'Hij heeft heel
veel geluk gehad'
Goes bekijkt manco's
18
Extra politiecontrole
na incidenten Rilland
Eerdere missers werden bijgeschaafd
rp
www.pzc.nl/webwinkel
dinsdag 26 oktober 2010
SSfiS
door Raymond de Frel
RILLAND - In Rilland zal extra wor
den gecontroleerd door de politie
naar aanleiding van een aantal inci
denten. Dat heeft burgemeester
Jan Huisman gisteren gezegd.
Het is de laatste tijd onrustig in en
rond Rilland. Er was een inbraak
in de voetbalkantine en de tennis-
kantine. Die laatste brandde vorige
week tot de grond af, bij de ten
nisclub wordt uitgegaan van brand
stichting. Volgens Huisman zijn er
ook vechtpartijtjes geweest bij
twee cafés. Daar waren Polen bij
betrokken.
In de Spar-supermarkt in Rilland
is in de nacht van zondag op
maandag voor de tweede keer in
een maand ingebroken. Net als in
de nacht van 11 op 12 oktober ging
het de inbrekers om sigaretten.
De buit was een stuk minder dan
de vorige keer. „Ze zijn vermoede
lijk gestoord. Bovendien hadden
we alle sloffen sigaretten op een
andere plek bewaard. Ze hebben
dus alleen losse pakjes meegeno
men", zegt supermarkteigenaar
Carlo de Neve.
De schade van de eerste inbraak
was net hersteld. „We hebben of
fertes opgevraagd voor camerabe
waking." Net-als De Neve zijn ook
zijn medewerkers geschokt door
de tweede inbraak in korte tijd.
„Er gebeurt op dit moment heel
veel in Rilland. Het moet nu maar
eens stoppen."
door Luc Oggel
OUDELANDE - Toen Cees Goense
(75) uit Oudelande vorige week in
de PZC las over de zoektocht naar
de B24 Amerikaanse bommenwer
per die op 18 september 1944 bij
Heinkenszand was neergehaald,
ging er een lampje branden. De
Britse piloot die tijdelijk zat onder
gedoken op de boerderij van zijn
ouders, was één van de twee inzit
tenden die waren ontsnapt.
Goense was destijds 10 jaar oud,
maar weet zich alles nog goed te
herrinneren. „De Duitsers hebben
echt razzia's gehouden om hem te
vinden. Het gebied was een Duits
kamp, het was dus een schande
dat ze die piloot op klaarlichte dag
niet te pakken kregen."
Er werd aangekondigd dat wan
neer hij zou worden gevonden, de
betreffende familie zou worden ge
fusilleerd. De familie Goense
woonde in een grote boerderij in
's-Gravenpolder. „Ze hebben twee
keer bij ons gezocht, de eerste keer
zat die Brit in Hoedekenskerke.
Maar uit angst probeerde iedereen
hem ergens anders onder te breng
en. Mijn vader vond dat je zo ie-
door Frank Balkenende
mand gewoon moest helpen en
toen heeft hij twee weken op een
zolder van een schuurtje op ons
erf gezeten. De Duitsers hebben
de schuur doorzocht, maar niet op
het zoldertje gekeken. „Mijn
ouders hadden het trapje er naar
toe weggehaald. Maar hij en wij
hebben heel veel geluk gehad dat
hij niet is gevonden."
De weduwe van burgemeester Pru
nus ontfermde zich daarna over
de militair. „Zij was al tachtig en
wilde niet dat wij het risico liepen
te worden omgebracht", zegt
Goense. De militair is later via
vluchtroutes teruggegaan naar En
geland. Hoe de Brit heette, weet
Goense niet meer. „Hij heeft nog
wel eens geschreven, maar, die
brief hebben we niet meer. Nie
mand sprak Engels, dus het con
tact verwaterde."
Vader Gerrit Goense kreeg na de
oorlog onder meer een bedankcer-
tificaat van opperbevelhebber
Dwight D. Eisenhower, namens
de Amerikaanse president. Een bij
zonder document, al staat er niet
Goense maar Hoense. „Ik ben de
enige die dit verhaal nog kan ver
tellen", zegt Cees Goense.
De gemeente Goes gaat
na of vrachtwagens wel
goed kunnen draaien
op het nieuwe verkeers
plein in Ringbaan-West. Ook de
veiligheid van fietsers wordt nog
eens extra bekeken.
Dat zegt wethouder Loes Meeuwis-
se (WD, verkeer) in een voorlopi
ge reactie op schriftelijke vragen
van de fractie van SGP/ Christen
unie. De fractie heeft zich vastgebe
ten in wat formeel de 'keerlus'
heet.
Het plein waar Troelstralaan-Ring-
baan-Westerstraat samenkomen,
is de opvolger van een kruising
met verkeerslichten. Desondanks
was het een relatief onveilig kruis
punt. Met name fietsers negeerden
nogal eens het rode licht, wat leid
de tot een aantal aanrijdingen. De
kruising werd dan ook als 'grey
spot' aangemerkt: op basis van het
aantal ongevallen een kruising
met een verhoogd ongevallenrisi
co.
Het Goese ontwerp is geënt op
een verkeersplein in Hilversum.
Het is een ovaal plein geworden,
met korte afslagen richting Goese
Polder en Westerstraat. Voor lange
re trucks soms een hindernis, stel
de de SGP/CU vorige week don
derdag tijdens een praktijkproef
vast. Ze moeten heel goed rechts
houden als ze linksaf de Troelstra-
laan willen inrijden. Tijdens de
proef, waaraan twee instructeurs
van Verkeersschool Dek deelna
men, kon een truck met oplegger
echter de bocht niet ronden. Te
krap, oordeelde de SGP/CU-frac-
tie. Het belemmert tevens de ver-
keersdoorstroming op de ring
baan. Volgens reacties van inwo
ners die de fractie verzamelde,
leidt het soms ook tot hachelijke
toestanden op Ringbaan-West.
Een Goesenaar: „Ik werd zojuist
bijna gecrasht door een linksafslaan-
de vrachtwagen die de bocht niet
kon nemen en plotseling achteruit de
Ringbaan opkwam. De vrachtwagen
kwam vanaf de ZLM en wilde de
Troelstralaan opdraaien."
Een ander merkt op dat het ver
keersplein te lang is gemaakt, waar
door de bochten voor afslaand ver
keer te kort en te scherp zijn.
„Het zou misschien al helpen als de
twee dwarsdoorsteken meer naar el
kaar toe worden gebracht."
Vrachtwagenchauffeurs vinden de
rijbanen op het verkeersplein te
smal. „Plaats in de platgereden ber
men alstublieft geen verdere obsta
kels. Met veel moeite kunnen we nu
nog onze op Houtkade geproduceer
de funderingsmachine aan- en afvoe
ren met diepladers. Verdere obstakels
belemmeren onze bedrijfsvoering op
een geweldige manier."
Een ander punt is de fietsvei-
ligheid. Dat ligt voor een be
langrijk deel aan de fietsers
zelf Sommige komen vanaf sport
park 't Schenge en vinden het tun
neltje te ver omrijden. Daarom ste
ken ze schuin de ringbaan over,
met alle risico's vandien.
Daarnaast wordt de oversteek
plaats die het dichtst bij het
verkeersplein ligt, als onveilig erva
ren. Auto's die vanaf de ringbaan
komen, zitten net in de bocht en
moeten dan ook op kruisende fiet
sers letten. De andere oversteek
plaats is door bosschages slecht te
overzien, hebben inwoners de
SGP/Christenunie gemeld.
De fractie stelt zes vragen
over de knelpunten. Hoe
wel het college van burge
meester en wethouders die vragen
nog moet beantwoorden, geeft
wethouder Meeuwisse in een voor
lopige reactie aan dat het verkeers
plein nog eens goed onder de loep
wordt genomen. „Zeker de ge
noemden problemen met het af
slaan vrachtwagenverkeer zullen
we nog eens goed bekijken."
Meeuwisse zegt dat het verkeers
plein is 'getest' door medewerkers
van de afdeling openbare ruimte,
die aan de Troelstralaan huist. Elke
dag rijden ze met vrachtwagens en
bedrijfbussen de kruising over.
„Volgens hen zijn de bochten wel
te ronden, ook door vrachtwa
gens. Maar goed, misschien moe
ten we alle details nog eens nalo
pen, ook de fietsveiligheid, al is ge
drag moeilijk te beïnvloeden. Wel
kunnen we nagaan of de route ver
der kan worden verbeterd."
De wethouder onderstreept dat
het verkeersplein 'wel voldoet'.
„De doorstroming is verbeterd,
waarbij je die wel moet vergelijken
met de oude situatie met verkeers
lichten. Door het tunneltje is ook
de fietsveiligheid toegenomen."
door Frank Balkenende
Wethouder Loes Meeu
wisse wil het nieuwe
verkeersplein geen mis
kleun noemen, ook al is er kritiek
op. Het voldoet volgens haar aan
de doelen: een veiligere kruising
voor fietsers en een betere door
stroming op de ringbaan.
Toch heeft Goes niet altijd een ge
lukkige hand in de aanleg van veili
ge kruisingen en wegen. Een be
kend voorbeeld is het Marconige-
bied. Dat werd ooit totaal op
nieuw ingericht, met een fietspad
dat op de twee rotondes van de
ene naar de kant slingerde. Vol
gens verkeersdeskundigen zou dat
de fietsveiligheid juist bevorderen,
maar in de praktijk voelden fiet
sers zich juist onveilig omdat ze als
een soort verkeersremmer fungeer
den. Dankzij de vele, erg steile
drempels in de straat gebeurden er
echter weinig ongelukken.
Niettemin besloot de gemeente
raad fietsers voorrang te geven op
de rotondes. Verder kregen de fiets
paden een rode kleur. Een vrijlig-
gend fietspad vond de gemeente
raad te duur.
Een ander voorbeeld is de rotonde
Nansenplein (bij McDonald's). Na
dat er een scholiere was omgeko
men, zegde het college van B 8c W
fietstunneltjes toe. Die liggen er
vanwege finarfciële en strategische
overwegingen nog steeds niet. Wel
is de rotonde aangepakt. Fietsver-
keer kan nu langs twee zijden de
stad uitrijden. Op de rotonde gaan
lichten in het wegdek knipperen
als er een fietsers op het pad aan
de noordzijde nadert. Doordat het
fietspad een haakse bocht maakt
bij de rotonde, is voor bestuurders
moeilijk te zien of er een fietser na
dert. Bovendien kunnen fietsers
uit tegengestelde richtingen de ro
tonde oversteken. Volgens wethou
der Meeuwisse werkt de heringe
richte rotonde wel. „Er doen zich
nauwelijks incidenten voor."
Kees Goense met het certificaat dat zijn vader namens de Amerikaanse pre
sident kreeg van opperbevelhebber Eisenhower. foto Ronald den Dekker
Digitaliseren van uw oude LP's
De Powerplay LP is een USB platenspeler waarmee u zeer
eenvoudig uw vinyl kunt overzetten naar uw PC of MAC met
de bijgeleverde USB kabel. Zo zorgt u ervoor dat uw LP's en
singles gedigitaliseerd Worden en de kwaliteit gewaarborgd
blijft. Met de bijgeleverde software is het kinderspel om de
tracks te importeren in iTunes en kunt u ze beluisteren met
de iPod/iPhone. De Powerplay LP krijgt zijn voeding vanuit de
PC/Mac en kan ook gebruikt worden met alle Laptops.
Voor meer informatie kunt u terecht in onze webwinkel.
Adviesprijs €69,-
Lezersprijs €49,-*
*exclusief 5,95 verzendkosten
categorie diversen