In de Franse haven staken ze al dertig
8l
STAKING
Het openbare leven in Frankrijk is ontwricht
door de massale stakingen en betogingen.
En dat terwijl ze daar wel wat gewend zijn.
NOG
DAGEN
VOORRAADVOORDEEL
BIJ CITROËN
60 DAGEN VOORDEEL TOT WEL 5.000 OP VEEL MODELLEN
'Osama bin Laden
woont in Pakistan'
5,5 miljoen euro voor
slachtoffers giframp
Met kaas en wijn behoren
stakingen in Frankrijk tot
de succesvolste producten.
Iedereen doét ook dit
keer weer gezellig mee,
van jong tot oud.
door Cees van Zweeden
dinsdag 19 oktober 2010
Het is misschien een
detail, maar de beau-
jolais primeur wordt
volgende maand van
uit Antwerpen de
wereld in gestuurd. Dat is goedko
per, sneller en minder riskant.
Alle aandacht is dezer dagen ge
richt op de acties tegen de beoog
de pensioenwetgeving, maar
Frankrijk is eigenlijk altijd in sta
king. De haven van Marseille, bij
voorbeeld, lijdt al dertig jaar onder
werkonderbrekingen.
De gevolgen laten zich gemakke
lijk in statistieken vangen. Tussen
2001 en 2009 bleef het container
transport er constant - 900.000
containers per jaar. Rotterdam
ging in dezelfde periode van 6 mil
joen naar 9,7 miljoen. Terwijl Ant
werpen in dertig jaar tijd één sta
kingsdag registreerde, waren in
Marseille de gestaalde kaders dage
lijks in actie. Gisteren lagen zestig
schepen, waaronder een groot aan
tal tankers, voor de rede. Kosten:
een kleine twee miljoen euro per
dag voor de haven en drie miljoen
voorde reders.
De actie in Marseille brak uit op 27
september en had niets van doen
met pensioenen - een honderdtal
werknemers protesteert tegen de
privatisering van de hijskranen.
Maar de staking spoort naadloos
met de andere acties.
Jongeren in Nanterre, nabij Parijs, keren zich tegen de politie.
De gevolgen laten zich ook in leed
vertalen. ERS, een internationaal
verhuisbedrijf zag zijn omzet in
drie weken met 40 procent kelde
ren. Containers met de inboedel
van klanten konden niet geladen
worden in Marseille. ERS zette ze
op de trein naar Antwerpen, maar
toen begonnen de spoorwegen te
staken. ERS zette ze op een vracht
auto, maar de chauffeurs legden
ook het werk neer.
Vrachtwagenchauffeurs gaan in
Frankrijk met 55 jaar met pen
sioen, evenals de hijskraanopera
tors die 18 uur per week werken
maar maandelijks 4000 euro be
taald krijgen. De regering wil niet
aan die 55 jaar tornen, maar de
chauffeurs doen mee uit solidari
teit.
De eerste bordjes verschenen vrij
dag: 'Deze pomp is leeg'. Gisteren
waren al zo'n 1800 benzinesta
tions dicht. Bij drieduizend andere
stonden rijen wachtende automo
bilisten, alsof de Verenigde Naties
een olie-embargo tegen Frankrijk
had opgelegd.
De jongeren doen ook mee uit soli
dariteit, veelal aangemoedigd door
hun leraren. Niet dat zij veel aan
moediging nodig hadden. Eén en
kele oproep van een oppositiepoM-
tica volstond vorige week om tus
sen de'300 en 700 middelbare
scholen te sluiten. De vervroegde
herfstvakantie werd gevierd met
brandende auto's, barricades van
vuilnisbakken en stenen voor de
politie. Een jongere trof een agent
met een steen en deelde hem bij
wijze van troost mee: „Wij doen
dit ook voor jouw pensioen."
Spoorwegpersoneel, metrower
kers, havenoperators, vrachtwa
genchauffeurs, vuilnismannen,
jongeren - de enige die nog niet
CITROEN C1
Energielabel A 14% bijtelling Geen wegenbelasting
VANAF 6.890 voordeel €1.700
CITROEN C3 PICASSO
ABS met EBD en remassistent Panoramische
Elektrisch bedienbare ramen voor
VANAF 14.995 voordeel® 2.000
CITROËN C4 PICASSO
Panoramische voorruit
ABS en ESP Zes airbags VAN HET JAAR 2ÓII
VANAF €21.690 voordeel €2.000
CRÉATIVE TECHNOLOGIE
CITROEn
Gem. verbruik 1/100 km: 4,5-8,4; km/l 11,9-22,9; C02:103-197gr/km Prijzen zijr
geldig t/m 31 oktober 2010 bi| de aan de actie deelnemende Cilroën-verkooppunten. Vraag uw dealer r
0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl.
nel. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken en na aftrek van
ir de voorwaarden. Wijzigingen voorbehouden. Afgebeelde modellen en de specificaties kunne
e voorraadpremie. Alle aanbiedingen zijn
i afwijken van de standaardmodellen Bel
ATLANTA
Osama bin Laden, de leider van het
terreurnetwerk Al Qaeda, en zijn
rechterhand Ayman al Zawahiri
houden zich op in het noordwes
ten van Pakistan. De twee wonen
in gewone huizen, aardig comforta
bel en echt niet in een hol. De
twee wonen apart, maar niet ver
van elkaar. De nieuwszender CNN
meldt dit op basis van een anonie
me bron binnen de Navo.
KOLONTAR
De Hongaarse Aluminium Produc
tie- en Handelsonderneming, die
verantwoordelijk zou zijn voor de
ramp met giftig slib, is bereid om
5,5 miljoen euro compensatie te be
talen aan de slachtoffers. „Ook al
kunnen we nog niet zeggen wie
verantwoordelijk was, toch moe
ten we iets doen aan de menselijke
tragediën", zei topman Tolnay.
Vuilnis wordt in Marseille al dagen niet meer opgehaald.