io typopiraten Wat hebben Maxime Verhagen, Mark Rutte en popidool Justin Bieber op Twitter met elkaar gemeen? Alle drie hebben ze te stellen met 'typopiraten', een groeiend probleem op sociale netwerken en internet. donderdag 28 oktober 2010 msm /V Een naam is zo gekaapt door Laurens Lammers beeld Mark Reijntjens en Ronald Visser Ene 'MaximVerhagen' heeft op Twitter al dik driehonderd volgers. Ook ene 'MarcRutte' is actief, maar moet het doen met slechts 42 volgers. 'JustinBeiber' is aanmer kelijk succesvoller. De eigenaar van het T\vitteraccount onder die naam heeft al ruim 17.000 volgers. Gebruikmaken van de bekendheid of roem van anderen via een klei ne tikfout in een naam: zogenaam de typopiraten of'typosquatters' doen het al jaren. Dat typopiraten zich nu ook bege ven op sociale netwerken als Twit ter en Facebook is echter een nieu we trend. Opmerkelijk is ook dat het zo eenvoudig kan. Het claimen van een account onder een beken de, maar fout gespelde naam is na melijk in de gebruiksregels van veel sociale netwerken verboden. Onder internetgebruikers was het fenomeen 'typosquatting' vaak al leen nog bekend via tikfouten in internetadressen van bekende web sites. Vrijwel elke internetgebruiker maakte het al eens mee: na het ver keerd intypen van een webadres wordt hij of zij verbonden met een gok-, dating- of pornosite of, erger, een site die malware of virus sen verspreidt. De kans dat hij bij een vertikking wordt opgezadeld met reclameboodschappen waar hij niet op zit te wachten, is groot. In de Verenigde Staten werd al in 1999 een wet ingevoerd die privé- personen en merknamen be schermt tegen 'typefoutkraken'. Of de wet ook daadwerkelijk be scherming biedt, valt te betwijfe len als je cijfers bekijkt. Drie jaar geleden werd er nog een record aantal klachten tegen typopiraten ingediend bij de World Intellec tual Property Organization, de in ternationale auteursrechtenorgani satie van de Verenigde Naties die waakt over de merkrechten van be drijven en privépersonen. In Nederland pleitte CDA-Kamer- lid Mirjam Sterk twee jaar geleden voor een juridisch verbod op typo squatting. Een algemeen verbod kwam er niet. In de praktijk zou dat te moeilijk te handhaven zijn, gezien de vele manieren waarop namen te verbasteren zijn. Ook zijn er domeinkapers actief die handig gebruikmaken van niet geregistreerde webadressen via een afwijkend landendomein, zo als '.nl' in plaats van '.com'. Zo leidt het adres 'Twitter.nl' naar een site die een overzicht biedt van tientallen openbare plekken in Nederland waar mensen kun nen internetten. Twitter liet de si te echter ongemoeid, zoals het ook niet in actie kwam tegen het gebruik van het webadres 'Twitt- ter.com'. Actie ondernam wel Facebook, dat 'Facebok.com' opeiste, een inter netadres dat gebruikt werd om goedkope Apple-producten aan de man te brengen. Een rechter oor deelde onlangs dat Facebook de enige rechthebbende op het adres is. Al kan Facebook nog wel een tijdje blijven doorprocederen. Zo registreerden typopiraten ook al het domein 'Faceboook.com', 'Facebooj.com' en 'Fface- book.com'. Typosquatting zit nog altijd in de lift, maar dat geldt ook voor het aantal bedrijven dat naast het juis te adres ook fout gespelde adres sen laat registreren. Vooral grote bedrijven legden soms al tiental len 'foute' webadressen vast. Zo claimde Apple het adres 'Aple.nl', terwijl Google 'Youtu.be' vastleg de. Dat typopiraten nu ook steeds ac tiever worden op sociale netwer ken lijkt vrij onschuldig, maar dat is het niet. Fout gespelde namen zijn bijvoorbeeld eenvoudig in te zetten om personen of bedrijven in een kwaad daglicht te stellen. Het autoruitschadebedrijf Carglass werd nog vrij recentelijk het slacht offer van een smaadcampagne op Twitter. Zo werd via een officieel lijkende Twitternaam van Carglass het bericht verspreid dat mensen die zich negatief uitlieten over het bedrijf juridisch zouden worden vervolgd. In werkelijkheid bleek het account een stunt te zijn van een blogger, die zo wilde uittesten in hoeverre Twittergebruikers te manipuleren zijn. Michael van Leeuwen van juri disch adviesbureau ICTRecht denkt dat typosquatting een lo gisch gevolg is van het succes van Twitter. „Hoe ernstig het is, hangt af van de populariteit van een 'fa ke' TVvitteraccount", zegt hij. „Als zo'n account vertrouwen wekt en honderden volgers krijgt, kan het vertrouwen van die volgers zo groot zijn dat ze een kwaadwil lend onjuist bericht gaan geloven. Zoiets kan schadelijk zijn voor een bedrijf en zelfs beurskoersen beïn vloeden. Mensen zullen nu wel licht ook eerder in een nep-Twit- teraccount trappen dan in een website met een tikfout in het webadres, omdat dat laatste een voudiger is door te prikken." Volgens Van Leeuwen is de kans echter groot dat Twitter zal ingrij pen als aan te tonen valt dat een typopiraat schade toebrengt aan een naam. De jurist wijst ook op het merken- en handelsnaamrecht dat beschermt tegen 'verwarring wekkend gebruik' van een naam of merk. „Het medium maakt daar bij niet uit. Of de naam nu op een uithangbord staat of op Twitter wordt gebruikt: in beide gevallen is misbruik aan te pakken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10