PZC Digitale sluis tegen vrachtwagens Jessica Price vail in de prijzen Wateroverlast in park bij tent WK driebanden ZEEUWS-VLAANDEREN 18 en 19 17 20 en 21 Drie landgoederen op komst bij Heerstraat Schoolzwemmen blijft Nieuwe begraafplaats nodig voor kinderen komt snel in gebruik Dinsdag 26 oktober 2010 Iedere dag met plezier naar werk in Axels houtatelier Opmerkelijk jubileum in brandweerwereldje Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl «■niBÉKSiHMiimii GRENZELOZE KANAALZONE Nieuwe technieken moeten doorgaand vrachtverkeer weren door Hamen van der Werf SAS VAN GENT - Met behulp van nieuwe technieken moet er een einde komen aan het doorgaande vrachtverkeer in Sas van Gent. In het kader van het Euregionale pro ject Grenzeloze Kanaalzone wordt daarvoor de komende jaren vier a vijf ton uitgetrokken. In Rieme, aan de westzijde van, het Kanaal Gent-Terneuzen bij Zei- zate, is al een proef gaande met de door Monique den Hamer terneuzen - Kapster Jessica Price doet haar naam eer aan: ze heeft zondag de eerste prijs in de wacht gesleept voor Young Talent bij de prestigieuze Wella Trend Vision Awards-wedstrijd in Haarlem. In de categorieën Young Talent en Colour waren prijzen te winnen. „Nu zit ik nog steeds in een soort roes, ik kon gisteren mijn oren niet geloven. En nu eigenlijk nog steeds niet!", vertelt Jessica maan dag, the day after. In de Lichtfabriek in Haarlem was groots uitgepakt met onder meer een modeshow en breakdancers. Jessica: „Overal waren film- en fo tocamera's, liep het publiek om ons heen en de jury was in de buurt om ons punten te geven. Het was echt heel spannend. Ik ben trots op Renata, mijn model. Ze deed haar best ondanks de spanning." Jessica's vriend Pieter, het hele kap stersteam van Les Artistes in Ter- neuzen en eigenaar Wim van den Berge waren mee. „Zonder hen had ik het nooit gered." Voor haar en model Renata staat nu een nog groter evenement op de agenda: 6 november mogen ze zichzelf op nieuw bewijzen voor Wella, inter nationaal deze keer, in Parijs. nieuwe technieken. Ad Segers, pro- jectverantwoordelijke voor de Grenzeloze Kanaalzone bij de pro vincie Zeeland, spreekt van 'digita le vrachtwagensluizen'. „Bij het in rijden van de bebouwde kom wor den de wagens gedetecteerd. Het zelfde gebeurt als ze de kern uitrij den. Zo kan worden afgelezen of het om bestemmings- dan wel doorgaand verkeer gaat, afhanke lijk van de doorrijtijd." De overheden aan de Nederlandse en Vlaamse zijde van de grens wil SI NT JANSTEEN Aan de zuidkant van Sint Jansteen komt ruimte voor drie landgoede ren, met een oppervlakte van elk vijf tot zeven hectare. Het is voor het eerst in de gemeente Hulst dat dit gebeurt. Een nieuw bestem mingsplan Landgoed Heerstraat is ervoor gemaakt. Komende maan dag i november is daar een infor matiebijeenkomst over in het Huls ter stadhuis, van 18.30 tot 21.00 uur. De landgoederen zijn gepland tus sen de Heerstraat en Sint Janstraat. len doorgaand vrachtverkeer zo veel mogelijk uit de kernen weren. Voor dat verkeer zijn voldoende en veiligere alternatieven beschik baar. Auto's hoeven bijvoorbeeld niet per se over de Westkade in Sas van Gent te rijden om in Zelza- te te komen. Ze kunnen ook de doorgaande Tractaatweg (Terneu- zen-België) aan de oostzijde van het Kanaal nemen, wat in kilome ters wel 'om' kan zijn. Als het systeem is uitontwikkeld en aan beide zijden van de grens is geïnstalleerd, is het niet direct de bedoeling om boetes uit te delen, deelt Segers mee. „Dat is juridisch lastig." Op de route Sas van Gent-Zelzate komen zeker digitale vrachtwagensluizen. „Worden wa gens gesignaleerd die de route als doorgaande route blijven gebrui ken, dan zullen wij de betrokken vrachtbedrijven rechtstreeks bena deren", verklaart Segers. „We wil len het eerst op een vriendelijke manier aanpakken." Een doelstelling van het project is ook het vrachtverkeer tussen Gent en Zeeuws-Vlaanderen in België meer over de westelijk gelegen R4 te geleiden. Die is nog niet zo lang geleden verbeterd en is veel rusti ger dan de oostelijk gelegen R4 die nogal eens verstopt is. In het kader van de Grenzeloze Kanaalzone staan ook landschappelijke voor beeldprojecten op de rol (twee a drie ton) en wordt, zoals eerder ge meld, gewerkt aan een betere bus verbinding tussen Terneuzen en Gent (90.000 euro). Jessica Price met haar model Renata Hrkac en de doorzichtige, rechthoekige bokaal die zij zondagavond samen wonnen op de landelijke kapperswedstrijd Trend Vision 2010 in Haarlem. foto Mark Neeiemans SLUIS BRESKENS „Je kunt niet leren zwemmen via internet", betoogde een ouder te genover de Sluise gemeenteraad na mens de openbare Escaldascholen in de gemeente Sluis. Het zou een groot gemis zijn als de gemeente haar jaarlijkse bijdrage van dertig mille aan het schoolzwemmen schrapt, omdat nog steeds veel kin deren tijdens de schooluren leren zwemmen. Lijst Babijn kondigde al aan met een motie te komen om het zwemmen te behouden. De eerste doden worden binnen af zienbare tijd begraven op de al ja ren braak liggende begraafplaats aan de Oude Rijksweg in Breskens. De jaarlijkse onderhoudskosten stijgen daarna van 10 naar 25 mille. Het afstoten van de dodenakker - de oude zou volgens enkele raadsle den uit te breiden zijn - is geen op tie, omdat de provincie niet mee werkt aan een andere planologi sche bestemming voor de nieuwe begraafjplaats. sluiskil - In het dorpspark van Sluiskil, achter verenigingsgebouw Het Meulengat, is afgelopen week einde sprake geweest van water overlast. Dat was vervelend, om dat daar het WK driebanden plaatsvond in een grote tent. De brandweer heeft zaterdag wa ter uit het park weggepompt, zo dat bezoekers van de biljartwed strijden met droge voeten in de tent konden komen. Sluiskil heeft wel vaker te kampen met watero verlast, vooral in en om de Bosjes- weg. Over het dorpspark waren niet eerder klachten binnengeko men, verklaarde een gemeente woordvoerder. „Anders komen daar bij harde regen ook geen men sen." De gemeente zoekt momen teel oplossingen voor waterover last in heel Sluiskil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 45