'Giant' Swift speelse vlotterik Essen legt nadruk weer op de sport Ron van der Jagt, Suzuki Vlissingen vrijdag 29 oktober 2010 aMHBBHW AUTOTEST Nieuwe Suzuki is een maat groter en rijdt nog even lekker MOTOR SHOW Spektakel is het centrum van de technische wereld Op de Essen Motor Show volgende maand zal Merce des-Benz alle sportwagens laten zien, die het merk met de ster de afgelopen honderd jaar ge maakt heeft. De unieke expositie heeft te maken met de heroriënta tie van de show, zegt Egon Galin- nis van het Duitse evenement. Want 'Essen' wil terug naar de oor sprong. Het enorme, jaarlijkse au to- en motorspektakel begon in 1968 als een internationale show van sport- en racewagens. En juist daarop komt opnieuw sterk de na druk te liggen. Veel aandacht dus voor tuningbedrijven als ABT, AC Schnitzer, Heico Sportiv, Lorinser en Techart, die laten zien wat ze met de standaard producten van BMW, Audi, Mini, VW, Volvo, Mercedes en Porsche uit kunnen halen. Nieuw in Essen is de speed bike- show met spectaculair getunede motoren en scooters op een in door racebaan. Maar deze 43ste Es sen Motor Show geeft ook veel ruimte aan klassieke sportieve au to's. Historische racers, maar ook rari teiten op vier wielen die een opval lende rol hebben gespeeld in de sportieve historie van de automo biel. Verder is er aandacht voor de veer tig jaar geleden verongelukte cou reur Jochen Rindt, die in zijn hoogtijdagen nauwe banden had met de organisatie van de show. Hij is de enige coureur in de For mule I die het postuum tot wereld kampioen schopte. In Essen wordt de coureur herdacht met onder meer een anderhalf uur durende documentaire die ook op tv uitge zonden wordt. Het jaarlijkse pk-feest toont fantas tische sportwagens en raceauto's, het grootste aanbod ter wereld op het gebied van autotuning en ver der tal van oldtimers, klassieke au to's en motoren. Technisch is er volop te genieten van high perfor mancebanden van het merk Conti nental, racedempers, slimme smeermiddelen, innovatieve rem- systemen en kleine motoren met imposante kracht dankzij toepas sing van turbo's. Het Duitse Essen, net over de grens bij Venlo, is van zaterdag 27 novem ber tot en met 5 december een week lang het centrum van de tech nische wereld. De show is in het weekeinde open van 09.00 tot 18.00 uur en maan dag tot en met vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur. In vijftien hallen staan op 80.000 vierkante meter meer dan vierhon derd standhouders uit veertien lan den. Een entreekaart kost 15 euro. Op het eerste gezicht is de nieuwe Suzuki Swift een getrouwe kopie van het vorige model. Maar als je ze naast elkaar zet, blijkt de nieuweling een volle maat groter. A Giant Suzuki. Concurrenten door Robbert KeegeB Jaren geleden had Suzuki een uitzonderlijk melig tv-spotje waar mensen vol ontzagIt's a Giant Suzukiuitriepen bij het zien van, meen ik, een Grand Vi tara. Nu kun je de nieuwe Swift met alle respect geen reus noe men, het is een van de vele kleine Japannertjes, maar zijn wielbasis is met liefst vijf centimeter toegeno men en dat betekent in autoland gewoon een klasse verschil. Dus vergeleken met zijn voorgan ger (wielbasis ging van 2,38 naar 2,43 meter, de totale lengte van 3,76 naar 3,85 meter) is hij echt wel reusachtig. Daarbij is het gewicht met wel 25 kg gereduceerd, door toepassing van lichte materialen. De driedeurs brengt 920 kg op de schaal, de vijfdeurs (niet in Ba se-uitvoering beschikbaar, als Comfort 500 euro duurder) komt op 935 kilo. Heel netjes. Want de Swift is niet alleen groter, hij voelt ook een stuk steviger aan. De fabriek voert aan dat hij zoveel procent stijver is geworden, maar hoe je dat precies zou moeten me ten is me een raadsel. Waar het om gaat is dat de wegligging duide lijk verbeterd is - en die was al niet onaardig. Zeker in de nu nog even in de coulissen hangende sportversie (ook de 4Grip pau zeert nog even) was de Swift een vrolijk steegracërtje. Dat karakter is gehandhaafd, ook al is er nog maar één motor beschikbaar. Was er voorheen keuze tussen een 1,3 van 92 pk of een 1,5-1 met 102 pk (en een dieseltje van 69 pk), nu wordt het de klant in eerste instan tie makkelijk gemaakt door uitslui tend een 1,2-liter aan te bieden met 94 pk. De diesel is vanwege zijn 119 gram per kilometer uit stoot niet in Nederland te koop, want hij heeft geen recht op fisca le presentjes en wordt dan véél te duur. Er kan wel gekozen worden tussen een echt Japans, dus duidelijk en zonder morren schakelend vijfbak je en perfecte viertraps automaat. Bij de introductie reden we beidey nu hij hier bij ons te gast was heb ben we echt genoten van de auto maat. Die is weerhiiet in de drie- Het interieur van de nieuwe Swift is praktisch, met veel opbergmogelijkheden. foto's CPD Citroen C3, onlangs sterk gemoderniseerd en van een zéér ver in het dak doorlopende voorruit. Ook als MPV Picasso. Wielbasis: 2,45 meter. Bagage 300 - 1155 liter. Gewicht: 1175 kg. Benzine: 1,1 tot 1,6 liter, 62 - 120 pk. Diesel: 1,4 tot 1,6 liter, 92 -112 pk. Vanaf 12.990 euro, diesel 15.990 euro. Plus: luxeversie DS3. Min: die voorruit (maar is een optie). Nissan Micra, net nieuw en minder leuk om te zien dan vorig model, maar wel ietsje gro ter. Wielbasis: 2,45 meter. Bagage: 245 -1132 liter. Gewicht: 980 kg. Benzine: 3-cil 1,2 liter, 80 - 98 pk. Geen diesel. Vanaf 11.200 euro. Plus: wat ruimer geworden, CVT (op tie). Min: aardig uiterlijk kwijt, taxfree turbo pas in 2011. Toyota Yaris, zeer succesvol, ondanks zijn uiterlijk. Als 3- of 5-deurs, TS-versie leuk vlot. Wielbasis: 2,46 meter. Bagage: 272 - 1086 liter. Gewicht: 1115 kg. Benzine: 1,0 tot 1,8 liter, 69 - 133 pk. Diesel: 1,4 liter, 90 pk. Vanaf 10.950 euro, die sel 18.350 euro. Plus: populair, kwaliteit. Min: saai. deurs leverbaar (waarom toch niet) en kost in de vijfdeurs liefst twee mille extra. Dat is een fors be- drag. Met zijn geringe gewicht blijken de 94 pk eigenlijk heel toereikend. Dankzij de groei in alle dimensies is het weggedrag nog wat stabieler geworden, maar het is een blijft een speelse vlotterik. Dat is dan knap van Suzuki, dat deze Swift „De nieuwe Swift is op alle vlakken nog voiwassener geworden dan zijn voorganger. Hij stuurt weer scherper en ligt nog beter op de weg, en het interieur oogt ook een stuk Europeser. En hij is zelfs goedkoper geworden." voor Europa in hun Hongaarse fa briek laat bouwen. De groei van de Swift is geheel ten goed geko men aan de binnenruimte en die was voorheen ook wel wat aan de krappe kant. Nu kun je er relatief ruim zitten en de bagageruimte va rieert van 204 tot 864 liter. Handig zijn de talloze mogelijkheden om - v v- kleine spullen voor een zwervend bestaan te behoeden. Kortom: een maat groter, nog mi nimaal even lekker rijdend en toch maar 44 euro duurder gewor den: 10.999 euro voor de drie deurs. 'Onze' Swift vijfdeurs Com fort met automaat komt op 15.299 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 61