Kunst die IO donderdag 28 oktober 2010 Kenmerkend voor de video's van Joris Ribbens is de dubbele projectie van beelden. het bestaan doortrilt. Minder re flectie dan intuïtie, meer beleving dan vragen. Kenmerkend voor zijn video's is de gelaagdheid van de beelden. Letterlijk omdat hij twee Trims' over elkaar heen projecteert en in elke film zelf ook weer lagen lijken te zitten. Bovendien kun je dankzij de dub bele projectie door het beeld heen lopen zonder dat het verdwijnt. Je maakt dan deel uit van het kunst werk en daarmee van het leven dat Ribbens op de wanden projec teert. Door de dubbele projectie van twee films met verschillende dat je in een ongelofelijke, com plexe, soms prachtige en soms vre selijke wereld leeft. Kunst die je meeneemt naar plekken, gedach ten en gevoelens die je niet kent of niet zó kent. Die opnieuw laat zien, iets nieuws laat zien of het vertrouwde in een ander licht plaatst. Het werk van Ribbens en de Laure raakt vaak aan dat alles. De Laure componeerde uit foto's en video- stills bijvoorbeeld het schilderij 'Das Spiel', een landschap met ver vreemdende elementen. De hyena's passen er prima, de laarzen en exploderende vormen die vanuit een computergame de compositie binnen komen, zijn minder op hun plaats en zeker zo dreigend. En wat doet dat meisje op de voorgrond? Zij heeft nat, sliertig haar, een bol rood buikje zozeer deel van het menselijk gedrag dat het lijkt alsof agressie een eigen leven leidt. Waarmee de mens af stand neemt van het verlangen naar paradij selijke harmonie dat zo mooi in alle grote ver halen staat beschreven. Waar komt het kwaad vandaan? Is het nodig of kunnen we ook zon der? En hoe dan? De Laure snijdt subtiel zulke grote vragen aan en doet dat knap en be heerst, met onderhuid se passie. Zoals in het zelfportret waarin hij ondersteboven aan een muur hangt, op de grens van leven en dood zijn bestaan in tens ervarend. En in de reusachtige kat die ver dwaald door het nach telijk duister van de stad loopt. Een laatste vraag: mag je schilderen of schrij ven over zaken die je niet zelf hebt meege maakt? Wat maakt een ervaring authentiek? Daarover gaat een an der indringend zelfpor tret 'Nacht im Buchen- wald'. Ik draai de vraag om: waarom genoegen nemen met de ervaringen van een ander en ze niet zelf opdoen? Het antwoord is er ook: er zijn er varingen die je niemand gunt én je tijd is te beperkt om alles wat je wel wilt te kunnen meemaken. Ook daarom is het goed dat er kunst is. Het werk van Joris Rib bens is niet zozeer een visie op mens, natuur en cultuur, op goed en kwaad, maar een statement over le ven als opgaan in het ritme dat Op zoek naar het beste, wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik een expositie van twee jonge Vlaamse kunstenaars. Joris Ribbens (1982) en Jan de Laure (1978) expose ren in de Freemen Gallery in Aarden burg, één van de plekken waar je echt spannende kunst vindt. en kijkt met grote ogen het schilde rij uit. Haar blik is niet angstig en mist de onschuld je zo graag ziet in de ogen van een kind. Maakt zij soms deel uit van het zich manifes terende kwaad, zoals ilc althans de agressie én de dreiging ervaar? Staat dat kwaad los van haar of ligt het ook in haar besloten? Of wordt zij buiten beeld geteisterd? De voorstelling biedt een begin van een antwoord. De hyena's zijn agressieve roofdieren, waarvan de vrouwtjes door een grote dosis testosteron niet voor de mannetjes onderdoen. De robots zijn een pro duct van de menselijke verbeel ding, de hyena's natuurwezens. Agressie loopt als rode draad door natuur en cultuur. De agressie die tot ratrace en wapenwedloop leidt, tot pesten en vandalisme. Voortkomend uit de angst in het bestaan bedreigd te worden, maar Wat ik onder spannende kunst versta? Kunst die van uit het samen spel tussen materiaal, vorm en inhoud niet alleen zijn preten ties waar maakt, maar ook iets toevoegt aan het gebied van de kunst zelf en aan de ervarings wereld van de toeschouwer. Kunst die verrast en die zich niet in een oogwenk blootgeeft, maar waar je mee bezig kunt blijven en zelfs mee bezig móet blijven om dat de beelden in je hoofd blijven hangen en je niet een-twee-drie het idee hebt er alles van te heb ben begrepen. Dat is kunst die je doet beseffen Carina Diepens Carina Diepens verpakte een kroonluchter in zwarte stof en leg de hem op een tafel. Een vrouw ra felt een kleed uit elkaar. 'Living sculpture'. Gaat de deconstructie van stof vooraf aan die van het licht? Bevrijdt de vrouw zich uit monotonie van haar handeling? T/m 31/10,Bewaerschoole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Uitvoering Living sculpture alleen za. en zo. Hein Verwer Hein Verwer transformeerde voor malig godshuis in tempel voor de natuur. Met een stapeling van hou ten balken in alle regenbookleu- ren, kapellen met fotografische in terpretaties van landschap en na tuur en schapen op schragen op zoek naar een bestemming. Gelaag de installatie met evocatief klank landschap van Dies le Due. T/m 31/10, Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di. t/m zo. 11-17 uur. Betsy de Jonge Betsy de Jonge verwijst onder de titel '@emergo' naar de Zeeuwse wapenspreuk, die oorspronkelijk betrekking had op de strijd tegen Spanje. Zij bouwt keramische per sonificaties van de Zeeuwse moed, een vliedberg van licht en installa ties met schelpen en vissen. Hoog tepunt is een verbeelding van le ven en dood na de ramp van 1953. T/m 31/10. Fort Rammekens Ritthem. Di. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur Rem van den Bosch Rem van den Bosch toont 13 fo to s van naakten in diverse hou dingen. Ze dragen een dierlijk mas ker en soms een attribuut. Met de fotos maakt hij de vaak aanwezi ge tegenstelling tussen aanblik en wezen, uiterlijk en innerlijk zicht baar. Ook verwijst hij naar de span ning tussen tonen of verbergen wie je bent of wilt zijn. T/m 31/10. deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11- 17 uur. Kris Dewitte maakte de foto voor het affiche van Film by the Sea, fo tografeert op filmsets en portret teert eigenzinnig filmmakers, ac teurs, en anderen uit de filmwe reld. Naast reeks 'Cineasten uit de Schaduw' is ook het 'Kissing Pro ject' te zien, met mensen die zich lieten verleiden om op intieme wijze voor de camera te komen. T/m 31/10. deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11- 17 uur. Kris Dewitte Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 80