6l Nog altijd Zeeuws Ramses Shaffy kan en mag je niet imiteren donderdag 21 oktober 2010 door Jeanette Vergouwen Het Festival van Zeeuwsch-Vlaande- ren eindigt morgen met een concert door Sinfonia Rotterdam onder lei ding van Conrad van Alphen. Hij leidde ook het Open luchtcon- cert Buiten-Gewoon-Klassiek op de Markt in Terneuzen in augus tus. Het was een muzikaal opwar mertje voor het festival en trok ve le belangstellenden. Van Alphen maakte toen flink reclame voor zijn festivalslotconcert. Van Alphen is een vaak terugke rende artiest van het festival. Hij speelde ooit als contrabassist met de Beethoven Academie in Aarden- burg en kwam later terug als diri gent. Dit jaar al voor de vierde keer op rij. Het orkest Sinfonia Rotterdam en zijn dirigent schenken dit seizoen speciaal aandacht aan de klassieke stijlperiode en dan vooral aan de componisten Haydn en Mozart. Van Alphen koos voor het pro gramma twee heel bekende wer ken uit de klassiek en wil dit com bineren met een werk dat hij spe ciaal voor het festival liet schrijven door Jaroslow Plonka. „Ik wilde graag met dit werk een brug vormen naar de andere gen res. Naast de klassieke werken dus echt hedendaags werk. Ik heb Jaroslaw Plonka, een jonge compo nist, gevraagd een compositie van ongeveer twaalf minuten te com poneren, een werk dat goed past bij de meesterwerken van Haydn en Mozart. Hij schreef het voor strijkers en na het bestuderen van de partituur ben ik ervan over tuigd dat het echt een brug vormt tussen Mozart en Haydn. Het is een gestructureerd stuk in lagen gecomponeerd, in dit geval met veel rustige liggende akkoorden en flageoletten in de tutti strijkers en actieve solo's voor de aanvoerders. Veel effecten en klankkleuren. Jarosfaw zal bij de première in Oostburg het publiek ook iets over zijn werk vertellen." Door de korte uitleg van de com ponist krijgt het publiek een beter idee waarop het moet letten tij dens de uitvoering. De compositie vormt een brug, maar ook een con trast met de rest van het program ma. Plonka is een gevorderde stu dent in de compositieklas van de componist Peter-Jan Wagemans. Sinfonia Rotterdam wil met het project Top Talenten van de Toe komst kansen bieden aan jonge so listen om met het orkest te spelen en jonge componisten om voor COLOFON UitCids: elke donderdag als bijlage bij de PZC en BN/DESTEM. Informatie over voorstellingen, restau rants, exposities, winkels, evenementen en films. U kunt ons informeren: E-mail: uitgids@pzc.nl Website: www.pzc.nl/uit - op de si te is een formulier beschikbaar, waar u alle gegevens over voorstel ling of evenement kunt invullen. Redactiesecretariaat, Postbus 91, 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118 434010 Redactie: Jan van Damme: 0118 434014, j.vandamme@pzc.nl Rolf Bosboom: 0118 434006, r.bosboom@pzc.nl Advertenties: Verkoopteam Zeeland: 0118 434070, teamzeeland@bndestem-pzc.nl door Marius Roeting Een programma uitvoeren met liederen van Ramses Shaffy lijkt muzikale zelf moord. Pakweg een jaar na het overlijden van de Nederlandse lied jesschrijver zal menigeen andere bedoelingen achter een voorstel ling zoeken dan louter muzikale. En aan een vergelijking van de be werkingen met het origineel lijkt niet te ontkomen. Toch durft pianist-zanger en com ponist Guus Westdorp het aan. Shaffy was een goede vriend van hem'Een programma met mijn liedjes, dat moet je vooral doen jongen. Daar heb ik geen enkel be zwaar tegen. Als je het maar op jóuw manier doet', was de wijze les van de meester. Zaterdag brengt Guus Westdorp met trio Ramses de liederen in de Wegwij zer in Nieuw en Sin Joosland. Westdorps achtergrond is klassiek en jazzpianist, maar hij etaleerde zich als componist en begeleider. Zo was hij enkele jaren de muzika le steun van Liesbeth List bij thea tervoorstellingen, maakte met Toon Hermans diens laatste plaat opname en was bij talrijke andere producties als arrangeur of compo nist betrokken, waaronder bij Paul de Leeuw. De laatste jaren treedt hij meer als uitvoerder naar buiten. Het toe werken naar een eerste eigen voor stelling - Ramses, de liederen - was een proces dat tijd kostte, maar langzamerhand steeds meer vorm kreeg. „Als begeleider ben je een soort kameleon. Het was vooral een zoeken naar hoe ik een eigen programma op mijn manier kan doen." Dat laatste geldt ook voor de uit voeringen van Shaffy's composi- ties. „Ramses Shaffy kan en mag je niet imiteren. Mijn manier van zingen en spelen is het uitgangs punt. Sommige liederen zijn voor zien van totaal andere arrangemen ten. Een enkele kreeg zelfs een nieuwe melodie, zoals Laat me. Je legt toch je mogelijkheden, beper kingen en je eigen ziel daarin." Het verbaast Westdorp dat Shaffy relatief gezien weinig is vertolkt door anderen. „Er staan wel din gen op stapel, maar als je terug kijkt... Dan was er af en toe eens een liedje. In tegenstelling bijvoor beeld met Jacques Brei, met wie ik Shaffy vergelijk. Een en ander heeft toch met het internationale karakter te maken. Ramses heeft zich gemanifesteerd binnen het Nederlandstalige. Het Engels, en voor chanson met name Frans, heeft betere verspreidingsmogelijk heden. Gek genoeg kent iedereen liedjes van Ramses: Zing vecht huil bid, Laat me of Sammy." Daarnaast zegt Westdorp, zijn de liederen van Shaffy autobiogra fisch. „Ook al zingt hij over een an der, het gaat altijd over hemzelf. Zijn liederen zijn direct, hij neemt waar en schrijft dat op directe, dwingende wijze. Het is snel, wei nig geconstrueerd." Muzikaal kennen de liedjes van door Jeanette Vergouwen De kersverse winnaar van de derde prijs van het Elisabeth Concours 2010 voor pia no, de in Zeeland geboren Hannes Min naar, verzorgt vanavond in het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen 2010 een gevarieerd piano recital. Na het winnen van de prestigieuze prijs kreeg Minnaar het razend druk. „Na de uitslag was er enorm veel aandacht van de pers. Ik werd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat gebeld door pers en concertorganisaties. Op straat in België werd ik ook regelmatig aangesproken door voorbijgan gers die een handtekening wilden. De concerten die ik als laureaat moest spelen waren succesvol. De zalen in Brussel, Antwerpen en Gent waren zelfs uitverkocht. Het was een aparte ervaring om zeven keer het vijfde Saint-Saënsconcert met or kest uit te voeren. Ook vermoeiend, zo direct na hef concours dat een maand duurde. Maar mede dankzij Edo de Waart en déFilharmonie werd het telkens een feest." Ondanks de drukte is zijn leven niet echt veran derd. „Ik had al veel concerten staan voor het komende seizoen en werkte aan een carrière als con certpianist en kamermusicus. Die carrière is nu wel in een stroomver snelling gekomen. Het winnen van deze prijs leverde veel aandacht op en ook meer bekendheid. Ik heb nu ook meer vertrouwen in me zelf. Er zijn deuren open gegaan die misschien anders gesloten zou den zijn gebleven." Hannes Minnaar woont, sinds hij piano begon te studeren, in Am sterdam en hij vult zijn dagen met studeren en optreden. Ook steekt hij veel tijd in de organisatie van zijn concerten en de promotie voor zijn optredens. Als hem gevraagd wordt wat hij het liefste doet - solorecitals, en- semblewerk of musiceren met een orkest - denkt hij even na en stelt dan dat het juist de afwisseling is die hem aantrekt. Volgend seizoen staan er veel pianoconcerten met orkest op het programma en hij blijft ook heel actiefin de wereld van de kamermuziek, op de eerste plaats met zijn eigen Van Baerle Trio en ook treedt hij in december op met lanine lansen tijdens haar festival in Utrecht. Momenteel werkt hij solorecitals af en maakt en werkt met zijn trio een debuuttournee af langs negen zalen in Nederland. Zijn actieterrein is uit gebreid; naast Nederland en België treedt hij el ders in Europa op en in Bahrein. Hannes Minnaar studeerde bij de bekende peda goog Jan Wijn aan het conservatorium in Amster dam. Ook studeerde hij orgel bij Jacques van Oort- merssen. Beide studies rondde hij af met een 10 met onderscheiding. Zijn roots liggen in Zeeland en daar is hij trots op. „Zowat heel mijn familie komt uit Zeeland en een groot deel woont daar ook nog. Ik heb mijn tot mijn tiende 'op' Yerseke gewoond. Dat heeft natuurlijk op mij een belangrijk stempel gedrukt. Ik voel me ook nog steeds verbonden met Zee land, ook al woon ik langer buiten Zeeland dan erin. Het dialect spreek ik trouwens nog steeds met mijn familie. Mijn karakter wordt door vrien den ook nog wel eens als Zeeuws omschreven. Ik sta redelijk met beide benen op de grond." Hannes Minnaar, vanavond in RK Kerk in Philippine. Aanvang20.00 uur. Hannes Minnaar: „Yerseke heeft een stempel op mij gedrukt." foto Marco Borggreve

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 46