'Hij heeft heel veel geluk gehad' Goes bekijkt manco's 18 Extra politiecontrole na incidenten Rilland Eerdere missers werden bijgeschaafd rp www.pzc.nl/webwinkel dinsdag 26 oktober 2010 SSfiS door Raymond de Frel RILLAND - In Rilland zal extra wor den gecontroleerd door de politie naar aanleiding van een aantal inci denten. Dat heeft burgemeester Jan Huisman gisteren gezegd. Het is de laatste tijd onrustig in en rond Rilland. Er was een inbraak in de voetbalkantine en de tennis- kantine. Die laatste brandde vorige week tot de grond af, bij de ten nisclub wordt uitgegaan van brand stichting. Volgens Huisman zijn er ook vechtpartijtjes geweest bij twee cafés. Daar waren Polen bij betrokken. In de Spar-supermarkt in Rilland is in de nacht van zondag op maandag voor de tweede keer in een maand ingebroken. Net als in de nacht van 11 op 12 oktober ging het de inbrekers om sigaretten. De buit was een stuk minder dan de vorige keer. „Ze zijn vermoede lijk gestoord. Bovendien hadden we alle sloffen sigaretten op een andere plek bewaard. Ze hebben dus alleen losse pakjes meegeno men", zegt supermarkteigenaar Carlo de Neve. De schade van de eerste inbraak was net hersteld. „We hebben of fertes opgevraagd voor camerabe waking." Net-als De Neve zijn ook zijn medewerkers geschokt door de tweede inbraak in korte tijd. „Er gebeurt op dit moment heel veel in Rilland. Het moet nu maar eens stoppen." door Luc Oggel OUDELANDE - Toen Cees Goense (75) uit Oudelande vorige week in de PZC las over de zoektocht naar de B24 Amerikaanse bommenwer per die op 18 september 1944 bij Heinkenszand was neergehaald, ging er een lampje branden. De Britse piloot die tijdelijk zat onder gedoken op de boerderij van zijn ouders, was één van de twee inzit tenden die waren ontsnapt. Goense was destijds 10 jaar oud, maar weet zich alles nog goed te herrinneren. „De Duitsers hebben echt razzia's gehouden om hem te vinden. Het gebied was een Duits kamp, het was dus een schande dat ze die piloot op klaarlichte dag niet te pakken kregen." Er werd aangekondigd dat wan neer hij zou worden gevonden, de betreffende familie zou worden ge fusilleerd. De familie Goense woonde in een grote boerderij in 's-Gravenpolder. „Ze hebben twee keer bij ons gezocht, de eerste keer zat die Brit in Hoedekenskerke. Maar uit angst probeerde iedereen hem ergens anders onder te breng en. Mijn vader vond dat je zo ie- door Frank Balkenende mand gewoon moest helpen en toen heeft hij twee weken op een zolder van een schuurtje op ons erf gezeten. De Duitsers hebben de schuur doorzocht, maar niet op het zoldertje gekeken. „Mijn ouders hadden het trapje er naar toe weggehaald. Maar hij en wij hebben heel veel geluk gehad dat hij niet is gevonden." De weduwe van burgemeester Pru nus ontfermde zich daarna over de militair. „Zij was al tachtig en wilde niet dat wij het risico liepen te worden omgebracht", zegt Goense. De militair is later via vluchtroutes teruggegaan naar En geland. Hoe de Brit heette, weet Goense niet meer. „Hij heeft nog wel eens geschreven, maar, die brief hebben we niet meer. Nie mand sprak Engels, dus het con tact verwaterde." Vader Gerrit Goense kreeg na de oorlog onder meer een bedankcer- tificaat van opperbevelhebber Dwight D. Eisenhower, namens de Amerikaanse president. Een bij zonder document, al staat er niet Goense maar Hoense. „Ik ben de enige die dit verhaal nog kan ver tellen", zegt Cees Goense. De gemeente Goes gaat na of vrachtwagens wel goed kunnen draaien op het nieuwe verkeers plein in Ringbaan-West. Ook de veiligheid van fietsers wordt nog eens extra bekeken. Dat zegt wethouder Loes Meeuwis- se (WD, verkeer) in een voorlopi ge reactie op schriftelijke vragen van de fractie van SGP/ Christen unie. De fractie heeft zich vastgebe ten in wat formeel de 'keerlus' heet. Het plein waar Troelstralaan-Ring- baan-Westerstraat samenkomen, is de opvolger van een kruising met verkeerslichten. Desondanks was het een relatief onveilig kruis punt. Met name fietsers negeerden nogal eens het rode licht, wat leid de tot een aantal aanrijdingen. De kruising werd dan ook als 'grey spot' aangemerkt: op basis van het aantal ongevallen een kruising met een verhoogd ongevallenrisi co. Het Goese ontwerp is geënt op een verkeersplein in Hilversum. Het is een ovaal plein geworden, met korte afslagen richting Goese Polder en Westerstraat. Voor lange re trucks soms een hindernis, stel de de SGP/CU vorige week don derdag tijdens een praktijkproef vast. Ze moeten heel goed rechts houden als ze linksaf de Troelstra- laan willen inrijden. Tijdens de proef, waaraan twee instructeurs van Verkeersschool Dek deelna men, kon een truck met oplegger echter de bocht niet ronden. Te krap, oordeelde de SGP/CU-frac- tie. Het belemmert tevens de ver- keersdoorstroming op de ring baan. Volgens reacties van inwo ners die de fractie verzamelde, leidt het soms ook tot hachelijke toestanden op Ringbaan-West. Een Goesenaar: „Ik werd zojuist bijna gecrasht door een linksafslaan- de vrachtwagen die de bocht niet kon nemen en plotseling achteruit de Ringbaan opkwam. De vrachtwagen kwam vanaf de ZLM en wilde de Troelstralaan opdraaien." Een ander merkt op dat het ver keersplein te lang is gemaakt, waar door de bochten voor afslaand ver keer te kort en te scherp zijn. „Het zou misschien al helpen als de twee dwarsdoorsteken meer naar el kaar toe worden gebracht." Vrachtwagenchauffeurs vinden de rijbanen op het verkeersplein te smal. „Plaats in de platgereden ber men alstublieft geen verdere obsta kels. Met veel moeite kunnen we nu nog onze op Houtkade geproduceer de funderingsmachine aan- en afvoe ren met diepladers. Verdere obstakels belemmeren onze bedrijfsvoering op een geweldige manier." Een ander punt is de fietsvei- ligheid. Dat ligt voor een be langrijk deel aan de fietsers zelf Sommige komen vanaf sport park 't Schenge en vinden het tun neltje te ver omrijden. Daarom ste ken ze schuin de ringbaan over, met alle risico's vandien. Daarnaast wordt de oversteek plaats die het dichtst bij het verkeersplein ligt, als onveilig erva ren. Auto's die vanaf de ringbaan komen, zitten net in de bocht en moeten dan ook op kruisende fiet sers letten. De andere oversteek plaats is door bosschages slecht te overzien, hebben inwoners de SGP/Christenunie gemeld. De fractie stelt zes vragen over de knelpunten. Hoe wel het college van burge meester en wethouders die vragen nog moet beantwoorden, geeft wethouder Meeuwisse in een voor lopige reactie aan dat het verkeers plein nog eens goed onder de loep wordt genomen. „Zeker de ge noemden problemen met het af slaan vrachtwagenverkeer zullen we nog eens goed bekijken." Meeuwisse zegt dat het verkeers plein is 'getest' door medewerkers van de afdeling openbare ruimte, die aan de Troelstralaan huist. Elke dag rijden ze met vrachtwagens en bedrijfbussen de kruising over. „Volgens hen zijn de bochten wel te ronden, ook door vrachtwa gens. Maar goed, misschien moe ten we alle details nog eens nalo pen, ook de fietsveiligheid, al is ge drag moeilijk te beïnvloeden. Wel kunnen we nagaan of de route ver der kan worden verbeterd." De wethouder onderstreept dat het verkeersplein 'wel voldoet'. „De doorstroming is verbeterd, waarbij je die wel moet vergelijken met de oude situatie met verkeers lichten. Door het tunneltje is ook de fietsveiligheid toegenomen." door Frank Balkenende Wethouder Loes Meeu wisse wil het nieuwe verkeersplein geen mis kleun noemen, ook al is er kritiek op. Het voldoet volgens haar aan de doelen: een veiligere kruising voor fietsers en een betere door stroming op de ringbaan. Toch heeft Goes niet altijd een ge lukkige hand in de aanleg van veili ge kruisingen en wegen. Een be kend voorbeeld is het Marconige- bied. Dat werd ooit totaal op nieuw ingericht, met een fietspad dat op de twee rotondes van de ene naar de kant slingerde. Vol gens verkeersdeskundigen zou dat de fietsveiligheid juist bevorderen, maar in de praktijk voelden fiet sers zich juist onveilig omdat ze als een soort verkeersremmer fungeer den. Dankzij de vele, erg steile drempels in de straat gebeurden er echter weinig ongelukken. Niettemin besloot de gemeente raad fietsers voorrang te geven op de rotondes. Verder kregen de fiets paden een rode kleur. Een vrijlig- gend fietspad vond de gemeente raad te duur. Een ander voorbeeld is de rotonde Nansenplein (bij McDonald's). Na dat er een scholiere was omgeko men, zegde het college van B 8c W fietstunneltjes toe. Die liggen er vanwege finarfciële en strategische overwegingen nog steeds niet. Wel is de rotonde aangepakt. Fietsver- keer kan nu langs twee zijden de stad uitrijden. Op de rotonde gaan lichten in het wegdek knipperen als er een fietsers op het pad aan de noordzijde nadert. Doordat het fietspad een haakse bocht maakt bij de rotonde, is voor bestuurders moeilijk te zien of er een fietser na dert. Bovendien kunnen fietsers uit tegengestelde richtingen de ro tonde oversteken. Volgens wethou der Meeuwisse werkt de heringe richte rotonde wel. „Er doen zich nauwelijks incidenten voor." Kees Goense met het certificaat dat zijn vader namens de Amerikaanse pre sident kreeg van opperbevelhebber Eisenhower. foto Ronald den Dekker Digitaliseren van uw oude LP's De Powerplay LP is een USB platenspeler waarmee u zeer eenvoudig uw vinyl kunt overzetten naar uw PC of MAC met de bijgeleverde USB kabel. Zo zorgt u ervoor dat uw LP's en singles gedigitaliseerd Worden en de kwaliteit gewaarborgd blijft. Met de bijgeleverde software is het kinderspel om de tracks te importeren in iTunes en kunt u ze beluisteren met de iPod/iPhone. De Powerplay LP krijgt zijn voeding vanuit de PC/Mac en kan ook gebruikt worden met alle Laptops. Voor meer informatie kunt u terecht in onze webwinkel. Adviesprijs €69,- Lezersprijs €49,-* *exclusief 5,95 verzendkosten categorie diversen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 26