Saab 9-5 is puur Zweeds
Nieuwe Nissan Micra: wég lef, wég charme
auto 3
Patrick Keizer, Auto Mondo, Goes
vrijdag 22 oktober 2010
AUTOTEST Interieur van beste Saab ooit straalt echte Scandinavische sfeer uit
Victor Muller heeft op indrukwekkende wijze de door
start van Saab weten te bewerkstelligen, maar uiteinde
lijk beslissen de kopers. Keren die terug, om te begin
nen naar de 9-5? Aan de auto zal het niet liggen.
„De nieuwe Saab 9-5 is een zeer
onderscheidende auto in zijn segment. Van
binnen komt de typerende cockpitvormgeving
ook weer terug. Voor Saab-rijders die al een
proefrit hebben gemaakt, was het dan ook
een feest van herkenning."
hetgeen het tweetal toch al meer
dan een klasse doet verschillen.
Nu het woord 'klasse' valt, hebben
we meteen ook het probleem van
de 9-5 te pakken. Want na tien
jaar stilstand moet hij het nu opne
men tegen de hoogst moderne ge
vestigde orde, die zoals bekend ei
genlijk puur Duits is. In zijn seg
ment is de splinternieuw BMW
5-serie nu bij ons marktleider, met
dit jaar 2.529 verkopen, gevolgd
door de eveneens recente Merce
des-Benz E-Klasse met 2.081 stuks
en de iets oudere Audi A6, waar
van er tot en met september 2.000
stuks een klant vonden.
De Volvo S80 blijft daar nu sterk
bij achter, met 417 verkopen, maar
die wordt binnen het gezin ernstig
aangevreten door de flamboyante
S60.
Van de 9-5 zijn er hier nog maar
102 verkocht, maar die komt echt
pas kijken.
Maar hij trok, in het weekje dat
we hem als kameraad te gast had
den, wel veel bekijks - en niet al
léén van Saab-rijders. Toen hij op
Schiphol stond vanwege de
CLS-reis stonden er zelfs twee poli
tiemannen geïnteresseerd naar te
kijken, het soort belangstelling dat
me toch wat nerveus maakt, maar
het ging alleen om de nieuwe
Saab. Hij valt ook op, met zijn stoe
re lijnen waarbij we het woord 'Vi
king' maar achterwege zullen la
ten.
Sportief en stoer, hetgeen ook
voor het interieur zou gelden als
dat niet zo verleidelijk comfortabel
was.
Behoorlijk ruim ook, op de wielba
sis van 2,84 die in deze klasse
bijna standaard is (de Ford Mon-
deo legt er nog één een timeter tje
bij). Ook zijn kofferruim is enorm
(513-930 lhor) en erg makkelijk toe
gankelijk.
Rijden doet de 9-5 (we hadden de
tweeliter turbo met 220 pk) als hij
eruitziet: stoer en sportief Lekker
tevoorschijn komende power, die
een honderdsprint mede dankzij
te prima automaat (handbak kan
ook, maar waarom?) in 7,9 tellen
mogelijk maakt.
De top ligt bij 240 km/h.
Hij is er vanaf 42.950 euro, voor de
1,6 met 180 pk en die 2,0 'van ons'
vanaf 47.150 euro. Dieselen begint
bij 44.450 euro, vierwielaandrij-
ving bij €53.550. Ook wat dat be
treft zal het niet aan de auto lig
gen.
door Robbert Keegel
De autowereld heeft met
verbazing en ook wel be
wondering gekeken hoe
Spykerbaas Victor Muller
de boze stiefmoeder General Mo
tors van de kindermoord op Saab
af wist te houden en de financiële
voorwaarden wist te scheppen
waaronder niet alleen GM, maar
ook de Zweedse regering en 'Brus
sel' daar brood in zagen.
Saab gered, voorlopig althans, en
nu gaat het er om de in elkaar ge
storte verkopen weer naar een
winstgevend niveau op te schroe
ven. Eerste wapen daarvoor is de
nieuwe 9-5, een auto die nog on
der de schrale hoede van GM, ge
lijk met en parallel aan de Opel In
signia, is ontwikkeld.
Snel daarna moet de ook al verre
gaand in de steigers staande nieu
we 9-3 op de markten komen, ho
pelijk binnen afzienbare tijd ge
volgd door een nog kleiner model.
Daarvoor, maar misschien ook wel
alvast voor een 9-3 met gedownsi-
zede motoren, heeft Muller alweer
een deal gesloten met een onwaar
schijnlijke partner als BMW. Hoe
krijgt-ie het allemaal voor elkaar!
Anders dan de vorige Saab is de
9-5 niet gerealiseerd 'op basis van'
een Opel, in dit geval trouwens be
paald geen verkeerde, want de In
signia heeft heel erg terecht de ti
tel 'Auto van het Jaar' gekregen.
De 9-5 en Insignia zijn gelijktijdig
bij GM Europe ontwikkeld, waar
bij je volgens insiders net zo goed
kan zeggen dat de Insignia eigen
lijk een Zweeds ontwerp is. Zoveel
Zweedse technici werken daar op
de ontwikkelingsafdeling te
Rüsselsheim.
Hoe dan ook, vanaf de eerste ken
nismaking met de 9-5, via de eer
ste rij-indrukken bij hen thuis in
Zweden, tot de uitgebreide 'Ver-
kenningsrit' hier te lande, heb ik
geen milliseconde de indruk ge
had met een Opel van doen te heb
ben - niet dat daar tegenwoordig
nog wat mee mis is. De 9-5 heeft
een honderd procent Zweedse uit
straling, is op-en-top een Saab,
ook en misschien wel vooral van
binnen.
En dan gaat het niet om het gein
tje dat, nu de contactsleutel ver
vangen is door een elektronisch
exemplaar, de startknop doodleuk
op de vertrouwde plek op de mid
dentunnel zit.
Het gaat ook niet om dat foefje
Echt Saab, het interieur van de nieuwe 9-5.
waarmee je, als in een vliegtuig, al
le secundaire instrumenten op
zwart kunt zetten, zodat je er in
het donker niet door wordt afge
leid, het gaat om de echt Scandina
vische sfeer die het interieur uit
straalt.
Je bent gewoon in een echte Saab
op pad.
En dat is ook nog eens de beste
ooit - hetgeen trouwens voor neef
Insignia bij Opel óók geldt.
Ook even niet vergeten dat de wiel
basis van de 9-5 liefst tien centime
ter langer is dan die van de Opel,
foto's GPD
VERNIEUWING Guitige smoeltje is verdwenen, maar hij heeft wel meer zitruimte
door Robbert Keegel
Nissan heeft de Micra geheel
vernieuwd, waarbij de klei
ne z'n guitige smoeltje is
kwijtgeraakt, maar zijn inzitten
den wel een paar centimeter meer
binnenruimte kan bieden.
Het gaat bij Nissan al net als bij
moederbedrijf Renault: kennelijk
geschrokken van een béétje ge
durfd design. Net als die leuke
Twingo lijkt de nieuwe Micra wel
ontworpen door een commissie.
Wég alle lef, wég leuke kikker
oog-koplampen, wég charme. Om
de droefheid te completeren be
dachten de ontwerpers (die com
missie dus) een akelig dakspoiler-
tje dat de kroon vormt op een
merkwaardig oplopende daklijn.
Dat bezorgt de achterpassagiers
dan wel wat meer hoofdruimte en
die kregen vanwege de met drie
centimeter tot 2,45 m toegenomen
wielbasis toch ook al wat meer
beenruimte.
Ook het interieur is geheel ver
nieuwd en dat ziet er best aardig
uit. Motorisch is er niet minder
fors ingegrepen, want er is nu al
leen nog een driecilinder benzine
motor van 1,2 liter. Driepitters
staan niet bekend om hun mooie
'ronde' loop, maar die rauwheid
wordt hier lekker weggepoetst
door de CVT-versnelling, een ze
gen als je maar 80 pk (en 110 Nm
trekkracht) tot je beschikking
hebt. Met de vijfbak lukt dat min
der.
De wetenschap dat de kleine roffe-
laar toch nog 116 gkm CO2 uit
stoot (wat hem niet taxfree maakt,
maar wel 20% bijtelling oplevert)
zal ook niet tot de populariteit van
deze uitvoering bijdragen. Vol
gend voorjaar komt er namelijk
een, eveneens in India en niet
meer in het Britse Sunderland ge
bouwde, turboversie en die is van
wege 95 g/km wél vrijgesteld van
bpm en mrb en krijgt 14% bijtel
ling. Kijk, dat wordt wat interessan
ter. Dus tot dan zullen de dealers
geen dranghekken nodig hebben
voor de nieuwe Micra, die er vanaf
november vanaf 11.200 euro te
koop staat. De prijs van de turbo
versie weten we nog niet.