Voorpremière Die Fremde 'Nordwand' ontwikkelt zich tot spannende horrorfilm filmagenda s door Fritz de Jong Twee kinderen zij'n in hun slaapkamer aan het spelen. Het huiselijke ta fereeltje wordt bruusk verstoord door een harde bons op de deur. Het is 16 juli 1942 en in het kader van 'Operatie Lente bries' helpt de Franse politie de nazi's een handje bij het depor teren van de joodse bevolking. Vanaf dat moment volgen de ge beurtenissen elkaar in adembene mend tempo op. We zien hoe de tienjarige Sarah Starzinsky haar broertje probeert te redden door hem op te sluiten in een kast. Een 'behulpzame', niet-joodse buur vrouw spoort de agenten aan om de ondergedoken vader in de kel der te gaan zoeken. Samen met 16.000 joodse Parijze- naren worden de Starzinsky's ver volgens enkele snikhete zomerda gen lang bijeengedreven in een stinkend wielerstadion zonder wa ter of sanitaire voorzieningen. Franse dienders scheiden de jood se mannen van hun vrouwen, en de kinderen van hun moeders. Doordat de camera er steeds mid denin zit, en er bewonderenswaar dig spaarzaam gebruik wordt ge maakt van de mooie gedragen mu ziek van filmcomponist Max Rich ter, grijpen deze scènes de kijker keihard bij de strot. Er is veel verschil tussen deze in dringende verfilming van Tatiana de Rosnay's gelijknamige bestsel ler en het eerder dit jaar uitge brachte La rnjle, waarin dezelfde treurige holocaustgeschiedenis met kitsch en melodrama was uit gewerkt tot een minder effectief af treksel van Schindler's list. Hoewel beide films draaien om de ontsnapping van een kind uit de doorvoerkampen naar Auschwitz: de boodschap lijkt tegenoverge steld. La rnjle probeerde de kijker gerust te stellen. Ja, de holo caust was verschrikkelijk, maar er waren overlevenden en die kon den het navertellen. En ze leefden nog lang en gelukkig, mocht je er als kijker bij denken. Ook Sarah ontloopt de gas kamer, dankzij een teer hartige Franse bewaker, VUSSINGEN CINECITY Sinterklaas en het pakjes mysterie: do t/m zo 11.00 en 14.00 uur; Briefgeheim: do t/m zo 11.00, 14.00 en 16.15 uur, ma, di 14.00 uur, wo 14.00 en 16.15 uur; Despicable Me (3D): do t/m wo 19.15 uur; Die Fremde: di 14.00 en 19.30 uur; Eat Pray Love: do 16.00 en 21.30 uur, vr, za 16.00 en 21.45 uur; zo 16.00 en 21.15 uur, ma 16.00 en 21.30 uur, di, wo 16.00 en. 21.15 uur; Ernst, Bobbie en het geheim van de Monta Rossa: do t/m zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Foeksia de miniheks: do t/m zo 11.00, 14.00 en 16.30 uur, ma, di 16.30 uur, wo 14.00 en 16.30 uur; Haar naam was Sarah: do t/m zo 11.00, 16.15 en 19.30 uur; ma, di 13.45, 16.15 en 19.15 uur; wo 16.15 en 19.15 uur; Jackass (3D): do t/m ma 16.30, 19.15 en 22.00 uur, di 16.30 en 22.00 uur, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; Legende van Ga'Hoole (3D, NL): do t/m zo 11.00 en 14.00 uur, ma t/m wo 14.00 uur; Life As We Know it: do t/m za 13.45 en 22.00 uur; zo t/m Film by the Sea door het jaar presenteert dinsdag 2 novem ber in CineCity in Vlissingen de voorpremière van de film Die Fremde onder regie van Feo Aladag met in de hoofdrollen Si- bel Kekilli, Nizam Schiller en Derya Alabora. Umay (Sibel Kekilli)) is een jonge Turks-Duitse vrouw. Zij is ge trouwd en woont met haar man en zoontje in Istanbul. Het is een ongelukkig huwelijk. Op een be paald moment neemt Umay het besluit met haar zoontje naar Ber lijn te vluchten. Dat is de stad waar haar ouders wonen. Bij hen hoopt zij onderdak te vinden. Umay beseft terdege dat ze veel van haar ouders vraagt. Zij hoopt echter dat hun ouderlijke liefde zwaarder weegt dan de sociale druk van familie en Turkse vrien den in Berlijn. Maar niets is min der waar. Zij tonen weinig begrip voor de situatie van hun dochter. De ouders nemen het besluit Umays zoontje terug naar zijn va der in Turkije te sturen. Die Fremde is de officiële inzen ding van Duitsland om het land te vertegenwoordigen in de race naar de Oscar voor beste buiten landse film in 20ii. De voorstelling in CineCity be gint om 19.30 uur. door Jos van der Burg Is bergbeklimmen een sport of een verkapt doodsverlangen? In het op feiten gebaseerde Nord wand gaan vier bergklimmers in 1936 in Zwitserland de on mogelijke strijd met de Eiger aan. Er is een relatief makkelijke en een moeilijke manier om de Ei ger te beklimmen: al in 1858 haal den klimmers via de westkant van de berg de top, maar een suc cesvolle beklimming via de noordwand lukte pas tachtig jaar en tientallen omgekomen klim mers later. Het bezorgde de noordwand de bijnaam 'moord- wand'. Een van de mislukte pogingen vond plaats in de zomer van 1936 toen twee Duitsers en twee Oos tenrijkers de berg te lijf gingen. Het Hitlerregime zag de propa- gandawaarde van de poging en de gebeurtenis werd een media- event. Politiek, media en de klim- sport komen niet helemaal geluk kig samen in Nordwand van de Duitse regisseur Philipp Stölz. De film concentreert zich op de Duitse klimmers Toni (Benno Fürmann) en Andreas (Florian Lukas), van wie Toni helemaal geen zin heeft om de Eiger te gaan beklimmen. Maar zijn ex-vriendin Luise, een fotojourna liste gespeeld door de altijd uitste kende Johanna Wokalek (Pope Jo an, Der Baader Meinhof Kom- plex), haalt hem over. Zij doet dat op verzoek van een redacteur, die een spectaculair verhaal voor zich ziet. De redacteur staat sym bool voor de journalist als cyni sche sensatiezoeker. Het lot van de klimmers interesseert hem geen zier. „Je hebt een glorieuze triomf nodig of een verschrikkelij ke tragedie. In een onspectaculai re terugtocht is niemand geïnte resseerd." Hij wordt op zijn wenken be diend als het weer na een paar da gen omslaat en de klimmers aan een barre terugtocht beginnen. De beelden van de in een sneeuwstorm om hun leven vech tende mannen is het sterkste deel van de film. De gruwelijke kou, de bevroren ledematen en de doodsmakken veranderen Nordwand in een hor rorfilm. Uit spijt dat ze Toni overhaalde om aan de klim te beginnen, stelt de fotojournaliste alles in het werk om een reddingsoperatie te organiseren. Veel steun krijgt ze niet. Hadden de klimmers maar niet aan het gevaarlijke avontuur moeten beginnen, is de heersen de opvatting. Het is jammer dat de makers van Nordwand er niet voor kozen om zich alleen op de klimmers te concentreren. Het liefdesverhaal tje van de fotojournaliste is er met de haren bijgesleept. Dat geldt in mindere mate voor de mediakritiek, die overigens nogal karikaturaal is. Wat beklijft zijn de gruwelbeelden op de berg. Nordwand Regie: Philipp Stölz. Met: Benno Fürmann en Florian Lukas. Te zien in Zierikzee wo 13.45 en 21.45 uur; Paranormal Acti vity 2: do t/m za 22.15 uur, zo t/m wo 22.00 uur; Red: do t/m zo 19.15 en 22.00 uur, ma 19.15 uur, di 19.15 en 22.00 uur, wo 22.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; The Social Network: do t/m wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The Switch: do t/m wo 19.00 uur, ma, di ook 13.45 uur; The Town: do t/m wo 21.45 uur, ma, di ook 16.15 uur; Tirza: do t/m wo 19.15 uur, ma, di ook 14.00 uur; Ver schrikkelijke Ikke (3D): do t/m zo 11.00,13.45 en 16.15 uur, ma 13.45 en 16.15 uur, di 16.30 uur, wo 13.45 en 16.15 uur. GOES MERRAL Briefgeheim: do t/m zo en wo 13.45, 16.15 en 19.00 uur, ma, di 19.00 uur; Red: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur; Salt: do t/m wo 21.15 uur; Wall Street, Money never sleeps: do t/m ma en wo 21.30 uur; Ernst Bobbie en het geheim van de Monta Rossa: do t/m zo en wo 13.45 uur; Legende van Ga'Hoole: do t/m zo en wo 15.30 uur; Sinterklaas en het pakjes mysterie: do t/m zo en wo 13.45 en 15.45 uur; Verschrikkelijke Ik ke: do t/m zo en wo 13.45, 15.45 en 19.00 uur, ma 19.00 uur; 't BEEST La Tete en Friche: do 20.30, vr 13.30 en 20.30 uur. MIDDELBURG SCHUTTERSHOF Wickie de Viking: do 14.00 en vr 13.00 uur; Die Friseuse; do 21.00 uur, vr 15.00 uur, za 21.30 uur, ma, di 20.00 uur; Copy Conforme: vr 20.00 uur, za 19.00 uur, zo, wo 20.00 uur. ZIERIKZEE FIZI Nordwand: vr, za 20.30 uur; Shrek voor eeuwig en altijd: wo 14.00 uur. OOSTBURG LEDELTHEATER Toy Story 3 (NL): do, vr, wo 14.30 uur; Bergbeklimmers in Nordwand op weg naar de top van de Eiger. maar haar geschiedenis krijgt een heel wat deprimerender verloop. Het verhaal van Sarah wordt bloot gelegd door een Amerikaanse jour naliste die voor een artikel re search pleegt naar de razzia van 1942. De onvolprezen Kristin Scott Thomas speelt de journaliste als een gedreven vrouw, die haar wereldbeeld ziet kantelen na de ontdekking dat het huis van haar Franse schoonfamilie bewoond werd door de familie Starzinsky. Haar drang om de levensgeschiede nis van Sarah bloot te leggen is al snel de normale journalistieke be langstelling ver voorbij: het wordt een obsessie die een stempel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 78