Muziek
Anna gaat keihard voor de
THEATERPRODUCTIE Levensverhaal met kracht en emotie van een Zeeuwse fado
Als u al een. mobiele telefoon hebt en wilt
profiteren van het betrouwbare netwerk van KPN
kpn.com/zakelljk 0800 0105 kpn Business Center
door Jeanette Vergouwen
Eke Simons en Lineke Le
ver vormen een uitgeba
lanceerd pianoduo. Het
programma was goed sa
mengesteld met composities waar
in andere stijlen en volksmelodie
ën waren verwerkt.
Het recital begon met een Fantasia
in a van de Zweed K. Wiklander,
die het opdroeg aan Elce Simons
en die ook een korte uitleg gaf
over zijn werk. Het werk in
ABA-vorm en in de Franse roman
tische stijl, bevatte effectvolle con
trasten.
De bekende Hongaarse dansen van
Brahms, met duidelijke csardasele-
menten, zitten vol acceleraties en
plotselinge tempoverschillen. Het
duo speelde de dansen 4,11 en 16.
De eerste bevat imitaties van de
draaiende bewegingen van de
dans, de andere zijn nostalgisch
van karakter en bevatten mooie zi
geuner klankkleuren en levendige
maandag 1 november 2010
De voorstelling Mooie Anna
gaat donderdag in première.
Een gesprek met de makers
tijdens het repetitieproces.
door Ali Pankow
Ik was op school heel slecht
in dansjes instuderen", grin
nikt Wiek Hij mans veront
schuldigend als regisseur An-
nechien Koerselman hem
een erotisch geladen mise-en-scè-
ne laat overdoen.
Hijmans heeft niet alleen als
componist/gitarist een belangrijk
aandeel in deze nieuwste voorstel
ling van Theaterproductiehuis Zee-
landia, hij geeft ook gestalte aan
'de boerenzoon', de man die in
het leven van Anna een belangrij
ke rol speelt. Hijmans is niet opge
leid als acteur, maar leverde als uit
voerend musicus al veel vaker een
aandeel in theatervoorstellingen.
„Ik beweer niet dat ik op het punt
van acteren de gêne voorbij ben,
maar ik durf er nu wel mijn kracht
in te zoeken. Een voorwaarde voor
mij is dat de mensen met wie ik
de voorstelling mag maken mij het
vertrouwen geven dat het goed
komt."
Op dat vertrouwen kan hij in dit
geval rekenen. „Ik ben heel blij
met de inbreng van Wiek. Door
hem als gitarist de rol van de man
te laten vertolken ontstaat er een
mooie dialoog. In feite is het mu
ziektheater geworden. Je kunt het
geen monoloog meer noemen",
zegt Koerselman.
„Ik heb veel steun aan Wiek. Dit is
echt heel wat anders dan in je een
tje op de speelvloer staan. Hoewel
hij geen tekst heeft, voelt het toch
als een dialoog", constateert hoofd
rolspeelster Ilse Uitterlinden.
Marjolein Bierens schreef het
script voor 'Mooie Anna' in op
dracht van Zeelandia. Zij baseerde
zich op verhalen van haar voorou
ders en kennissen op Tholen. De
tekst is een samenvoeging van
meerdere verhaallijnen: over de
dochter van de kruidenier die lang
op haar huwelijk moest wachten
en over een oom die zich had op
gehangen toen hij na een slechte
oogst het goud van zijn dochters
moest verkopen.
Bij de eerste lezing van het stuk
viel het Koerselman op dat zij als
enige van cast en crew af en toe
smakelijk moest lachen. Zij schrijft
het toe aan haar relativeringsver
mogen en dat zij tussen alle ramp
spoed ook de humor herkent.
„Bovendien houd ik van mensen
die zich er niet zomaar onder la
ten krijgen, maar ondanks tegen
slag blijven doorzetten. Dat geldt
ook voor Anna. Zij gaat niet in
haar leven hangen. Ondanks veel
tegenslag biedt haar verhaal dan
ook veel humor", aldus de regis
seur. De ondertitel 'Een Zeeuwse
fado' acht zij dan ook terecht.
Vormgeefster Yvon Muller met
wie Koerselman vaak samenwerkt,
vroeg zich wel af of één iemand in
zijn leven wel zoveel rampspoed
kan beleven. „Ach, al die gebeurte
nissen zijn verspreid over min
stens 70 jaar", relativeert Koersel
man. Wat haar betreft biedt dit le
vensverhaal in de eerste plaats een
ode aan de liefde.
Ilse Uitterlinden valt de regisseur
daar direct in bij: „Mooie Anna
gaat keihard voor de ware liefde
met alles erop en eraan. Alle hu
mor en gekte. Dat spreekt mij zeer
aan. Ik ga zelf ook wel voor de pa-
thétique." De actrice begrijpt haar
rolfiguur dus wel in haar keus
voor de boerenzoon, ondanks het
enorme geduld dat ze daarbij
moet opbrengen. Een andere aan
bidder maakt geen kans, omdat...-
de ladder onder mij niet onbeweeg
lijk was als hij in de winkel kwam,
mijn handen niet beefden als ik de
suiker afwoog, de weegschaal in zijn
nabijheid niet grillig was. Er in mij
helemaal niets bewoog als ik in bed
aan zijn lippen dacht.
Koerselman regisseert graag
vanuit een 'prettig kader',
zoals zij het zelf omschrijft.
Zij doelt op de vormgeving die
Yvon Muller creëert. Voor Mooie
Anna maakte Muller een boeiend
transparant toneelbeeld met be
hulp van een langwerpige tafel
(toonbank), wit zand, stopflessen,
projectie, een spiegelwand en re
flectie. Het roept een mix aan beel
den van buiten- en binnenwereld
op. Het decor kan zowel in een gro
te zaal als De Mythe in Goes als in
de kleinere Zeeuwse dorpshuizen
tot zijn recht komen. „Bovendien
krijg ik nu het changement dat ik
er dit keer zo graag in wilde heb
ben. Het decor is zo bedacht dat
het in duigen kan vallen", vertelt
Muller. „Bij ons gaat het meestal
stuk aan het einde", lacht Koersel
man. „Bij Amanda, de monoloog
die ik eerder voor Zeelandia regis
seerde, was mijn familie dan ook
verbaasd dat alles zo netjes heel
bleef."
'Deze actie geldt t/m 9 januari 2011 en loopt tot u besluit het abonnement
te beëndigen of te vernieuwen. Vraag naar de voorwaarden.