RGMQBRQ
The Gents stalen de
i6l
Heather Nova stript nummers
Casa is een mysterie
zeeland
in de
vorige
eeuw
FESTIVAL ZEEUWS-VLAANDEREN Uitvoeringen van wisselende kwaliteit
Meezingbioscoop
ival
van
<to
s*
maandag 18 oktober 2010
In de rubriek raadkaart aandacht voor kastelen en landhuizen. Uit de se
rie kaarten van Hans Lindenbergh brengen we buitenplaatsen en adellij
ke behuizingen in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We
zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verha
len over de vakantieplek, toen en nu.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de
PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon.
Dit keer was de raadkaart
niet eenvoudig, zelfs
een oudere meneer die
heeft gewoond aan de
Molenweg te Oosterland kon zich
deze 'casa' niet herinneren...",
schrijft Sandra Stoel-Schipper uit
's-Heer Abtskerke.
Zij is niet de enige die moeite had
met de raadkaart van vorige week.
Zelfs degenen die ons normaal ge
sproken van uitvoerige achter
grondinformatie voorzien, hadden
dit keer moeite om feiten of we
tenswaardigheden te verzamelen
over Villa Casa Cora aan de Molen
weg te Oosterland.
Erik Schrijver uit 's-Gravenpolder
en Aloys Sponselee uit Sas van
Gent weten wel te vertellen dat de
foto dateert van rond 1915.
Trees van Assche uit Sas van Gent
stuitte tijdens haar zoektocht in de
Zierikzeesche Nieuwsbode van 12
maart 1991 op de naam Pieter Jo
hannes der Weduwen, in relatie
tot de villa. Hij was rijksontvanger
der belastingen. Hij zou Casa Cora
in 1902 hebben laten bouwen. La
ter vertrok hij naar Rotterdam.
„Na zijn vertrek werd groot-grond
bezitter en gemeentesecretaris L.J.
van Vessem eigenaar van 'Casa Co-
ra'", zo vult Kees Stevense uit Mid
delburg de geschiedenis aan. „Hij
verkocht de villa in 1925 aan rus
tend-landbouwer Jan Ganzeman.
Hij woonde er tot zijn overlijden,
waarna het pand werd verhuurd
aan de postcommandant der rijks
politie. Op 10 december 1953 werd
de villa ingericht als praktijkruimte
voor de huisarts J.W. de Putter, als
opvolger van de 'legendarische' ge
meente-geneesheer G. H. Vleugels
Schutter."
De Molenweg, waaraan Casa Cora
lag, was volgens Kees Stevense om
streeks het begin van de vorige
eeuw een villawijk waar gegoede
burgers en een aantal rentenie
rende boeren woonden.
Of de villa er nog staat, is bij geen
van de deelnemers bekend. Zoek
tochten liepen op niets uit.
Winnaars waardebonnen:
Johnny Davidse uit Zoutelande, Erik
Schrijver uit 's Gravenpolder en Sandra
Stoel-Schipper uit 's- Heer Abtskerke.
VLISSINGEN - De Meezingbioscoop
komt vrijdag 22 oktober naar Cine-
City in Vlissingen. Centraal staat
de klassieker The Sound of Music.
De avond wordt gepresenteerd
door Aernoud Florijn en begint
om 19.30 uur.
De Meezing Sound of Music is
enigszins vergelijkbaar met karao-
door Jeanette Vergouwen
De concerten die het Fes
tival van Zeeuw-
sch-Vlaanderen dit
weekend organiseerde
waren, net als het weer, verschil
lend. De publieke belangstelling
was dit eveneens, waren de uitvoe
ringen van Het Zeeuws Orkest
(HZO) en Trio Bel Ayre slechts ma
tig bezet, zaterdagavond bleek de
Grote Kerk in Groede te klein en
waren er nauwelijks voldoende zit
plaatsen.
Vrijdagavond bleek eens te meer
dat een niet volle basiliek geen ide
ale akoestiek heeft. Het eigen
Zeeuwse Orkest had het zich niet
gemakkelijk gemaakt en pakte uit
met drie 20ste eeuwse composi
ties. Three places in New England
van Charles Ives illustreren muzi
kaal drie verschillende sferen. De
afwisseling tussen uitbundige fan
fares en omfloerste plechtige passa
ges is groot; geweldige klankerup
ties naast verstilde momenten.
Klanken die in de kerkruimte
nadeinden. „Ik vond het wel span
nend, maar ik hoorde meer klank
dan kleur", vertelde een bezoek
ster, hiermee inspelend op het the
ma Klankkleur van Zeeland.
Klarinettist Marco van Duimen en
fagottiste Lieselot Toorop zetten
hierna een mooie prestatie neer.
Zij speelden de solopartijen in het
Duett-Concertino van R. Strauss.
De toonvoering van de fagot was
vol en rond. De klarinet liet loep
zuivere tonen horen, soms scherp
en fel en soms fluweelzacht. Het
orkest (strijkers) zorgde voor een
door Mischa Beckers
Singer-songwriter Heather
Nova, die morgen optreedt
in Middelburg, verkocht we
reldwijd vele platen. Haar num
mers sieren diverse soundtracks zo
als I am Sam van Sean Penn. Ook
in Nederland is ze in het clubcir
cuit en de grote festivals een graag
geziene gast.
Met haar wat hoge stem, die soms
door merg en been gaat, bezingt
ze op melodische wijze, emotione
le thema's in het leven: soms een
voudige liefdesverhalen, soms de
donkerdere kanten van het be
staan. De huidige serie optredens
doet Heather Nova niet zoals ge
bruikelijk met haar volledige band,
maar akoestisch en in kleine bezet
ting.
„Ik houd ervan om de live-show
te blijven veranderen en ontwikke
len en nieuwe dingen uit te probe
ren", zegt de zangeres. „Het leek
me aardig om de nummers tot
hun essentie te strippen en het pu
bliek voor de verandering een in
tiemer concert te bieden. Maar
met de band toer ik nog steeds,
hoor."
Nova bracht in 1990 haar eerste EP
uit en brak echt door met het al
bum Oyster uit 1994. The Jasmine
Flower uit 2008 is haar meest re
cente album. De opmaat tot de
huidige tour ook, want op die
plaat wordt haar zang slechts bege
leid door gitaar en soms strijkers.
„Met deze show voel ik me op het
podium erg blootgesteld. Er is
geen band om me achter te verber
gen. Dat is een uitdaging. Het is be
langrijk voor mij om die uitdaging
te blijven zoeken" en niet voor de
meest voor de hand liggende route
te kiezen. Eigenlijk voelt het heel
Heather Nova
goed om de nummers te laten klin
ken zonder drums en elektrische
gitaren. Ze zijn meer breekbaar op
mooie legato begeleiding, deze
werkte als bindmiddel tussen de
knap moeilijke solopartijen. Met
een dansant Rondo werd dit inte
ressante werk afgesloten. Vertede
rend was dat tijdens het concert
de drie maanden oude baby van di
rigent Jussi Jaatinen ongestoord
Zeeuwsch-Vlaanderen
doorsliep. Jaatinen is geliefd bij
HZO, dat bleek uit de reactie van
de muzikanten bij opkomst van
de dirigent en na afloop van het
concert. Jaatinen leidt op een zwie
rige manier en geeft alles aan. De
derde symfonie van Nielsen begon
met een obsederende herhaling
van de a toon, waarna energieke
klankgolven, onderbroken door
korte motieven (blazers), volgden.
De strijkers zorgden voor een
mooi sfeerbeeld in het Andante
vol idyllische passages. Schitterend
was de inbreng van de vocalisten
Dody Soetano en Alexandra Un-
tiedt. Het concert eindigde met
een eigenaardig, vrij fragmenta
risch Allegretto.
Zaterdagmiddag werd door Trio
Bel Ayre een afwisselend program
ma met Engelse barokmuziek ver
tolkt. De akoestiek in de Grote
kerk in Groede is ongenadig (veel
steen) en de lange nagalm werkte
niet in het voordeel van de so
praan. In de liederen van Purcell
klonken de hoge tonen te hard en
hadden, in deze intieme muziek,
een te overrompelend effect. „Wat
zingt deze vrouw af en toe mooi
Trio Bel Ayre brengt Engelse barokmuziek ten gehore.
U'DE"3
K.OOV
K.OVI