iuto5
Geheim wapen in de oorlog
Mercedes CLS wat
stoerder
vrijdag 22 oktober 2010
KLASSIEKER Menno van der Hoek en zijn Tatra 603 uit 1968
door Lucas Boot
Achter het Ijzeren Gordijn
stond na de Tweede We
reldoorlog de auto-indus
trie onder staatstoezicht. De Come
con (de communistische economi
sche raad) stelde duidelijke regels
op. In het voormalige Tsjecho-Slo-
wakije moest Skoda zich richten
op personenauto's, Tatra op
vrachtwagens.
Tatra deed haar beklag en mocht
uiteindelijk ook luxe regeringsau
to's produceren. En jawel, dat
werd deze 603 (1956 -1975). Een bij
zonder ding vanwege z'n niet te
missen gestroomlijnde vormge
ving en opmerkelijke techniek.
Achterin ligt in dit exemplaar bij
voorbeeld een luchtgekoelde acht
cilinder met een inhoud van
'maar' 2,5 liter. Verrassend weinig
slagvolume voor zo'n blok. „De
motor biedt natuurlijk wel veel
comfort", vertelt Menno van der
Hoek uit Ulvenhout, eigenaar van
deze 603 uit t968. Hij raakte tij
dens bezoeken aan het voormalige
Oostblok gefascineerd door het ex
centrieke lijnenspel van de model
len achter het gordijn. „Deze 603
laat ook zien dat ze in het Oost
blok heel behoorlijke auto's kon
den bouwen. Daar liepen de ont
wikkelingen echt niet achter. Kijk
naar de stroomlijning, daar was Ta
tra al voor de oorlog mee bezig."
Zo zou de 603 zelfs een vergelijkba
re luchtweerstand hebben als een
Audi roo uit de jaren tachtig.
Tijd voor een ritje. Gelukkig zijn
de wegen kurkdroog. „Met nat
weer is een Tatra staartlastig, want
de massa zit voor het grootste deel
achterin - versnellingsbak, motor
en aandrijving. De benzinetank zit
wel voorin. In Tsjechië luidt daar
om het gezegde dat een Tatra het
meest geheime wapen was tegen
Duitse officieren. Die reden in de
oorlog graag in in beslag genomen
Tatra's. Zij waren gewend aan een
andere configuratie, met alle gevol
gen (ongevallen, red.) van dien."
Tijdens de rit houdt Van der Hoek
de 603 prima op koers. Opvallend
is het gemak waarmee de Tsjech
meekomt met het moderne ver
keer. Zelfs met snelwegen heeft de
603 geen moeite. Dankzij die soe
pele achtcilinder natuurlijk. Hier
door zijn nog steeds snelheden
mogelijk van ruim 130 km/u. We
kunnen als we willen dan ook let
terlijk links blijven rijden.
Bent u ook in het bezit van een
bijzondere auto? Stuur dan een
mail naar de redactie.
foto Frank Poppelaars
Menno van der Hoek en zijn Tatra 603 uit 1968.
PREMIÈRE Merk lanceert het ene nieuwe model na het andere
Mercedes maakte het interieur van de CLS nóg comfortabeler.
foto GPD
Mercedes-Benz is bezig met
een ongekend spervuur aan
nieuwe modellen. Twee we
ken terug nog maakten we
kennis met de geheel nieu
we CL - en werd en passant
een totaal nieuw motorenpa-
let voor de verwante S-Klas-
se gepresenteerd - nu al was
de eveneens volstrekt nieu
we CLS aan de beurt.
door Robbert Keegel
Ze zitten niet stil daar in
Stuttgart, want volgend
jaar schijnen er liefst elf
modelvernieuwingen of
volledig nieuwe auto's aan te ko
men, waaronder vooral de nieuwe
C-KIasse en de C-Klasse Coupé,
maar bok worden SLK en ML ver
nieuwd. Maar dat is niet alles,
want intussen worden alle moto
ren gaandeweg onder handen ge
nomen, met als voornaamste the
ma 'downsizing' om ze nog zuini
ger en schoner te maken. BlueEffi-
ciency is het doel waarnaar zij stre
ven.
De geheel nieuwe Mercedes CLS
kreeg krachtbronnen die tot wel
25% zuiniger zijn dan hun voorgan
gers en de versies die het eerst op
onze markt komen hebben alle
maal groene (A of B) labels. Daar
bij helpt dat alle modellen stan
daard de 7G Tronic Plus automati
sche zeventraps versnelling heb
ben, die de motoren in staat stelt
het hoogst mogelijke rendement
te halen en accurater schakelen
dan de meeste mensen.
Wanneer de nieuwe CLS begin vol
gend jaar geleverd wordt, is dat als
350 BiueEfficiency, in benzine- of
dieselversie, beide direct ingespo
ten V6-motoren.
Die op benzine is helemaal nieuw,
levert 306 pk en 370 Nm en krijgt
standaard stop8cstart. Wat lastig in
het gebruik, want er is akoestisch
weinig verschil tussen de statio
De nieuwe CLS is stoerder dan zijn voorganger, maar niet minder fraai.
nair draaiende of stilstaande mo
tor. Verder levert hij heerlijke pres
taties, zoals we rond Florence kon
den vaststellen, waarbij de toch t,8
ton wegende CLS zich nog meer
dan voorheen laat- sturen als een
licht sportautootje. De nieuwe
elektromechanische stuurbekrach
tiging draagt daar ernstig aan bij.
De CLS 350 CDI (265 pk, 620 Nm)
rijdt bijna even vlot en we verba
zen ons er telkens weer over wat
voor een gigantische stappen voor
waarts er op dieselgebied zijn ge
maakt. Alleen bij stationair
draaiende motor en fel optrekken
hoor je nog dat diesel de brandstof
is. Over de honderdsprint doet de
diesel dan ook maar ééntiende se
conde langer dan de benzinever
sie: 6,2 tellen.
De CLS is weer gebaseerd op de
E-Klasse en heeft een wielbasis
van 2,87 m, ietsje korter dan zijn
voorganger, maar er is toch meer
binnenruimte - en die ziet er nog
mooier uit. De koffer groeide naar
520 liter. Alle (elektronische) snuf
jes van E en S-Klasse zijn moge
lijk, net als nieuwe led-koplampen
die ook de hoofdverlichting omvat
ten. Ze houden heel beleefd met te
genliggers rekening.
Goed, hij rijdt nog voortreffelijker
en het comfort is tóch weer naar
een hoger niveau getild, maar is-ie
ook mooier?
Niet helemaal, want hij heeft wat
van zijn onnavolgbare elegantie in
geruild voor een stoerder kos
tuum.
Het staat hem prima, zeker, en het
is ook niet ongezond dat er achter
in wat meer hoofdruimte is, maar
hij veegt de vorige niet van m'n
netvlies.
De CLS 350 kost 79.900 euro, de
350 CDI komt op €81.350 en dat
zijn prijsdalingen. Maakt hem nog
aantrekkelijker.
foto GPD