Toekomst Wings Wheels is ongewis Leger des Heils Digitale sluis ziet PZC 201 OLDTIMERS Vliegveldexploitant ziet evenement niet terugkeren Weeltje Noldijk krijgt een flinke opknapbeurt DIENSTENCENTRUM Het is nu of nooit. Het Leger des Heils doet nog één poging om een geschikt pand in de gemeente Tholen te vinden. GRATIS thuisbezorgd! :X dinsdag 26 oktober 2010 door Miriam van den Broek ARNEMUIDEN - Het lijkt erop dat het oldtimerevenement Wings Wheels op Vliegveld Midden-Zee land dit jaar voor de allerlaatste keer is gehouden. Dat is op te ma ken uit het Gebruiksplan 2011 van Zeeland Airport. De vliegveldex ploitant heeft het evenement niet op de agenda staan voor komend jaar. In dat Gebruiksplan staat: 'naar het zich nu laat aanzien is in 2010 de laatste manifestatie Wings Wheels geweest en zal het evene ment niet meer worden georgani seerd'. Maar volgens Peter Geijsen, organi sator van Wings 8c Wheels (en lid van de Raad van Commissarissen van Zeeland Airport), is dat nog lang niet zeker. OVEZANDE - Stichting Landschaps beheer Zeeland en Natuurmonu menten knappen deze week het weeltje ten westen van de drie sprong Noldijk, Ambachtsheren- dijk en Brilletjesdijk bij Ovezande op. Er wordt onder meer beplanting gerooid en bagger en stronken ver wijderd. Hiermee is het project Historie van het water van start gegaan. De strijd tegen het water is in de Zak van Zuid-Beveland vooral zicht baar door diverse dijken en dijkele- menten bij kreken en welen. De welen zijn ontstaan bij dijkdoor braken. Er staan ook nog opknapbeurten op de rol voor welen in de Vlieg- uitpolder bij Kwadendamme, ten noorden van de Dierik Hoeve in Oudelande, aan de Noldijk in Nis- se en Nieuwlandsedijk en Uitslag polder in Heinkenszand. „Wat mij betreft gaat het door. Ik ben momenteel druk'bezig met het vinden van sponsors. Ik geef toe dat dat niet makkelijk is en dat we daar vorig jaar ook moeite mee hebben gehad, maar ik heb vorige week nog drie mogelijke sponso ren benaderd. Ik ben dus gewoon bezig met de voorbereiding. Dat er in het gebruiksplan iets anders staat, daar kan ik niks aan doen. Dat is door iemand anders geschre ven." Directeur Rob Gomersbach van Zeeland Airport is wel verantwoor delijk voor die tekst en wat hem betreft is dat juiste informatie. „Wings 8c Wheels is een zelfstandi ge stichting. Het is goed mogelijk dat die het opnieuw wil organise ren, maar dat moet wel met mede werking van Zeeland Airport. Er is nog geen verzoek ingediend. Meestal gebeurt dat zo'n half jaar van tevoren, nu dus ongeveer. Maar ik heb in formele zin nog niets gezien. Bovendien had het evenement afgelopen zomer geen geweldig resultaat. Dus ik zie het niet terugkeren." Wings 8c Wheels is een oldti mer-evenement met auto's en vliegtuigen. Het wordt sinds 2005 met Pinksteren gehouden op Vlieg veld Midden-Zeeland. De bedoeling was dat het evene ment zou uitgroeien tot het eerste grote spektakel van het zomersei zoen in Zeeland. Het lukte de stichting in 2009 niet genoeg spon sorgeld bijeen te krijgen. Daarom werd de luchtshow geschrapt. Uit eindelijk ging het evenement hele maal niet door vanwege een dode lijk ongeval op het vliegveld kort daarvoor. Dit jaar was er wél een Wings 8c Wheels. trucks diejdoor kem. rijden 1 -en Vlaamse Hide van de gr SAS VAN CENT - Met behulp van nieuwe technieken moet er een einde komen aan het doorgaande vrachtverkeer in Sas van Gent. In het kader van het Euregionale pro ject Grenzeloze Kanaalzone wordt daarvoor de komende jaren vier a vijf ton uitgetrokken. In Rieme, aan de westzijde van het Kanaal Gent-Terneuzen bij Zei- zate, is al een proef gaande met de nieuwe technieken. Ad Segers, pro- jectverantwoordelijke voor de Grenzeloze Kanaalzone bij de pro vincie Zeeland, spreekt van 'digita le vrachtwagensluizen'. „Bij het in rijden van de bebouwde kom wor den de wagens gedetecteerd. Het zelfde gebeurt als ze de kern uitrij den. Zo kan worden afgelezen of het om bestemmings- dan wel doorgaand verkeer gaat, afhanke lijk van de doorrijtijd." erlandse grens wil len doorgaand vrachtverkeer zo veel mogelijk uit de kernen weren. Auto's hoeven bijvoorbeeld niet per se over de Westkade in Sas van Gent te rijden om in Zelzate te komen. Ze kunnen ook de door gaande Tractaatweg aan de oostzij de van het Kanaal nemen, wat in kilometers wel 'om' kan zijn. Als het systeem is uitontwikkeld en aan beide zijden van de grens is geïnstalleerd, is het niet direct de bedoeling om boetes uit te delen, deelt Segers mee. Op de route Sas van Gent-Zelzate komen zeker digi tale vrachtwagensluizen. „Worden wagens gesignaleerd die de route als doorgaande route blijven ge bruiken, dan zullen wij de betrok ken vrachtbedrijven rechtstreeks benaderen", verklaart Segers. „We willen het eerst op een vriendelij ke manier aanpakken." door Rob Paardekam Na vier jaar zoeken is het Leger des Heils terug bij af. De organisatie wil dolgraag een dien stencentrum beginnen in de ge meente Tholen, maar heeft nog steeds geen geschikt pand gevon den. „We roepen nu de hulp in van de bevolking", zegt Rien Heij- boer. „Als dat niets oplevert, vrees ik dat het ophoudt." We schrijven 2006. Bij het Leger des Heils in Goes merken ze dat er steeds meer hulpvragen uit de ge meente Tholen komen. Reden om daar een dienstencentrum te be ginnen. Daarin moeten onder meer een raad- en daadbalie, een ontmoetingsruimte en een kring loopwinkel komen. Het Thoolse college reageert positief en stelt een startsubsidie van 25.000 euro beschikbaar. Dan begint de zoek tocht naar een pand. Het wordt een ware lijdensweg. Begin 2008 maakt het Leger be kend dat een locatie is gevonden: een loods aan de Sportlaan in Sint-Maartensdijk. Een jaar-later blijkt echter dat het college geen toestemming kan geven. Het be stemmingsplan staat de komst van een dienstencentrum niet toe. Begin dit jaar is er weer hoop als duidelijk wordt dat het Leger des Heils een pand aan de Haven kan huren van de gemeente. Het is aan de krappe kant, maar de christelij ke organisatie is al lang blij dat ze iets heeft gevonden. Omdat alles erop wijst dat het dienstencen trum na de zomer kan worden ge opend, wordt de tijdelijke raad- en daadbalie in het oude stadhuis van Tholen gesloten. Dan komt de gemeente echter met een beter plan: het Leger kan vijf jaar in het oude Haestinge. Blijd schap alom, want dat gebouw biedt meer ruimte dan het pand aan de Haven. De vreugde is ech ter van korte duur. Na de zomer maakt de gemeente bekend dat Haestinge al veel eerder wordt ge sloopt. „Daarmee is het voor ons geen optie meer", zegt Rien Heij- boer. „We moeten daar het nodige verbouwen. Dat doen we niet voor anderhalfjaar. De Haven is in middels ook geen optie meer, want daar heeft de gemeente ande re plannen mee. Na vier jaar zijn we dus terug bij af." Volgens Heijboer waren er voor zo wel de Haven als Haestinge al ver regaande afspraken met de ge meente gemaakt. De organisatie overweegt desondanks geen stap pen te ondernemen. „Wij zijn geen organisatie die graag in juridi sche conflicten verwikkeld raakt", stelt Heijboer. „Bovendien hebben we de gemeente nodig, ook als we weer iets nieuws vinden. Wij wil len de verstandhouding goed hou den." Teamleider Bram van de Sande concludeert, ondanks zijn teleur stelling, dat de gemeente zijn best heeft gedaan. „Alleen al uit het feit dat ze 25.000 euro beschikbaar heeft gesteld, kan je opmaken dat ze van goede wil is." Omdat de kans klein is dat de gemeente nog met een pand op de proppen komt, start het Leger zelf een wanhoopsoffen sief „We doen een beroep op de bevolking", stelt Heijboer. „We ho pen dat er iemand is met een ge schikt pand, die dat voor een schappelijke prijs aan ons wil ver huren. Wij zoeken iets tussen de tweehonderd en driehonderd vier kante meter, maar met minder kunnen we wellicht ook uit de voe ten." Het dienstencentrum komt bij voorkeur in Sint-Maartensdijk, omdat daar de meeste hulpvragen vandaan komen, maar dat is geen harde eis. De organisatie geeft zichzelf nog drie maanden de tijd. Als begin volgend jaar nog steeds geen pand is gevonden, wordt de zoektocht zo goed als zeker gestaakt. „Dan hebben we echt alles geprobeerd", besluit Van de Sande. Mensen die het Leger des Heils kunnen helpen, mogen hem bel len op nummer 06-10802629. <§(l GEZONDHElDSWINKELg ROGltrSitlGr Train het hele lichaam zonder spieren te overbelasten. Roeien versterkt de spieren en is een echte calorieën killer, u verbrandt wel 400 calorieën in een half uur! Middels de digitale computer worden roeibewegingen, calorieverbruik en tijdsduur gemeten. Uitgerust met instelbare weerstandniveaus om de training te intensiveren. Lichtgewicht, waardoor de roeimachine gemakkelijk op te bergen is. Belastbaar tot max. 100 kilo Lichtgewicht Eenvoudig zelf te monteren Comfortabele zitting op rolsysteem Normaal 179,95 Lezersprijs €139,95 www.pzc.nl/webwinkel Categorie /Gezondheid en Bewegen BON R0EITRAINER Hierbij bestel ik (aantal) x de Roeitrainer a 139,95* (55101) Inclusief verzendkosten van 4,50. Levertijd met bon 10 werkdagen. Levertijd webwinkel 2 werkdagen. Klantenservice: 0900 - 2021352 (€0,45 p.g.) Het is helaas niet mogelijk uw bestelling telefonisch of per mail door te geven. Om OV GEBOORTEDATUM Hierbij machtig ik Wegener Gezondheidswinkel om eenmalig het verschuldigde bedrag af te schrijven. BANK-/GIR0REKENING HANDTEKENING Stuur de volledig, in blokletters ingevulde, bon in een envelop naar Webwinkel, o.v.v. 'gezondheid en bewegen', Postbus 1090, 5004 BB Tilburg. De PZC gaat zoigvuldlgom met persoonsgegevens. Op alle informatie di I Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon van I treil u nadere informatie aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 28