22 zeeland Hulpverlening op het Bekendmaking besluit VEILIGHEID De twee nieuwste patrouillevaartuigen van Rijkswater staat worden uitgerust met een hightech commandohut voor inzet op de Westerschelde bij ongelukken. brieven dinsdag 2 november 2010 Rtr5P| Rijkswaterstaat Ministerie van Verkeer en Waterstaai Ontgrondingenwet/Waterwet De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft een besluit genomen op aanvragen van het Vlaams Gewest, Departement MOW, Afdeling Maritieme Toegang, Tavernierkaai 3 te 2000 Antwerpen (België). Inhoud besluiten De aanvragen betreffen: - het jaarlijks, op grond van de Ontgrondingenwet, ontgronden van maxi maal 300.000 m3 in situ bodem materiaal in het geulvak Wielingen; zaaknummer Z8500217771; - het jaarlijks, op grond van de Waterwet, storten van maximaal 300.000 m3 in situ bodemmateriaal in de Westerschelde, afkomstigvan onderhoud van de vaargeul in het geulvak Wielingen; zaaknummer 028.0957.A.Wtwo878. Terinzagelegging De besluiten met bijbehorende stukken liggen vanaf 3 november 2010, voor een periode van zes weken, ter inzage bij: - Rijkswaterstaat Zeeland, Poelendaelesingel 18,4335 JA Middelburg; - Rijkswaterstaat Waterdistrict Westerschelde, Buitenhaven 2, 4531 BX Temeuzen; - Gemeente Vlissingen, Paul Krugerstraat 1, 4382 MA Vlissingen. Beroep Tot 16 december 2010 kan: - voor wat betreft de Ontgrondingenwet (zaaknummer Z8500217771), schriftelijk beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019,2500 EX 's-Gravenhage; - voor wat betreft de Waterwet (zaaknummer 028.0957. A.Wtwo878), schriftelijk beroep worden ingesteld bij de rechtbank (sector Bestuursrecht) binnen het rechtsgebied waarvan de indiener zijn woonplaats in Nederland heeft. Indien de indiener geen woonplaats in Nederland heeft, is de rechtbank te 's-Gravenhage, postadres: Postbus 20302,2500 EH 's-Gravenhage, bevoegd. Beroep kan worden ingesteld door: - belanghebbenden die zienswijze(n) hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit; - belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijze(n) hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit. Het ondertekende beroepschrift bevat ten minste het volgende: a. de naam en het adres van de indiener; b. de dagtekening van het beroep; c. een vermelding van het bestuursorgaan; d. de datum en het kenmerk van het (de) besluit(en). Voorlopige voorziening Tevens kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening. Een dergelijk verzoek moet: - voor wat betreft de Ontgrondingenwet (zaaknummer Z8500217771), worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019,2500 EX 's-Gravenhage; - voor wat betreft de Waterwet (zaaknummer 028.0957.A.Wtwo878), worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank in het arrondissement waarin u woonachtig bent. Indien de indiener geen woonplaats in Nederland heeft, dient het verzoek te worden gericht aan de rechtbank te 's-Gravenhage, postadres: Postbus 20302,2500 EH 's-Gravenhage. De Voorzieningenrechter kan naar aanleiding van uw verzoek een voorlopige voorziening treffen indien er sprake is van een spoedeisend belang. Griffierechten Zowel in verband met de behandeling van het beroep als in verband met het verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Omtrent de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dient te betalen, krijgt u na indiening van het beroep c.q. verzoek om voorlopige voorziening bericht. Inlichtingen Voor nadere inlichtingen kan tijdens kantooruren contact worden opgenomen met Rijkswaterstaat Zeeland, Waterdistrict Westerschelde, Buitenhaven 2,4531 BX Terneuzen, telefonisch bereikbaar onder nummer 0115-68 6800. Middelburg, 26 oktober 2010. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, namens deze, de directeur Water en Scheepvaart, ing. J.T.L. van derTogt door Marcel Modde Niet dat de scheep vaart op de Wester schelde nou regelma tig aan een ramp ont snapt. Maar de kans dat er op de drukke vaarroute tus sen de Noordzee en de Antwerpse haven een keer iets gebeurt dat al le hens aan dek vereist, is niet ir reëel zegt de Terneuzense brand- weercommdant Jeroen Meijering. Als één van de projectleiders van 'Samenwerken en Slagkracht' is Meijering uitgegaan van een type ongeluk dat zich vrijwel jaarlijks er gens ter wereld wel een keer voor doet met de scheepvaart. En wan neer dat op de Westerschelde zou zijn, moet de hulpverlening goed geregeld zijn. Binnen twee jaar zijn er constant drie blusboten en twee commandovaartuigen be schikbaar om in te grijpen. Eén van die drie blusboten wordt, voor het oostelijk deel van de zeearm, door de haven van Antwerpen be schikbaar gesteld. De andere twee worden in Terneuzen en Vlissin gen gestationeerd. Daartoe wordt een contract afgesloten met een bergingsbedrijf De Antwerpse havenwethouder (schepen) Marc Van Peel en plaats vervangend voorzitter Jan Lonink van de Veiligheidsregio Zeeland zetten gisteren in werf De Haas in Maassluis hun handtekening on der de grensoverschrijdende sa menwerkingsovereenkomst. Van Peel benadrukt dat het contract 'hard' is en ook in de toekomst borg staat voor inzet van de Ant werpenaren. „De vraag vanuit Ne derland voor een bijdrage van ons aan de veiligheid op de Wester schelde is zeer legitiem en wij zul len dat blijven doen." Ook een nieuwe discussie van het huidige kabinet over de ontpoldering in Zeeuws-Vlaanderen, doet aan de Antwerpse inzet niets af, verzekert Van Peel. „Wij gaan niet spelen met veiligheid." Volgens Lonink is de investering (7,1 miljoen eenma lig en ruim vijf ton structureel, in clusief training van de beman ning) in de slagkracht van de hulp verlening op de Westerschelde 'be paald geen luxe'. Niet alleen wor den de vrachtschepen groter, ook wordt het met cruiseschepen steeds drukker op de route naar en van Antwerpen. Reden temeer vindt Lonink om in 2012, wanneer de vijf boten sterke vloot operatio neel is, een grote internationale oe fening te houden. Eén van de as pecten die daarbij aan de orde zul len komen, is de communcatie met het Antwerpse smaldeel. De apparatuur van de Vlaamse en Ne derlandse hulpdiensten is door gaans niet op elkaar afgestemd. Dat manco is op de twee nieuwe commandovaartuigen (CoVa) on dervangen, aldus projectleider Me ijering. De CoVa's zijn in feite extra opgetuigde patrouillebo ten van Rijkswaterstaat, vertelt ontwerper Bastiaan Son- neveld. Het extra bestaat uit een 'hut' die midscheeps tegen het stuurhuis wordt aangebouwd, voorzien van televisieschermen, computers en smartboards (digitaal schoolbord). De ruimte biedt plaats aan een crisisteam. Spin in het web wordt de nieuw aan te stellen informatiemanager. Hij moet er voor zorgen dat alle be trokken partijen op hetzelfde mo ment over dezelfde gegevens be schikken. Lonink: „Zodat heel snel duidelijk is wat er aan de hand is en hoe het beste kan worden inge grepen. De grootste meerwaarde is dat de hulpverlening direct vanaf het wa ter kan worden aangestuurd. Nu gebeurt dat nog vanaf het land. Met een topsnelheid van 45 kilo meter per uur hoort het vaartuig ook tot één van de snelste schepen in zijn klasse, aldus Sonneveld. Vol gens de huidige planning wordt de eerste CoVa augustus volgend jaar opgeleverd. Zijn broertje volgt vier maanden later. Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Museum Het laatste advies voor het Histo risch Museum is de beste manier om het om zeep te helpen. Vrijwil ligers zullen afhaken en bezoekers aantallen zullen drastisch omlaag gaan. Het museum heeft ook een educatieve taak. Daarvan zal wei nig overblijven, want ook de scho len zullen wegblijven. Als je kinde ren historisch besef wilt bijbren gen, moet je in de oude binnen stad van Goes blijven zitten. Het museum biedt een stadswandeling aan over de stadsverdediging. Dat kan niet meer als het museum bui ten Goes gezet wordt, want dat kost de scholen te veel tijd. Er zijn betere alternatieven te bedenken dan het advies dat er nu ligt. Zoek in de Goese binnenstad, maar dan niet in het stadhuis. Ik hoop dat de raden van de vier gemeenten ver standiger zijn dan de adviseurs. Daan van Noppen Langegracht 56, Kapelle Golf Gemeente Veere bezuinigt en maakt daardoor weer geld vrij voor nieuwe ambities (krant, 23 okto ber). Prachtig toch? Maar mijn vraag is toch: op sport wordt bezui nigd, maar daardoor kan men de golfbaan uitbreiden. En op welzijn wordt bezuinigd, en daardoor kan men de leefbaarheid bevorderen. Dus golf is geen sport, en welzijn heeft niets te maken met leefbaar heid. En als leefbaarheid bestaat uit een hekje plaatsen op een hoek van een straat om de klimop te be schermen tegen kinderen die daar op de fiets langs rijden, dan zie ik dat toch niet. Een aantrekkelijk on dernemingsklimaat is prachtig, maar ik ben wel bang dat dat al leen voor bepaalde ondernemers geldt. Voorlopig zal dat wel niet veel opleveren. Een bevolking kan prima krimpen, maar dan moet al les, ook de overheid, krimpen. J. Buijs Prelaatweg 5, Aagtekerke Ontwerper Bastiaan Sonneveld (I) geeft vanuit de model-controlekamer uit leg over de mogelijkheden. Op de achtergrond de echte opbouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 30