Sigaar opsteken en genieten C-MAX is slimme zet van Ford 5 vrijdag 29 oktober 2010 KLASSIEKER Roel Weesepoel en zijn Fiat 500 uit 1968 door Lucas Boot; Enkele weken terug stond er een Fiat 600 in deze rubriek. Niet lang daarna kregen we een - handgeschreven - brief van Roel Weesepoel uit Sint-Jansteen. Of zijn Fiatje 500 Nuova in navol ging van wellicht een leuke oldti mer is voor de krant. En zo ge schiedde. De 500 Nuova volgde in 1957 de Fiat 500 Topolino op en kwam on der de Fiat 600 te staan. Het Ita- liaantje sloeg in als een bom. Toen Fiat de productie in 1975 staakte, had het merk meer dan 3,5 mil joen exemplaren van 'het rugzak je' verkocht. Zo werd de 500 ook wel genoemd. Weesepoels Fiat heet 'knorretje', vanwege een sticker van een varkentje dat op de kentekenplaat geplakt zit. De Zeeuws-Vlaming weet nog goed wanneer de liefde voor het autootje ontstond. „Vrienden van mijn ouders reden ee-n Fiat 500. We waren daar op visite toen plots hun hond naar de dierenarts moest. Mijn moeder en haar vrien din zaten voorin, mijn zus, broer en ik achterin. De hond lag op on ze schoot. Het was wat krap, maar het paste. Sindsdien vind ik de 500 een geweldig leuk ding." Zestien jaar terug kocht Weese poel zijn eerste 500. Het wagentje werd vanuit Bologna naar Neder land gereden. Een echte Italiaan dus. En nog helemaal in orde. „Ik heb er tot op de dag van vandaag niets aan hoeven doen. Ik rijd er dan ook alleen in als de zon schijnt en niet in de wintermaan den. Nu staat hij nog in de garage, binnenkort zet ik 'm in de serre. Dan kan ik er elke dag naar kij ken." Weesepoel is niet alleen verliefd op zijn oldtimer 500, er staat ook een splinternieuwe op de oprit. „Als ik daar in rijd, krijg ik hetzelf de gevoel als in de oude 500. Met die klassieke krijg je natuurlijk wel veel meer aandacht." Al is het maar omdat Weesepoel niet snel ler gaat dan 80 kilometer per uur. „Soms hangt er een enorme sliert auto's achter me. Wat ik dan wel eens doe is een sigaar opsteken en ontspannen blijven genieten van het ritje. Dan zie je die mensen kij ken joh, als ze je komen inhalen. Prachtig." Bent u ook in het bezit van een bijzondere auto? Oud of nieuw? Stuur dan een mail naar de re dactie van deze krant. MIDI-MPV Ford bouwt op C-platform nieuwe generatie modellen Ford gaat op het nieuwe C-plat form van Focus en C-MAX nog acht andere modellen bouwen en dat belooft veel goeds voor die nieuwe generatie. Op deze C-MAX komen in 2013 een hybri de en een stekkerhybride, waarvan de laatste dus de techniek herbergt die volgens kenners de toekomst heeft: elektrisch rijden met een hulpmotor aan boord die de accu's kan opladen wanneer die leeg ra ken, waardoor de actieradius zo groot is als die van een gewone au to. Natuurlijk kreeg de nieuweling een portie van Fords nieuwe moto ren, die uiteraard allemaal zuiniger en schoner zijn dan voorheen. In de benzinesector zijn de twee hele maal nieuw, allebei met 1,6 liter in houd en vermogens van 160 of 180 pk. Dat hangt van de turbo af. Die met 180 pk accelereert de C-MAX in 8,5 seconden naar de honderd en toch produceert de auto maar 154 gram koolstofdioxide (CO2) per kilometer. De dieselmotoren zijn gemoderni seerde versies van de 1,6- en 2,0-li- ter Duratorq TDCi. Beide uitvoe ringen zijn volledig herzien om meer vermogen en rendement te leveren bij lagere uitstootwaarden: de 1,6-liter TDCi haalt 119 g/km in de C-MAX en 129 g/km CO2 in de Grand C-MAX. Er zijn ook nieuwe transmissies, voor de benzinemotoren behalve de bekende vijfbak een geheel nieuwe zesversnellingsbak, terwijl de diesel naast die zesbak ook voorzien kunnen worden van de zestraps PowerShift dubbelkoppe- lingsautomaat. En ook dat is met een weer een van de beste in z'n soort, hetgeen we al uitgebreid jn Galaxy en Mondeo hebben kun nen constateren. Om mee te rijden zijn de tweeliter benzine en de krachtigste diesel, die beide tijdens de introductie ge test konden worden, in ieder geval hoogst aangenaam. Later berich ten we u nog wel over de minder potente versies. In ieder geval zou ik de dieselrijder altijd die heerlij ke PowerShift aanbevelen. Ook op het gebied van de veilig heidsvoorzieningen en andere gad Hoewel de nieuwe Focus al in de startblokken staat, geeft Ford de daarop geba seerde midi-MPV C-MAX toch voorrang. En voor het eerst wordt die vergezeld van een 'Grand' C-MAX. door Robbert KeegeS De twee verhouden zich tot elkaar als de sportieve full-size MPV S-MAX tot de traditioneler gestileer de Galaxy. De C-MAX zeifis niet alleen om te zien verreweg de vlot ste midi-MPV van allemaal, dank zij zijn puike Focus-onderstel maakt hij dat uiterlijk met zijn rij gedrag helemaal waar. De Grand, een bijnaam die dankbaar is ge leend van de Franse pioniers op dit terrein, rijdt nauwelijks min der, maar is met zijn optionele der de zitrij meer gericht op vervoers- prestaties. Het is een beetje vreemd om eerst een MPV-versie op een bepaald model op de markt te brengen en daarna pas het uitgangspunt zelf Waarschijnlijk begonnen de verko pen van de C-MAX al te tanen, ter wijl de opperhoofden van Ford nog tevreden waren over de afzet van de Focus, waarvan de nieuwe begin volgend jaar op de markt komt. Maar eigenlijk interesseren die be weegredenen ons niet. Het is een feit is dat Ford met die C-MAX erg goed heeft gescoord en dat de nieuweling alles in zich heeft om dat succes danig uit te breiden. Hij ziet er immers erg goed uit, met een consequente doorvoering van Fords huidige 'Ki netic Design' en de daarbij passen de duidelijk sportieve uitstraling. We hebbenintensief met de nieu weling kunnen rijden en daarbij onomstotelijk vastgesteld dat het onderstel weer buitengewoon goed is en dat het dankzij de enor me carrosseriestijfheid zijn werk optimaal kan verrichten. De nieuwe Ford C-MAX, een écht vlotte midi-MPV. gets is de C-MAX ruim voorzien. We noemen de blindehoekdetec- tie, de parkeerhulp die ook diago naal voor feilloos inparkeren kan zorgen, de functie op het ESP om een slingerende aanhanger in het gareel te brengen en nog meer van zulke veiligheidsverhogende za ken. De nieuwe C-MAX is er vanaf 24.130 euro en de goedkoopste die sel kost 27.050 euro. Ford heeft de Ghia-versie de nek omgedraaid om dat toch vrijwel iedereen (bo ven de basis Trend) een Tita- nium-uitvoering kocht, die werke lijk boordevol accessoires zit (prijs verschil altijd 1750 euro). Ter aanvulling daarop heeft Ford nog een aantal slimme pakketten bedacht die hoogst verleidelijk zijn. Net als de C-MAX zelf. foto GPD Ook het interieur van de C-MAX weerspiegelt het 'Kinetic Design', foto GPD Roel Weesepoel en zijn Fiat 500 'knorretje' foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 63