Voorpremière Die Fremde
'Nordwand' ontwikkelt zich
tot spannende horrorfilm
filmagenda
s
door Fritz de Jong
Twee kinderen zij'n in
hun slaapkamer aan het
spelen. Het huiselijke ta
fereeltje wordt bruusk
verstoord door een harde bons
op de deur. Het is 16 juli 1942 en
in het kader van 'Operatie Lente
bries' helpt de Franse politie de
nazi's een handje bij het depor
teren van de joodse bevolking.
Vanaf dat moment volgen de ge
beurtenissen elkaar in adembene
mend tempo op. We zien hoe de
tienjarige Sarah Starzinsky haar
broertje probeert te redden door
hem op te sluiten in een kast. Een
'behulpzame', niet-joodse buur
vrouw spoort de agenten aan om
de ondergedoken vader in de kel
der te gaan zoeken.
Samen met 16.000 joodse Parijze-
naren worden de Starzinsky's ver
volgens enkele snikhete zomerda
gen lang bijeengedreven in een
stinkend wielerstadion zonder wa
ter of sanitaire voorzieningen.
Franse dienders scheiden de jood
se mannen van hun vrouwen, en
de kinderen van hun moeders.
Doordat de camera er steeds mid
denin zit, en er bewonderenswaar
dig spaarzaam gebruik wordt ge
maakt van de mooie gedragen mu
ziek van filmcomponist Max Rich
ter, grijpen deze scènes de kijker
keihard bij de strot.
Er is veel verschil tussen deze in
dringende verfilming van Tatiana
de Rosnay's gelijknamige bestsel
ler en het eerder dit jaar uitge
brachte La rnjle, waarin dezelfde
treurige holocaustgeschiedenis
met kitsch en melodrama was uit
gewerkt tot een minder effectief af
treksel van Schindler's list.
Hoewel beide films draaien om de
ontsnapping van een kind uit de
doorvoerkampen naar Auschwitz:
de boodschap lijkt tegenoverge
steld. La rnjle probeerde de
kijker gerust te stellen. Ja, de holo
caust was verschrikkelijk, maar er
waren overlevenden en die kon
den het navertellen. En ze leefden
nog lang en gelukkig, mocht je er
als kijker bij denken.
Ook Sarah ontloopt de gas
kamer, dankzij een teer
hartige Franse bewaker,
VUSSINGEN
CINECITY
Sinterklaas en het pakjes mysterie: do
t/m zo 11.00 en 14.00 uur; Briefgeheim:
do t/m zo 11.00, 14.00 en 16.15 uur,
ma, di 14.00 uur, wo 14.00 en 16.15 uur;
Despicable Me (3D): do t/m wo 19.15
uur; Die Fremde: di 14.00 en 19.30 uur;
Eat Pray Love: do 16.00 en 21.30 uur,
vr, za 16.00 en 21.45 uur; zo 16.00 en
21.15 uur, ma 16.00 en 21.30 uur, di, wo
16.00 en. 21.15 uur; Ernst, Bobbie en
het geheim van de Monta Rossa: do
t/m zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00
uur; Foeksia de miniheks: do t/m zo
11.00, 14.00 en 16.30 uur, ma, di 16.30
uur, wo 14.00 en 16.30 uur; Haar naam
was Sarah: do t/m zo 11.00, 16.15 en
19.30 uur; ma, di 13.45, 16.15 en 19.15
uur; wo 16.15 en 19.15 uur; Jackass
(3D): do t/m ma 16.30, 19.15 en 22.00
uur, di 16.30 en 22.00 uur, 16.30, 19.15
en 22.00 uur; Legende van Ga'Hoole
(3D, NL): do t/m zo 11.00 en 14.00 uur,
ma t/m wo 14.00 uur; Life As We Know
it: do t/m za 13.45 en 22.00 uur; zo t/m
Film by the Sea door het jaar
presenteert dinsdag 2 novem
ber in CineCity in Vlissingen de
voorpremière van de film
Die Fremde onder regie van Feo
Aladag met in de hoofdrollen Si-
bel Kekilli, Nizam Schiller en
Derya Alabora.
Umay (Sibel Kekilli)) is een jonge
Turks-Duitse vrouw. Zij is ge
trouwd en woont met haar man
en zoontje in Istanbul. Het is een
ongelukkig huwelijk. Op een be
paald moment neemt Umay het
besluit met haar zoontje naar Ber
lijn te vluchten. Dat is de stad
waar haar ouders wonen. Bij hen
hoopt zij onderdak te vinden.
Umay beseft terdege dat ze veel
van haar ouders vraagt. Zij hoopt
echter dat hun ouderlijke liefde
zwaarder weegt dan de sociale
druk van familie en Turkse vrien
den in Berlijn. Maar niets is min
der waar. Zij tonen weinig begrip
voor de situatie van hun dochter.
De ouders nemen het besluit
Umays zoontje terug naar zijn va
der in Turkije te sturen.
Die Fremde is de officiële inzen
ding van Duitsland om het land
te vertegenwoordigen in de race
naar de Oscar voor beste buiten
landse film in 20ii.
De voorstelling in CineCity be
gint om 19.30 uur.
door Jos van der Burg
Is bergbeklimmen een
sport of een verkapt
doodsverlangen? In het op
feiten gebaseerde Nord
wand gaan vier bergklimmers
in 1936 in Zwitserland de on
mogelijke strijd met de Eiger
aan.
Er is een relatief makkelijke en
een moeilijke manier om de Ei
ger te beklimmen: al in 1858 haal
den klimmers via de westkant
van de berg de top, maar een suc
cesvolle beklimming via de
noordwand lukte pas tachtig jaar
en tientallen omgekomen klim
mers later. Het bezorgde de
noordwand de bijnaam 'moord-
wand'.
Een van de mislukte pogingen
vond plaats in de zomer van 1936
toen twee Duitsers en twee Oos
tenrijkers de berg te lijf gingen.
Het Hitlerregime zag de propa-
gandawaarde van de poging en
de gebeurtenis werd een media-
event. Politiek, media en de klim-
sport komen niet helemaal geluk
kig samen in Nordwand van de
Duitse regisseur Philipp Stölz.
De film concentreert zich op de
Duitse klimmers Toni (Benno
Fürmann) en Andreas (Florian
Lukas), van wie Toni helemaal
geen zin heeft om de Eiger te
gaan beklimmen. Maar zijn
ex-vriendin Luise, een fotojourna
liste gespeeld door de altijd uitste
kende Johanna Wokalek (Pope Jo
an, Der Baader Meinhof Kom-
plex), haalt hem over. Zij doet
dat op verzoek van een redacteur,
die een spectaculair verhaal voor
zich ziet. De redacteur staat sym
bool voor de journalist als cyni
sche sensatiezoeker. Het lot van
de klimmers interesseert hem
geen zier. „Je hebt een glorieuze
triomf nodig of een verschrikkelij
ke tragedie. In een onspectaculai
re terugtocht is niemand geïnte
resseerd."
Hij wordt op zijn wenken be
diend als het weer na een paar da
gen omslaat en de klimmers aan
een barre terugtocht beginnen.
De beelden van de in een
sneeuwstorm om hun leven vech
tende mannen is het sterkste deel
van de film.
De gruwelijke kou, de bevroren
ledematen en de doodsmakken
veranderen Nordwand in een hor
rorfilm.
Uit spijt dat ze Toni overhaalde
om aan de klim te beginnen, stelt
de fotojournaliste alles in het
werk om een reddingsoperatie te
organiseren. Veel steun krijgt ze
niet. Hadden de klimmers maar
niet aan het gevaarlijke avontuur
moeten beginnen, is de heersen
de opvatting.
Het is jammer dat de makers van
Nordwand er niet voor kozen om
zich alleen op de klimmers te
concentreren. Het liefdesverhaal
tje van de fotojournaliste is er
met de haren bijgesleept. Dat
geldt in mindere mate voor de
mediakritiek, die overigens nogal
karikaturaal is. Wat beklijft zijn
de gruwelbeelden op de berg.
Nordwand
Regie: Philipp Stölz. Met: Benno
Fürmann en Florian Lukas.
Te zien in Zierikzee
wo 13.45 en 21.45 uur; Paranormal Acti
vity 2: do t/m za 22.15 uur, zo t/m wo
22.00 uur; Red: do t/m zo 19.15 en
22.00 uur, ma 19.15 uur, di 19.15 en
22.00 uur, wo 22.00 uur; Sneak: ma
22.00 uur; The Social Network: do t/m
wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The
Switch: do t/m wo 19.00 uur, ma, di ook
13.45 uur; The Town: do t/m wo 21.45
uur, ma, di ook 16.15 uur; Tirza: do t/m
wo 19.15 uur, ma, di ook 14.00 uur; Ver
schrikkelijke Ikke (3D): do t/m zo
11.00,13.45 en 16.15 uur, ma 13.45 en
16.15 uur, di 16.30 uur, wo 13.45 en
16.15 uur.
GOES
MERRAL
Briefgeheim: do t/m zo en wo 13.45,
16.15 en 19.00 uur, ma, di 19.00 uur;
Red: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur;
Salt: do t/m wo 21.15 uur; Wall Street,
Money never sleeps: do t/m ma en wo
21.30 uur; Ernst Bobbie en het geheim
van de Monta Rossa: do t/m zo en wo
13.45 uur; Legende van Ga'Hoole: do
t/m zo en wo 15.30 uur; Sinterklaas en
het pakjes mysterie: do t/m zo en wo
13.45 en 15.45 uur; Verschrikkelijke Ik
ke: do t/m zo en wo 13.45, 15.45 en
19.00 uur, ma 19.00 uur;
't BEEST
La Tete en Friche: do 20.30, vr 13.30 en
20.30 uur.
MIDDELBURG
SCHUTTERSHOF
Wickie de Viking: do 14.00 en vr 13.00
uur; Die Friseuse; do 21.00 uur, vr 15.00
uur, za 21.30 uur, ma, di 20.00 uur; Copy
Conforme: vr 20.00 uur, za 19.00 uur,
zo, wo 20.00 uur.
ZIERIKZEE
FIZI
Nordwand: vr, za 20.30 uur; Shrek voor
eeuwig en altijd: wo 14.00 uur.
OOSTBURG
LEDELTHEATER
Toy Story 3 (NL): do, vr, wo 14.30 uur;
Bergbeklimmers in Nordwand op weg naar de top van de Eiger.
maar haar geschiedenis krijgt een
heel wat deprimerender verloop.
Het verhaal van Sarah wordt bloot
gelegd door een Amerikaanse jour
naliste die voor een artikel re
search pleegt naar de razzia van
1942. De onvolprezen Kristin
Scott Thomas speelt de journaliste
als een gedreven vrouw, die haar
wereldbeeld ziet kantelen na de
ontdekking dat het huis van haar
Franse schoonfamilie bewoond
werd door de familie Starzinsky.
Haar drang om de levensgeschiede
nis van Sarah bloot te leggen is al
snel de normale journalistieke be
langstelling ver voorbij: het wordt
een obsessie die een stempel