriaal in de Westerschelde, afkomsrigvan onderhoud van
de vaargeul in het geulvak Wielingen; zaaknummer 028.0957.A.Wtwo878.
Terinzagelegging
De besluiten met bijbehorende stukken liggen vanaf 3 november 2010,
voor een periode van zes weken, ter inzage bij:
-RijkswaterstaatZeeland, Poelendaelesingel 18, 4335 JA Middelburg;
- Rijkswaterstaat Waterdistrict Westerschelde, Buitenhaven 2,4531 BX
Temeuzen;
- Gemeente Vlissingen, Paul Krugerstraati, 4382 MA Vlissingen.
Beroep
Tot 16 december 2010 kan:
- voor wat betreft de Ontgrondingenwet (zaaknummer Z8500217771),
schriftelijk beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State, Postbus 20019, 25°° EX 's-Gravenhage;
-voor wat betreft de Waterwet (zaaknummer 028.0957. A.Wtwo878),
schriftelijk beroep worden ingesteld bij de rechtbank (sector
Bestuursrecht) binnen het rechtsgebied waarvan de indiener zijn
woonplaats in Nederland heeft. Indien de indiener geen woonplaats
in Nederland heeft, is de rechtbank te 's-Gravenhage, postadres:
Postbus 20302,2500 EH 's-Gravenhage, bevoegd.
Beroep kan worden ingesteld door:
- belanghebbenden die zienswijze(n) hebben ingebracht tegen
het ontwerpbesluit;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat
zij geen zienswijze(n) hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit.
Het ondertekende beroepschrift bevat ten minste het volgende:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening van het beroep;
c. een vermelding van het bestuursorgaan;
d. de datum en het kenmerk van het (de) besluit(en).
Voorlopige voorziening
Tevens kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige
voorziening. Een dergelijk verzoek moet:
- voor wat betreft de Ontgrondingenwet (zaaknummer Z8500217771),
worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State, Postbus 20019, 25°° EX 's-Gravenhage;
- voor wat betreft de Waterwet (zaaknummer 028.0957.A.Wtwo878),
worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank
in het arrondissement waarin u woonachtig bent.
Indien de indiener geen woonplaats in Nederland heeft, dient het verzoek
te worden gericht aan de rechtbank te 's-Gravenhage, postadres:
Postbus 20302,2500 EH 's-Gravenhage.
De Voorzieningenrechter kan naar aanleiding van uw verzoek een
voorlopige voorziening treffen indien er sprake is van een spoedeisend
belang.
Griffierechten
Zowel in verband met de behandeling van het beroep als in verband
met het verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven.
Omtrent de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen
u dient te betalen, krijgt u na indieningvan het beroep c.q. verzoek om
voorlopige voorziening bericht.
Inlichtingen
Voor nadere inlichtingen kan tijdens kantooruren contact worden
opgenomen met Rijkswaterstaat Zeeland, Waterdistrict Westerschelde,
Buitenhaven 2, 4531 BX Temeuzen, telefonisch bereikbaar onder nummer
0115-68 6800.
Middelburg, 26 oktober 2010.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
namens deze,
de directeur Water en Scheepvaart,
ing. J.T.L. van derTogt
door Marcel Modde
Niet dat de scheep
vaart op de Wester
schelde nou regelma
tig aan een ramp ont
snapt. Maar de kans
dat er op de drukke vaarroute tus
sen de Noordzee en de Antwerpse
haven een keer iets gebeurt dat al
le hens aan dek vereist, is niet ir
reëel zegt de Terneuzense brand-
weercommdant Jeroen Meijering.
Als één van de projectleiders van
'Samenwerken en Slagkracht' is
Meijering uitgegaan van een type
ongeluk dat zich vrijwel jaarlijks er
gens ter wereld wel een keer voor
doet met de scheepvaart. En wan
neer dat op de Westerschelde zou
zijn, moet de hulpverlening goed
geregeld zijn. Binnen twee jaar
zijn er constant drie blusboten en
twee commandovaartuigen be
schikbaar om in te grijpen. Eén
van die drie blusboten wordt, voor
het oostelijk deel van de zeearm,
door de haven van Antwerpen be
schikbaar gesteld. De andere twee
worden in Temeuzen en Vlissin
gen gestationeerd. Daartoe wordt
een contract afgesloten met een
bergingsbedrijf
De Antwerpse havenwethouder
(schepen) Marc Van Peel en plaats
vervangend voorzitter Jan Lonink
van de Veiligheidsregio Zeeland
zetten gisteren in werf De Haas in
Maassluis hun handtekening on
der de grensoverschrijdende sa
menwerkingsovereenkomst. Van
Peel benadrukt dat het contract
'hard' is en ook in de toekomst
borg staat voor inzet van de Ant
werpenaren. „De vraag vanuit Ne
derland voor een bijdrage van ons
aan de veiligheid op de Wester
schelde is zeer legitiem en wij zul
len dat blijven doen." Ook een
nieuwe discussie van het huidige
kabinet over de ontpoldering in
Zeeuws-Vlaanderen, doet aan de
Antwerpse inzet niets af verzekert
Van Peel. „Wij gaan niet spelen
met veiligheid." Volgens Lonink is
de investering (7,1 miljoen eenma
lig en ruim vijf ton structureel, in
clusief training van de beman
ning) in de slagkracht van de hulp
verlening op de Westerschelde 'be
paald geen luxe'. Niet alleen wor
den de vrachtschepen groter, ook
wordt het met cruiseschepen
steeds drukker op de route naar en
van Antwerpen. Reden temeer
vindt Lonink om in 2or2, wanneer
de vijf boten sterke vloot operatio
neel is, een grote internationale oe
fening te houden. Eén van de as
pecten die daarbij aan de orde zul
len komen, is de communcatie
met het Antwerpse smaldeel. De
apparatuur van de Vlaamse en Ne
derlandse hulpdiensten is door
gaans niet op elkaar afgestemd.
Dat manco is op de twee nieuwe
commandovaartuigen (CoVa) on
dervangen, aldus projectleider Me
ijering.
De CoVa's zijn in feite extra
opgetuigde patrouillebo
ten van Rijkswaterstaat,
vertelt ontwerper Bastiaan Son-
neveld. Het extra bestaat uit een
'hut' die midscheeps tegen het
stuurhuis wordt aangebouwd,
voorzien van televisieschermen,
computers en smartboards (digitaal
schoolbord). De ruimte biedt
plaats aan een crisisteam. Spin in
het web wordt de nieuw aan te
stellen informatiemanager. Hij
moet er voor zorgen dat alle be
trokken partijen op hetzelfde mo
ment over dezelfde gegevens be
schikken. Lonink: „Zodat heel snel
duidelijk is wat er aan de hand is
en hoe het beste kan worden inge
grepen.
De grootste meerwaarde is dat de
hulpverlening direct vanaf het wa
ter kan worden aangestuurd. Nu
gebeurt dat nog vanaf het land.
Met een topsnelheid van 45 kilo
meter per uur hoort het vaartuig
ook tot één van de snelste schepen
in zijn klasse, aldus Sonneveld. Vol
gens de huidige planning wordt de
eerste CoVa augustus volgend jaar
opgeleverd. Zijn broertje volgt vier
maanden later.
Ontwerper Bastiaan Sonneveld (I) geeft vanuit de model-controlekamer uit
leg over de mogelijkheden. Op de achtergrond de echte opbouw.
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Museum
Het laatste advies voor het Histo
risch Museum is de beste manier
om het om zeep te helpen. Vrijwil
ligers zullen afhaken en bezoekers
aantallen zullen drastisch omlaag
gaan. Het museum heeft ook een
educatieve taak. Daarvan zal wei
nig overblijven, want ook de scho
len zullen wegblijven. Als je kinde
ren historisch besef wilt bijbren
gen, moet je in de oude binnen
stad van Goes blijven zitten. Het
museum biedt een stadswandeling
aan over de stadsverdediging. Dat
kan niet meer als het museum bui
ten Goes gezet wordt, want dat
kost de scholen te veel tijd. Er zijn
betere alternatieven te bedenken
dan het advies dat er nu ligt. Zoek
in de Goese binnenstad, maar dan
niet in het stadhuis. Ik hoop dat de
raden van de vier gemeenten ver
standiger zijn dan de adviseurs.
Daan van Noppen
Langegracht 56, Kapelie
Golf
Gemeente Veere bezuinigt en
maakt daardoor weer geld vrij voor
nieuwe ambities (krant, 23 okto
ber). Prachtig toch? Maar mijn
vraag is toch: op sport wordt bezui
nigd, maar daardoor kan men de
golfbaan uitbreiden. En op welzijn
wordt bezuinigd, en daardoor kan
men de leefbaarheid bevorderen.
Dus golf is geen sport, en welzijn
heeft niets te maken met leefbaar
heid. En als leefbaarheid bestaat
uit een hekje plaatsen op een hoek
van een straat om de klimop te be
schermen tegen kinderen die daar
op de fiets langs rijden, dan zie ik
dat toch niet. Een aantrekkelijk on
dernemingsklimaat is prachtig,
maar ik ben wel bang dat dat al
leen voor bepaalde ondernemers
geldt. Voorlopig zal dat wel niet
veel opleveren. Een bevolking kan
prima krimpen, maar dan moet al
les, ook de overheid, krimpen.
J. Buijs
Prelaatweg 5, Aagtekerke