61 binnenland
Zelfs babymelk is verdacht op Schiphol
Aangifte
tegen Rutte
afgewezen
Mededelingen van de waterschappen
Griffier gehoord
over lekken
Straf bankdirecteur
voor witwassen
Spoeddebat geweld
tegen minderheden
vrijdag 29 oktober 2010
door Dick Hofland en Sal Stam
D
e vrouw hijst zich
met grote moeite uit
haar rolstoel. Achter
haar in de rij voor
de veiligheidscontro
le op Schiphol beginnen mensen
wat onrustig te worden. Het duurt
nu toch al zo'n tien minuten dat
de bewaking met haar bezig is.
Ze had een flesje op haar schoot
en dat is in deze omgeving per de
finitie niet te vertrouwen. Of ze er
een slok uit wil nemen, vraagt de
beveiliger. Dat weigert ze. De be
waker pakt zijn portofoon voor
overleg en loopt dan met het flesje
naar achteren. Na een paar minu
ten komt hij terug en geeft het fles
je weer aan de vrouw. Als er bij
controle met de handdetector daar
na geen piepje klinkt, mag ze door
het detectiepoortje, in haar rol
stoel. Achter haar zuchten zo'n
twintig mensen, eindelijk kunnen
ze een beetje doorschuiven.
Veiligheidsmaatregelen in de lucht
vaart: voor passagiers vormen ze
soms een ergernis, maar volgens
de luchtvaart zijn ze bittere nood
zaak. Terrorisme ligt altijd op de
loer en dus gaat er veel tijd en geld
zitten in zaken als detectiepoortjes
en veiligheidscontroles.
Maar je kunt het ook overdrijven,
zeggen de Britten. Deze week
deed topman van British Airways
Martin Broughton zijn beklag over
de steeds strengere maatregelen
die door de Amerikanen worden
opgelegd. Strekking van zijn ver
haal: het zou best iets minder kun
nen. Zo zet hij vraagtekens bij de
verplichting om schoenen apart
op explosieven te controleren.
De kritiek van British Airways zit
hem vooral in het ontbreken van
een mondiale standaard voor vei
ligheidsmaatregelen, zegt veilig
heidsdeskundige Glenn Schoen
van Ernst Young. „Terrorisme is
bij uitstek een mondiaal pro
bleem, dat dus vraagt om een
mondiale aanpak. Maar dat is tege
lijk het lastige. Landen moeten het
met elkaar eens worden, terwijl de
dreiging van het terrorisme lang
niet overal even groot is."
KLM wil niet ingaan op de kritiek
van Broughton. Ook Schiphol
houdt zich op de vlakte, maar
wijst erop dat het geen zin heeft
om 'maatregel op maatregel' te sta
pelen.
Voor Nederland is de veiligheid op
luchthavens een Europese aangele
genheid. Maatregelen worden dus
in Brussel genomen. Een mondia
le aanpak zou misschien beter
zijn, maar „je moet ergens begin
nen", zegt Edmond Messchaert na
mens de Nationaal Coördinator
Terrorisme Bestrijding.
Over de klachten van de Britten
wil hij geen uitspraak doen. „We
hebben een aantal incidenten ge
had, zoals vorig jaar toen een Nige-
riaan een aanslag wilde plegen op
een vliegtuig naar Detroit. Je moet
dus wel iets doen." Sinds dat inci
dent gaan op Schiphol passagiers
met bestemming Amerika door
een scan waarbij gecontroleerd
wordt of ze explosieven op hun
lichaam verborgen hebben. Om
hun privacy te waarborgen, doet
een computer het werk.
Bij de controle voor Schen-
gen-vluchten zijn deze dag slechts
drie poorten in bedrijf Veel passa
giers kunnen redelijk snel door de
controle. Zodra er een vader of
moeder met een baby aanschuift,
is het raak. Uit elk flesje dat ze bij
zich hebben, moeten ze een slok
nemen, want wat beveiligers be
treft kan er ook een levensgevaarlij
ke stof in zitten. Wie geen slok uit
zo'n flesje wil nemen, is verdacht.
TWee jonge vrouwen die veel vlie
gen, vinden vooral de controles op
Londen Heathrow zeer streng.
„Daar sta je zomaar een uur in de
rij." Schiphol noemen ze „redelijk
soepel" en verder hangt het vol
gens hen af van het humeur van
de bewakers.
zie onze website:binnenland
:'rr Beelden van de strenge contro-
les op Britse luchthavens.
Gladheidbestrijding op plattelandswegen
Met het winterseizoen voor de deur breekt er een drukke tijd aan voor
wegbeheerders. Bevriezing, sneeuw en ijzel kunnen in deze periode
immers zorgen voor gladde wegen. Waterschap Scheldestromen i.o. heeft
bijna 4.000 kilometer plattelandsweg in beheer. Alle Zeeuwse wegbeheer
ders zorgen samen voor de gladheidbestrijding. Om organisatorische,
economische en milieutechnische (zoutbelasting) redenen is het echter niet
wenselijk om op alle plattelandswegen de gladheid te (laten) bestrijden.
De waterschapswegen in Zeeland worden op verschillende manieren
gestrooid:
Preventief strooien
Vanuit het samenwerkingsverband met andere wegbeheerders strooit
het waterschap en een aantal gemeenten preventief. Dit is mogelijk
door een gladheidmeldsysteem dat gebruik maakt van meetstations
verdeeld over het wegennet. Hierbij wordt de gladheid bestreden
voordat deze optreed. De strooiactie kan daarbij op elk moment van de
dag of nacht worden uitgevoerd. Hierbij wordt eenmalig gestrooid op
van te voren vastgestelde routes. Op 725 kilometer waterschapsweg
wordt preventief gestrooid. Daarnaast wordt op ongeveer 145 kilometer
gemeentelijke weg vooraf gestrooid. De volgende wegen worden
preventief gestrooid:
- belangrijke doorgaande plattelandswegen met vrijliggend fietspad
(verbindingsroutes tussen kernen, routes van openbaar vervoer en
routes die zijn aangewezen voor vervoer van gevaarlijke stoffen);
- plattelandswegen die geïsoleerde kernen en bedrijven ontsluiten,
schoolfietsroutes en routes waar hulpdiensten gebruik van maken.
Curatief strooien
In Zeeuws-Vlaanderen bestrijdt het waterschap ongeveer 500 kilometer
waterschapsweg op een curatieve manier. Hierbij start de strooiactie pas
nadat gebleken is of wegen glad zijn. Waterschapsmedewerkers gaan
's morgens vroeg op pad en als ze gladheid signaleren, starten ze met
strooien. Het strooien van deze routes neemt ruim drie uur in beslag.
Dit kan betekenen dat deze wegen niet altijd voor 8.00 uur 's morgens
gestrooid zijn.
Sneeuwval
Het waterschap zet bij hevige sneeuwval ook sneeuwploegen in op de
preventieve en/of curatieve routes. We kunnen ook maatwerk toepassen
op wegen die toegang verlenen tot woningen en bedrijven in het
buitengebied. Dit gebeurt pas nadat op de vereiste routes de gladheid is
bestreden.
Ondanks de gladheidbestrijding vragen we weggebruikers tijdens
winterse omstandigheden voorzichtig te rijden. Als autoruiten gekrabd
moeten worden, is de kans op gladheid aanwezig. Het verlagen van de
snelheid kan ernstige ongelukken voorkomen.
Welke weg wel en welke niet?
Wilt u weten welke wegen in uw omgeving gestrooid worden dan kunt
u kijken op de website van waterschap Zeeuwse Eilanden www.wze.nl/
gladheid en van waterschap Zeeuws-Vlaanderen www.wszv.nl/gladheid.
Voor vragen over gladheidbestrijding op waterschapswegen kunt u
bellen met Dook Musters, telefoon 088-2461000.
Wijziging locatie algemene vergadering 11 november
2010
In de bekendmaking van 15 oktober jl. over de algemene vergaderingen
van de Zeeuwse waterschappen stond een foutieve locatie vermeld.
Beide openbare vergaderingen vinden plaats in het waterschapskantoor
in Middelburg (Kanaalweg 1), in plaats van het waterschapskantoor in
Terneuzen.
De aanvangstijdstippen voor beide vergaderingen blijven ongewijzigd.
Datum: 11 november 2010:
- algemene vergadering waterschap Zeeuws-Vlaanderen: 15.00 uur
- algemene vergadering waterschap Zeeuwse Eilanden: 19.30 uur
Afsluiting Ketelaarstraat
Wegens wegwerkzaamheden is de Ketelaarstraat - tussen de aansluiting
met de bebouwde kom van Waterlandkerkje en de aansluiting met de
Liniedijk - vanaf maandag 1 november tot en met dinsdag 16 november
afgesloten voor alle verkeer in beide richtingen. Het verkeer wordt
omgeleid. Fietsers kunnen gedurende de werkzaamheden gewoon
gebruik maken van het aangrenzend fietspad.
Wijziging zitting stembureau verkiezingen
Vorige week meldden wij dat in het kantoor van het waterschap in
Middelburg verschillende openbare zittingen van het stembureau
plaatsvinden. Het aanvangstijdstip van de zitting op 22 november voor
de registratie van de retourenveloppen en voor de splitsing van de
retourenveloppen en de enveloppen met stembiljetten erin is echter
geen 13.00 uur maar 14.00 uur.
DEN BOSCH
Een griffier van de rechtbank in
Den Bosch wordt door de rech-
ter-commissaris gehoord over het
mogelijk lekken van informatie
naar verdachten van de moord op
Bosschenaar Youssef Chahbouni.
Hij werd 8 april 2009 doodgescho
ten. De rechtbank besliste dat giste
ren na verzoeken van de advoca
ten, die de zaak tot op de bodem
uitgezocht willen hebben. De Tele
graaf meldde gisteren telefoontaps
te hebben waaruit zou blijken dat
een griffier vertrouwelijke informa
tie doorspeelde aan de verdachten.
UTRECHT
De rechtbank in Utrecht heeft giste
ren een 45-jarige bankdirecteur uit
Tegelen veroordeeld tot tachtig uur
werkstraf en twee maanden voor
waardelijke gevangenisstraf. Vol
gens de rechtbank heeft de man
zich schuldig gemaakt aan witwas
sen. Hij bleek vrijwel wekelijks por
ties van 25.000 euro te wisselen
voor een man die hoofdverdachte
is in een hennepzaak.
DEN HAAG
De Tweede Kamer houdt binnen
kort een spoeddebat over geweld
tegen moskeeën en onder anderen
joden, moslims en homo's. Het de
bat vindt op initiatief van de PvdA
plaats. De partij wil van minister
Opstelten van Veiligheid en Justi
tie weten hoe hij de problemen
gaat aanpakken. Groenlinks wil
dat ook minister Leers (Immigratie
en Asiel) bij het debat aanwezig is.
den haag - Een aangifte tegen pre
mier Mark Rutte wegens discrimi
natie is gisteren onmiddellijk gese
poneerd door justitie. Antidiscri
minatie organisatie Nederland Be
kent Kleur gaat desondanks zeer
kritisch letten op eventuele nieu
we misstappen van de WD'er.
„Rutte neemt het niet zo nauw
met discriminatie", aldus voorzit
ter René Danen.
Nederland Bekent Kleur is ook
één van de initiatiefnemers van
het proces tegen Geert Wilders we
gens discriminatie, groepsbeledi-
ging en haatzaaien. Voor de organi
satie staat vast dat Rutte discrimi
neerde toen hij woensdag in een
debat onderscheid maakte tussen
Nederlanders die ook nog de
Zweedse of Turkse nationaliteit be
zitten. Dat het OM gisteren bin
nen een paar uur besloot dat het
geen zaak is tegen de premier,
doet daar niets aan af
„Hij is niet strafbaar omdat hij par
lementaire immuniteit geniet,
maar het was duidelijk een geval
van discriminatie", aldus Danen.
„Als hij dit buiten de Kamer had
gezegd, was er een zaak geweest.
Rutte is nog niet zo erg als Wil
ders, maar de premier moet hier
geen gewoonte van maken."
Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen
Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Kennedylaan 1 4538 AE Terneuzen
Telefoon 088 - 246 1000 (lokaal tarief) Fax 088 - 246 1990 info@scheldestromen.nl www.scheldestromen.nl
De Zeeuwse waterschappen fuseren (bestuurlijk) per 1 januari 2011 tot het nieuwe waterschap Scheldestromen. De verkiezingen voor het nieuwe bestuur
vinden plaats vanaf 11 tot en met 23 november. Sinds januari 2010 werken de medewerkers al samen.
Waterschap Zeeuwse Eilanden