Muziek Anna gaat keihard voor de THEATERPRODUCTIE Levensverhaal met kracht en emotie van een Zeeuwse fado Als u al een. mobiele telefoon hebt en wilt profiteren van het betrouwbare netwerk van KPN kpn.com/zakelljk 0800 0105 kpn Business Center door Jeanette Vergouwen Eke Simons en Lineke Le ver vormen een uitgeba lanceerd pianoduo. Het programma was goed sa mengesteld met composities waar in andere stijlen en volksmelodie ën waren verwerkt. Het recital begon met een Fantasia in a van de Zweed K. Wiklander, die het opdroeg aan Elce Simons en die ook een korte uitleg gaf over zijn werk. Het werk in ABA-vorm en in de Franse roman tische stijl, bevatte effectvolle con trasten. De bekende Hongaarse dansen van Brahms, met duidelijke csardasele- menten, zitten vol acceleraties en plotselinge tempoverschillen. Het duo speelde de dansen 4,11 en 16. De eerste bevat imitaties van de draaiende bewegingen van de dans, de andere zijn nostalgisch van karakter en bevatten mooie zi geuner klankkleuren en levendige maandag 1 november 2010 De voorstelling Mooie Anna gaat donderdag in première. Een gesprek met de makers tijdens het repetitieproces. door Ali Pankow Ik was op school heel slecht in dansjes instuderen", grin nikt Wiek Hij mans veront schuldigend als regisseur An- nechien Koerselman hem een erotisch geladen mise-en-scè- ne laat overdoen. Hijmans heeft niet alleen als componist/gitarist een belangrijk aandeel in deze nieuwste voorstel ling van Theaterproductiehuis Zee- landia, hij geeft ook gestalte aan 'de boerenzoon', de man die in het leven van Anna een belangrij ke rol speelt. Hijmans is niet opge leid als acteur, maar leverde als uit voerend musicus al veel vaker een aandeel in theatervoorstellingen. „Ik beweer niet dat ik op het punt van acteren de gêne voorbij ben, maar ik durf er nu wel mijn kracht in te zoeken. Een voorwaarde voor mij is dat de mensen met wie ik de voorstelling mag maken mij het vertrouwen geven dat het goed komt." Op dat vertrouwen kan hij in dit geval rekenen. „Ik ben heel blij met de inbreng van Wiek. Door hem als gitarist de rol van de man te laten vertolken ontstaat er een mooie dialoog. In feite is het mu ziektheater geworden. Je kunt het geen monoloog meer noemen", zegt Koerselman. „Ik heb veel steun aan Wiek. Dit is echt heel wat anders dan in je een tje op de speelvloer staan. Hoewel hij geen tekst heeft, voelt het toch als een dialoog", constateert hoofd rolspeelster Ilse Uitterlinden. Marjolein Bierens schreef het script voor 'Mooie Anna' in op dracht van Zeelandia. Zij baseerde zich op verhalen van haar voorou ders en kennissen op Tholen. De tekst is een samenvoeging van meerdere verhaallijnen: over de dochter van de kruidenier die lang op haar huwelijk moest wachten en over een oom die zich had op gehangen toen hij na een slechte oogst het goud van zijn dochters moest verkopen. Bij de eerste lezing van het stuk viel het Koerselman op dat zij als enige van cast en crew af en toe smakelijk moest lachen. Zij schrijft het toe aan haar relativeringsver mogen en dat zij tussen alle ramp spoed ook de humor herkent. „Bovendien houd ik van mensen die zich er niet zomaar onder la ten krijgen, maar ondanks tegen slag blijven doorzetten. Dat geldt ook voor Anna. Zij gaat niet in haar leven hangen. Ondanks veel tegenslag biedt haar verhaal dan ook veel humor", aldus de regis seur. De ondertitel 'Een Zeeuwse fado' acht zij dan ook terecht. Vormgeefster Yvon Muller met wie Koerselman vaak samenwerkt, vroeg zich wel af of één iemand in zijn leven wel zoveel rampspoed kan beleven. „Ach, al die gebeurte nissen zijn verspreid over min stens 70 jaar", relativeert Koersel man. Wat haar betreft biedt dit le vensverhaal in de eerste plaats een ode aan de liefde. Ilse Uitterlinden valt de regisseur daar direct in bij: „Mooie Anna gaat keihard voor de ware liefde met alles erop en eraan. Alle hu mor en gekte. Dat spreekt mij zeer aan. Ik ga zelf ook wel voor de pa- thétique." De actrice begrijpt haar rolfiguur dus wel in haar keus voor de boerenzoon, ondanks het enorme geduld dat ze daarbij moet opbrengen. Een andere aan bidder maakt geen kans, omdat...- de ladder onder mij niet onbeweeg lijk was als hij in de winkel kwam, mijn handen niet beefden als ik de suiker afwoog, de weegschaal in zijn nabijheid niet grillig was. Er in mij helemaal niets bewoog als ik in bed aan zijn lippen dacht. Koerselman regisseert graag vanuit een 'prettig kader', zoals zij het zelf omschrijft. Zij doelt op de vormgeving die Yvon Muller creëert. Voor Mooie Anna maakte Muller een boeiend transparant toneelbeeld met be hulp van een langwerpige tafel (toonbank), wit zand, stopflessen, projectie, een spiegelwand en re flectie. Het roept een mix aan beel den van buiten- en binnenwereld op. Het decor kan zowel in een gro te zaal als De Mythe in Goes als in de kleinere Zeeuwse dorpshuizen tot zijn recht komen. „Bovendien krijg ik nu het changement dat ik er dit keer zo graag in wilde heb ben. Het decor is zo bedacht dat het in duigen kan vallen", vertelt Muller. „Bij ons gaat het meestal stuk aan het einde", lacht Koersel man. „Bij Amanda, de monoloog die ik eerder voor Zeelandia regis seerde, was mijn familie dan ook verbaasd dat alles zo netjes heel bleef." 'Deze actie geldt t/m 9 januari 2011 en loopt tot u besluit het abonnement te beëndigen of te vernieuwen. Vraag naar de voorwaarden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 36