iuto5 Geheim wapen in de oorlog Mercedes CLS wat stoerder vrijdag 22 oktober 2010 KLASSIEKER Menno van der Hoek en zijn Tatra 603 uit 1968 door Lucas Boot Achter het Ijzeren Gordijn stond na de Tweede We reldoorlog de auto-indus trie onder staatstoezicht. De Come con (de communistische economi sche raad) stelde duidelijke regels op. In het voormalige Tsjecho-Slo- wakije moest Skoda zich richten op personenauto's, Tatra op vrachtwagens. Tatra deed haar beklag en mocht uiteindelijk ook luxe regeringsau to's produceren. En jawel, dat werd deze 603 (1956 -1975). Een bij zonder ding vanwege z'n niet te missen gestroomlijnde vormge ving en opmerkelijke techniek. Achterin ligt in dit exemplaar bij voorbeeld een luchtgekoelde acht cilinder met een inhoud van 'maar' 2,5 liter. Verrassend weinig slagvolume voor zo'n blok. „De motor biedt natuurlijk wel veel comfort", vertelt Menno van der Hoek uit Ulvenhout, eigenaar van deze 603 uit t968. Hij raakte tij dens bezoeken aan het voormalige Oostblok gefascineerd door het ex centrieke lijnenspel van de model len achter het gordijn. „Deze 603 laat ook zien dat ze in het Oost blok heel behoorlijke auto's kon den bouwen. Daar liepen de ont wikkelingen echt niet achter. Kijk naar de stroomlijning, daar was Ta tra al voor de oorlog mee bezig." Zo zou de 603 zelfs een vergelijkba re luchtweerstand hebben als een Audi roo uit de jaren tachtig. Tijd voor een ritje. Gelukkig zijn de wegen kurkdroog. „Met nat weer is een Tatra staartlastig, want de massa zit voor het grootste deel achterin - versnellingsbak, motor en aandrijving. De benzinetank zit wel voorin. In Tsjechië luidt daar om het gezegde dat een Tatra het meest geheime wapen was tegen Duitse officieren. Die reden in de oorlog graag in in beslag genomen Tatra's. Zij waren gewend aan een andere configuratie, met alle gevol gen (ongevallen, red.) van dien." Tijdens de rit houdt Van der Hoek de 603 prima op koers. Opvallend is het gemak waarmee de Tsjech meekomt met het moderne ver keer. Zelfs met snelwegen heeft de 603 geen moeite. Dankzij die soe pele achtcilinder natuurlijk. Hier door zijn nog steeds snelheden mogelijk van ruim 130 km/u. We kunnen als we willen dan ook let terlijk links blijven rijden. Bent u ook in het bezit van een bijzondere auto? Stuur dan een mail naar de redactie. foto Frank Poppelaars Menno van der Hoek en zijn Tatra 603 uit 1968. PREMIÈRE Merk lanceert het ene nieuwe model na het andere Mercedes maakte het interieur van de CLS nóg comfortabeler. foto GPD Mercedes-Benz is bezig met een ongekend spervuur aan nieuwe modellen. Twee we ken terug nog maakten we kennis met de geheel nieu we CL - en werd en passant een totaal nieuw motorenpa- let voor de verwante S-Klas- se gepresenteerd - nu al was de eveneens volstrekt nieu we CLS aan de beurt. door Robbert Keegel Ze zitten niet stil daar in Stuttgart, want volgend jaar schijnen er liefst elf modelvernieuwingen of volledig nieuwe auto's aan te ko men, waaronder vooral de nieuwe C-KIasse en de C-Klasse Coupé, maar bok worden SLK en ML ver nieuwd. Maar dat is niet alles, want intussen worden alle moto ren gaandeweg onder handen ge nomen, met als voornaamste the ma 'downsizing' om ze nog zuini ger en schoner te maken. BlueEffi- ciency is het doel waarnaar zij stre ven. De geheel nieuwe Mercedes CLS kreeg krachtbronnen die tot wel 25% zuiniger zijn dan hun voorgan gers en de versies die het eerst op onze markt komen hebben alle maal groene (A of B) labels. Daar bij helpt dat alle modellen stan daard de 7G Tronic Plus automati sche zeventraps versnelling heb ben, die de motoren in staat stelt het hoogst mogelijke rendement te halen en accurater schakelen dan de meeste mensen. Wanneer de nieuwe CLS begin vol gend jaar geleverd wordt, is dat als 350 BiueEfficiency, in benzine- of dieselversie, beide direct ingespo ten V6-motoren. Die op benzine is helemaal nieuw, levert 306 pk en 370 Nm en krijgt standaard stop8cstart. Wat lastig in het gebruik, want er is akoestisch weinig verschil tussen de statio De nieuwe CLS is stoerder dan zijn voorganger, maar niet minder fraai. nair draaiende of stilstaande mo tor. Verder levert hij heerlijke pres taties, zoals we rond Florence kon den vaststellen, waarbij de toch t,8 ton wegende CLS zich nog meer dan voorheen laat- sturen als een licht sportautootje. De nieuwe elektromechanische stuurbekrach tiging draagt daar ernstig aan bij. De CLS 350 CDI (265 pk, 620 Nm) rijdt bijna even vlot en we verba zen ons er telkens weer over wat voor een gigantische stappen voor waarts er op dieselgebied zijn ge maakt. Alleen bij stationair draaiende motor en fel optrekken hoor je nog dat diesel de brandstof is. Over de honderdsprint doet de diesel dan ook maar ééntiende se conde langer dan de benzinever sie: 6,2 tellen. De CLS is weer gebaseerd op de E-Klasse en heeft een wielbasis van 2,87 m, ietsje korter dan zijn voorganger, maar er is toch meer binnenruimte - en die ziet er nog mooier uit. De koffer groeide naar 520 liter. Alle (elektronische) snuf jes van E en S-Klasse zijn moge lijk, net als nieuwe led-koplampen die ook de hoofdverlichting omvat ten. Ze houden heel beleefd met te genliggers rekening. Goed, hij rijdt nog voortreffelijker en het comfort is tóch weer naar een hoger niveau getild, maar is-ie ook mooier? Niet helemaal, want hij heeft wat van zijn onnavolgbare elegantie in geruild voor een stoerder kos tuum. Het staat hem prima, zeker, en het is ook niet ongezond dat er achter in wat meer hoofdruimte is, maar hij veegt de vorige niet van m'n netvlies. De CLS 350 kost 79.900 euro, de 350 CDI komt op €81.350 en dat zijn prijsdalingen. Maakt hem nog aantrekkelijker. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77