io jongeren en internet Verstrikt in het wereldwijde web Jongeren lijken vergroeid met internet, maar hun kennis en vaardigheden zijn beperkt. Bouwers van webpagina's mogen daar wel wat meer rekening mee houden, vinden onderzoekers. dinsdag 19 oktober 2010 door Niek Opten KI ijk pa, zo doe je dat." Vingers schie ten over het toetsen bord terwijl de een na de andere websi te op het scherm verschijnt. Vol bewondering en een tikkeltje jaloers ziet vader hoe zijn tienerdochter zich zelfverze kerd en razendsnel op de digitale snelweg begeeft. Jongeren worden geboren met in ternet en zullen er dus wel heel veel van afweten. Niet dus. In de ogen van volwassenen lijken ze heel handig op het wereldwijde web en ze lijken er ook heel veel van te weten, maar dat komt waar schijnlijk vooral door de gebrekki ge kennis van volwassenen op dit gebied. Jongeren zijn helemaal niet zo goed in zoeken op internet, ze doen alles (te) vlug en begrijpen lang niet alles. De zogenoemde Einstein-generatie, de digitale alles- kunners, is een mythe, wordt bena drukt in het onlangs verschenen onderzoeksrapport Einstein bestaat niet van onder andere de stichting Mijn Kind Online. Daarin is de me- diawijsheid, het vermogen om goed met media als internet om te gaan, van kinderen tussen de 12 en 18 jaar onderzocht. Uit het onderzoek, waaraan 501 jongeren hebben meegedaan, blijkt bovendien dat de meesten een scheef zelfbeeld hebben als het over internet gaat. Veel tieners denken ten onrechte dat ze heel goed zijn. „De opvallendste uitkomst van dit onderzoek vind ik dat sites die zich op jongeren richten een stuk beter kunnen", zegt Remco Pijpers van Mijn Kind Online, een van de samenstellers van het rapport. „Veel websites worden gemaakt door bureau's die zeggen alles van jongeren te weten. Vaak bouwen ze heel mooie sites, maar het be langrijkste is dat ze functioneel zijn. Daar schort het vaak aan." In tegenstelling tot sites die zich speciaal richten op jonge kinde ren, zijn er nauwelijks pagina's die voor tieners zijn gemaakt. Websi tes die jongeren gebruiken hebben 'Websites die zich op jongeren richten, kunnen een stuk beter' veelal een 'volwassen' profiel, ter wijl jongeren geen kleine volwasse nen zijn: ze begrijpen nog niet al les, zijn wat naïef en meer geneigd om lukraak te klikken. Een uitzondering zijn commer ciële bedrijven, die vaak heel goed weten wat jongeren boeit. Hun re clames, die soms niet eens meer als zodanig herkenbaar zijn, roe pen juist vaak irritatie op bij de tie ners. Om de makers van sites te helpen staan in Einstein bestaat niet 65 tips om webpagina's gebruiksvriende lijker te maken voor jongeren. Van 'gebruik geen moeilijke woorden, maar vermijd populair taalge bruik' tot 'leg uit waarom je per soonlijke gegevens vraagt' en van 'maak video's niet te lang' tot 'zorg voor bondige menu's'. De sites kunnen dus beter, maar jongeren moeten ook beter ge traind worden in het gebruik van internet. De meeste middelbare scholen besteden al op een of an dere manier aandacht aan de om gang met moderne media. „Dat is goed, maar het moet structureler. Mediawijsheid moet een terugke rende plek krijgen in het lespak ket", vindt Pijpers. Bovendien kan het inhoudelijk ook beter. „Er moet veel- meer aandacht komen voor online burgerschap. Met bij voorbeeld alleen zeggen dat digi taal pesten niet mag, ben je er niet. Laat kinderen nadenken over de grenzen en de impact van inter net. En over wat humor is, want soms begint pesten gewoon als grap." Kinderen mediawijs maken is niet alleen een taak van het onderwijs, ook ouders hebben hun rol. „Uit diverse onderzoeken blijkt dat ouders het best goed doen wat hun kinderen en internet betreft. Het wordt lastig als de kinderen gaan puberen. Om geen ruzie te krijgen laten ouders ze vaak met rust, terwijl die kinderen ook gren zen willen hebben." Net als bij andere gevoelige onder werpen als seksualiteit en alcohol moeten ouders het gesprek juist niet uit de weg gaan; stelt Remco Pijpers. „Je moet open vragen stel len, gesteld vanuit oprechte interes se, zonder een oordeel te laten doorklinken. Dat is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk." Illustraties de Ruimte ontwerpers Stichting Mijn Kind Online

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10