Illustratoren IO donderdag 21 oktober 2010 Nico Out gaat elke week op v| zoek naar het beste wat "a Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik drie tentoonstellingen met werk van Zeeuwse illustratoren. Illustratoren verhelderen een verhaal. Ze lichten er iets uit en geven gebeurtenissen een gezicht. In het - inmiddels vol wassen geworden - genre stripver halen voeren beeld en tekst samen de lezer/kijker door de belevenis sen van de personages. Soms ook zijn illustraties zelf het verhaal, zo als in de reeks met beoefenaren van een artistiek beroep die 'Coen met een C' alias Coen Hamelink te kende. Het metier van de illustra tor verschilt tegenwoordig van dat van de beeldend kunstenaar. In de middeleeuwen en nog lang daarna werden kunstenaars ingezet om verhalen te Vertellen' over heili gen en de loftrompet te steken op de machthebbers. In de 19e eeuw heeft kunst zich van dat alles losge zongen. Dat geeft ruimte aan het meerduidige beeld, waarbij de toe schouwer zijn eigen verhaal moet Werk van Raimond van Soest verzinnen. Beeldende kunst mag niet meer verhalend zijn. Ik hou niet van dat soort dogma's. Ik zie liever een goede illustratie dan slechte kunst. En goede illustraties zijn deze weken volop te zien in het Zeeuwse. In het kader van de Kinderboeken week 2010 met als thema 'De Gro te Tekententoonstelling' vroeg het CBK Zeeland acht illustratoren die in deze provincie zijn geboren of er werken een poster te tekenen met hun kijk op Middelburg. De rijke oogst is voorbeeldig geprint op Ao formaat en op iets kleinere posters, waarvan je als bezoeker er één mag meenemen. Alle benade ringen komen aan bod. Drie illus tratoren tekenenden elk een strip in een andere stijl. Die van Die- derick van Buren (1967) lijkt op de oude Disneyfilms, Raimond van Soest (1970) combineert een 'klas sieke' lijnvoering met speelse ka ders en Ben Vranken (1962) kiest voor een ongekunstelde, ironische aanpak. Martij n van der Linden (1979) voert in een van een ver haalfragment voorziene poster een ontsnapte opossum op in één sterk beeld. Meggie - Margriet van IJsseldijk (1983) brengt de Middel burgse huizen kinderlijk, poëtisch en kleurrijk tot leven en exposeert tevens in de Drukkerij. Ook Fleur van der Weel (1970) koos voor één beeld. Zij voert je in een rit over de daken mee door nachtelijk Mid delburg. De 17e eeuwse tekenaar Jan Goedaert inspireerde Wim Hofman (1941) tot het tekenen van een prachtige insectenalfabet. Femke Gerestein (1982) leverde een tekening van het uitzicht uit haar slaapkamerraam. Zij maakte die met een foto als startpunt. Het is de minst illustratieve bijdrage: het verhaal gaat over licht, over kij ken en over zien. Juist het spel van ragfijne lijntjes en open plekken geeft deze tekening een overstijgen de kwaliteit die raakt aan de on grijpbaarheid van een vluchtige werkelijkheid. Het origineel hangt in de kunstuitleen in Goes op de expositie 'Beeld-Taal' met vrij werk van vier illustratoren. Daar toont Gerestein ook twee te keningen van mensen: één meer dan levensgroot, één op een colla ge van stukjes papier van postze gelgrootte. Ook hier domineert een sterke visie op het zien zelf Twee van haar collegae blijven dichtbij de reguliere illustratie. Thijs Persijn (1981) zet zijn ver wonderd kritische blik op de sa menleving om in sardonische zwartwit-tekeningen waarin lijn en vlak elkaar steunen, terwijl Lau ra Mars (1983) in vloeiende lijnen een fantasiewereld van 'rat en Denz de Kroon Denz de Kroon wil de bezoekers van zijn installatie 'Sound Distrac tions 8c Light Reflections' meene men naar een onbekend gebied, met duistere en lichte kanten. De vervreemding die hij door klank velden en lichteffecten oproept is een ervaring waarmee De Kroon mensen los wil maken van het voorspelbare. T/m 24/10: Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo 13.00-17.00 uur Ben Gaine Ben Game is als schilder voortdu rend op zoek naar nieuwe vormen van expressie. Zijn laatste ontwik keling bracht hem tot abstracte composities. Ze bestaan uit ontel bare in elkaar krioelende vormen van veelal organische oorsprong. Het zijn zinderende doeken waar in het levensritme klopt. T/m 24/10: La Vie en Rose, Lange Nieuwstraat 22, Hulst (direct achter de basiliek). Za. 12-17 u, zo. 13-17 u. Olga Gasparian Olga Gasparian en haar man Ar meen leerden in Sint Petersburg, Rusland, een perfecte schildertech niek. Hun werk is echter vooral overtuigend door de fantasierijke en subtiele verwerking van ele menten uit cultuurhistorie, klassie ke literatuur en mythologie. Olga schildert wat kleurijker en expres siever dan Armeen. T/m 1/11: Duingalerie, Badhuisweg 2, Domburg. Dagelijks 12.00-20.00 uur. Jeroen Kooijmans Jeroen Kooijmans werd bekend met video-installaties waarin hij meteen frisse kijk ontwikkelingen in de samenleving van commen taar voorziet. Hij legt vaak een rela tie met natuur en geschiedenis. Zo ontwierp hij huizen die open en dichtgevouwen kunnen worden. T/m 12/12: Kabinetten van De Vleeshal, Zusterstraat 7, Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Willem de Vries maakt in zijn schilderijen de spanning tussen mens en natuur zichtbaar. De ge bouwen die vaak in zijn landschap pen opdoemden zijn vervangen door afval dat kleurig maar onont koombaar een weg zoekt door de verstilde natuur. De Vries roept dat beeld knap op. T/m 31/10: Galerie Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh Haamstede. Willem de Vries Zoveel mogelijk bommen gevangen van de Duitsers. De watersnoodromp buiten Middelburg gehouden. KOM m OiE KAST Af' £N €A SlApeto' J En nog steeds waak >k trouw over Middelbu...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50