6l
Nog altijd
Zeeuws
Ramses Shaffy kan en mag je niet imiteren
donderdag 21 oktober 2010
door Jeanette Vergouwen
Het Festival van
Zeeuwsch-Vlaande-
ren eindigt morgen
met een concert door
Sinfonia Rotterdam onder lei
ding van Conrad van Alphen.
Hij leidde ook het Open luchtcon-
cert Buiten-Gewoon-Klassiek op
de Markt in Terneuzen in augus
tus. Het was een muzikaal opwar
mertje voor het festival en trok ve
le belangstellenden. Van Alphen
maakte toen flink reclame voor
zijn festivalslotconcert.
Van Alphen is een vaak terugke
rende artiest van het festival. Hij
speelde ooit als contrabassist met
de Beethoven Academie in Aarden-
burg en kwam later terug als diri
gent. Dit jaar al voor de vierde
keer op rij.
Het orkest Sinfonia Rotterdam en
zijn dirigent schenken dit seizoen
speciaal aandacht aan de klassieke
stijlperiode en dan vooral aan de
componisten Haydn en Mozart.
Van Alphen koos voor het pro
gramma twee heel bekende wer
ken uit de klassiek en wil dit com
bineren met een werk dat hij spe
ciaal voor het festival liet schrijven
door Jaroslow Plonka.
„Ik wilde graag met dit werk een
brug vormen naar de andere gen
res. Naast de klassieke werken dus
echt hedendaags werk. Ik heb
Jaroslaw Plonka, een jonge compo
nist, gevraagd een compositie van
ongeveer twaalf minuten te com
poneren, een werk dat goed past
bij de meesterwerken van Haydn
en Mozart. Hij schreef het voor
strijkers en na het bestuderen van
de partituur ben ik ervan over
tuigd dat het echt een brug vormt
tussen Mozart en Haydn. Het is
een gestructureerd stuk in lagen
gecomponeerd, in dit geval met
veel rustige liggende akkoorden en
flageoletten in de tutti strijkers en
actieve solo's voor de aanvoerders.
Veel effecten en klankkleuren.
Jarosfaw zal bij de première in
Oostburg het publiek ook iets over
zijn werk vertellen."
Door de korte uitleg van de com
ponist krijgt het publiek een beter
idee waarop het moet letten tij
dens de uitvoering. De compositie
vormt een brug, maar ook een con
trast met de rest van het program
ma. Plonka is een gevorderde stu
dent in de compositieklas van de
componist Peter-Jan Wagemans.
Sinfonia Rotterdam wil met het
project Top Talenten van de Toe
komst kansen bieden aan jonge so
listen om met het orkest te spelen
en jonge componisten om voor
COLOFON
UitCids: elke donderdag als bijlage
bij de PZC en BN/DESTEM.
Informatie over voorstellingen, restau
rants, exposities, winkels, evenementen
en films.
U kunt ons informeren:
E-mail: uitgids@pzc.nl
Website: www.pzc.nl/uit - op de si
te is een formulier beschikbaar,
waar u alle gegevens over voorstel
ling of evenement kunt invullen.
Redactiesecretariaat,
Postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118 434010
Redactie:
Jan van Damme: 0118 434014,
j.vandamme@pzc.nl
Rolf Bosboom: 0118 434006,
r.bosboom@pzc.nl
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland:
0118 434070,
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
door Marius Roeting
Een programma uitvoeren
met liederen van Ramses
Shaffy lijkt muzikale zelf
moord. Pakweg een jaar na het
overlijden van de Nederlandse lied
jesschrijver zal menigeen andere
bedoelingen achter een voorstel
ling zoeken dan louter muzikale.
En aan een vergelijking van de be
werkingen met het origineel lijkt
niet te ontkomen.
Toch durft pianist-zanger en com
ponist Guus Westdorp het aan.
Shaffy was een goede vriend van
hem'Een programma met mijn
liedjes, dat moet je vooral doen
jongen. Daar heb ik geen enkel be
zwaar tegen. Als je het maar op
jóuw manier doet', was de wijze
les van de meester. Zaterdag
brengt Guus Westdorp met trio
Ramses de liederen in de Wegwij
zer in Nieuw en Sin Joosland.
Westdorps achtergrond is klassiek
en jazzpianist, maar hij etaleerde
zich als componist en begeleider.
Zo was hij enkele jaren de muzika
le steun van Liesbeth List bij thea
tervoorstellingen, maakte met
Toon Hermans diens laatste plaat
opname en was bij talrijke andere
producties als arrangeur of compo
nist betrokken, waaronder bij Paul
de Leeuw.
De laatste jaren treedt hij meer als
uitvoerder naar buiten. Het toe
werken naar een eerste eigen voor
stelling - Ramses, de liederen - was
een proces dat tijd kostte, maar
langzamerhand steeds meer vorm
kreeg. „Als begeleider ben je een
soort kameleon. Het was vooral
een zoeken naar hoe ik een eigen
programma op mijn manier kan
doen."
Dat laatste geldt ook voor de uit
voeringen van Shaffy's composi-
ties. „Ramses Shaffy kan en mag
je niet imiteren. Mijn manier van
zingen en spelen is het uitgangs
punt. Sommige liederen zijn voor
zien van totaal andere arrangemen
ten. Een enkele kreeg zelfs een
nieuwe melodie, zoals Laat me. Je
legt toch je mogelijkheden, beper
kingen en je eigen ziel daarin."
Het verbaast Westdorp dat Shaffy
relatief gezien weinig is vertolkt
door anderen. „Er staan wel din
gen op stapel, maar als je terug
kijkt... Dan was er af en toe eens
een liedje. In tegenstelling bijvoor
beeld met Jacques Brei, met wie ik
Shaffy vergelijk. Een en ander
heeft toch met het internationale
karakter te maken. Ramses heeft
zich gemanifesteerd binnen het
Nederlandstalige. Het Engels, en
voor chanson met name Frans,
heeft betere verspreidingsmogelijk
heden. Gek genoeg kent iedereen
liedjes van Ramses: Zing vecht huil
bid, Laat me of Sammy."
Daarnaast zegt Westdorp, zijn de
liederen van Shaffy autobiogra
fisch. „Ook al zingt hij over een an
der, het gaat altijd over hemzelf.
Zijn liederen zijn direct, hij neemt
waar en schrijft dat op directe,
dwingende wijze. Het is snel, wei
nig geconstrueerd."
Muzikaal kennen de liedjes van
door Jeanette Vergouwen
De kersverse winnaar van de derde prijs
van het Elisabeth Concours 2010 voor pia
no, de in Zeeland geboren Hannes Min
naar, verzorgt vanavond in het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen 2010 een gevarieerd piano
recital.
Na het winnen van de prestigieuze prijs kreeg
Minnaar het razend druk. „Na de uitslag was er
enorm veel aandacht van de pers. Ik werd van 's
ochtends vroeg tot 's avonds laat gebeld door pers
en concertorganisaties. Op straat in België werd
ik ook regelmatig aangesproken door voorbijgan
gers die een handtekening wilden. De concerten
die ik als laureaat moest spelen waren succesvol.
De zalen in Brussel, Antwerpen en Gent waren
zelfs uitverkocht. Het was een aparte ervaring om
zeven keer het vijfde Saint-Saënsconcert met or
kest uit te voeren. Ook vermoeiend, zo direct na
hef concours dat een maand duurde. Maar mede
dankzij Edo de Waart en déFilharmonie werd het
telkens een feest."
Ondanks de drukte is zijn leven niet echt veran
derd. „Ik had al veel concerten
staan voor het komende seizoen
en werkte aan een carrière als con
certpianist en kamermusicus. Die
carrière is nu wel in een stroomver
snelling gekomen. Het winnen van
deze prijs leverde veel aandacht op
en ook meer bekendheid. Ik heb
nu ook meer vertrouwen in me
zelf. Er zijn deuren open gegaan
die misschien anders gesloten zou
den zijn gebleven."
Hannes Minnaar woont, sinds hij
piano begon te studeren, in Am
sterdam en hij vult zijn dagen met
studeren en optreden. Ook steekt
hij veel tijd in de organisatie van
zijn concerten en de promotie
voor zijn optredens.
Als hem gevraagd wordt wat hij
het liefste doet - solorecitals, en-
semblewerk of musiceren met een
orkest - denkt hij even na en stelt
dan dat het juist de afwisseling is
die hem aantrekt. Volgend seizoen
staan er veel pianoconcerten met
orkest op het programma en hij
blijft ook heel actiefin de wereld
van de kamermuziek, op de eerste
plaats met zijn eigen Van Baerle
Trio en ook treedt hij in december
op met lanine lansen tijdens haar
festival in Utrecht.
Momenteel werkt hij solorecitals af en maakt en
werkt met zijn trio een debuuttournee af langs
negen zalen in Nederland. Zijn actieterrein is uit
gebreid; naast Nederland en België treedt hij el
ders in Europa op en in Bahrein.
Hannes Minnaar studeerde bij de bekende peda
goog Jan Wijn aan het conservatorium in Amster
dam. Ook studeerde hij orgel bij Jacques van Oort-
merssen. Beide studies rondde hij af met een 10
met onderscheiding.
Zijn roots liggen in Zeeland en daar is hij trots
op. „Zowat heel mijn familie komt uit Zeeland en
een groot deel woont daar ook nog. Ik heb mijn
tot mijn tiende 'op' Yerseke gewoond. Dat heeft
natuurlijk op mij een belangrijk stempel gedrukt.
Ik voel me ook nog steeds verbonden met Zee
land, ook al woon ik langer buiten Zeeland dan
erin. Het dialect spreek ik trouwens nog steeds
met mijn familie. Mijn karakter wordt door vrien
den ook nog wel eens als Zeeuws omschreven. Ik
sta redelijk met beide benen op de grond."
Hannes Minnaar, vanavond in RK Kerk in Philippine.
Aanvang20.00 uur.
Hannes Minnaar: „Yerseke heeft een stempel op mij gedrukt."
foto Marco Borggreve