'Giant' Swift speelse vlotterik
Essen legt nadruk weer op de sport
Ron van der Jagt, Suzuki Vlissingen
vrijdag 29 oktober 2010
aMHBBHW
AUTOTEST Nieuwe Suzuki is een maat groter en rijdt nog even lekker
MOTOR SHOW Spektakel is het centrum van de technische wereld
Op de Essen Motor Show
volgende maand zal Merce
des-Benz alle sportwagens
laten zien, die het merk met de
ster de afgelopen honderd jaar ge
maakt heeft. De unieke expositie
heeft te maken met de heroriënta
tie van de show, zegt Egon Galin-
nis van het Duitse evenement.
Want 'Essen' wil terug naar de oor
sprong. Het enorme, jaarlijkse au
to- en motorspektakel begon in
1968 als een internationale show
van sport- en racewagens. En juist
daarop komt opnieuw sterk de na
druk te liggen. Veel aandacht dus
voor tuningbedrijven als ABT, AC
Schnitzer, Heico Sportiv, Lorinser
en Techart, die laten zien wat ze
met de standaard producten van
BMW, Audi, Mini, VW, Volvo,
Mercedes en Porsche uit kunnen
halen.
Nieuw in Essen is de speed bike-
show met spectaculair getunede
motoren en scooters op een in
door racebaan. Maar deze 43ste Es
sen Motor Show geeft ook veel
ruimte aan klassieke sportieve au
to's.
Historische racers, maar ook rari
teiten op vier wielen die een opval
lende rol hebben gespeeld in de
sportieve historie van de automo
biel.
Verder is er aandacht voor de veer
tig jaar geleden verongelukte cou
reur Jochen Rindt, die in zijn
hoogtijdagen nauwe banden had
met de organisatie van de show.
Hij is de enige coureur in de For
mule I die het postuum tot wereld
kampioen schopte. In Essen wordt
de coureur herdacht met onder
meer een anderhalf uur durende
documentaire die ook op tv uitge
zonden wordt.
Het jaarlijkse pk-feest toont fantas
tische sportwagens en raceauto's,
het grootste aanbod ter wereld op
het gebied van autotuning en ver
der tal van oldtimers, klassieke au
to's en motoren. Technisch is er
volop te genieten van high perfor
mancebanden van het merk Conti
nental, racedempers, slimme
smeermiddelen, innovatieve rem-
systemen en kleine motoren met
imposante kracht dankzij toepas
sing van turbo's.
Het Duitse Essen, net over de grens
bij Venlo, is van zaterdag 27 novem
ber tot en met 5 december een
week lang het centrum van de tech
nische wereld.
De show is in het weekeinde open
van 09.00 tot 18.00 uur en maan
dag tot en met vrijdag van 10.00
tot 18.00 uur.
In vijftien hallen staan op 80.000
vierkante meter meer dan vierhon
derd standhouders uit veertien lan
den.
Een entreekaart kost 15 euro.
Op het eerste gezicht is de nieuwe Suzuki Swift
een getrouwe kopie van het vorige model. Maar
als je ze naast elkaar zet, blijkt de nieuweling
een volle maat groter. A Giant Suzuki.
Concurrenten
door Robbert KeegeB
Jaren geleden had Suzuki een
uitzonderlijk melig tv-spotje
waar mensen vol ontzagIt's a
Giant Suzukiuitriepen bij het
zien van, meen ik, een Grand Vi
tara. Nu kun je de nieuwe Swift
met alle respect geen reus noe
men, het is een van de vele kleine
Japannertjes, maar zijn wielbasis is
met liefst vijf centimeter toegeno
men en dat betekent in autoland
gewoon een klasse verschil.
Dus vergeleken met zijn voorgan
ger (wielbasis ging van 2,38 naar
2,43 meter, de totale lengte van
3,76 naar 3,85 meter) is hij echt wel
reusachtig. Daarbij is het gewicht
met wel 25 kg gereduceerd, door
toepassing van lichte materialen.
De driedeurs brengt 920 kg op de
schaal, de vijfdeurs (niet in Ba
se-uitvoering beschikbaar, als
Comfort 500 euro duurder) komt
op 935 kilo. Heel netjes.
Want de Swift is niet alleen groter,
hij voelt ook een stuk steviger aan.
De fabriek voert aan dat hij zoveel
procent stijver is geworden, maar
hoe je dat precies zou moeten me
ten is me een raadsel. Waar het
om gaat is dat de wegligging duide
lijk verbeterd is - en die was al
niet onaardig. Zeker in de nu nog
even in de coulissen hangende
sportversie (ook de 4Grip pau
zeert nog even) was de Swift een
vrolijk steegracërtje. Dat karakter
is gehandhaafd, ook al is er nog
maar één motor beschikbaar.
Was er voorheen keuze tussen een
1,3 van 92 pk of een 1,5-1 met 102
pk (en een dieseltje van 69 pk), nu
wordt het de klant in eerste instan
tie makkelijk gemaakt door uitslui
tend een 1,2-liter aan te bieden
met 94 pk. De diesel is vanwege
zijn 119 gram per kilometer uit
stoot niet in Nederland te koop,
want hij heeft geen recht op fisca
le presentjes en wordt dan véél te
duur.
Er kan wel gekozen worden tussen
een echt Japans, dus duidelijk en
zonder morren schakelend vijfbak
je en perfecte viertraps automaat.
Bij de introductie reden we beidey
nu hij hier bij ons te gast was heb
ben we echt genoten van de auto
maat. Die is weerhiiet in de drie-
Het interieur van de nieuwe Swift is praktisch, met veel opbergmogelijkheden. foto's CPD
Citroen C3,
onlangs sterk gemoderniseerd en van
een zéér ver in het dak doorlopende
voorruit. Ook als MPV Picasso.
Wielbasis: 2,45 meter. Bagage 300 -
1155 liter. Gewicht: 1175 kg. Benzine:
1,1 tot 1,6 liter, 62 - 120 pk. Diesel:
1,4 tot 1,6 liter, 92 -112 pk. Vanaf
12.990 euro, diesel 15.990 euro.
Plus: luxeversie DS3. Min: die voorruit
(maar is een optie).
Nissan Micra,
net nieuw en minder leuk om te zien
dan vorig model, maar wel ietsje gro
ter. Wielbasis: 2,45 meter. Bagage: 245
-1132 liter. Gewicht: 980 kg. Benzine:
3-cil 1,2 liter, 80 - 98 pk. Geen diesel.
Vanaf 11.200 euro.
Plus: wat ruimer geworden, CVT (op
tie). Min: aardig uiterlijk kwijt, taxfree
turbo pas in 2011.
Toyota Yaris,
zeer succesvol, ondanks zijn uiterlijk.
Als 3- of 5-deurs, TS-versie leuk vlot.
Wielbasis: 2,46 meter. Bagage: 272 -
1086 liter. Gewicht: 1115 kg. Benzine:
1,0 tot 1,8 liter, 69 - 133 pk. Diesel:
1,4 liter, 90 pk. Vanaf 10.950 euro, die
sel 18.350 euro.
Plus: populair, kwaliteit. Min: saai.
deurs leverbaar (waarom toch
niet) en kost in de vijfdeurs liefst
twee mille extra. Dat is een fors be-
drag.
Met zijn geringe gewicht blijken
de 94 pk eigenlijk heel toereikend.
Dankzij de groei in alle dimensies
is het weggedrag nog wat stabieler
geworden, maar het is een blijft
een speelse vlotterik. Dat is dan
knap van Suzuki, dat deze Swift
„De nieuwe Swift is op alle vlakken nog
voiwassener geworden dan zijn
voorganger. Hij stuurt weer scherper en
ligt nog beter op de weg, en het interieur
oogt ook een stuk Europeser. En hij is
zelfs goedkoper geworden."
voor Europa in hun Hongaarse fa
briek laat bouwen. De groei van
de Swift is geheel ten goed geko
men aan de binnenruimte en die
was voorheen ook wel wat aan de
krappe kant. Nu kun je er relatief
ruim zitten en de bagageruimte va
rieert van 204 tot 864 liter. Handig
zijn de talloze mogelijkheden om
- v v-
kleine spullen voor een zwervend
bestaan te behoeden.
Kortom: een maat groter, nog mi
nimaal even lekker rijdend en
toch maar 44 euro duurder gewor
den: 10.999 euro voor de drie
deurs. 'Onze' Swift vijfdeurs Com
fort met automaat komt op 15.299
euro.