Sigaar opsteken en genieten
C-MAX is slimme zet
van
Ford
5
vrijdag 29 oktober 2010
KLASSIEKER Roel Weesepoel en zijn Fiat 500 uit 1968
door Lucas Boot;
Enkele weken terug stond er
een Fiat 600 in deze rubriek.
Niet lang daarna kregen we
een - handgeschreven - brief van
Roel Weesepoel uit Sint-Jansteen.
Of zijn Fiatje 500 Nuova in navol
ging van wellicht een leuke oldti
mer is voor de krant. En zo ge
schiedde.
De 500 Nuova volgde in 1957 de
Fiat 500 Topolino op en kwam on
der de Fiat 600 te staan. Het Ita-
liaantje sloeg in als een bom. Toen
Fiat de productie in 1975 staakte,
had het merk meer dan 3,5 mil
joen exemplaren van 'het rugzak
je' verkocht. Zo werd de 500 ook
wel genoemd. Weesepoels Fiat
heet 'knorretje', vanwege een
sticker van een varkentje dat op de
kentekenplaat geplakt zit.
De Zeeuws-Vlaming weet nog
goed wanneer de liefde voor het
autootje ontstond. „Vrienden van
mijn ouders reden ee-n Fiat 500.
We waren daar op visite toen
plots hun hond naar de dierenarts
moest. Mijn moeder en haar vrien
din zaten voorin, mijn zus, broer
en ik achterin. De hond lag op on
ze schoot. Het was wat krap, maar
het paste. Sindsdien vind ik de
500 een geweldig leuk ding."
Zestien jaar terug kocht Weese
poel zijn eerste 500. Het wagentje
werd vanuit Bologna naar Neder
land gereden. Een echte Italiaan
dus. En nog helemaal in orde. „Ik
heb er tot op de dag van vandaag
niets aan hoeven doen. Ik rijd er
dan ook alleen in als de zon
schijnt en niet in de wintermaan
den. Nu staat hij nog in de garage,
binnenkort zet ik 'm in de serre.
Dan kan ik er elke dag naar kij
ken."
Weesepoel is niet alleen verliefd
op zijn oldtimer 500, er staat ook
een splinternieuwe op de oprit.
„Als ik daar in rijd, krijg ik hetzelf
de gevoel als in de oude 500. Met
die klassieke krijg je natuurlijk wel
veel meer aandacht." Al is het
maar omdat Weesepoel niet snel
ler gaat dan 80 kilometer per uur.
„Soms hangt er een enorme sliert
auto's achter me. Wat ik dan wel
eens doe is een sigaar opsteken en
ontspannen blijven genieten van
het ritje. Dan zie je die mensen kij
ken joh, als ze je komen inhalen.
Prachtig."
Bent u ook in het bezit van een
bijzondere auto? Oud of nieuw?
Stuur dan een mail naar de re
dactie van deze krant.
MIDI-MPV Ford bouwt op C-platform nieuwe generatie modellen
Ford gaat op het nieuwe C-plat
form van Focus en C-MAX nog
acht andere modellen bouwen en
dat belooft veel goeds voor die
nieuwe generatie. Op deze
C-MAX komen in 2013 een hybri
de en een stekkerhybride, waarvan
de laatste dus de techniek herbergt
die volgens kenners de toekomst
heeft: elektrisch rijden met een
hulpmotor aan boord die de accu's
kan opladen wanneer die leeg ra
ken, waardoor de actieradius zo
groot is als die van een gewone au
to.
Natuurlijk kreeg de nieuweling
een portie van Fords nieuwe moto
ren, die uiteraard allemaal zuiniger
en schoner zijn dan voorheen. In
de benzinesector zijn de twee hele
maal nieuw, allebei met 1,6 liter in
houd en vermogens van 160 of 180
pk. Dat hangt van de turbo af. Die
met 180 pk accelereert de C-MAX
in 8,5 seconden naar de honderd
en toch produceert de auto maar
154 gram koolstofdioxide (CO2)
per kilometer.
De dieselmotoren zijn gemoderni
seerde versies van de 1,6- en 2,0-li-
ter Duratorq TDCi. Beide uitvoe
ringen zijn volledig herzien om
meer vermogen en rendement te
leveren bij lagere uitstootwaarden:
de 1,6-liter TDCi haalt 119 g/km in
de C-MAX en 129 g/km CO2 in de
Grand C-MAX.
Er zijn ook nieuwe transmissies,
voor de benzinemotoren behalve
de bekende vijfbak een geheel
nieuwe zesversnellingsbak, terwijl
de diesel naast die zesbak ook
voorzien kunnen worden van de
zestraps PowerShift dubbelkoppe-
lingsautomaat. En ook dat is met
een weer een van de beste in z'n
soort, hetgeen we al uitgebreid jn
Galaxy en Mondeo hebben kun
nen constateren.
Om mee te rijden zijn de tweeliter
benzine en de krachtigste diesel,
die beide tijdens de introductie ge
test konden worden, in ieder geval
hoogst aangenaam. Later berich
ten we u nog wel over de minder
potente versies. In ieder geval zou
ik de dieselrijder altijd die heerlij
ke PowerShift aanbevelen.
Ook op het gebied van de veilig
heidsvoorzieningen en andere gad
Hoewel de nieuwe Focus al
in de startblokken staat,
geeft Ford de daarop geba
seerde midi-MPV C-MAX
toch voorrang. En voor het
eerst wordt die vergezeld
van een 'Grand' C-MAX.
door Robbert KeegeS
De twee verhouden zich
tot elkaar als de sportieve
full-size MPV S-MAX tot
de traditioneler gestileer
de Galaxy. De C-MAX zeifis niet
alleen om te zien verreweg de vlot
ste midi-MPV van allemaal, dank
zij zijn puike Focus-onderstel
maakt hij dat uiterlijk met zijn rij
gedrag helemaal waar. De Grand,
een bijnaam die dankbaar is ge
leend van de Franse pioniers op
dit terrein, rijdt nauwelijks min
der, maar is met zijn optionele der
de zitrij meer gericht op vervoers-
prestaties.
Het is een beetje vreemd om eerst
een MPV-versie op een bepaald
model op de markt te brengen en
daarna pas het uitgangspunt zelf
Waarschijnlijk begonnen de verko
pen van de C-MAX al te tanen, ter
wijl de opperhoofden van Ford
nog tevreden waren over de afzet
van de Focus, waarvan de nieuwe
begin volgend jaar op de markt
komt.
Maar eigenlijk interesseren die be
weegredenen ons niet.
Het is een feit is dat Ford met die
C-MAX erg goed heeft gescoord
en dat de nieuweling alles in zich
heeft om dat succes danig uit te
breiden. Hij ziet er immers erg
goed uit, met een consequente
doorvoering van Fords huidige 'Ki
netic Design' en de daarbij passen
de duidelijk sportieve uitstraling.
We hebbenintensief met de nieu
weling kunnen rijden en daarbij
onomstotelijk vastgesteld dat het
onderstel weer buitengewoon
goed is en dat het dankzij de enor
me carrosseriestijfheid zijn werk
optimaal kan verrichten.
De nieuwe Ford C-MAX, een écht vlotte midi-MPV.
gets is de C-MAX ruim voorzien.
We noemen de blindehoekdetec-
tie, de parkeerhulp die ook diago
naal voor feilloos inparkeren kan
zorgen, de functie op het ESP om
een slingerende aanhanger in het
gareel te brengen en nog meer van
zulke veiligheidsverhogende za
ken.
De nieuwe C-MAX is er vanaf
24.130 euro en de goedkoopste die
sel kost 27.050 euro. Ford heeft de
Ghia-versie de nek omgedraaid
om dat toch vrijwel iedereen (bo
ven de basis Trend) een Tita-
nium-uitvoering kocht, die werke
lijk boordevol accessoires zit (prijs
verschil altijd 1750 euro).
Ter aanvulling daarop heeft Ford
nog een aantal slimme pakketten
bedacht die hoogst verleidelijk
zijn. Net als de C-MAX zelf.
foto GPD
Ook het interieur van de C-MAX weerspiegelt het 'Kinetic Design', foto GPD
Roel Weesepoel en zijn Fiat 500 'knorretje'
foto Lucas Boot