RGMQBRQ The Gents stalen de i6l Heather Nova stript nummers Casa is een mysterie zeeland in de vorige eeuw FESTIVAL ZEEUWS-VLAANDEREN Uitvoeringen van wisselende kwaliteit Meezingbioscoop ival van <to s* maandag 18 oktober 2010 In de rubriek raadkaart aandacht voor kastelen en landhuizen. Uit de se rie kaarten van Hans Lindenbergh brengen we buitenplaatsen en adellij ke behuizingen in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verha len over de vakantieplek, toen en nu. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. Dit keer was de raadkaart niet eenvoudig, zelfs een oudere meneer die heeft gewoond aan de Molenweg te Oosterland kon zich deze 'casa' niet herinneren...", schrijft Sandra Stoel-Schipper uit 's-Heer Abtskerke. Zij is niet de enige die moeite had met de raadkaart van vorige week. Zelfs degenen die ons normaal ge sproken van uitvoerige achter grondinformatie voorzien, hadden dit keer moeite om feiten of we tenswaardigheden te verzamelen over Villa Casa Cora aan de Molen weg te Oosterland. Erik Schrijver uit 's-Gravenpolder en Aloys Sponselee uit Sas van Gent weten wel te vertellen dat de foto dateert van rond 1915. Trees van Assche uit Sas van Gent stuitte tijdens haar zoektocht in de Zierikzeesche Nieuwsbode van 12 maart 1991 op de naam Pieter Jo hannes der Weduwen, in relatie tot de villa. Hij was rijksontvanger der belastingen. Hij zou Casa Cora in 1902 hebben laten bouwen. La ter vertrok hij naar Rotterdam. „Na zijn vertrek werd groot-grond bezitter en gemeentesecretaris L.J. van Vessem eigenaar van 'Casa Co- ra'", zo vult Kees Stevense uit Mid delburg de geschiedenis aan. „Hij verkocht de villa in 1925 aan rus tend-landbouwer Jan Ganzeman. Hij woonde er tot zijn overlijden, waarna het pand werd verhuurd aan de postcommandant der rijks politie. Op 10 december 1953 werd de villa ingericht als praktijkruimte voor de huisarts J.W. de Putter, als opvolger van de 'legendarische' ge meente-geneesheer G. H. Vleugels Schutter." De Molenweg, waaraan Casa Cora lag, was volgens Kees Stevense om streeks het begin van de vorige eeuw een villawijk waar gegoede burgers en een aantal rentenie rende boeren woonden. Of de villa er nog staat, is bij geen van de deelnemers bekend. Zoek tochten liepen op niets uit. Winnaars waardebonnen: Johnny Davidse uit Zoutelande, Erik Schrijver uit 's Gravenpolder en Sandra Stoel-Schipper uit 's- Heer Abtskerke. VLISSINGEN - De Meezingbioscoop komt vrijdag 22 oktober naar Cine- City in Vlissingen. Centraal staat de klassieker The Sound of Music. De avond wordt gepresenteerd door Aernoud Florijn en begint om 19.30 uur. De Meezing Sound of Music is enigszins vergelijkbaar met karao- door Jeanette Vergouwen De concerten die het Fes tival van Zeeuw- sch-Vlaanderen dit weekend organiseerde waren, net als het weer, verschil lend. De publieke belangstelling was dit eveneens, waren de uitvoe ringen van Het Zeeuws Orkest (HZO) en Trio Bel Ayre slechts ma tig bezet, zaterdagavond bleek de Grote Kerk in Groede te klein en waren er nauwelijks voldoende zit plaatsen. Vrijdagavond bleek eens te meer dat een niet volle basiliek geen ide ale akoestiek heeft. Het eigen Zeeuwse Orkest had het zich niet gemakkelijk gemaakt en pakte uit met drie 20ste eeuwse composi ties. Three places in New England van Charles Ives illustreren muzi kaal drie verschillende sferen. De afwisseling tussen uitbundige fan fares en omfloerste plechtige passa ges is groot; geweldige klankerup ties naast verstilde momenten. Klanken die in de kerkruimte nadeinden. „Ik vond het wel span nend, maar ik hoorde meer klank dan kleur", vertelde een bezoek ster, hiermee inspelend op het the ma Klankkleur van Zeeland. Klarinettist Marco van Duimen en fagottiste Lieselot Toorop zetten hierna een mooie prestatie neer. Zij speelden de solopartijen in het Duett-Concertino van R. Strauss. De toonvoering van de fagot was vol en rond. De klarinet liet loep zuivere tonen horen, soms scherp en fel en soms fluweelzacht. Het orkest (strijkers) zorgde voor een door Mischa Beckers Singer-songwriter Heather Nova, die morgen optreedt in Middelburg, verkocht we reldwijd vele platen. Haar num mers sieren diverse soundtracks zo als I am Sam van Sean Penn. Ook in Nederland is ze in het clubcir cuit en de grote festivals een graag geziene gast. Met haar wat hoge stem, die soms door merg en been gaat, bezingt ze op melodische wijze, emotione le thema's in het leven: soms een voudige liefdesverhalen, soms de donkerdere kanten van het be staan. De huidige serie optredens doet Heather Nova niet zoals ge bruikelijk met haar volledige band, maar akoestisch en in kleine bezet ting. „Ik houd ervan om de live-show te blijven veranderen en ontwikke len en nieuwe dingen uit te probe ren", zegt de zangeres. „Het leek me aardig om de nummers tot hun essentie te strippen en het pu bliek voor de verandering een in tiemer concert te bieden. Maar met de band toer ik nog steeds, hoor." Nova bracht in 1990 haar eerste EP uit en brak echt door met het al bum Oyster uit 1994. The Jasmine Flower uit 2008 is haar meest re cente album. De opmaat tot de huidige tour ook, want op die plaat wordt haar zang slechts bege leid door gitaar en soms strijkers. „Met deze show voel ik me op het podium erg blootgesteld. Er is geen band om me achter te verber gen. Dat is een uitdaging. Het is be langrijk voor mij om die uitdaging te blijven zoeken" en niet voor de meest voor de hand liggende route te kiezen. Eigenlijk voelt het heel Heather Nova goed om de nummers te laten klin ken zonder drums en elektrische gitaren. Ze zijn meer breekbaar op mooie legato begeleiding, deze werkte als bindmiddel tussen de knap moeilijke solopartijen. Met een dansant Rondo werd dit inte ressante werk afgesloten. Vertede rend was dat tijdens het concert de drie maanden oude baby van di rigent Jussi Jaatinen ongestoord Zeeuwsch-Vlaanderen doorsliep. Jaatinen is geliefd bij HZO, dat bleek uit de reactie van de muzikanten bij opkomst van de dirigent en na afloop van het concert. Jaatinen leidt op een zwie rige manier en geeft alles aan. De derde symfonie van Nielsen begon met een obsederende herhaling van de a toon, waarna energieke klankgolven, onderbroken door korte motieven (blazers), volgden. De strijkers zorgden voor een mooi sfeerbeeld in het Andante vol idyllische passages. Schitterend was de inbreng van de vocalisten Dody Soetano en Alexandra Un- tiedt. Het concert eindigde met een eigenaardig, vrij fragmenta risch Allegretto. Zaterdagmiddag werd door Trio Bel Ayre een afwisselend program ma met Engelse barokmuziek ver tolkt. De akoestiek in de Grote kerk in Groede is ongenadig (veel steen) en de lange nagalm werkte niet in het voordeel van de so praan. In de liederen van Purcell klonken de hoge tonen te hard en hadden, in deze intieme muziek, een te overrompelend effect. „Wat zingt deze vrouw af en toe mooi Trio Bel Ayre brengt Engelse barokmuziek ten gehore. U'DE"3 K.OOV K.OVI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 44