Kunst die
IO
donderdag 28 oktober 2010
Kenmerkend voor de video's van Joris Ribbens is de dubbele projectie van beelden.
het bestaan doortrilt. Minder re
flectie dan intuïtie, meer beleving
dan vragen. Kenmerkend voor zijn
video's is de gelaagdheid van de
beelden. Letterlijk omdat hij twee
Trims' over elkaar heen projecteert
en in elke film zelf ook weer lagen
lijken te zitten.
Bovendien kun je dankzij de dub
bele projectie door het beeld heen
lopen zonder dat het verdwijnt. Je
maakt dan deel uit van het kunst
werk en daarmee van het leven
dat Ribbens op de wanden projec
teert. Door de dubbele projectie
van twee films met verschillende
dat je in een ongelofelijke, com
plexe, soms prachtige en soms vre
selijke wereld leeft. Kunst die je
meeneemt naar plekken, gedach
ten en gevoelens die je niet kent of
niet zó kent. Die opnieuw laat
zien, iets nieuws laat zien of het
vertrouwde in een ander licht
plaatst.
Het werk van Ribbens en de Laure
raakt vaak aan dat alles. De Laure
componeerde uit foto's en video-
stills bijvoorbeeld het schilderij
'Das Spiel', een landschap met ver
vreemdende elementen.
De hyena's passen er prima, de
laarzen en exploderende vormen
die vanuit een computergame de
compositie binnen komen, zijn
minder op hun plaats en zeker zo
dreigend. En wat doet dat meisje
op de voorgrond? Zij heeft nat,
sliertig haar, een bol rood buikje
zozeer deel van het
menselijk gedrag dat
het lijkt alsof agressie
een eigen leven leidt.
Waarmee de mens af
stand neemt van het
verlangen naar paradij
selijke harmonie dat zo
mooi in alle grote ver
halen staat beschreven.
Waar komt het kwaad
vandaan? Is het nodig
of kunnen we ook zon
der? En hoe dan?
De Laure snijdt subtiel
zulke grote vragen aan
en doet dat knap en be
heerst, met onderhuid
se passie. Zoals in het
zelfportret waarin hij
ondersteboven aan een
muur hangt, op de
grens van leven en
dood zijn bestaan in
tens ervarend. En in de
reusachtige kat die ver
dwaald door het nach
telijk duister van de
stad loopt.
Een laatste vraag: mag
je schilderen of schrij
ven over zaken die je
niet zelf hebt meege
maakt? Wat maakt een
ervaring authentiek?
Daarover gaat een an
der indringend zelfpor
tret 'Nacht im Buchen-
wald'. Ik draai de vraag
om: waarom genoegen nemen
met de ervaringen van een ander
en ze niet zelf opdoen?
Het antwoord is er ook: er zijn er
varingen die je niemand gunt én
je tijd is te beperkt om alles wat je
wel wilt te kunnen meemaken.
Ook daarom is het goed dat er
kunst is.
Het werk van Joris Rib
bens is niet zozeer een
visie op mens, natuur
en cultuur, op goed en
kwaad, maar een statement over le
ven als opgaan in het ritme dat
Op zoek naar het beste, wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft be
zocht ik een expositie van twee jonge
Vlaamse kunstenaars. Joris Ribbens
(1982) en Jan de Laure (1978) expose
ren in de Freemen Gallery in Aarden
burg, één van de plekken waar je
echt spannende kunst vindt.
en kijkt met grote ogen het schilde
rij uit. Haar blik is niet angstig en
mist de onschuld je zo graag ziet
in de ogen van een kind. Maakt zij
soms deel uit van het zich manifes
terende kwaad, zoals ilc althans de
agressie én de dreiging ervaar?
Staat dat kwaad los van haar of
ligt het ook in haar besloten? Of
wordt zij buiten beeld geteisterd?
De voorstelling biedt een begin
van een antwoord. De hyena's zijn
agressieve roofdieren, waarvan de
vrouwtjes door een grote dosis
testosteron niet voor de mannetjes
onderdoen. De robots zijn een pro
duct van de menselijke verbeel
ding, de hyena's natuurwezens.
Agressie loopt als rode draad door
natuur en cultuur. De agressie die
tot ratrace en wapenwedloop
leidt, tot pesten en vandalisme.
Voortkomend uit de angst in het
bestaan bedreigd te worden, maar
Wat ik onder
spannende
kunst versta?
Kunst die van
uit het samen
spel tussen materiaal, vorm en
inhoud niet alleen zijn preten
ties waar maakt, maar ook iets
toevoegt aan het gebied van de
kunst zelf en aan de ervarings
wereld van de toeschouwer.
Kunst die verrast en die zich niet
in een oogwenk blootgeeft, maar
waar je mee bezig kunt blijven en
zelfs mee bezig móet blijven om
dat de beelden in je hoofd blijven
hangen en je niet een-twee-drie
het idee hebt er alles van te heb
ben begrepen.
Dat is kunst die je doet beseffen
Carina Diepens
Carina Diepens verpakte een
kroonluchter in zwarte stof en leg
de hem op een tafel. Een vrouw ra
felt een kleed uit elkaar. 'Living
sculpture'. Gaat de deconstructie
van stof vooraf aan die van het
licht? Bevrijdt de vrouw zich uit
monotonie van haar handeling?
T/m 31/10,Bewaerschoole,
Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo.
t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Uitvoering
Living sculpture alleen za. en zo.
Hein Verwer
Hein Verwer transformeerde voor
malig godshuis in tempel voor de
natuur. Met een stapeling van hou
ten balken in alle regenbookleu-
ren, kapellen met fotografische in
terpretaties van landschap en na
tuur en schapen op schragen op
zoek naar een bestemming. Gelaag
de installatie met evocatief klank
landschap van Dies le Due.
T/m 31/10, Grote Kerk, Oudestraat
26, Veere. Di. t/m zo. 11-17 uur.
Betsy de Jonge
Betsy de Jonge verwijst onder de
titel '@emergo' naar de Zeeuwse
wapenspreuk, die oorspronkelijk
betrekking had op de strijd tegen
Spanje. Zij bouwt keramische per
sonificaties van de Zeeuwse moed,
een vliedberg van licht en installa
ties met schelpen en vissen. Hoog
tepunt is een verbeelding van le
ven en dood na de ramp van 1953.
T/m 31/10. Fort Rammekens Ritthem.
Di. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur
Rem van den Bosch
Rem van den Bosch toont 13 fo
to s van naakten in diverse hou
dingen. Ze dragen een dierlijk mas
ker en soms een attribuut. Met de
fotos maakt hij de vaak aanwezi
ge tegenstelling tussen aanblik en
wezen, uiterlijk en innerlijk zicht
baar. Ook verwijst hij naar de span
ning tussen tonen of verbergen
wie je bent of wilt zijn.
T/m 31/10. deWillem3, Oranjestraat
4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11- 17 uur.
Kris Dewitte maakte de foto voor
het affiche van Film by the Sea, fo
tografeert op filmsets en portret
teert eigenzinnig filmmakers, ac
teurs, en anderen uit de filmwe
reld. Naast reeks 'Cineasten uit de
Schaduw' is ook het 'Kissing Pro
ject' te zien, met mensen die zich
lieten verleiden om op intieme
wijze voor de camera te komen.
T/m 31/10. deWillem3, Oranjestraat
4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11- 17 uur.
Kris Dewitte
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.