Saab 9-5 is puur Zweeds Nieuwe Nissan Micra: wég lef, wég charme auto 3 Patrick Keizer, Auto Mondo, Goes vrijdag 22 oktober 2010 AUTOTEST Interieur van beste Saab ooit straalt echte Scandinavische sfeer uit Victor Muller heeft op indrukwekkende wijze de door start van Saab weten te bewerkstelligen, maar uiteinde lijk beslissen de kopers. Keren die terug, om te begin nen naar de 9-5? Aan de auto zal het niet liggen. „De nieuwe Saab 9-5 is een zeer onderscheidende auto in zijn segment. Van binnen komt de typerende cockpitvormgeving ook weer terug. Voor Saab-rijders die al een proefrit hebben gemaakt, was het dan ook een feest van herkenning." hetgeen het tweetal toch al meer dan een klasse doet verschillen. Nu het woord 'klasse' valt, hebben we meteen ook het probleem van de 9-5 te pakken. Want na tien jaar stilstand moet hij het nu opne men tegen de hoogst moderne ge vestigde orde, die zoals bekend ei genlijk puur Duits is. In zijn seg ment is de splinternieuw BMW 5-serie nu bij ons marktleider, met dit jaar 2.529 verkopen, gevolgd door de eveneens recente Merce des-Benz E-Klasse met 2.081 stuks en de iets oudere Audi A6, waar van er tot en met september 2.000 stuks een klant vonden. De Volvo S80 blijft daar nu sterk bij achter, met 417 verkopen, maar die wordt binnen het gezin ernstig aangevreten door de flamboyante S60. Van de 9-5 zijn er hier nog maar 102 verkocht, maar die komt echt pas kijken. Maar hij trok, in het weekje dat we hem als kameraad te gast had den, wel veel bekijks - en niet al léén van Saab-rijders. Toen hij op Schiphol stond vanwege de CLS-reis stonden er zelfs twee poli tiemannen geïnteresseerd naar te kijken, het soort belangstelling dat me toch wat nerveus maakt, maar het ging alleen om de nieuwe Saab. Hij valt ook op, met zijn stoe re lijnen waarbij we het woord 'Vi king' maar achterwege zullen la ten. Sportief en stoer, hetgeen ook voor het interieur zou gelden als dat niet zo verleidelijk comfortabel was. Behoorlijk ruim ook, op de wielba sis van 2,84 die in deze klasse bijna standaard is (de Ford Mon- deo legt er nog één een timeter tje bij). Ook zijn kofferruim is enorm (513-930 lhor) en erg makkelijk toe gankelijk. Rijden doet de 9-5 (we hadden de tweeliter turbo met 220 pk) als hij eruitziet: stoer en sportief Lekker tevoorschijn komende power, die een honderdsprint mede dankzij te prima automaat (handbak kan ook, maar waarom?) in 7,9 tellen mogelijk maakt. De top ligt bij 240 km/h. Hij is er vanaf 42.950 euro, voor de 1,6 met 180 pk en die 2,0 'van ons' vanaf 47.150 euro. Dieselen begint bij 44.450 euro, vierwielaandrij- ving bij €53.550. Ook wat dat be treft zal het niet aan de auto lig gen. door Robbert Keegel De autowereld heeft met verbazing en ook wel be wondering gekeken hoe Spykerbaas Victor Muller de boze stiefmoeder General Mo tors van de kindermoord op Saab af wist te houden en de financiële voorwaarden wist te scheppen waaronder niet alleen GM, maar ook de Zweedse regering en 'Brus sel' daar brood in zagen. Saab gered, voorlopig althans, en nu gaat het er om de in elkaar ge storte verkopen weer naar een winstgevend niveau op te schroe ven. Eerste wapen daarvoor is de nieuwe 9-5, een auto die nog on der de schrale hoede van GM, ge lijk met en parallel aan de Opel In signia, is ontwikkeld. Snel daarna moet de ook al verre gaand in de steigers staande nieu we 9-3 op de markten komen, ho pelijk binnen afzienbare tijd ge volgd door een nog kleiner model. Daarvoor, maar misschien ook wel alvast voor een 9-3 met gedownsi- zede motoren, heeft Muller alweer een deal gesloten met een onwaar schijnlijke partner als BMW. Hoe krijgt-ie het allemaal voor elkaar! Anders dan de vorige Saab is de 9-5 niet gerealiseerd 'op basis van' een Opel, in dit geval trouwens be paald geen verkeerde, want de In signia heeft heel erg terecht de ti tel 'Auto van het Jaar' gekregen. De 9-5 en Insignia zijn gelijktijdig bij GM Europe ontwikkeld, waar bij je volgens insiders net zo goed kan zeggen dat de Insignia eigen lijk een Zweeds ontwerp is. Zoveel Zweedse technici werken daar op de ontwikkelingsafdeling te Rüsselsheim. Hoe dan ook, vanaf de eerste ken nismaking met de 9-5, via de eer ste rij-indrukken bij hen thuis in Zweden, tot de uitgebreide 'Ver- kenningsrit' hier te lande, heb ik geen milliseconde de indruk ge had met een Opel van doen te heb ben - niet dat daar tegenwoordig nog wat mee mis is. De 9-5 heeft een honderd procent Zweedse uit straling, is op-en-top een Saab, ook en misschien wel vooral van binnen. En dan gaat het niet om het gein tje dat, nu de contactsleutel ver vangen is door een elektronisch exemplaar, de startknop doodleuk op de vertrouwde plek op de mid dentunnel zit. Het gaat ook niet om dat foefje Echt Saab, het interieur van de nieuwe 9-5. waarmee je, als in een vliegtuig, al le secundaire instrumenten op zwart kunt zetten, zodat je er in het donker niet door wordt afge leid, het gaat om de echt Scandina vische sfeer die het interieur uit straalt. Je bent gewoon in een echte Saab op pad. En dat is ook nog eens de beste ooit - hetgeen trouwens voor neef Insignia bij Opel óók geldt. Ook even niet vergeten dat de wiel basis van de 9-5 liefst tien centime ter langer is dan die van de Opel, foto's GPD VERNIEUWING Guitige smoeltje is verdwenen, maar hij heeft wel meer zitruimte door Robbert Keegel Nissan heeft de Micra geheel vernieuwd, waarbij de klei ne z'n guitige smoeltje is kwijtgeraakt, maar zijn inzitten den wel een paar centimeter meer binnenruimte kan bieden. Het gaat bij Nissan al net als bij moederbedrijf Renault: kennelijk geschrokken van een béétje ge durfd design. Net als die leuke Twingo lijkt de nieuwe Micra wel ontworpen door een commissie. Wég alle lef, wég leuke kikker oog-koplampen, wég charme. Om de droefheid te completeren be dachten de ontwerpers (die com missie dus) een akelig dakspoiler- tje dat de kroon vormt op een merkwaardig oplopende daklijn. Dat bezorgt de achterpassagiers dan wel wat meer hoofdruimte en die kregen vanwege de met drie centimeter tot 2,45 m toegenomen wielbasis toch ook al wat meer beenruimte. Ook het interieur is geheel ver nieuwd en dat ziet er best aardig uit. Motorisch is er niet minder fors ingegrepen, want er is nu al leen nog een driecilinder benzine motor van 1,2 liter. Driepitters staan niet bekend om hun mooie 'ronde' loop, maar die rauwheid wordt hier lekker weggepoetst door de CVT-versnelling, een ze gen als je maar 80 pk (en 110 Nm trekkracht) tot je beschikking hebt. Met de vijfbak lukt dat min der. De wetenschap dat de kleine roffe- laar toch nog 116 gkm CO2 uit stoot (wat hem niet taxfree maakt, maar wel 20% bijtelling oplevert) zal ook niet tot de populariteit van deze uitvoering bijdragen. Vol gend voorjaar komt er namelijk een, eveneens in India en niet meer in het Britse Sunderland ge bouwde, turboversie en die is van wege 95 g/km wél vrijgesteld van bpm en mrb en krijgt 14% bijtel ling. Kijk, dat wordt wat interessan ter. Dus tot dan zullen de dealers geen dranghekken nodig hebben voor de nieuwe Micra, die er vanaf november vanaf 11.200 euro te koop staat. De prijs van de turbo versie weten we nog niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 75