Toekomst Wings
Wheels is ongewis
Leger des Heils
Digitale sluis ziet
PZC
201
OLDTIMERS Vliegveldexploitant ziet evenement niet terugkeren
Weeltje Noldijk
krijgt een flinke
opknapbeurt
DIENSTENCENTRUM
Het is nu of nooit. Het Leger des Heils
doet nog één poging om een geschikt
pand in de gemeente Tholen te vinden.
GRATIS
thuisbezorgd!
:X
dinsdag 26 oktober 2010
door Miriam van den Broek
ARNEMUIDEN - Het lijkt erop dat
het oldtimerevenement Wings
Wheels op Vliegveld Midden-Zee
land dit jaar voor de allerlaatste
keer is gehouden. Dat is op te ma
ken uit het Gebruiksplan 2011 van
Zeeland Airport. De vliegveldex
ploitant heeft het evenement niet
op de agenda staan voor komend
jaar.
In dat Gebruiksplan staat: 'naar
het zich nu laat aanzien is in 2010
de laatste manifestatie Wings
Wheels geweest en zal het evene
ment niet meer worden georgani
seerd'.
Maar volgens Peter Geijsen, organi
sator van Wings 8c Wheels (en lid
van de Raad van Commissarissen
van Zeeland Airport), is dat nog
lang niet zeker.
OVEZANDE - Stichting Landschaps
beheer Zeeland en Natuurmonu
menten knappen deze week het
weeltje ten westen van de drie
sprong Noldijk, Ambachtsheren-
dijk en Brilletjesdijk bij Ovezande
op.
Er wordt onder meer beplanting
gerooid en bagger en stronken ver
wijderd.
Hiermee is het project Historie
van het water van start gegaan. De
strijd tegen het water is in de Zak
van Zuid-Beveland vooral zicht
baar door diverse dijken en dijkele-
menten bij kreken en welen. De
welen zijn ontstaan bij dijkdoor
braken.
Er staan ook nog opknapbeurten
op de rol voor welen in de Vlieg-
uitpolder bij Kwadendamme, ten
noorden van de Dierik Hoeve in
Oudelande, aan de Noldijk in Nis-
se en Nieuwlandsedijk en Uitslag
polder in Heinkenszand.
„Wat mij betreft gaat het door. Ik
ben momenteel druk'bezig met
het vinden van sponsors. Ik geef
toe dat dat niet makkelijk is en dat
we daar vorig jaar ook moeite mee
hebben gehad, maar ik heb vorige
week nog drie mogelijke sponso
ren benaderd. Ik ben dus gewoon
bezig met de voorbereiding. Dat er
in het gebruiksplan iets anders
staat, daar kan ik niks aan doen.
Dat is door iemand anders geschre
ven."
Directeur Rob Gomersbach van
Zeeland Airport is wel verantwoor
delijk voor die tekst en wat hem
betreft is dat juiste informatie.
„Wings 8c Wheels is een zelfstandi
ge stichting. Het is goed mogelijk
dat die het opnieuw wil organise
ren, maar dat moet wel met mede
werking van Zeeland Airport. Er is
nog geen verzoek ingediend.
Meestal gebeurt dat zo'n half jaar
van tevoren, nu dus ongeveer.
Maar ik heb in formele zin nog
niets gezien. Bovendien had het
evenement afgelopen zomer geen
geweldig resultaat. Dus ik zie het
niet terugkeren."
Wings 8c Wheels is een oldti
mer-evenement met auto's en
vliegtuigen. Het wordt sinds 2005
met Pinksteren gehouden op Vlieg
veld Midden-Zeeland.
De bedoeling was dat het evene
ment zou uitgroeien tot het eerste
grote spektakel van het zomersei
zoen in Zeeland. Het lukte de
stichting in 2009 niet genoeg spon
sorgeld bijeen te krijgen. Daarom
werd de luchtshow geschrapt. Uit
eindelijk ging het evenement hele
maal niet door vanwege een dode
lijk ongeval op het vliegveld kort
daarvoor.
Dit jaar was er wél een Wings 8c
Wheels.
trucks
diejdoor kem. rijden 1
-en Vlaamse Hide van de gr
SAS VAN CENT - Met behulp van
nieuwe technieken moet er een
einde komen aan het doorgaande
vrachtverkeer in Sas van Gent. In
het kader van het Euregionale pro
ject Grenzeloze Kanaalzone wordt
daarvoor de komende jaren vier a
vijf ton uitgetrokken.
In Rieme, aan de westzijde van
het Kanaal Gent-Terneuzen bij Zei-
zate, is al een proef gaande met de
nieuwe technieken. Ad Segers, pro-
jectverantwoordelijke voor de
Grenzeloze Kanaalzone bij de pro
vincie Zeeland, spreekt van 'digita
le vrachtwagensluizen'. „Bij het in
rijden van de bebouwde kom wor
den de wagens gedetecteerd. Het
zelfde gebeurt als ze de kern uitrij
den. Zo kan worden afgelezen of
het om bestemmings- dan wel
doorgaand verkeer gaat, afhanke
lijk van de doorrijtijd."
erlandse
grens wil
len doorgaand vrachtverkeer zo
veel mogelijk uit de kernen weren.
Auto's hoeven bijvoorbeeld niet
per se over de Westkade in Sas
van Gent te rijden om in Zelzate
te komen. Ze kunnen ook de door
gaande Tractaatweg aan de oostzij
de van het Kanaal nemen, wat in
kilometers wel 'om' kan zijn. Als
het systeem is uitontwikkeld en
aan beide zijden van de grens is
geïnstalleerd, is het niet direct de
bedoeling om boetes uit te delen,
deelt Segers mee. Op de route Sas
van Gent-Zelzate komen zeker digi
tale vrachtwagensluizen. „Worden
wagens gesignaleerd die de route
als doorgaande route blijven ge
bruiken, dan zullen wij de betrok
ken vrachtbedrijven rechtstreeks
benaderen", verklaart Segers. „We
willen het eerst op een vriendelij
ke manier aanpakken."
door Rob Paardekam
Na vier jaar zoeken is het
Leger des Heils terug
bij af. De organisatie
wil dolgraag een dien
stencentrum beginnen in de ge
meente Tholen, maar heeft nog
steeds geen geschikt pand gevon
den. „We roepen nu de hulp in
van de bevolking", zegt Rien Heij-
boer. „Als dat niets oplevert, vrees
ik dat het ophoudt."
We schrijven 2006. Bij het Leger
des Heils in Goes merken ze dat er
steeds meer hulpvragen uit de ge
meente Tholen komen. Reden om
daar een dienstencentrum te be
ginnen. Daarin moeten onder
meer een raad- en daadbalie, een
ontmoetingsruimte en een kring
loopwinkel komen. Het Thoolse
college reageert positief en stelt
een startsubsidie van 25.000 euro
beschikbaar. Dan begint de zoek
tocht naar een pand. Het wordt
een ware lijdensweg.
Begin 2008 maakt het Leger be
kend dat een locatie is gevonden:
een loods aan de Sportlaan in
Sint-Maartensdijk. Een jaar-later
blijkt echter dat het college geen
toestemming kan geven. Het be
stemmingsplan staat de komst van
een dienstencentrum niet toe.
Begin dit jaar is er weer hoop als
duidelijk wordt dat het Leger des
Heils een pand aan de Haven kan
huren van de gemeente. Het is aan
de krappe kant, maar de christelij
ke organisatie is al lang blij dat ze
iets heeft gevonden. Omdat alles
erop wijst dat het dienstencen
trum na de zomer kan worden ge
opend, wordt de tijdelijke raad- en
daadbalie in het oude stadhuis van
Tholen gesloten.
Dan komt de gemeente echter met
een beter plan: het Leger kan vijf
jaar in het oude Haestinge. Blijd
schap alom, want dat gebouw
biedt meer ruimte dan het pand
aan de Haven. De vreugde is ech
ter van korte duur. Na de zomer
maakt de gemeente bekend dat
Haestinge al veel eerder wordt ge
sloopt. „Daarmee is het voor ons
geen optie meer", zegt Rien Heij-
boer. „We moeten daar het nodige
verbouwen. Dat doen we niet
voor anderhalfjaar. De Haven is in
middels ook geen optie meer,
want daar heeft de gemeente ande
re plannen mee. Na vier jaar zijn
we dus terug bij af."
Volgens Heijboer waren er voor zo
wel de Haven als Haestinge al ver
regaande afspraken met de ge
meente gemaakt. De organisatie
overweegt desondanks geen stap
pen te ondernemen. „Wij zijn
geen organisatie die graag in juridi
sche conflicten verwikkeld raakt",
stelt Heijboer. „Bovendien hebben
we de gemeente nodig, ook als we
weer iets nieuws vinden. Wij wil
len de verstandhouding goed hou
den."
Teamleider Bram van de Sande
concludeert, ondanks zijn teleur
stelling, dat de gemeente zijn best
heeft gedaan. „Alleen al uit het feit
dat ze 25.000 euro beschikbaar
heeft gesteld, kan je opmaken dat
ze van goede wil is."
Omdat de kans klein is
dat de gemeente nog
met een pand op de
proppen komt, start
het Leger zelf een wanhoopsoffen
sief „We doen een beroep op de
bevolking", stelt Heijboer. „We ho
pen dat er iemand is met een ge
schikt pand, die dat voor een
schappelijke prijs aan ons wil ver
huren. Wij zoeken iets tussen de
tweehonderd en driehonderd vier
kante meter, maar met minder
kunnen we wellicht ook uit de voe
ten." Het dienstencentrum komt
bij voorkeur in Sint-Maartensdijk,
omdat daar de meeste hulpvragen
vandaan komen, maar dat is geen
harde eis.
De organisatie geeft zichzelf nog
drie maanden de tijd. Als begin
volgend jaar nog steeds geen pand
is gevonden, wordt de zoektocht
zo goed als zeker gestaakt. „Dan
hebben we echt alles geprobeerd",
besluit Van de Sande.
Mensen die het Leger des Heils
kunnen helpen, mogen hem bel
len op nummer 06-10802629.
<§(l GEZONDHElDSWINKELg ROGltrSitlGr
Train het hele lichaam zonder spieren te overbelasten. Roeien
versterkt de spieren en is een echte calorieën killer, u verbrandt
wel 400 calorieën in een half uur! Middels de digitale computer
worden roeibewegingen, calorieverbruik en tijdsduur gemeten.
Uitgerust met instelbare weerstandniveaus om de training te
intensiveren. Lichtgewicht, waardoor de roeimachine gemakkelijk
op te bergen is. Belastbaar tot max. 100 kilo
Lichtgewicht
Eenvoudig zelf te monteren
Comfortabele zitting op rolsysteem
Normaal 179,95
Lezersprijs €139,95
www.pzc.nl/webwinkel
Categorie /Gezondheid en Bewegen
BON R0EITRAINER
Hierbij bestel ik
(aantal) x de Roeitrainer a 139,95* (55101)
Inclusief verzendkosten van 4,50. Levertijd met bon 10 werkdagen. Levertijd webwinkel 2
werkdagen. Klantenservice: 0900 - 2021352 (€0,45 p.g.) Het is helaas niet mogelijk uw bestelling
telefonisch of per mail door te geven.
Om OV
GEBOORTEDATUM
Hierbij machtig ik Wegener Gezondheidswinkel om eenmalig het
verschuldigde bedrag af te schrijven.
BANK-/GIR0REKENING
HANDTEKENING
Stuur de volledig, in blokletters ingevulde, bon in een envelop naar Webwinkel,
o.v.v. 'gezondheid en bewegen', Postbus 1090, 5004 BB Tilburg.
De PZC gaat zoigvuldlgom met persoonsgegevens. Op alle informatie di
I Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon van
I treil u nadere informatie aan.