Een slotconcert met
Festival is toegankelijker
Veldzicht is keurig wit
i6l
Derde Zeeland Agenda staat vol met
feiten en weetjes over Zeeland
zeeland
in de
vorige
eeuw
maandag 25 oktober 2010
In de rubriek raadkaart aandacht voor kastelen en landhuizen. Uit de se
rie kaarten van Hans Lindenbergh brengen we buitenplaatsen en adellij
ke behuizingen in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We
zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verha
len over de vakantieplek, toen en nu.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de
PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon.
Ik denk de oplossing te weten.
Volgens mij is het Huize Veld
zicht te Colijnsplaat, schrijft
Tom van der Klooster uit 's-Gra
venpolder. Van der Klooster heeft
juist gedacht.
Voor Marie Verhulst-Scherp uit
Colijnsplaat was de raadkaart van
vorige week een eenvoudige. Die
doet haar terugdenken aan haar
jeugd. „De kaart van vorige week
is een foto van Veldzicht. Een land
huis bij Colijnsplaat, gelegen aan
de Colijnsplaatseweg ongeveer een
kilometer buiten het dorp. Mijn
moeder heeft er gewerkt, ik heb er
vaak gespeeld."
Erik Schrijver uit 's-Gravenpolder
deelt mee dat het huis is ontwor
pen door architect L.P. de l'Annee
de Betrancourt in opdracht van
P.C. Swemer.
Kees Stevense uit Middelburg
weet ook uit welk jaar de woning
stamt. „De boerenwoning werd ge
bouwd in 1839, de bewoners wa
ren het echtpaar Pieter Cornelis
Swemer en Martijntje Breen. De
eerste steen van de woning is ge
legd door Catharina Magdalena
Swemer, het driejarig dochtertje
van de eigenaar. Pieter Swemer
was onder andere boekhouder van
de meestoof De Hoop op Geers-
dijk. Latere bewoners van Veld
zicht waren de families P. de Dreu
en Van der Weele."
Aloys Sponselee uit Sas van Gent
vroeg zich af of Veldzicht nog wel
bestaat. „Van de week was ik op
weg naar Rotterdam voor het WK
turnen én dan kom je bijna langs
Colijnsplaat." In het Noord-Beve-
landse dorp wees een voorbijgan
ger Sponselee de weg naar Huize
Veldzicht. De Sassenaar arriveerde
uiteindelijk op de kruising Noord-
langeweg en Colijnsplaatseweg.
„Daar trof ik een boerderij woning
aan met op het toegangshek de
naam VELD ZICHT. De woning is
nu keurig wit, het afdakje boven
de voordeur is verdwenen, de bo
men staan er niet meer, maar voor
de rest..."
Winnaars waardebonnen: Tom van der
Klooster in 's-Gravenpolder, Marie Ver
hulst-Scherp in Colijnsplaat en Peter de
Rooij in Kloetinge.
KLASSIEKE MUZIEK Concert van Sinfonia Rotterdam sluit de 22e editie
door Jeanette Vergouwen
Het slotconcert van
het Festival van
Zeeuwsch-Vlaande-
ren 2010 kreeg de ti
tel Klassiek en Wijn
mee. Na afloop van de uitvoering
konden belangstellenden proeven
van verschillende wijnen en zo
werd het festival geestrijk afgeslo
ten.
Als recensent kom je echter voor
de muziek. Net als bij wijnen
bleek niet elk onderdeel van supe
rieure kwaliteit. Ronald Brautigam
heeft een naam op te houden en
staat te boek als specialist. Het is
echt een feest om te luisteren naar
zijn cd met de sonates van Mozart.
Zijn vertolking van diens 17de pia
noconcert liet echter te wensen
over. Was het nu de stenen ruimte
of de schijnbaar weinig geïnteres
seerde houding van Brautigam?
Hij speelde alles van blad en excel
leerde niet in de cadensen. Het or
kest begeleidde hoekig en speelde
regelmatig te weinig genuanceerd
en te hard. Deze interpretatie was
een echte tegenvaller.
De wereldpremière van All you do
is mathematics van de Poolse com
ponist Jarolaw Plonka die studeert
aan Codarts Conservatorium Rot
terdam, was een muzikale verras
sing. Het doel van dit werk was
het maken van een brug tussen
Mozart en Haydn. Het was geen
brug, het was een eigen bouw
werk dat absoluut meer gespeeld
mag worden. De compositie ge
schreven voor strijkers zit vol melo
dieuze zinnen en alle mogelijkhe
den van de instrumenten worden
gebruikt (flageolet, staccato, het
slaan op de snaren en glijdend ge
streken tonen).
Af en toe paste Plonka het princi
pe van het concerto grosso toe en
waren interessante passages te ho
ren, gebracht door enkele strijkers.
Het geheel was spannend, geen
verwachte atonale muziek, maar
mooi klinkende lijnen en interes
sante samenklanken. Het werk
werd door het orkest met (in) span
ning vertolkt en vormde daardoor
ook het hoogtepunt van het con
cert.
De symfonie nr. 83 in G van Jo
seph Haydn kreeg als bijnaam La
Poule. Dit is te danken aan het
tweede thema uit het Allegro Spiri-
tuoso, het gepunte ritme sugge
reert het getrippel en het gekakel
van kippen. Deze symfonie zit vol
contrasten met een afwisseling
van brede melodieën, heftige erup
ties van klank en zelfs een Menuet
dat meer aan een boerendans doet
denken. Het werk verdiende een
meer genuanceerde en speelsere
uitvoering.
door Jeanette Vergouwen
Het festival bood een grote
diversiteit en daarom is
het geslaagd. De concer
ten waren over het algemeen goed
bezet, zelfs drie maal uitverkocht.
Er was waardering van het publiek
en de sponsors hebben dit jaar
meer gebruikgemaakt van hun
vrije plaatsen. Een goede basis
voor de toekomst", stelt Rinus
Meesen van het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Hij denkt ook dat het thema: de
Klankkleur van Zeeland aangesla
gen is. „In deze crisistijd is het be
langrijk een thema dicht bij huis
te nemen. Ik denk trouwens dat
het festival meer naamsbekend
heid heeft gekregen en daar heeft
het openlucht concert zeker aan
mee geholpen."
Het thema voor de 23ste editie
staat nog niet vast. Meesen denkt
aan Passie, een thema waar hij
nog alle kanten mee uit kan.
Ook het bestuur is tevreden. „Het
festival is gemakkelijk toegankelijk
gemaakt en het aanbod was afwis
selend. Wei willen we in de toe
komst met name letten op de kwa
liteit en de exclusiviteit. Het pu
bliek moet een super hoogstaand
festival voorgeschoteld worden
met excellente concerten. De speer
punten: Openlucht concert als pro
motie en programmeren van grote
orkesten, blijven overeind. Af en
toe ook eens iets hedendaags zou
aantrekkelijk zijn."
Een trouwe bezoeker van het festi
val vertelt dat hij blij is met de di
versiteit en vindt het prima dat er
grote orkesten komen. „Maar nu
eens andere orkesten en andere di
rigenten. Ook mag er van mij wat
meer vocale inbreng komen. Voor
mij waren de hoogtepunten The
Gents en de Eef van Breengroep.
Ook het openlucht concert was
aangenaam. Maar dan misschien
op andere locatie."
Het idee om het festival meer te
door Reroé Schröer
Het is al weer de derde keer
dat Marco Evenhuis zijn
Zeeland Agenda presen
teert. Een agenda op As-formaat
met foto's en korte tekstjes van
'vergeten' Zeeuwse weetjes.
Zeer uiteenlopende weetjes, van
een recept voor bierpap tot een
kousentuun.
Wie de Zeeland Agenda's bewaart
bouwt in feite aan een naslagwerk
vol feiten over Zeeland, geeft Even
huis aan.
Hij voegt er aan toe dat hij het he
le jaar door aan de agenda werkt.
In het dagelijks leven maakt hij
korte aantekeningen en schetsjes
over onbekende Zeeuwse onder
werpen. Een kwestie van het hele
jaar goed 0111 me heen kijken, ver
telt hij. „Ik kan op deze manier
nog wel tien jaar door."
De agenda is niet allèen leuk voor
'vreemden' die wat meer over Zee
land weten. Er staan genoeg din
gen in die ook voor geboren en ge
togen Zeeuwen nog onbekend
zijn.
Foto's van mooie plekjes in Zee
land worden afgewisseld met ingre
diënten voor echte Zeeuwse recep
ten of details.
De Zeeland Agenda is een echte
agenda. Dus ook de Duitse school
vakanties staan er in. Evenals de
minimum vismaten en de getijde
tabel van Vlissingen en Breskens
voor het hele jaar.
Evenhuis heeft de agenda gemaakt
samen met zijn compagnon Jan
van Broekhoven.
Grafisch Bedrijf Pieters uit Groede
zorgt voor het drukwerk en de uit
gave.
De uitgever richt zich met de agen
da ook op de zakelijke markt.
Zeeland Agenda 2011, Marco Even-
huis en Jan van Broekhoven.
Uitgave Grafisch Bedrijf Pieters
Groede.
Prijs: 11,90 euro.
Het Sinfonia Rotterdam met Ronald