61 binnenland Zelfs babymelk is verdacht op Schiphol Aangifte tegen Rutte afgewezen Mededelingen van de waterschappen Griffier gehoord over lekken Straf bankdirecteur voor witwassen Spoeddebat geweld tegen minderheden vrijdag 29 oktober 2010 door Dick Hofland en Sal Stam D e vrouw hijst zich met grote moeite uit haar rolstoel. Achter haar in de rij voor de veiligheidscontro le op Schiphol beginnen mensen wat onrustig te worden. Het duurt nu toch al zo'n tien minuten dat de bewaking met haar bezig is. Ze had een flesje op haar schoot en dat is in deze omgeving per de finitie niet te vertrouwen. Of ze er een slok uit wil nemen, vraagt de beveiliger. Dat weigert ze. De be waker pakt zijn portofoon voor overleg en loopt dan met het flesje naar achteren. Na een paar minu ten komt hij terug en geeft het fles je weer aan de vrouw. Als er bij controle met de handdetector daar na geen piepje klinkt, mag ze door het detectiepoortje, in haar rol stoel. Achter haar zuchten zo'n twintig mensen, eindelijk kunnen ze een beetje doorschuiven. Veiligheidsmaatregelen in de lucht vaart: voor passagiers vormen ze soms een ergernis, maar volgens de luchtvaart zijn ze bittere nood zaak. Terrorisme ligt altijd op de loer en dus gaat er veel tijd en geld zitten in zaken als detectiepoortjes en veiligheidscontroles. Maar je kunt het ook overdrijven, zeggen de Britten. Deze week deed topman van British Airways Martin Broughton zijn beklag over de steeds strengere maatregelen die door de Amerikanen worden opgelegd. Strekking van zijn ver haal: het zou best iets minder kun nen. Zo zet hij vraagtekens bij de verplichting om schoenen apart op explosieven te controleren. De kritiek van British Airways zit hem vooral in het ontbreken van een mondiale standaard voor vei ligheidsmaatregelen, zegt veilig heidsdeskundige Glenn Schoen van Ernst Young. „Terrorisme is bij uitstek een mondiaal pro bleem, dat dus vraagt om een mondiale aanpak. Maar dat is tege lijk het lastige. Landen moeten het met elkaar eens worden, terwijl de dreiging van het terrorisme lang niet overal even groot is." KLM wil niet ingaan op de kritiek van Broughton. Ook Schiphol houdt zich op de vlakte, maar wijst erop dat het geen zin heeft om 'maatregel op maatregel' te sta pelen. Voor Nederland is de veiligheid op luchthavens een Europese aangele genheid. Maatregelen worden dus in Brussel genomen. Een mondia le aanpak zou misschien beter zijn, maar „je moet ergens begin nen", zegt Edmond Messchaert na mens de Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding. Over de klachten van de Britten wil hij geen uitspraak doen. „We hebben een aantal incidenten ge had, zoals vorig jaar toen een Nige- riaan een aanslag wilde plegen op een vliegtuig naar Detroit. Je moet dus wel iets doen." Sinds dat inci dent gaan op Schiphol passagiers met bestemming Amerika door een scan waarbij gecontroleerd wordt of ze explosieven op hun lichaam verborgen hebben. Om hun privacy te waarborgen, doet een computer het werk. Bij de controle voor Schen- gen-vluchten zijn deze dag slechts drie poorten in bedrijf Veel passa giers kunnen redelijk snel door de controle. Zodra er een vader of moeder met een baby aanschuift, is het raak. Uit elk flesje dat ze bij zich hebben, moeten ze een slok nemen, want wat beveiligers be treft kan er ook een levensgevaarlij ke stof in zitten. Wie geen slok uit zo'n flesje wil nemen, is verdacht. TWee jonge vrouwen die veel vlie gen, vinden vooral de controles op Londen Heathrow zeer streng. „Daar sta je zomaar een uur in de rij." Schiphol noemen ze „redelijk soepel" en verder hangt het vol gens hen af van het humeur van de bewakers. zie onze website:binnenland :'rr Beelden van de strenge contro- les op Britse luchthavens. Gladheidbestrijding op plattelandswegen Met het winterseizoen voor de deur breekt er een drukke tijd aan voor wegbeheerders. Bevriezing, sneeuw en ijzel kunnen in deze periode immers zorgen voor gladde wegen. Waterschap Scheldestromen i.o. heeft bijna 4.000 kilometer plattelandsweg in beheer. Alle Zeeuwse wegbeheer ders zorgen samen voor de gladheidbestrijding. Om organisatorische, economische en milieutechnische (zoutbelasting) redenen is het echter niet wenselijk om op alle plattelandswegen de gladheid te (laten) bestrijden. De waterschapswegen in Zeeland worden op verschillende manieren gestrooid: Preventief strooien Vanuit het samenwerkingsverband met andere wegbeheerders strooit het waterschap en een aantal gemeenten preventief. Dit is mogelijk door een gladheidmeldsysteem dat gebruik maakt van meetstations verdeeld over het wegennet. Hierbij wordt de gladheid bestreden voordat deze optreed. De strooiactie kan daarbij op elk moment van de dag of nacht worden uitgevoerd. Hierbij wordt eenmalig gestrooid op van te voren vastgestelde routes. Op 725 kilometer waterschapsweg wordt preventief gestrooid. Daarnaast wordt op ongeveer 145 kilometer gemeentelijke weg vooraf gestrooid. De volgende wegen worden preventief gestrooid: - belangrijke doorgaande plattelandswegen met vrijliggend fietspad (verbindingsroutes tussen kernen, routes van openbaar vervoer en routes die zijn aangewezen voor vervoer van gevaarlijke stoffen); - plattelandswegen die geïsoleerde kernen en bedrijven ontsluiten, schoolfietsroutes en routes waar hulpdiensten gebruik van maken. Curatief strooien In Zeeuws-Vlaanderen bestrijdt het waterschap ongeveer 500 kilometer waterschapsweg op een curatieve manier. Hierbij start de strooiactie pas nadat gebleken is of wegen glad zijn. Waterschapsmedewerkers gaan 's morgens vroeg op pad en als ze gladheid signaleren, starten ze met strooien. Het strooien van deze routes neemt ruim drie uur in beslag. Dit kan betekenen dat deze wegen niet altijd voor 8.00 uur 's morgens gestrooid zijn. Sneeuwval Het waterschap zet bij hevige sneeuwval ook sneeuwploegen in op de preventieve en/of curatieve routes. We kunnen ook maatwerk toepassen op wegen die toegang verlenen tot woningen en bedrijven in het buitengebied. Dit gebeurt pas nadat op de vereiste routes de gladheid is bestreden. Ondanks de gladheidbestrijding vragen we weggebruikers tijdens winterse omstandigheden voorzichtig te rijden. Als autoruiten gekrabd moeten worden, is de kans op gladheid aanwezig. Het verlagen van de snelheid kan ernstige ongelukken voorkomen. Welke weg wel en welke niet? Wilt u weten welke wegen in uw omgeving gestrooid worden dan kunt u kijken op de website van waterschap Zeeuwse Eilanden www.wze.nl/ gladheid en van waterschap Zeeuws-Vlaanderen www.wszv.nl/gladheid. Voor vragen over gladheidbestrijding op waterschapswegen kunt u bellen met Dook Musters, telefoon 088-2461000. Wijziging locatie algemene vergadering 11 november 2010 In de bekendmaking van 15 oktober jl. over de algemene vergaderingen van de Zeeuwse waterschappen stond een foutieve locatie vermeld. Beide openbare vergaderingen vinden plaats in het waterschapskantoor in Middelburg (Kanaalweg 1), in plaats van het waterschapskantoor in Terneuzen. De aanvangstijdstippen voor beide vergaderingen blijven ongewijzigd. Datum: 11 november 2010: - algemene vergadering waterschap Zeeuws-Vlaanderen: 15.00 uur - algemene vergadering waterschap Zeeuwse Eilanden: 19.30 uur Afsluiting Ketelaarstraat Wegens wegwerkzaamheden is de Ketelaarstraat - tussen de aansluiting met de bebouwde kom van Waterlandkerkje en de aansluiting met de Liniedijk - vanaf maandag 1 november tot en met dinsdag 16 november afgesloten voor alle verkeer in beide richtingen. Het verkeer wordt omgeleid. Fietsers kunnen gedurende de werkzaamheden gewoon gebruik maken van het aangrenzend fietspad. Wijziging zitting stembureau verkiezingen Vorige week meldden wij dat in het kantoor van het waterschap in Middelburg verschillende openbare zittingen van het stembureau plaatsvinden. Het aanvangstijdstip van de zitting op 22 november voor de registratie van de retourenveloppen en voor de splitsing van de retourenveloppen en de enveloppen met stembiljetten erin is echter geen 13.00 uur maar 14.00 uur. DEN BOSCH Een griffier van de rechtbank in Den Bosch wordt door de rech- ter-commissaris gehoord over het mogelijk lekken van informatie naar verdachten van de moord op Bosschenaar Youssef Chahbouni. Hij werd 8 april 2009 doodgescho ten. De rechtbank besliste dat giste ren na verzoeken van de advoca ten, die de zaak tot op de bodem uitgezocht willen hebben. De Tele graaf meldde gisteren telefoontaps te hebben waaruit zou blijken dat een griffier vertrouwelijke informa tie doorspeelde aan de verdachten. UTRECHT De rechtbank in Utrecht heeft giste ren een 45-jarige bankdirecteur uit Tegelen veroordeeld tot tachtig uur werkstraf en twee maanden voor waardelijke gevangenisstraf. Vol gens de rechtbank heeft de man zich schuldig gemaakt aan witwas sen. Hij bleek vrijwel wekelijks por ties van 25.000 euro te wisselen voor een man die hoofdverdachte is in een hennepzaak. DEN HAAG De Tweede Kamer houdt binnen kort een spoeddebat over geweld tegen moskeeën en onder anderen joden, moslims en homo's. Het de bat vindt op initiatief van de PvdA plaats. De partij wil van minister Opstelten van Veiligheid en Justi tie weten hoe hij de problemen gaat aanpakken. Groenlinks wil dat ook minister Leers (Immigratie en Asiel) bij het debat aanwezig is. den haag - Een aangifte tegen pre mier Mark Rutte wegens discrimi natie is gisteren onmiddellijk gese poneerd door justitie. Antidiscri minatie organisatie Nederland Be kent Kleur gaat desondanks zeer kritisch letten op eventuele nieu we misstappen van de WD'er. „Rutte neemt het niet zo nauw met discriminatie", aldus voorzit ter René Danen. Nederland Bekent Kleur is ook één van de initiatiefnemers van het proces tegen Geert Wilders we gens discriminatie, groepsbeledi- ging en haatzaaien. Voor de organi satie staat vast dat Rutte discrimi neerde toen hij woensdag in een debat onderscheid maakte tussen Nederlanders die ook nog de Zweedse of Turkse nationaliteit be zitten. Dat het OM gisteren bin nen een paar uur besloot dat het geen zaak is tegen de premier, doet daar niets aan af „Hij is niet strafbaar omdat hij par lementaire immuniteit geniet, maar het was duidelijk een geval van discriminatie", aldus Danen. „Als hij dit buiten de Kamer had gezegd, was er een zaak geweest. Rutte is nog niet zo erg als Wil ders, maar de premier moet hier geen gewoonte van maken." Waterschap Zeeuws-Vlaanderen Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Kennedylaan 1 4538 AE Terneuzen Telefoon 088 - 246 1000 (lokaal tarief) Fax 088 - 246 1990 info@scheldestromen.nl www.scheldestromen.nl De Zeeuwse waterschappen fuseren (bestuurlijk) per 1 januari 2011 tot het nieuwe waterschap Scheldestromen. De verkiezingen voor het nieuwe bestuur vinden plaats vanaf 11 tot en met 23 november. Sinds januari 2010 werken de medewerkers al samen. Waterschap Zeeuwse Eilanden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 6