Vijf trucs om goedkoop te lijken 7 Tweede Kamer is tegen parlementaire enquête naar ondergang DSB SUPERMARKTEN De prijzen zijn omlaag gegaan, maar de winsten omhoog Ontvang tot 30% korting op je verblijf bovendien is toegang en verblijf voor kinderen t/m 6 jaar gratis, vrijdag 29 oktober 2010 W'% W% SP® door Jan Trommelen W uppies, fluppies en juppies waren de af gelopen jaren ge noeg om gezinnen met jengelende kinderen naar de supermarkt te lokken. Nu is alles anders, want het moet weer goed koop. Dus stunten de supers met aanbiedingen, bovenop de perma nente prijsverlagingen waartoe marktleider Albert Heijn de con currenten dwingt. Moet er onder tussen geld bij? Retailadviseur Erik Hemmes (ex-AH, ex-l'Oreal) schiet in de lach. „Supermarkten verdienen goud geld. De oude Ab Heijn klaagde in 1988 dat hij maar 1 cent netto overhield van elke gul den aan boodschappen. Nu is dat veel hoger, gemiddeld is de bruto- Goedkoop lijken Bijna iedereen koopt regelmatig koffie of suiker. Maar wie weet uit zijn hoofd wat dat kost? De consu ment kiest een winkel vanuit het gevoel dat hij er voordelig uit is. Een super moet dus goedkoop lij ken. Dat doen ze bijvoorbeeld met pils, legt Hemmes uit. „De meeste mensen kopen het regelmatig en een krat kost een behoorlijk be drag, dat onthoud je. Dus prijzen supers zo scherp dat het hele bier assortiment met verlies wordt ver kocht." De winkelprijs ligt 5 pro cent boven de inkoopprijs en is niet kostendekkend. Als Neder land massaal overstapt op een bier- dieet, gaan alle supers failliet. marge 4,5 procent." Ofwel: de su pers kunnen nog heel wat korting weggeven, voordat ze het moeilijk krijgen om het hoofd boven water te houden. „Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Er zijn genoeg kruideniers die met verlies draaien." Sinds de prijzenoorlog, die in 2003, begon zijn de prijzen omlaag gegaan, maar de winsten omhoog. Supermarkten hebben veel bezui nigd op personeel. Maar het groot ste deel van de rekening is betaald door de fabrikanten, zegt Hem mes, die een wandelende compu ter lijkt, zoveel supermarktcijfers heeft hij paraat. „Winnaars zijn de supers en de consumenten." De vijf belangrijkste trucs op een rij. De grote besteders trekken Jonge moeders zien het geld de portemonnee uit vliegen. Zeker luiers zijn duur. Dus als ergens de Pampers in de aanbieding zijn dan is dat voldoende reden om naar die winkel te gaan. Daarom zijn luiers in de supermarkten bijna al tijd in de aanbieding, de helft van de omzet gaat met korting de deur uit. Op deze categorie verliezen de supers bijna net zo veel als op bier. „Maar moeders besteden meer geld aan boodschappen, ze heb ben vaak een groter gezin. Die klant willen de superma'rkten bin nenhalen. En met goedkope luiers maak je je populair", aldus Hem mes. De supers kunnen nog heel wat korting weggeven, voordat ze het moeilijk krijgen. Pak de winst op vers Aan de klant moet verdiend wor den. De kruidenier maakt winst op groenten en fruit, brood, kaas, vleeswaren, kant-en-klaar maaltij den, koek en snoep, nootjes. Daar om worden alle klanten in elk ge val langs die afdelingen gestuurd. De meeste supers beginnen met groente of brood, gevolgd door an dere versafdelingen. Hemmes: „De prijs van bloemkolen fluctueert, dus de klant kan hier moeilijk ver gelijken." Spekkoper is de super die meer vers verkoopt dan de con current. Hij maakt meer winst en kan die deels omzetten in prijsver lagingen. Opmerkelijk genoeg is vers vlees geen winstmaker. Zwijgen over prijsverhogingen Een vast ritueel in januari en fe bruari: na de dure december maand is de consument zuiniger. In advertenties leggen supers uit hoe goedkoop ze zijn, onder steund door aanbiedingen. In een beetje supermarkt liggen 6000 tot 10.000 artikelen. Dus is een actie waarbij honderd producten 'blij vend' in prijs worden verlaagd niet schokkend. „De zomervakantie is een handige tijd om de prijzen te verhogen. Want er moet aan het einde van het jaar wel verdiend zijn", zegt Hemmes. Dat sommige prijsverlagingen minder blijvend zijn dan beweerd, toonde het vak blad Distrifood ooit aan. foto Nils van Houts Laat de fabrikant betalen Supermarkten hebben de macht, want zij hebben de klant. En sinds de prijzenoorlog van 2003 lijken al le scrupules weg om die macht te gebruiken. Op een snoeiharde ma nier worden fabrikanten gedwon gen tot kortingen. Bij aanbiedingen wordt de korting meestal helemaal betaald door de fabrikant, niet door de winkel. Een cadeautje voor de klant op an dermans kosten. Supermarkten leven sowieso op de zak van de fabrikant. Die krijgt zijn geld pas na zestig dagen. Dat is zo'n zes weken nadat de consu ment het product heeft afgerekend aan de kassa. DEN HAAG - De Kamer zal geen par lementaire enquête houden naar de ondergang van DSB. Een meer derheid van het parlement vindt dat de val van de bank van Dirk Scheringa al voldoende is uitge zocht. Scheringa had graag gezien dat er een enquête zou komen, maar alleen de Christenunie en D66 zien dit zitten. Later dit jaar gaat de commissie- De Wit aan de slag met de tweede fase van haar onderzoek naar de fi nanciële crisis. Daarin zal het voor al gaan om de Nederlandse steun maatregelen aan de financiële sec tor. De Kamer heeft zich gebogen over de vraag of ook DSB in dit on derzoek moet worden meegeno men, maar dat gaat nu dus niet ge beuren. In juni kwam de commissie-Schel- tema tot de slotsom dat het toe zicht op DSB tekortschoot en dat de bank nooit een vergunning had mogen krijgen van De Nederland- sche Bank (DNB), die toeziet op de banken. De Commissie-De Wit was in haar eerste rapport ook kri tisch over DNB dat vooral slap op treden in de kwesties Icesave en de overname van ABN Amro wordt verweten. Gisteren bleek dat de Kamer nog even moet wachten op een offi ciële reactie van DNB op de bevin dingen van De Wit. Minister De Ja ger (Financiën) zei dat hij daar pas in december mee zal komen. Het CDA en de Christenunie vinden dit wel erg lang duren, omdat DNB bezig is een reeks hervormin gen door te voeren die ervoor moe ten zorgen dat het in de toekomst niet weer misgaat. Een meerderheid in de Tweede Ka mer vindt dat DNB-president Nout Wellink kritische conclusies van de commissie-De Wit over het optreden van de centrale bank rondom Icesave en ABN Amro moet erkennen. De partijen waren niet blij met uitspraken van Wel link afgelopen mei. Toen zei hij in tv-programma Nova dat hij het niet eens is met de kritiek van de commissie. Met het plan van aan pak van de DNB zelf kan een meerderheid van de Kamer wel le ven. Wel vroeg PvdA-woordvoer- der Ed Groot zich af of de ambts termijn van de DNB-president wel twee keer zeven jaar moet zijn, zo als De Jager wil. De Groot denkt aan twee keer zes jaar, maar daar zag de bewindsman niets in. De PVV wil sowieso dat Wellink vertrekt. Droom weg tijdens de mooiste kerst ooit! 0e tot 30% korting is geldig op bepaalde data met aankomst t/m 5 april 2011 (ook tijdens de vakanties). Boek vóór 15 december 2010. Disney's kerstseizoen van 7 november 2010 t/m 6 januari 2011. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op oad.nl/disney. oad.nl/disney

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 7