Illustratoren
IO
donderdag 21 oktober 2010
Nico Out gaat elke week op v|
zoek naar het beste wat "a
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik drie tentoonstellingen met
werk van Zeeuwse illustratoren.
Illustratoren verhelderen een
verhaal. Ze lichten er iets uit
en geven gebeurtenissen een
gezicht. In het - inmiddels vol
wassen geworden - genre stripver
halen voeren beeld en tekst samen
de lezer/kijker door de belevenis
sen van de personages. Soms ook
zijn illustraties zelf het verhaal, zo
als in de reeks met beoefenaren
van een artistiek beroep die 'Coen
met een C' alias Coen Hamelink te
kende. Het metier van de illustra
tor verschilt tegenwoordig van dat
van de beeldend kunstenaar. In de
middeleeuwen en nog lang daarna
werden kunstenaars ingezet om
verhalen te Vertellen' over heili
gen en de loftrompet te steken op
de machthebbers. In de 19e eeuw
heeft kunst zich van dat alles losge
zongen. Dat geeft ruimte aan het
meerduidige beeld, waarbij de toe
schouwer zijn eigen verhaal moet
Werk van Raimond van Soest
verzinnen. Beeldende kunst mag
niet meer verhalend zijn. Ik hou
niet van dat soort dogma's. Ik zie
liever een goede illustratie dan
slechte kunst. En goede illustraties
zijn deze weken volop te zien in
het Zeeuwse.
In het kader van de Kinderboeken
week 2010 met als thema 'De Gro
te Tekententoonstelling' vroeg het
CBK Zeeland acht illustratoren die
in deze provincie zijn geboren of
er werken een poster te tekenen
met hun kijk op Middelburg. De
rijke oogst is voorbeeldig geprint
op Ao formaat en op iets kleinere
posters, waarvan je als bezoeker er
één mag meenemen. Alle benade
ringen komen aan bod. Drie illus
tratoren tekenenden elk een strip
in een andere stijl. Die van Die-
derick van Buren (1967) lijkt op de
oude Disneyfilms, Raimond van
Soest (1970) combineert een 'klas
sieke' lijnvoering met speelse ka
ders en Ben Vranken (1962) kiest
voor een ongekunstelde, ironische
aanpak. Martij n van der Linden
(1979) voert in een van een ver
haalfragment voorziene poster een
ontsnapte opossum op in één
sterk beeld. Meggie - Margriet van
IJsseldijk (1983) brengt de Middel
burgse huizen kinderlijk, poëtisch
en kleurrijk tot leven en exposeert
tevens in de Drukkerij. Ook Fleur
van der Weel (1970) koos voor één
beeld. Zij voert je in een rit over
de daken mee door nachtelijk Mid
delburg. De 17e eeuwse tekenaar
Jan Goedaert inspireerde Wim
Hofman (1941) tot het tekenen
van een prachtige insectenalfabet.
Femke Gerestein (1982) leverde
een tekening van het uitzicht uit
haar slaapkamerraam. Zij maakte
die met een foto als startpunt. Het
is de minst illustratieve bijdrage:
het verhaal gaat over licht, over kij
ken en over zien. Juist het spel van
ragfijne lijntjes en open plekken
geeft deze tekening een overstijgen
de kwaliteit die raakt aan de on
grijpbaarheid van een vluchtige
werkelijkheid. Het origineel hangt
in de kunstuitleen in Goes op de
expositie 'Beeld-Taal' met
vrij werk van vier illustratoren.
Daar toont Gerestein ook twee te
keningen van mensen: één meer
dan levensgroot, één op een colla
ge van stukjes papier van postze
gelgrootte. Ook hier domineert
een sterke visie op het zien zelf
Twee van haar collegae blijven
dichtbij de reguliere illustratie.
Thijs Persijn (1981) zet zijn ver
wonderd kritische blik op de sa
menleving om in sardonische
zwartwit-tekeningen waarin lijn
en vlak elkaar steunen, terwijl Lau
ra Mars (1983) in vloeiende lijnen
een fantasiewereld van 'rat en
Denz de Kroon
Denz de Kroon wil de bezoekers
van zijn installatie 'Sound Distrac
tions 8c Light Reflections' meene
men naar een onbekend gebied,
met duistere en lichte kanten. De
vervreemding die hij door klank
velden en lichteffecten oproept is
een ervaring waarmee De Kroon
mensen los wil maken van het
voorspelbare.
T/m 24/10: Mon Capitaine, Kinderdijk
56, Middelburg. Zo 13.00-17.00 uur
Ben Gaine
Ben Game is als schilder voortdu
rend op zoek naar nieuwe vormen
van expressie. Zijn laatste ontwik
keling bracht hem tot abstracte
composities. Ze bestaan uit ontel
bare in elkaar krioelende vormen
van veelal organische oorsprong.
Het zijn zinderende doeken waar
in het levensritme klopt.
T/m 24/10: La Vie en Rose, Lange
Nieuwstraat 22, Hulst (direct achter
de basiliek). Za. 12-17 u, zo. 13-17 u.
Olga Gasparian
Olga Gasparian en haar man Ar
meen leerden in Sint Petersburg,
Rusland, een perfecte schildertech
niek. Hun werk is echter vooral
overtuigend door de fantasierijke
en subtiele verwerking van ele
menten uit cultuurhistorie, klassie
ke literatuur en mythologie. Olga
schildert wat kleurijker en expres
siever dan Armeen.
T/m 1/11: Duingalerie, Badhuisweg 2,
Domburg. Dagelijks 12.00-20.00 uur.
Jeroen Kooijmans
Jeroen Kooijmans werd bekend
met video-installaties waarin hij
meteen frisse kijk ontwikkelingen
in de samenleving van commen
taar voorziet. Hij legt vaak een rela
tie met natuur en geschiedenis. Zo
ontwierp hij huizen die open en
dichtgevouwen kunnen worden.
T/m 12/12: Kabinetten van De
Vleeshal, Zusterstraat 7, Middelburg.
Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur.
Willem de Vries maakt in zijn
schilderijen de spanning tussen
mens en natuur zichtbaar. De ge
bouwen die vaak in zijn landschap
pen opdoemden zijn vervangen
door afval dat kleurig maar onont
koombaar een weg zoekt door de
verstilde natuur. De Vries roept
dat beeld knap op.
T/m 31/10: Galerie Jan Eikenaar,
Zuidstraat 16, Burgh Haamstede.
Willem de Vries
Zoveel mogelijk bommen
gevangen van de Duitsers.
De watersnoodromp buiten Middelburg gehouden.
KOM m OiE
KAST Af'
£N €A
SlApeto' J
En nog steeds waak >k trouw
over Middelbu...