In de Franse haven staken ze al dertig 8l STAKING Het openbare leven in Frankrijk is ontwricht door de massale stakingen en betogingen. En dat terwijl ze daar wel wat gewend zijn. NOG DAGEN VOORRAADVOORDEEL BIJ CITROËN 60 DAGEN VOORDEEL TOT WEL 5.000 OP VEEL MODELLEN 'Osama bin Laden woont in Pakistan' 5,5 miljoen euro voor slachtoffers giframp Met kaas en wijn behoren stakingen in Frankrijk tot de succesvolste producten. Iedereen doét ook dit keer weer gezellig mee, van jong tot oud. door Cees van Zweeden dinsdag 19 oktober 2010 Het is misschien een detail, maar de beau- jolais primeur wordt volgende maand van uit Antwerpen de wereld in gestuurd. Dat is goedko per, sneller en minder riskant. Alle aandacht is dezer dagen ge richt op de acties tegen de beoog de pensioenwetgeving, maar Frankrijk is eigenlijk altijd in sta king. De haven van Marseille, bij voorbeeld, lijdt al dertig jaar onder werkonderbrekingen. De gevolgen laten zich gemakke lijk in statistieken vangen. Tussen 2001 en 2009 bleef het container transport er constant - 900.000 containers per jaar. Rotterdam ging in dezelfde periode van 6 mil joen naar 9,7 miljoen. Terwijl Ant werpen in dertig jaar tijd één sta kingsdag registreerde, waren in Marseille de gestaalde kaders dage lijks in actie. Gisteren lagen zestig schepen, waaronder een groot aan tal tankers, voor de rede. Kosten: een kleine twee miljoen euro per dag voor de haven en drie miljoen voorde reders. De actie in Marseille brak uit op 27 september en had niets van doen met pensioenen - een honderdtal werknemers protesteert tegen de privatisering van de hijskranen. Maar de staking spoort naadloos met de andere acties. Jongeren in Nanterre, nabij Parijs, keren zich tegen de politie. De gevolgen laten zich ook in leed vertalen. ERS, een internationaal verhuisbedrijf zag zijn omzet in drie weken met 40 procent kelde ren. Containers met de inboedel van klanten konden niet geladen worden in Marseille. ERS zette ze op de trein naar Antwerpen, maar toen begonnen de spoorwegen te staken. ERS zette ze op een vracht auto, maar de chauffeurs legden ook het werk neer. Vrachtwagenchauffeurs gaan in Frankrijk met 55 jaar met pen sioen, evenals de hijskraanopera tors die 18 uur per week werken maar maandelijks 4000 euro be taald krijgen. De regering wil niet aan die 55 jaar tornen, maar de chauffeurs doen mee uit solidari teit. De eerste bordjes verschenen vrij dag: 'Deze pomp is leeg'. Gisteren waren al zo'n 1800 benzinesta tions dicht. Bij drieduizend andere stonden rijen wachtende automo bilisten, alsof de Verenigde Naties een olie-embargo tegen Frankrijk had opgelegd. De jongeren doen ook mee uit soli dariteit, veelal aangemoedigd door hun leraren. Niet dat zij veel aan moediging nodig hadden. Eén en kele oproep van een oppositiepoM- tica volstond vorige week om tus sen de'300 en 700 middelbare scholen te sluiten. De vervroegde herfstvakantie werd gevierd met brandende auto's, barricades van vuilnisbakken en stenen voor de politie. Een jongere trof een agent met een steen en deelde hem bij wijze van troost mee: „Wij doen dit ook voor jouw pensioen." Spoorwegpersoneel, metrower kers, havenoperators, vrachtwa genchauffeurs, vuilnismannen, jongeren - de enige die nog niet CITROEN C1 Energielabel A 14% bijtelling Geen wegenbelasting VANAF 6.890 voordeel €1.700 CITROEN C3 PICASSO ABS met EBD en remassistent Panoramische Elektrisch bedienbare ramen voor VANAF 14.995 voordeel® 2.000 CITROËN C4 PICASSO Panoramische voorruit ABS en ESP Zes airbags VAN HET JAAR 2ÓII VANAF €21.690 voordeel €2.000 CRÉATIVE TECHNOLOGIE CITROEn Gem. verbruik 1/100 km: 4,5-8,4; km/l 11,9-22,9; C02:103-197gr/km Prijzen zijr geldig t/m 31 oktober 2010 bi| de aan de actie deelnemende Cilroën-verkooppunten. Vraag uw dealer r 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl. nel. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken en na aftrek van ir de voorwaarden. Wijzigingen voorbehouden. Afgebeelde modellen en de specificaties kunne e voorraadpremie. Alle aanbiedingen zijn i afwijken van de standaardmodellen Bel ATLANTA Osama bin Laden, de leider van het terreurnetwerk Al Qaeda, en zijn rechterhand Ayman al Zawahiri houden zich op in het noordwes ten van Pakistan. De twee wonen in gewone huizen, aardig comforta bel en echt niet in een hol. De twee wonen apart, maar niet ver van elkaar. De nieuwszender CNN meldt dit op basis van een anonie me bron binnen de Navo. KOLONTAR De Hongaarse Aluminium Produc tie- en Handelsonderneming, die verantwoordelijk zou zijn voor de ramp met giftig slib, is bereid om 5,5 miljoen euro compensatie te be talen aan de slachtoffers. „Ook al kunnen we nog niet zeggen wie verantwoordelijk was, toch moe ten we iets doen aan de menselijke tragediën", zei topman Tolnay. Vuilnis wordt in Marseille al dagen niet meer opgehaald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 8